Liten rapport från helgen... Den korta versionen är att allt var kanon och vi kunde inte vara nöjdare, planerade redan för fler turer sista milen hem :-)
Den lite längre versionen:
Jag lämnade Falun i lördags morse för att möta upp de övriga två i Grycksbo där vi rullade ut på gamla banvallen mot Sågmyra och sen norr ut via Dådran, Bingsjö, Dalstuga, Svabensverk, Voxna, Voxna bruk och sist Södra Blommaberg där vi slog läger vid Vinströmmen. Det var riktigt bra väder hela dagen och det rullade på bra, blev hela tiden förvånad över hur bra det gick att cykla med packning på cykeln. Var till största del grusväg men vi körde en del stig för att binda ihop rutten + att få så fin cykling som möjligt, körde en liten del av Mörksuggebanan (innan Nedre Gärdsjö). Vi stannade två gånger under dagen för lunch + fika. Totalt blev det 193 km och 8.5h cykel för min del :-)
Övernattningsstället var riktigt bra och vi bodde precis vid en strandbank. Det enda "problemet" var att hitta vatten i ödemarken, letade runt ett tag sista biten innan vi var framme och hittade ett gäng som hade kräftskiva i en sommarstuga där de glatt bjöd på vatten samt snittar och chips.
Det regnade en del under natten och morgonen viket drog ner på tempot en del och vi kom iväg rätt sent, fördelen var att det hann sluta regna. Vi började med att cykla tillbaka till sommarstugan och fyllde upp vattendepåerna, denna gång från trädgårdskranen då det var lite tystare än kvällen innan :-) Efter det började vi vår färd hem där vi åkte söderut mot Trollmosseskogen för att sedan trockla oss ner till Furudal. I Furudal skulle vi kört i en båge västerut mot Brunvasselbodarna ner mot Rättvik men pga av att vi kom iväg sent tog vi väg 301 raka vägen. Kom fram till Rättvik strax efter 17 och svängde förbi Fricks café och såg att det var öppet, stannade för en räkmacka + kaffe och cola i solen, det hade varit lite småmulet i början på dagen men det sprack upp och blev en strålande em/kväll. Från Rättvik åkte vi väster om väg 70 riktning Tällberg på riktigt fina vägar, att Siljan låg glittrade till vänster om oss gjorde inte saken sämre. Från Kullsbjörken svängde vi av upp mot sjön Brossen och sen åkte vi gamla banvallen tillbaka till Grycksbo där jag lämnade av de andra för att sedan "rulla av" hem till Falun. Totalt den dagen blev det 170 km och strax under 6.5 h cykling.
Sammantaget blev allt bättre än förväntat, superfin natur, bra väder, Apiduraväskorna klockrena och så hade jag pigga ben hela helgen. Nästa gång vi kör så blir det troligtvis med två övernattningar så man kan se mer längst bort på rutten där man aldrig är normalt sett och sen försöka hålla oss till ca 150 km/dag för att man ska kunna ta det rätt soft.
Lite bilder i kronologisk ordning.