Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Blev "fail" på cykelsemestern i början av veckan då sambon lyckades tajma en dunderförkylning med avresedagen. Jag cyklade den tänkta rutten men packningen fick åka med sambon i bilen.
Imorgon ska jag ihop med två kompisar cykla till Voxna bruk från Falun, tälta där och sen cykla hem på söndag. Blir 170-180 km cykel/dag så man är lagom mör på första arbetsdagen på måndag :-)

Var ute och testade cykel (kör sambons för min heldämpade fungerade inte så bra ihop med sadelväskan) och väskor en kort tur idag. Kommer att ha ett par Crocs + en kaffefilterhållare på sadelväskan samt en minimal Camelbak med vätska. Total packvikt för väskorna som sitter på cykeln är 6.5 kg och då har jag tält, sovutrusting, mat och kök samt civila kläder och extra cykelkläder.

IMG_3992.JPG

IMG_3999.JPG

Bikepacking
Liten rapport från helgen... Den korta versionen är att allt var kanon och vi kunde inte vara nöjdare, planerade redan för fler turer sista milen hem :-)

Den lite längre versionen:

Jag lämnade Falun i lördags morse för att möta upp de övriga två i Grycksbo där vi rullade ut på gamla banvallen mot Sågmyra och sen norr ut via Dådran, Bingsjö, Dalstuga, Svabensverk, Voxna, Voxna bruk och sist Södra Blommaberg där vi slog läger vid Vinströmmen. Det var riktigt bra väder hela dagen och det rullade på bra, blev hela tiden förvånad över hur bra det gick att cykla med packning på cykeln. Var till största del grusväg men vi körde en del stig för att binda ihop rutten + att få så fin cykling som möjligt, körde en liten del av Mörksuggebanan (innan Nedre Gärdsjö). Vi stannade två gånger under dagen för lunch + fika. Totalt blev det 193 km och 8.5h cykel för min del :-)
Övernattningsstället var riktigt bra och vi bodde precis vid en strandbank. Det enda "problemet" var att hitta vatten i ödemarken, letade runt ett tag sista biten innan vi var framme och hittade ett gäng som hade kräftskiva i en sommarstuga där de glatt bjöd på vatten samt snittar och chips.

Det regnade en del under natten och morgonen viket drog ner på tempot en del och vi kom iväg rätt sent, fördelen var att det hann sluta regna. Vi började med att cykla tillbaka till sommarstugan och fyllde upp vattendepåerna, denna gång från trädgårdskranen då det var lite tystare än kvällen innan :-) Efter det började vi vår färd hem där vi åkte söderut mot Trollmosseskogen för att sedan trockla oss ner till Furudal. I Furudal skulle vi kört i en båge västerut mot Brunvasselbodarna ner mot Rättvik men pga av att vi kom iväg sent tog vi väg 301 raka vägen. Kom fram till Rättvik strax efter 17 och svängde förbi Fricks café och såg att det var öppet, stannade för en räkmacka + kaffe och cola i solen, det hade varit lite småmulet i början på dagen men det sprack upp och blev en strålande em/kväll. Från Rättvik åkte vi väster om väg 70 riktning Tällberg på riktigt fina vägar, att Siljan låg glittrade till vänster om oss gjorde inte saken sämre. Från Kullsbjörken svängde vi av upp mot sjön Brossen och sen åkte vi gamla banvallen tillbaka till Grycksbo där jag lämnade av de andra för att sedan "rulla av" hem till Falun. Totalt den dagen blev det 170 km och strax under 6.5 h cykling.

Sammantaget blev allt bättre än förväntat, superfin natur, bra väder, Apiduraväskorna klockrena och så hade jag pigga ben hela helgen. Nästa gång vi kör så blir det troligtvis med två övernattningar så man kan se mer längst bort på rutten där man aldrig är normalt sett och sen försöka hålla oss till ca 150 km/dag för att man ska kunna ta det rätt soft.

Lite bilder i kronologisk ordning.

IMG_4022.JPG

IMG_9123.JPG

IMG_4039.JPG

IMG_9144.JPG

IMG_4045.JPG

IMG_4048.JPG

IMG_4050.JPG

IMG_4052.JPG

IMG_4069.JPG

IMG_4077.JPG

IMG_4092.JPG

IMG_4099.JPG

Senast ändrad:
Bikepacking
Bad om tips på sovsäck etc tidigare i tråden så tänkte dela med mig av första intrycket av de nya sakerna.

Köpte ny sovsäck, liggunderlag och tält.

Sovsäck: Sea to Summit Sp2.
Sjukt lätt och väldigt liten packvolym. Vet inte exakt temperatur under natten men det var 10.5 grader vid kl 10:00 på fm så det var inte supervarmt men väl inom angiven komfortgräns. Jag köpte en sovsäcksliner på biltema mest för att inte smutsa ner sovsäcken, den är tunn men hjälper säkert till med värme också. Till detta hade jag också en tunn Icebreaker t-shirt, 150gr. Sammanfattningsvist var det jävligt varmt och jag sov med sovsäcken öppen till höften (max öppning på denna säck) hela natten, jag hade även armarna utanför. Vaknade till vid 03:30 av något ljud och tog då sovsäckslinern över armarna och sov gott till jag skulle upp, den delen av natten hade jag en behaglig värme. Jag är nöjd att jag inte köpte en varmare säck, är rätt övertygad att jag kan sova i denna även om det kryper ner mot nollan om jag har långa underställsbyxor, tröja, strumpor och mössa.

Liggunderlag: Exped Synmat HI
Blåste upp det hemma men tyckte det verkade lite väl smalt så jag bytte till samma underlag fast wide och det är jag nöjd med. Underlaget är lätt och och har väldigt liten packvolym. Fick släppa ut rätt mycket luft för att jag skulle tycka det var mjukt nog. Mycket nöjd med det.

Tält: Hilleberg Enan
Lätt och liten packvolym. Ett litet tält men jag upplever det som rymligt iaf, jag är 174 cm. Vi hade rätt mycket regn under natten och då var det skönt att ha en absid där sakerna kunde ligga, samt att man har lite utrymme om man inte vill sitta ute och fixa mat och byta om etc. Tältet är väl ventilerat, hade ingen kondens trots att det regnade och jag hade absiden stängd hela natten.
Jag gillar inte att sova under tarp eller liknande och funderade på att köpa något minitält/stor bivysäck. Bestämde mig för Enan för att det väger så pass lite extra och inte tar så mycket mer plats i förhållande till boytan man får och är riktigt nöjd med det beslutet.

Jag hade tältet och liggunderlaget i Apiduras lilla styrväska och det fanns plats över för annat. Hade jag haft den stora hade jag nog kunnat få in sovsäcken också. Allt som allt supernöjd med alla sakerna, även Apiduras väskor (hade stora sadelväskan och lilla styrväskan i "dry" samt stora överrörsväskan)

Bikepacking
Härligt att grejerna fungerar för dig! Om vi pratar värme i sovsäck så är jag nöjd att jag tog en varmare med full dragkedja. Låg ute i skogen i sveg den 5 juli när det blev rekord kallt. 20 på dagen minus grader på natten. Då var jag ruskigt nöjd med min varma säck. Det är ju lättare att ha säcken som filt än att göra den varmare. Speciellt när man kan öppna den helt.

Hoppas du gör fler turer och rapporterar ☺

Bikepacking
Nu kanske folk läser den här tråden och blir avskräckta av hela tanken att bikepacka när de ser att vissa tomtar köper sig tält respektive sovsäck för över 4 papp...

Kan iaf själv tipsa om Gossamer-tältet från Jack Wolfskin. Perfekt för nybörjaren och går på runt tusingen. Sovsäck är så individuellt känner jag så det hoppar jag.

Bikepacking
jag är jäkligt sugen på ett 1-p tält.. känns overkill att köpa ett hilleberg för någon enstaka natt per år..

frågan är CW: kan man sätta upp dedär tältet med ytterduken på eller är det en sån modell där man sätter upp innertält först?

Bikepacking
Suttit och jobbat natten, haft det riktigt lugnt. Surat lite över avsaknaden av cykeläventyr i sommar. Funderar på om man skulle inviga Pendlarn och göra en light-tour och ta en sväng till stugan i mitten av september. 150ish km enkel väg om man vill undvika E4an. Bastu vid ankomst. Hänga vid havet en dag och sedan hem igen.

Senast ändrad:
Bikepacking
Fick till en femdagarstur på fjället i somras. Hade inte råd med några väskor så det blev en budgetvariant på det som fanns hemma. Drog fast tältet direkt på styret och tejpade en extraslang på ramen. Några vattentäta påsar bakom sadeln, på styrstammen, sadelstaget, en liten biltema ramväska från 2003 och ett dainese ryggskydd med tillhörande väska så var allt med. 5,0kg på cykeln och 3,2 kg i ryggsäcken.

Bilagor

• IMG_2095.JPG
    IMG_2095.JPG
    583.9 KB · Besök: 211
  • IMG_1362.JPG
    IMG_1362.JPG
    438.4 KB · Besök: 197
  • IMG_2088.JPG
    IMG_2088.JPG
    466.6 KB · Besök: 195
Bikepacking
Nä faktiskt inga problem med lår mot "sadelväskan".
Utgick från Tossåsen. Körde genom Lunndörren och vidare till pyramiderna. Lämnade tältet där och tog två dagsturer. Ena dagen cyklade jag ner till Vålådalen och körde ett varv på blanktjärnsrundan. Andra dagen cyklade jag till anarisstugan. Den leden var inte så cykelvänlig men nu har jag sett den delen av fjällen så det var ändå värt det. Issjödalen är verkligen fantastiskt vacker och rekommenderas.

Bikepacking
Nån som kör Restraps grejer?

Min fråga gäller framrullen. Jag kör slammad stam och har då litet utrymme mellan styre och däck. Det är precis så en Rapha + Apidura får plats på höjden. Skickade dock tillbaka dem då jag insåg att lite mer utrymme där bak behövs.

Läst gott om Restrap och gillar idén med ett hölster. Frågan är om deras rulle är för "hög"?

Men kanske det går att klämma ihop rullen ordentligt med de medföljande remmarna? Har ett litet och nätt tält som skulle passa perfekt i framrullen ihop med footprint.

Bikepacking
Vart en premiär-mini-bikepacking-tur förra helgen i Skule. hoppades på att ta oss förbi slottsdalsskrevan, men man fick inte cykla där. Det var dock trevligt ändå!

packad.PNG

Min nyaste N+1, svarta påsen på styret är sambons sovsäck som var liiite för otymplig för att få med sig på ett bra sätt, men det funkade ändå. tält under i specialized burra burra harness, min sovsäck i blåa drybagen under sadeln och mat + lite kläder&liggunderlag i en ryggsäck. siktar nog på att köpa 2 anything cages så kan jag nog klara en natt utan att ta med ryggsäck!

Packadrumor.PNG

sambons cykel, lite för liten för att kunna spänna fast något under sadeln.

tlt.PNG

basecamp!

DSC_0253.JPG

rätt trevlig utsikt till morgonkaffet.

DSC_0250.JPG

såg dehär stället i en gammal tråd här där det var någon som cyklade högakustenleden så jag kände att jag var tvungen att ta med den! knepigt ställe, helt plötsligt gick det över från rotmatta till stenkista och sen lika snabbt tillbaka igen

DSC_0271.JPG

DSC_0272.JPG

innan vi åkte hem igen åkte vi till skuleberget och gick upp till grottan där. var ute rätt tidigt så såg inte en enda person fören vi var på väg ner igen

var rätt mycket rötter där vi cyklade, måste säga att jag är imponerad över hur bra min cykel hanterade det trots helstel. 29x2,3" kändes som ett bra val då det gav en del dämpning. ska på sikt bygga/köpa ett par 27,5+ så blir det nog som en fulldämpad i komforten över rotmattor skulle jag tro.

Rubber side down!

Senast ändrad:
Bikepacking
Är det någon som sett en universell variant på Specialized Diverge Swat-box?
Tänkte att det kunde vara en bra lösning för saker som alltid ska vara med på cykeln, dvs slangar och verktyg.

Specialized-Diverge-S-works-2018-future-shock-dropper-swat-photos-c-Alex-Quesada-25-600x3881.jpg

Bikepacking
desmo sa:
Tänkte att det kunde vara en bra lösning för saker som alltid ska vara med på cykeln, dvs slangar och verktyg.
Nej, kan vara svårt att få till en som passar ens 10% av utbudet. Sitter en sån där inte tight så är det fult. För övrigt ser den ut att bli en riktig "skitsamlare" i dåligt väder.

Hittade denna ganska snygga större foderpåse från Rivendell https://www.rivbike.com/collections/featured-products/products/rbw-pocket-tender-randi-jo
Snygg och utsåld, satte upp mig på kö

Bikepacking
nieves sa:
desmo sa:
Nej, kan vara svårt att få till en som passar ens 10% av utbudet. Sitter en sån där inte tight så är det fult. För övrigt ser den ut att bli en riktig "skitsamlare" i dåligt väder.

Hittade denna ganska snygga större foderpåse från Rivendell https://www.rivbike.com/collections/featured-products/products/rbw-pocket-tender-randi-jo

Skitsamlare kan jag köpa. Tänker dock att det kan vara ett bra alternativ till sadelväska för reservdelar/verktyg som man sällan ska titta i. Fast måtten/vinklar vid vevhuset borde väl vara ganska lika på alla cyklar?
Ska se om vi kan tillverka en prototyp hemma i vinter.

Finns det inte risk att foderpåsarna kommer ivägen för knäna när man står upp och cyklar? Kanske ett ickeproblem?

Bikepacking
desmo sa:
nieves sa:
desmo sa:

Skitsamlare kan jag köpa. Tänker dock att det kan vara ett bra alternativ till sadelväska för reservdelar/verktyg som man sällan ska titta i. Fast måtten/vinklar vid vevhuset borde väl vara ganska lika på alla cyklar?
Ska se om vi kan tillverka en prototyp hemma i vinter.

Finns det inte risk att foderpåsarna kommer ivägen för knäna när man står upp och cyklar? Kanske ett ickeproblem?
Enda problemet med dom på racer är ösregn, jag har löst det med plastpåse och gummisnodd. Iofs får man en extra vattenflaska men regnvatten blandat med vingummi.... ngn tillverkare borde ha gjort ett lock/överdrag.

Red. Såg nu att dessa hade en bättre stängning än mina Apidura

Senast ändrad:
Bikepacking
Hmm.. Saknar min stabila pakethållare, efter att jag bytte bromsok bak. Ersättningsoket kom i vägen för staget!
Inte gjort för veckohandlare. Kunde annars ha både klövjeväska o sovsäck baktill, ovanför monterat fäste till cykelkärra. Inget tungt o vingligt styre.

Bikepacking
Brakastruten sa:
Hmm.. Saknar min stabila pakethållare, efter att jag bytte bromsok bak. Ersättningsoket kom i vägen för staget!
Går staget inte att mixtra dit ändå, med någon typ av liten rördistans och längre skruv, i kombination med elegant knäck/böj av staget?

Bikepacking
nieves sa:
Jag har två Revelate foderpåsar, jättefina. För vattenflaskor, kamera, smartphone, gps, godis, kniv, pannlampa, batterier, handskar, hjälmmössa .. Men godis är inte så bra att ha där för då försvinner dem snart i magen :)

P1000426800x529.jpg

P1010462800x578.jpg

Palle Kuling sa:
Jag sitter och funderar på denna att sätta på undersidan downtuben; https://fabric.cc/products/bottles/cageless-tool-keg/
någon som testat? känns gött att inte behöva ha en tom flaskhållare om man inte har med sig den.
Har gjort en själv: kapade av en flaska, sköt ihop överdel över underdel och det var det :)

P1010528598x681.jpg

Bikepacking
Palle Kuling sa:
Jag sitter och funderar på denna att sätta på undersidan downtuben; https://fabric.cc/products/bottles/cageless-tool-keg/
någon som testat? känns gött att inte behöva ha en tom flaskhållare om man inte har med sig den.

Jag har en sån, fungerar klockrent. Var först lite skeptisk till att den skulle suttit kvar, men har tex dundrat ned för stenig grusväg i alperna utan att den rört sig.

Bilagor

• 06C8FF8B-FBF6-4858-A13F-E6BCE004AB9C.jpeg
    06C8FF8B-FBF6-4858-A13F-E6BCE004AB9C.jpeg
    319.5 KB · Besök: 281
Bikepacking
Nu när vi ändå är inne på gamla goda tider :) -- Jag hade ingen koll på cyklar eller växlar eller vilken utväxling som behövs i alperna, ingen koll på vad prylarna vägde, vilken sovsäck som var lättast, vilken lutning det var, eller vad det skulle bli för väder imorgon. Inget internet, ingen smartphone, inga kartor över städer odyl, bara en halvdålig bilkarta med en del campingplatser utmärkta. Hade aldrig hört talas om någon som biketourat alperna innan. Polleterade cykeln med SJ till Wien och följde sen efter själv med tåget. Blev suveränt, även om jag egentligen är ganska kass på att cykla ....

Bikepacking
Fan va sugen jag blir att testa detta. Har insett att friluftslivet är kanon och köra kombo med cykel vore kanon.

Finns det några skoj turer kring Stockholm? Eller måste man upp/ner i landet?

Alperna lockar oxå men känns som längre fram.

Bikepacking
CW sa:
Jag må vara av norrländskt blod men bikepacking i vintertid är knappast roligt - och bikepacking ska vara roligt.

Hade en Australiensisk snubbe som couchsurfade hos mig förra året, han hade cyklat över Alperna förra vintern och tyckte det gick toppen. Han har en hemsida med fina bilder och lite väl självcentrerade videor. http://finalfrontier.bike/#intro

DSC03826.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Mini_me sa:
Fan va sugen jag blir att testa detta. Har insett att friluftslivet är kanon och köra kombo med cykel vore kanon.

Finns det några skoj turer kring Stockholm? Eller måste man upp/ner i landet?
bara ut och gör't! Bygg upp lite erfarenhet med kortare turer inte långt hemifrån. Två nätter kanske. Så blir det lättare sedan när du ska köra längre turer.

Södermanlandsleden?

Bikepacking
Cyklade sörmlandsleden + lite annat (Hellas - tyresö - södertälje - järna - skanssundet - tullinge) för 1.5 år sen. Tror att jag la upp lite bilder tidigare här i tråden.

Superfint men mycket stenar och smårötter så man kunde inte slappna av nångång och bara trampa. Skulle jag cykla lite längre tror jag att jag skulle vilja ha heldämpat alt lägga in några passager men grusvägar bara för att få lite respit.

Bikepacking
Hejssan alla, ny användare här med dåligt koll om hur forumer funkar, även dåligt svenska :D

Vi bikepackade Roslagsleden förra påsk. Vädret var lite blandad, men det var en sjuk grym tur. Nästa längre tur kommer bli Sierra Nevada Spanien.

Video om resan:

Tillbaka
Topp