Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Jag fattar inte varför alla envisas med att ha en massa klumpiga grejor vid sadelstolpen bakom sadeln ? Måste vara oförstånd och senaste trenden. Fixa en lätt pakethållare istället, och ta med grejorna där. Så mkt bättre.
Fördelen är ju även att det är lätt att flytta mellan olika cyklar än pakethållaren är.
Likaså att många kolfiberhojar saknar fästen för det gör det svårare att köra med pakethållare om man inte räknar tailfins lösning men då har du ju en lösning för alla din cyklar bortsett från superboost och fatbike för stunden iaf.

Bikepacking
Och så är det rätt värdelöst med sidoväskor på stig. Eller hur en nu packar på en pakethållare. Sadelväskan sitter där den sitter, och cykelekipaget kan ta sig fram överallt.

Förstår inte grejen med att racka ner på andra människors val av utrustning. Vissa tar vad de har, andra syr själva, och alla har olika preferenser utifrån syftet med cyklingen. Det är ju fint med mångfald. ?

Bikepacking
Det handlar ju också om vad man ska göra. Backpacking känns i mångt och mycket som en helg eller långhelgsaktivitet där där tar sig en gaska bestämd sträcka eller rutt där man packar för hela helgen. Då funkar det bra med en slimmad packning.

Men ska man cykla runt i Europa en sommar så är det mycket mer flexibelt med pakethållare, även om man bara bygger på höjden. Då kan man lasta på grejer som inte var planerade för vid starten. Och det är ju inte så att sidoväskor är okända i bikepackingkretsar heller, alla tillverkare har sina.

Sadelväskan sitter där den sitter
Och alla har sina varianter av att staga upp dem så att de inte vajar.

Jag har cyklat många mil med sadelväskor och med pakethållare och båda fungerar väldigt bra.

Bikepacking
Backpacking känns i mångt och mycket som en helg eller långhelgsaktivitet där där tar sig en gaska bestämd sträcka eller rutt där man packar för hela helgen. Då funkar det bra med en slimmad packning.

Men ska man cykla runt i Europa en sommar så är det mycket mer flexibelt med pakethållare, även om man bara bygger på höjden.
jag har gjort precis tvärtom. på långtur har jag slimmat packningen och kört bikepackingväskor. helgtur: äh, slänger ner skiten i panniers bara. snabbpackat och enkelt, folkölen får till och med plats :)

Bikepacking
Om en cykel har fästen för pakethållare - då hade jag helst jag valt pakethållare. Men tex på en cykel jag har vill jag inte ha pakethållare till vardags pga vikt och utseende och då är det rätt smidigt att snabbt spänna på en sadelväska om man ska göra en tur. Istället för att köpa, förvara och montera en pakethållare varje gång.

Bikepacking
Jag skulle vilja lägga mig på en "prisvärd" nivå för att testa vidare inom bikepacking. Tänker mig att den nivån är 3–4 tusen för tält, sovsäck och liggunderlag (luftfyllt). Är det rimligt? Hur fördelar man bäst sin budget på dessa tre delar? Tips på produkter? Sneglar på Naturehike Cloud-up för tält á cirka 1500 kr. Det skulle lämna 2K till sovsäck och liggunderlag.

Jag avser att hålla mig till sommarsäsongen, kanske stretchad till sen vår och tidig höst.

Bikepacking
Jag skulle vilja lägga mig på en "prisvärd" nivå för att testa vidare inom bikepacking. Tänker mig att den nivån är 3–4 tusen för tält, sovsäck och liggunderlag (luftfyllt). Är det rimligt? Hur fördelar man bäst sin budget på dessa tre delar? Tips på produkter? Sneglar på Naturehike Cloud-up för tält á cirka 1500 kr. Det skulle lämna 2K till sovsäck och liggunderlag.

Jag avser att hålla mig till sommarsäsongen, kanske stretchad till sen vår och tidig höst.
Höll på med att svar när ovanstånde ramlade in. Sovsäcken diskuteras lite längre bak i tråden. Har en själv och den klarar du dig nog in på lite höst och tidig vår som sagt, eller kalla somrar. Liggunderlaget har jag ett likadant fast från stadium. Funkar bra, men nu använder jag bara mitt Exped Synmat UL även på sommaren, det är skönare, lite isolerat och snabbare att pumpa/tömma. För mig är liggunderlaget det som är absolut viktigaste för sovkomforten.

Tältet blir säkert bra, det finns många bra rapporter både här och på youtube. Tittade själv på just det men bestämde mig i slutändan att ändå lägga tre gånger så mycket pengar på ett Big Agnes ?‍♂️

Bikepacking

Cloud up-tältet känns som bra kvalité kontra pris, jag har ett :). Komplettera med ett liggunderlag från XXL som tipsades om ovan eller från Decathlon och en lagom stor sovsäck. För sommarcamping har jag en lätt och liten quilt från Aegismax (
) men vad som funkar ju om du bara ska testa och vara ute några nätter. Är väl lite som med cyklar, det första man köper är bara för att få en aning om vad man gillar. Det kanske visar sig att du föredrar hängmatta :)

Bikepacking

Jag köpte såna där liggunderlag till familjen i somras för en helg i tält. De funkade bra att sova på men var lite bökiga att packa ihop. Luften ville inte riktigt gå ur. Eller så var det bara jag som var kass. Då tycker jag att Urbergs liggunderlag på Outnorth funkar bättre. De kostar en hundring mer tror jag.

Bikepacking
Jag köpte såna där liggunderlag till familjen i somras för en helg i tält. De funkade bra att sova på men var lite bökiga att packa ihop. Luften ville inte riktigt gå ur. Eller så var det bara jag som var kass. Då tycker jag att Urbergs liggunderlag på Outnorth funkar bättre. De kostar en hundring mer tror jag.
Jag har såna sedan några år. Inga problem att få ut luften för mig.

Kan ju vara en ny feature, förstås.

Bikepacking

Utöver tipsen du redan fått kan det vara en idé att kika vad som finns här också. Budgetvänligt, men gäller att du inte har bråttom bara :) http://frugalhiker.blogspot.com/?m=1

Bikepacking
Jag fattar inte varför alla envisas med att ha en massa klumpiga grejor vid sadelstolpen bakom sadeln ? Måste vara oförstånd och senaste trenden. Fixa en lätt pakethållare istället, och ta med grejorna där. Så mkt bättre.
Det är inte alls så klumpigt som man kan tro. Det beror vad och hur du packar. Jag har enbart skrymmande och lätta grejer i min sadelväska. Det funkar utmärkt och efter en liten stund så känner jag inte av den alls. Det finns alldeles för många oskrivna regler & dogmer på Happy. Bryt alla regler, experimentera och testa dig fram till ett kit som passar just dig. Våga vägra tro på vad "SPD-, pakethållar- och rakade ben-sekten" säger. Upp till kamp! REVOLUTION och platta pedaler åt folket! JAG KRÄVER ATT FÅ TALA MED REIDAR DAHLÉN

PS. Sorry jag har glömt ta min medicin i morse. DS.

Bikepacking
Det är inte alls så klumpigt som man kan tro. Det beror vad och hur du packar. Jag har enbart skrymmande och lätta grejer i min sadelväska. Det funkar utmärkt och efter en liten stund så känner jag inte av den alls. Det finns alldeles för många oskrivna regler & dogmer på Happy. Bryt alla regler, experimentera och testa dig fram till ett kit som passar just dig. Våga vägra tro på vad "SPD-, pakethållar- och rakade ben-sekten" säger. Upp till kamp! REVOLUTION och platta pedaler åt folket! JAG KRÄVER ATT FÅ TALA MED REIDAR DAHLÉN

Jag trodde nästan det var tvärtom, våga vägra plattisar! :LOL:

Bikepacking

Det viktigaste är att man tar sin cykel och cyklar. Och har trevligt. Första cykelsemestern var med mtb, egensvetsad cykelkärra och plattisar. Hur bra som helst. Senaste turen lånade jag tjejens cykel (med spd, bara pakethållare bak och biltemaväskor) och det gick också bra. Däremellan har jag oftast haft väskor både fram och bak. Det har också gått bra. Jag tror att det skulle gå bra med en bikepackingcykel också. På färjan till Gotland såg jag ett litet gäng med riktigt undermåliga cyklar, ryggsäckar och plastpåsar. Jag är säker på att de också hade trevligt (om deras cyklar höll den korta bit jag misstänker att de skulle cykla). Just do it, liksom.

Bikepacking
Dagens experiment: Åka ca 20 min pendeltåg med fullpackad cykel efter jobbet. Cykla 30 min ut i spenaten. Tälta, äta middag och sova. Vakna tidigt och äta frukost. Åka hem och jobba.

Det som är själva experimentet är att se om jag klarar av att komma hem fräsch och utvilad till nästa arbetsdag. Sovmask och öronproppar ingår i packningen tillsammans med extra bekvämt(plus lite tyngre 630 g)uppblåsbart liggunderlag.

Bikepacking
3 km shake down i Mörkaste Småland inför en förlängd helg i Bergslagens djupa skogar fre-mån. Håll nu bara tummarna för att jag inte blir risig av andra vaccindosen i em eller att hjullagret på höger bak skär utanför Väring.
BD10DFAC-586C-4E3B-97D5-0E41B0AE4D60.jpeg

Bikepacking
3 km shake down i Mörkaste Småland inför en förlängd helg i Bergslagens djupa skogar fre-mån. Håll nu bara tummarna för att jag inte blir risig av andra vaccindosen i em eller att hjullagret på höger bak skär utanför Väring.
Visa bilaga 507332
Tog andra dosen i förra veckan och då hade personalen fått nya direktiv om att ingen träning inom en vecka från vaccineringen.

Bikepacking
Dagens experiment: Åka ca 20 min pendeltåg med fullpackad cykel efter jobbet. Cykla 30 min ut i spenaten. Tälta, äta middag och sova. Vakna tidigt och äta frukost. Åka hem och jobba.

Det som är själva experimentet är att se om jag klarar av att komma hem fräsch och utvilad till nästa arbetsdag. Sovmask och öronproppar ingår i packningen tillsammans med extra bekvämt(plus lite tyngre 630 g)uppblåsbart liggunderlag.
tågbild, spenatbild och selfie med reidar dahlén tack.

Bikepacking
jag har gjort precis tvärtom. på långtur har jag slimmat packningen och kört bikepackingväskor. helgtur: äh, slänger ner skiten i panniers bara. snabbpackat och enkelt, folkölen får till och med plats :)
Eller varför välja:

Bikepacking
Jag kom fram. Missade tidsfönstret för att kunna ta cykeln på pendeltåget(det är cykelförbud under rusningstrafik). Så jag trampade hela vägen, ca 3 mil, på en växel (34:18). Sen blev det ultimate push bike 2 km snårig skog, kalhygge och kuperat. Det blev sen middag med egenblandad torrmat ala tacogryta. Det smakade helt ok för. Det är vackert härute i trakten av Sigtuna/Rosersberg!

Bilagor

• 20210819_180221.jpg
    20210819_180221.jpg
    852.6 KB · Besök: 127
  • 20210819_204136.jpg
    20210819_204136.jpg
    970.3 KB · Besök: 143
  • 20210819_204215.jpg
    20210819_204215.jpg
    585.4 KB · Besök: 130
Bikepacking
Jag är riktigt skeptisk till deras temperaturangivelse. Du får inte 345g 550fp att isolera så bra. Det är alltså till och med 25% fjädrar (och inte dun) i det där om jag läser rätt?

Jag skall ut i skärgården nästa helg så jag lovar rapportera. Misstänker att du kan ha rätt men att den räcker för oss söta som sällan är ute när det rör sig mot nollan på riktigt.

Bikepacking
Jag skall ut i skärgården nästa helg så jag lovar rapportera. Misstänker att du kan ha rätt men att den räcker för oss söta som sällan är ute när det rör sig mot nollan på riktigt.
Jag har en sån, har inte testat den i riktigt kallt väder än men den är varmare än Naturehike som har avgandlats tidigare i tråden. Tycker den var skön att sova i och den blir rätt liten när man knycklar ihop den.

Bikepacking
Är det en SL 5 du har? Nöjd med den? Hur feta däck får du in?
Japp. Jag är supernöjd. Faktiskt riktigt jäkla nöjd. :D Den är grymt skön på långcyklingar och lika bra på stigar och grusvägar. Jag bytte originaldäcken till Conti gp 5000 TL 32 mm. Originaldäcken är riktigt tråkiga och sitter nu på pendlarhojen. Grusdäcken är 40 mm men det skulle nog funka med 42-45 mm också. Det enda negativa är att den väger ganska mycket. Antagligen pga dämpningen fram och bak. Vikten märks dock inte när man cyklar.

Tillbaka
Topp