Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Tjena!

På söndag morgon tar jag tåget från Göteborg ner till Malmö för att därefter cykla hem till Partille igen via främst Kattegattleden, ca 500 km totalt med lite omvägar. Har bara cyklat breveter innan och detta är första riktiga turen med övernattning. En del av mig vill klara det "randostyle" och vara hemma dygn två, men eftersom jag inte kommer starta så tidigt på söndagen så tar jag det nog lite lugnt första dagen och ser hur långt jag kommer. Stukade foten ganska rejält tidigt denna veckan, så viss risk finns att det kommer strula. Har testkört ett tiotal mil och det funkade hyfsat, nu vilat lite. Efter att ha haltar runt lite har jag istället fått lite känning i ett knä, men tror det ska funka.

Cykeln har stått redo ett ganska bra tag och är väl inkörd sedan 2015. Kompletterade med tempobåge för att spara de struliga händerna samt ny styrlinda.

5129B813-09A3-4512-ABC5-BD69DE42CA3B.jpeg

020A2F1F-28B8-4934-9140-900DB991B709.jpeg

Nu till frågan:

Jag har med mig tarp, liggunderlag och sovsäck. Äger ett fint Hillebergtält, men det är alldeles för stort (Allak 3). Är lite bekymrad över hur jag sover under tarp (aldrig gjort det) och skulle egentligen haft ett litet lätt solotält. Familjelivet ger inte mycket utrymme för riktiga äventyr på egen hand, så jag har inte vågat köpa något.

Finns det någon i Göteborgsområdet som vågar hyra ut sitt lätta solotält till mig lördag-tisdag/onsdag/torsdag? Förstår att det är lite kinkigt och vet inte om jag själv hade varit sugen på att låna ut, men försöker åtminstone sälja in det lite grann!? Jag är supernoggrann och försiktig, och kan betala eller byta mot utlåning av mitt större 3-personerstält, entreprenadtjänster, ved eller cykelservice/cykelreparation. Eller egentligen lite vad som helst - jag har många strängar på lyran!?

Hojta till om du av någon anledning känner för att hjälpa en stackare utan tält!

Bikepacking
Tjena!

På söndag morgon tar jag tåget från Göteborg ner till Malmö för att därefter cykla hem till Partille igen via främst Kattegattleden, ca 500 km totalt med lite omvägar. Har bara cyklat breveter innan och detta är första riktiga turen med övernattning. En del av mig vill klara det "randostyle" och vara hemma dygn två, men eftersom jag inte kommer starta så tidigt på söndagen så tar jag det nog lite lugnt första dagen och ser hur långt jag kommer. Stukade foten ganska rejält tidigt denna veckan, så viss risk finns att det kommer strula. Har testkört ett tiotal mil och det funkade hyfsat, nu vilat lite. Efter att ha haltar runt lite har jag istället fått lite känning i ett knä, men tror det ska funka.

Cykeln har stått redo ett ganska bra tag och är väl inkörd sedan 2015. Kompletterade med tempobåge för att spara de struliga händerna samt ny styrlinda.

Visa bilaga 504853

Visa bilaga 504855

Nu till frågan:

Jag har med mig tarp, liggunderlag och sovsäck. Äger ett fint Hillebergtält, men det är alldeles för stort (Allak 3). Är lite bekymrad över hur jag sover under tarp (aldrig gjort det) och skulle egentligen haft ett litet lätt solotält. Familjelivet ger inte mycket utrymme för riktiga äventyr på egen hand, så jag har inte vågat köpa något.

Finns det någon i Göteborgsområdet som vågar hyra ut sitt lätta solotält till mig lördag-tisdag/onsdag/torsdag? Förstår att det är lite kinkigt och vet inte om jag själv hade varit sugen på att låna ut, men försöker åtminstone sälja in det lite grann!? Jag är supernoggrann och försiktig, och kan betala eller byta mot utlåning av mitt större 3-personerstält, entreprenadtjänster, ved eller cykelservice/cykelreparation. Eller egentligen lite vad som helst - jag har många strängar på lyran!?

Hojta till om du av någon anledning känner för att hjälpa en stackare utan tält!
Testa tarpen broder:giggle:. Det är en del av äventyret.

Bikepacking
Hur bra tycker ni det fungerar med sadelstolpeväskorna?
Funderar på om jag ska köpa en sån eller sätta på en pakethållare på cykeln. Tänkte köra samma upplägg som de flesta med en väska bak, en på ramen och en på styret. Cykeln är en Kona Roadhouse gravelbike.
Jag började med panniers men har gått över till bikepack-kit, men låter min Carradice SQR Tour jag pendlar med sitta kvar på sadelstolpen. Den är lättare att packa än bikepack-rövraketerna, sitter stadigt och tar 16 liter utan knölande.

Här halvdan bild från setupen inför sommarens första bikepack-tur. Kör med versacage på gafflarna och får på det viset plats med allt jag behöver (exkl all mat) för bekväma 5-dagarsturer med tält eller hammock. Whisky i flaskan vid vevpartiet ?

IMG_2593 (kopia) 800px.jpeg

Bikepacking
Tjena!

Visa bilaga 504853

Visa bilaga 504855

Nu till frågan:

Trevligt, någon gång innan jag dör ska jag testa Kattegattleden. Men det där med att få ihop familj, jobb, samhällets fortbestånd mm ger ju inte bara möjligheter utan även vissa begränsningar.

Nåväl, min egen erfarenhet är att enda nackdelen med tarp är myggen, iaf så länge vädret är någorlunda. Testa!

Bikepacking
Tjena!

Visa bilaga 504853

Visa bilaga 504855

Nu till frågan:

Kul lycka till! Inget tält och bor på fel ställe men ska du köra nuvarande setup så se till at du har ett myggnät med dig också.

Bikepacking
Kul lycka till! Inget tält och bor på fel ställe men ska du köra nuvarande setup så se till at du har ett myggnät med dig också.
Tack!

Precis, det är insektsskyddet jag ser som största problemet. Är verkligen inte insektsrädd, men det lär störa sömnen. Samt att jag nog saknar känslan av att stänga lite om sig som i tält.

Frågade tidigare i tråden om tält eller insektsskydd, men hinner inte undersöka och botanisera i butiker innan avresan.

Men det löser sig! Kan man inte sova så kan man åtminstone cykla, så det kanske är bra att inte ha det för bekvämt!?

Bikepacking
Du vet väl om att du får plats med en liten väska till på diagonalröret? ?
Den platsen är reserverad för en ihoprullad porrtidning som jag använder i självförsvar mot landvägsrövare. Först så distraherar jag banditen med nakenbilder. Så fort hen får simmig blick och börjar dregla så rullar jag ihop tidningen och börjar veva utav bara helvete.

Bikepacking
Tack!

Precis, det är insektsskyddet jag ser som största problemet. Är verkligen inte insektsrädd, men det lär störa sömnen. Samt att jag nog saknar känslan av att stänga lite om sig som i tält.

Frågade tidigare i tråden om tält eller insektsskydd, men hinner inte undersöka och botanisera i butiker innan avresan.

Men det löser sig! Kan man inte sova så kan man åtminstone cykla, så det kanske är bra att inte ha det för bekvämt!?
Biltema har ju billiga nät för bara ansiktet eller tält.

Bikepacking
Tjena!

Visa bilaga 504853

Visa bilaga 504855

Nu till frågan:

Du ser ut att vara hur redo som helst! Plus för Somas framrack, det sitter på tre cyklar i min familj.

Angående tältet: Har du kikat på Hygglo? Där brukar det finnas en del seriösa tält som hyrs ut av privatpersoner, dessutom försäkrat via företaget.

Bikepacking
Är lite bekymrad över hur jag sover under tarp (aldrig gjort det)
Ta med en rem för frambromsen och en tamp och två tältpinnar. Lås frambromsen och säkra cykeln med tampen runt styrstam, ram eller bockarna och fäst i marken med pinnarna. Sedan fäster du en kortsida (ett hörn om den är kvadratisk!) av tarpen i styret och andra i marken.

Du kan även ta av framhjulet för att få ned höjden lite, och det kan du ha som stöd för andra sidan för att öka ventilationen.

Edit: finns flera varianter på samma tema

Senast ändrad:
Bikepacking
Tycker du ska testa tarp och myggskydd. Kanske kartlägga lite strategiska vindskydd och B&B längs vägen som fallback :) Bara hoppa i på det djupa med en gång så lär man sig snabbt simma ;-) Glöm inte rapportera för oss som drömmer om soloäventyr men får nöja sig med att like:a snyggs bikepackinghojar pga. #livspussel.

Bikepacking
Vad rekommenderar ni i sovsäcksväg för svenskt sensommarväder? Om man är ute efter något som inte tar för mycket plats, väger för multum som samtidigt inte raserar bankfinanserna - är det någon som har bra tips?

tackar vänligast ;)

Bikepacking
Vad rekommenderar ni i sovsäcksväg för svenskt sensommarväder? Om man är ute efter något som inte tar för mycket plats, väger för multum som samtidigt inte raserar bankfinanserna - är det någon som har bra tips?

tackar vänligast ;)
Jag har en Marmot Micron 50. Det är en enkel quiltsäck (utan "huva") som jag mest använder som quilt. Inte superbillig men lätt och passar bra i temperaturomfång. För sen sensommar (tidig höst), då det inte är alltför många plusgrader, kan den nog vara för kall.

Bikepacking
Jag har en Marmot Micron. Det är en enkel quiltsäck (utan "huva") som jag mest använder som quilt. Inte superbillig men lätt och passar bra i temperaturomfång. För sen sensommar (tidig höst), då det inte är alltför många plusgrader, kan den nog vara för kall.
Satt precis och kollade Micron 40 - kändes som bra kvalitet/pris ratio. Men precis som du påtalar så är jag lite orolig att den upplevs för kall.

Bikepacking
Satt precis och kollade Micron 40 - kändes som bra kvalitet/pris ratio. Men precis som du påtalar så är jag lite orolig att den upplevs för kall.
Jag brukar ha med ett reselakan i siden (för att inte sunka ner säcken/täcket då det inte finns badmöjligheter). Det ger väl nån grad till. Och i värsta fall kan man ju sova i underställ/fleece (eller vad man nu har med sig som förstärkningskläder).

Bikepacking
Vad rekommenderar ni i sovsäcksväg för svenskt sensommarväder?
Svårt att säga om du inte preciserar mer! I fjällen så skulle jag inte gå utan en säck som klarar nollan, och i september kanske ett par grader till. Men augusti i Stockholm klarar du ju med kläderna du har på kroppen.

Med det sagt så verkar de där Naturehike populära, även om jag inte gillar Amazon eller Kinas kopierande.

Jag rekommenderar Cumulus, för Stockholmssommar skulle jag kanske titta på Magic 100, galet liten och lätt. Funkar som liner för att få en annan säck att isolera lite bättre.

Bikepacking
Svårt att säga om du inte preciserar mer! I fjällen så skulle jag inte gå utan en säck som klarar nollan, och i september kanske ett par grader till. Men augusti i Stockholm klarar du ju med kläderna du har på kroppen.

Med det sagt så verkar de där Naturehike populära, även om jag inte gillar Amazon eller Kinas kopierande.

Jag rekommenderar Cumulus, för Stockholmssommar skulle jag kanske titta på Magic 100, galet liten och lätt. Funkar som liner för att få en annan säck att isolera lite bättre.
Tack @mzi trots att jag var otydlig gav du ett perfekt svar. Undrade nämligen lite vilka temperaturer som man bör ha som riktmärke för övernattning i Sverige.

Framför allt kommer det ju vara bikepacking på sommarhalvåret i här hemma (inte så mycket i fjällen) eller nere på kontinenten. Det är nog inte helt osannolikt att jag kommer vilja dra upp till fjällen någon gång framöver så det kanske är bra att inte behöva köpa en till sovsäck bara för det.

Gällande budget så tänker jag nog helst under två lakan men om det finns något perfekt så kanske jag kan sträcka mig lite längre. Tack åter för tipset ska kolla upp Cumulus och Magic 100

Bikepacking
Det är alltid svårt med en säck som funkar bra både i Tyskland and i fjällen under samma tid. Jag har två säckar som täcker in det mesta som jag gör: en med 200g dun och en med 400g och de går att kombinera, så då har jag också en säck med 600g.

Jag skulle börja med en säck som är bäst för det du tänker att du kommer göra mest. Och sedan kompletterar du senare om det behövs för andra äventyr du planerar.

Bikepacking
Skulle precis säga Micron 40 eftersom jag har en själv. Hade både 50 och 40 hemma men beslöt mig för 40 då den inte är så fasligt mycket tyngre och skrymmande. Men tar ett par grader till. Lite enklare sovsäck när det kommer till "finesser" men jag sover bra i den och tyckte i alla fall när jag köpte att det var väldigt bra avvägning på temp, vikt, volym och pris. Har ett sidenlakan och nu när det varit en 18-20 på natten så har jag sovit i bara lakanet och dragit på mig säcken helt öppnad som ett täcke. I våras var det väl +7 på natten och den funkade bra för mig även då.

Bikepacking
Nu har jag googlat lite och jag tycker Micron 40 verkar lite dyr för vad man får. 650 fluffpoäng tycker jag är i minsta laget för bike packing, med tanke på att den verkar kosta runt 2000kr?Du får ju en mycket lättare och mindre säck för nästan samma pengar om du går upp till 850fp från någon av de mindre tillverkarna.

Bikepacking
Nu har jag googlat lite och jag tycker Micron 40 verkar lite dyr för vad man får. 650 fluffpoäng tycker jag är i minsta laget för bike packing, med tanke på att den verkar kosta runt 2000kr?Du får ju en mycket lättare och mindre säck för nästan samma pengar om du går upp till 850fp från någon av de mindre tillverkarna.
Nog får man den för 1500ish, men det är ju ändå ingen billig säck.

Bikepacking
Vilka tillverkare tänker du på då :)? Cumulus verkar ha få återförsäljare i Sverige, men jag kanske googlade slarvigt

Bikepacking
Nej man får ju sätta det i relation till vad den kostar just nu. Jag betalade 1250 förra året såg jag i min order

Bikepacking
Har för övrigt ett ganska stort förtroende för Marmot. Har inte köpt något från dem som jag tyckt var dåligt. Har en syntetsäck från Marmot också, även där var det bra volym/isolering/pris-ratio när jag köpte den. När det gäller dun hoppas jag deras certifiering väger lite tyngre än någon kinahandlare på ebay.

Bikepacking
Klart intressant! Ser ut att fort bli lågt men fotot luras kanske? Återkom gärna med rapport. Sett en del som använder ett hjul.
Blev positivt överraskad över smidigheten. Gjorde ett lagom snöre med ett par olika längd-alternativt som träs med en ögla över en av tempopinnarna, sen ner i marken. Därefter står cykeln som berget, och det var superenkelt att använda den som en centrumpinne.

Det är en ganska stor tarp (typ 3,3x2,7 eller något, heter 10 iallafall) så det är inga problem att sova om man har huvudet ut mot öppningen. Lagom plats för två vuxna bredvid varandra, lätt. Tänkte kanske använda mig av ett hjul i andra änden för att få upp den lite, men skärmen fram tar i marken innan gaffeländarna så det går inte att ha cykeln stående så. En lagom pinne skulle ju annats göra jobbet, får testa imorgon kväll!

Bikepacking
På sovsäcksfronten kör jag själv numera med en Sea to Summit Spark Sp1 på sommaren. (Vår och höst och till sommarfjälls blir det en Marmot Hydrogen) Mycket trevlig säck i material och utförande och otroligt komprimerbar, men man ska nog inte vara mycket längre än 1,80 m och inte för bred om vare sig axlar eller midja för att trivas i den. Bara ett tips.

Tillbaka
Topp