Bikepacking

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
Decathlon har riktigt billiga prylar om man vill testa på bikepacking utan att spendera för mycket. Jag har märkt att det slutar med att man inte nöjer sig med en uppsättning sovgrejer utan man vill ha flera olika. Tex tält och bivy. Het eller halvt liggunderlag. Olika sovsäckar för olika temperaturer osv osv.

CW

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som har tips på lättrullade snabba släta däck för min äventyrshoj? Vill minst ha 42mm i bredd och kan max ta 2.1". Jag har kikat på Schwalbe Super Moto men ser att de marknadsfört det som ett elcykel däck på hemsidan och vet inte riktigt vad det skulle ge för nackdelar för en äventyrshoj.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som har tips på lättrullade snabba släta däck för min äventyrshoj? Vill minst ha 42mm i bredd och kan max ta 2.1". Jag har kikat på Schwalbe Super Moto men ser att de marknadsfört det som ett elcykel däck på hemsidan och vet inte riktigt vad det skulle ge för nackdelar för en äventyrshoj.
René Herse Snoqualmie Pass? Släta, snabba och 44mm.

Bl a här: https://dailybreadcycles.de

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Ok, där kom ju spiken i kistan för min del. Hatar att sova på rygg :) vad bra, då slipper jag prova denna trend :)

---

Men för att skriva något konstruktivt. Hammock måste ju vara perfekt när man inte kan slå ner tältpinnar eller när man av okänd anledning inte vill ligga på marken. Jag som bor nära kusten har ju ofta problem med att få ner tältpinnarna i graniten :)
Dåliga nyheter: Så kallade "bridge hammocks" möjliggör åtminstone sidosovande. Jag hade svårt att sova bekvämt i gathered end-modeller men trivs bra med min ridgerunner.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo fast nu är poängen att göra första försöken så bra som möjligt på budget för att inte direkt hata det :) Kanske mest fördomar, men jag har svårt att se att Lidl har superslimmade sovsäckar.

Jag har ett gäng säckar, men när det är över 13 grader så använder jag en sån här omsydd till quilt för att slippa svettas. Väldigt liten, rimligt lätt, löjligt billig. Bra köp för att testa sålunda, så länge det är varmt ute i alla fall.

Urberg (Outnorths eget märke?) har (hade iaf) ett rätt billigt UL-liggunderlag som också kan funka under sommaren, det har jag dock inte testat.

Senast ändrad:

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking

Jag har varit väldigt nöjd med mina WTB Horizon (svart sidewall, lite tåligare än tanwall). En punktering på 1400 km grus och landsväg, finns överallt, och jag har för mig att de gjort ganska bra ifrån sig i rulltest också.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Finns det något standard "lättvikt-skit" för att krascha ett par timmar i ett vindskydd? Typ liggunderlag+sovsäck+bivvy bag?
Är sugen på testa övernattningstur men osugen på spendera stort innan man vet att man gillar det.

Sovsäck, liggunderlag och denna! Riktig räddare i vindskydd under mygg-säsong och väger inte mycket.

Bilagor

• 4C76E574-AC06-41DC-B9F8-BE921D6287F4.jpeg
    4C76E574-AC06-41DC-B9F8-BE921D6287F4.jpeg
    32.1 KB · Besök: 2

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Urberg (Outnorths eget märke?) har (hade iaf) ett rätt billigt UL-liggunderlag som också kan funka under sommaren, det har jag dock inte testat.

Är det denna du menar? https://www.outnorth.se/urberg/airmat-nova-77268#RioRed

Har någon erfarenhet av oisolerade liggunderlag? Outnorth säger ner till 0grader men jag tvivlar. Att bära runt på ett kg liggunderlag när jag trivs med skumplast som väger 400 som jag trivs på känns onödigt. Men vill komma ner i packvolym.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det denna du menar? https://www.outnorth.se/urberg/airmat-nova-77268#RioRed

Har någon erfarenhet av oisolerade liggunderlag? Outnorth säger ner till 0grader men jag tvivlar. Att bära runt på ett kg liggunderlag när jag trivs med skumplast som väger 400 som jag trivs på känns onödigt. Men vill komma ner i packvolym.

Tänkte nog på den ja... Den borde funka över 10 grader, men du gör rätt i att tvivla att R 1,6 ska funka till nollan. Min tjej frös med R 3,2 när det var kring 2°C, och det är hon inte ensam om. Personligen skulle jag sikta på R-värde över 4 om jag vill klara kring nollgradigt (sen går det förstås att nödförstärka med sittunderlag i skumplast, granris etc men trist att leva på marginalen).

Då vad som är "för kallt" är individuellt så är det svårt att hitta en definitiv guide för R-värden men här gör S2S ett halvluddigt försök (varför inte bara ange temperaturer?) – jag skulle dock se till att ha lite marginaler jämfört med dem.

Du behöver inte köra oisolerat uppblåsbart för att hamna kring 400 gram. Jag har ett https://backpackinglight.se/liggunderlag/thermarest-neoair-xlite-regular (fast large då vill ha armarna på madrassen när det är kallt) och med ett R-värde på 4,2 har jag inte frysit trots temperaturer strax under nollan. Gillar det väldigt mycket efter att ha använt två andra (ett för litet, ett "för tungt") och R-värdet räcker för mig då jag inte är så pepp på vintervandringar med allt vad de innebär av fukthantering och snösmältning. Skulle jag få feeling kan jag komplettera det med ett skumplastunderlag.

Regular anges väga 340 gram, så gissar ~450 med uppblåsnings/packpåse (som gör processen väldigt smidig och undviker utandningsfukt att långsamt sura ner mattan).

Senast ändrad:

ElVikingo

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo fast nu är poängen att göra första försöken så bra som möjligt på budget för att inte direkt hata det :) Kanske mest fördomar, men jag har svårt att se att Lidl har superslimmade sovsäckar.
Absolut rena fördomar, jag och sonen kär själv med dessa. Om du skall ha samma komfort temp och storlek så får du hosta upp bra mycket mer.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Vilket väderskydd ska jag köpa för solotur under sommarhalvåret?

Har sovsäck, liggunderlag, tarp och ett för stort tält (Allak 3). Gillar inte "nakenheten" med bara tarp, liggunderlag och sovsäck, plus för stor utsatthet för småkryp tror jag. Kan inte sova i hängmatta.

Funkar bivybag eller blir det för varmt? Tarp + något superenkelt myggnät som hänger i samma linor som tarpen? Vill nog egentligen ha ett tält för att kunna stänga lite om mig, men är kinkig med materialet och det blir ju lätt dyrt om det ska funka/hålla osv. Kanske hyra ett Hilleberg enmanstält från den där tjänsten där privatpersoner hyr ut sina egna grejer så jag får testa lite?

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking

Har sovsäck, liggunderlag, tarp och ett för stort tält (Allak 3). Gillar inte "nakenheten" med bara tarp, liggunderlag och sovsäck, plus för stor utsatthet för småkryp tror jag. Kan inte sova i hängmatta.

Funkar bivybag eller blir det för varmt? Tarp + något superenkelt myggnät som hänger i samma linor som tarpen? Vill nog egentligen ha ett tält för att kunna stänga lite om mig, men är kinkig med materialet och det blir ju lätt dyrt om det ska funka/hålla osv. Kanske hyra ett Hilleberg enmanstält från den där tjänsten där privatpersoner hyr ut sina egna grejer så jag får testa lite?

Det är sjukt populärt med myggnätsbivy plus tarp. Borah bug bivy är billig och högt rekommenderad typ överallt man kollar. Finns nog mer lokala tillverkare som gör liknande bivys. Att kunna spänna upp både fram och bak är ju bra.

Bikepacking

Jag har ett Hilleberg anaris (1400g) som jag älskar, men det är väl varken lättast eller billigast på marknaden. Tycker man har gått om plats för två i det tältet. Om du är solo och inte har bråttom hade jag nog satsat på Dan durston x-mid 1 (878 g).
Det finns ju egentligen inget, utöver möjligen plånbok och förnuft, som hindrar dig från att skaffa flera set ups. Fördelen med anaris är ju att man kan använda yttertältet som tarp tex. Det är nog inte så svårt att fixa en egen myggnätslösning

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking

Jag köpte ett billigt tält från Naturehike att använda på sommaren. Billigt och oväntad hög kvalitet i förhållande till priset. varma sommarnätter är det skönt att bara sätta upp innertältet för att skydda sig från myggdjävlarna.

Jag kan tycka att Hilleberg är overkill på sommaren så länge man inte är i fjällen.

LWB

Aktiv medlem
Bikepacking

Jag har kört med bara tarp tills jag tröttnade på att bli uppäten av myggen (jag är osedvanligt populär…). Då köpte jag ett Akto Mesh för dyra pengar, att kombinera med tarpen. Sen tillkom en tältstång för dyra pengar. Men skit samma, jag har gett upp hoppet om att bli småspararmiljonär, och när semestern börjar om 7h kanske jag rentav får tillfälle att inviga prylarna.
85B750FA-D278-4A8B-A012-9569776E8C25.jpeg
1A86F493-585D-4398-97BD-1480BA4B1CDD.jpeg
1EF57CAB-AFA1-40C0-BD88-A8D2C9A43417.jpeg

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag köpte ett billigt tält från Naturehike att använda på sommaren. Billigt och oväntad hög kvalitet i förhållande till priset. varma sommarnätter är det skönt att bara sätta upp innertältet för att skydda sig från myggdjävlarna.

Jag kan tycka att Hilleberg är overkill på sommaren så länge man inte är i fjällen.
Jag har också ett tält från Naturehike som funkar klockrent. Vik 1 heter det. Väger strax under kilot.
09C4364C-99E5-4C8E-8374-CEB6B6145573.jpeg

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking

Om du vill testa myggnät gillar jag den här (använder den i vindskydd). Gillar du det kan du ju köpa något bättre :) 150kr och har bara testat enstaka gånger så kan inte uttala mig om eventuell kvalitet. https://www.biltema.se/fritid/frilu...MIn_iD1fSH8gIVENUYCh2bLQ1zEAQYAiABEgKhGPD_BwE

Jag har även sovit någon natt i goretex-bivy. Som sagt ovan, man vill få bort duken från ansiktet! Inte alls mysigt att ligga med tältduk i ansiktet och försöka andas genom en glipa utan att myggen kan komma åt en. Dessutom får man nog stora problem om det regnar med den modell jag har. Eftersom axlarna eller bröstet blir den högsta punkten och eftersom öppningen består av myggnät och är i höjd med ansiktet så kommer en hel del regn ”rinna” in i ansiktet om det regnar. Dessutom varmt - funkade inte en varm julidag. Är det däremot 10 grader funkar det fint. Så, ska man sova med lite komfort skulle jag gissa att en lätt bivy med bra andning och myggnät och ett Tarp för regnet är det bästa. Men för den vikten får man ett tvåmannatält :)

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Grymma svar! Några snabbfrågor:

- Naturehike, hur funkar uppsättningen där? Är van vid Hilleberg som går i ett nafs på vädersäkert sätt. Kvaliteten verkar ju vara OK, känns det som att det går att använda ett sådant i många år? Gillar inte slit och släng. Medhåll om att Hilleberg är överkurs på sommaren, mer luftigt hade varit bra.

- Tips på nät-bivy som går att fästa både fram och bak, håller någorlunda kvalitet samt är "tät" nedtill? För användning under tarp då, med infästning i tarpena öglor.

- Det där Akto-mesh-tältet (@LWB) var vad jag lutade åt som första spontana tanken, men för en gångs skull hade det varit fint att inte lägga en massa tusenlappar bara för att man ska cykla en liten sväng.. Samt att man förmodligen är nära vikten för ett komplett tält.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har Tarptent Rainbow. Regn och myggskydd, väldigt bra ventilation, snabbt och enkelt att sätta upp. Ett skönt och komplett tält som funkar 3-sesongers, Ca 1kg.
Jag gillar att campa, och då måste man ju kunna laga mat i tältet, byta om, stanna någon dag om det ösregnar, osv. Bivy el hängmatta duger inte...

bc17.jpg

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking

- Naturehike, hur funkar uppsättningen där? Är van vid Hilleberg som går i ett nafs på vädersäkert sätt. Kvaliteten verkar ju vara OK, känns det som att det går att använda ett sådant i många år? Gillar inte slit och släng. Medhåll om att Hilleberg är överkurs på sommaren, mer luftigt hade varit bra.
Det är väldigt enkelt. Eftersom tältet endast är ett lager så är det i "regnsäkert" läge när man fäller upp det. Det tar max två minuter att slå upp tältet.
Jag spelade in en töntig film förra sommaren när jag slår upp det. Det ska vara framspolat till tältdelen så du slipper se mitt svammel om köket. :D

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking

- Tips på nät-bivy som går att fästa både fram och bak, håller någorlunda kvalitet samt är "tät" nedtill? För användning under tarp då, med infästning i tarpena öglor.

- Det där Akto-mesh-tältet (@LWB) var vad jag lutade åt som första spontana tanken, men för en gångs skull hade det varit fint att inte lägga en massa tusenlappar bara för att man ska cykla en liten sväng.. Samt att man förmodligen är nära vikten för ett komplett tält.
Om man behandlar det som andra lättviktsprodukter och använder det med viss försiktighet tror jag säkert det håller för ngr års användning.

Jag har modellen Cloud Up 1 som är en kopia på Big Agnes Fly Creek med inner- och yttertält, där innertältet sätts upp först. Klart det inte blir lika vädersäkert som ett där man sätter upp inner och ytter tillsammans, men efter att ha satt upp det ngn gång så får man på ytterduken på 2 minuter. Det ingår även lös golvduk som gör att du kan sätta upp yttertältet först, men det har jag inte provat

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Intressant @Alltid vilse och @bigmollo! Kul att höra från folk som har lite mer än rena teoretiska idéer, som jag själv..

Nu är jag endast en ganska nybakad randogubbe/bikepackare som inte fattat att man kör lugnt på långturer (20 mil klarar man på ren vilja och någorlunda tempo), men min farhåga är att man går och lägger sig svettig en varm natt och sen badar i fukt om man inte har ett rejält luftigt väderskydd.

Kortsiktiga övernattningsplanen är lite bikepacking över två nätter eller så, men på sikt är tanken att köra sverigetempot osv. När @bigmollo sover i en sopsäck så blir man ju lite skraj över sin egna veka kropp som inte kan sova på annat än 9 cm exped-underlag!😛 Tur det är en bit kvar till nästa lopp!

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har Tarptent Rainbow. Regn och myggskydd, väldigt bra ventilation, snabbt och enkelt att sätta upp. Ett skönt och komplett tält som funkar 3-sesongers, Ca 1kg.
Jag gillar att campa, och då måste man ju kunna laga mat i tältet, byta om, stanna någon dag om det ösregnar, osv. Bivy el hängmatta duger inte...

Visa bilaga 503263
Ser fint ut! Ganska jämförbart (men dyrare) än ett Naturehike av typen Cloud up 1 ser det ut som? Hur sätts det upp?

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Finns som vanligt många lösningar på samma problem. Komfort och var man skall sova får nog avgöra. Sen som tidigare nämnts så kan man kanske behöva olika lösningar för olika tillfällen. Jag "campar" primärt och gillar mitt Big Agnes copper spur. Jag vill ha hyfsad komfort och cyklar inte tills jag stupar för att sova 2h i ett dike. Kommer jag på sånna tankar så kommer jag nog också skaffa en annan lösning.

Big Agnes är inte billiga tält. Men efter att ha tillbringat ytterligare 4 nätter i det under förra veckan så är jag fortfarande nöjd med mitt köp.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Ser fint ut! Ganska jämförbart (men dyrare) än ett Naturehike av typen Cloud up 1 ser det ut som? Hur sätts det upp?
En lång (delbar) tältstång i längsled bara. Sen 6st tältpinnar i marken. Enkelvävstält, blir väldigt litet om man knölar ihop det. Tål oxå en hel del vind, men kanske inte full storm på fjället. Men annars ett fint litet hus där man kan bo ett tag bland regn & vind och myggor...
Bra ventilation och lite kondens, men när det blir kondens är det lätt att torka av med en trasa.

HeHe, ja camping måste ju vara lite nice och bekvämt.... Men ett bra tält väger ju bara 1 kg, so why not take it along when randoning ?

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Har två olika typer av Naturehike-tält. Funkar fint att sätta upp yttertältet först om man använder skyddsmattan som följer med. Bra kvalité i förhållande till pris.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer