Bikepacking

Ronnie B

Medlem
Bikepacking
Vad har folk för lätta icke skrymmande extraskor?
Har använt flipflops när det bara är jag och tältet men är ute efter något mer passande att synas i.

Lätta och går att platta ihop eftersom de saknar hård hälkappa. Helt i mesh och skumsula med dränering så blir de blöta torkar de på nolltid. Jag använder mina till allt möjligt, badsko, sneaker, paddla kajak, substitut till toffla med nedtrampad häl etc 👌

jarek996

Aktiv medlem
Bikepacking

Senast ändrad:

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Inte för att dra på mig hat från SPD-gänget, men... Jag har gjort det enkelt för mig och cyklar omkring på platta pedaler med trailrunners som har snabb-snörning. Bra grepp när man måste knuffa uppförs. Riktigt trevligt att lossa på snörena när man bara vill gå omkring i tofflor också. Använder diagonala straps på pedalerna men det går ju bra utan också.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Varit och kikat på badskor och de är mycket mer skor än vad de sett ut på länkarna. Både i tyngd och storlek tyvärr.
Helst ska de få plats i en ryggficka, ihop med en banan, två snickers och mobilen.

Skinnerserna ovan ska jag spana in närmre. Jag får nog offra stil för det praktiska.

Angående skor så kör jag spd vanligtvis men rando sker med spd-sl.

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
Varit och kikat på badskor och de är mycket mer skor än vad de sett ut på länkarna. Både i tyngd och storlek tyvärr.
Helst ska de få plats i en ryggficka, ihop med en banan, två snickers och mobilen.

Skinnerserna ovan ska jag spana in närmre. Jag får nog offra stil för det praktiska.

Angående skor så kör jag spd vanligtvis men rando sker med spd-sl.
Jag köpte de som tipsades om tidigare i tråden. Funkar prima. Blir riktigt små när man viker ihop dom. Inget man går på stan med men perfekt när man ska slå upp tältet och inte vill gå omkring med cykelskorna. Kostar inget heller.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag köpte de som tipsades om tidigare i tråden. Funkar prima. Blir riktigt små när man viker ihop dom. Inget man går på stan med men perfekt när man ska slå upp tältet och inte vill gå omkring med cykelskorna. Kostar inget heller.

Beställde ett par sådana med.

SN_Bikepack

Aktiv medlem
Bikepacking
Tog mig lite tid och cyklade tvärs Sverige, gav mersmak!
910F37B3-CA5C-4090-AA79-BAA05E200CAD.jpeg

A761671D-1B53-4410-84CE-D7583D17C2C6.jpeg

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
På med grusvägsräser eller med heldämpat? Både Näckrosleden och Mälardalsleden går från Gnesta om du vill ta grusvägar. Fina vindskydd vid Mellanmarvikarna.

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
XXL har kampanjpris på en hängmatta med tarp och myggnät.
Ingen premiumprodukt antagligen men för 300kr så fick det bli ett köp inför min 3 dagars på Gotland om en månad.
Endast provat på altan hemma men verkar vara tillräckligt lång för mig som är 185cm. Dock behöver man hänga rätt slack för att myggnätet inte ska ligga i ansiktet på en.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det var ett riktigt bra pris! Nästan så att jag blir sugen jag med.

Fundera på om du inte ska köpa ett par trädkramare, så skyddar du barken på det stackars träd som du knyter fast den i.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking
Postade den här länken i en annan tråd men den gör kanske mer rätt här. Fit My Tent, en tool för att jämföra användbara utrymmet i olika (populära) tält. Full i din längd, skostorlek, liggunderlag mm. Och när man klickar på 'recommend' finns det mer info (vikt, sov/sitt area, pris). Kanske hjälpsam när man letar efter ett tält :)

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
För alla som gillar att hitta egna lösningar och knåpa ihop prylar, men inte gillar att slänga pengar på överprisade bikepackingväskor kommer ett recept på en DIY harness/styrväska.

Du behöver:
Stor gummiduk eller skärbräda, jag lyxade till det och köpte dekorgummi för 33 spänn.
Mattkniv
Två långa remmar
Plaströr, förslagsvis vägpinne som kapas till lämplig längd för att ge fri passage för broms- och växelwire.
1621500961518.png

Måtta lämpligt avstånd efter ditt styre, ju bredare remmarna sitter desto stabilare blir det. Något sådant här är målet:
1621501252852.png

Spänn fast på cykeln, släng i sovsäck, tält eller vattentät påse och ut och cykla. Överflödet på remmarna kan kapas, men jag knyter dem under styrstammen för avlastning och stabilisering.
1621501366478.png

ElVikingo

Aktiv medlem
Bikepacking
För alla som gillar att hitta egna lösningar och knåpa ihop prylar, men inte gillar att slänga pengar på överprisade bikepackingväskor kommer ett recept på en DIY harness/styrväska.

Du behöver:
Stor gummiduk eller skärbräda, jag lyxade till det och köpte dekorgummi för 33 spänn.
Mattkniv
Två långa remmar
Plaströr, förslagsvis vägpinne som kapas till lämplig längd för att ge fri passage för broms- och växelwire.
Visa bilaga 489973

Måtta lämpligt avstånd efter ditt styre, ju bredare remmarna sitter desto stabilare blir det. Något sådant här är målet:
Visa bilaga 489974

Spänn fast på cykeln, släng i sovsäck, tält eller vattentät påse och ut och cykla. Överflödet på remmarna kan kapas, men jag knyter dem under styrstammen för avlastning och stabilisering.
Visa bilaga 489975
Snyggt

kaffeaffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är första gången jag kikar i tråden och det första jag lägger märke till är en länk till en finsk onlinebutik som säljer sockiplast deluxe. Spännande! Själv köpte jag mig ett par Decathlonsandaler för 199 kr. 356 g för ett par i stl 43. Kanske för tungt för vissa?

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking
Här är ju något att bita i.

Ska bli intressant att studera rutten genom Sverige. Kan säkert ge en massa inspiration till nya rutter.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tänkte ge mig ut på världens hittills kortaste bikepackingtripp. Gärdet-Elfvik(Lidingö) vilket tar ca 45 min hemifrån. Jag har funderat på det här med regnkläder. När jag cykelpendlar eller nöjescyklar så undviker jag regnkläder in i det längsta. Jag använder hellre merinoplagg, vindjacka och annat som torkar fort eller håller värmen även när det blivit blött. Men om det öser ner när jag är framme vid "base camp- vill jag ha ett redigt regnplagg då? Jag funderar fortfarande.... Hur gör ni med regnkläder på era turer som inkluderar övernattning? Har ni regnkläder för cykling?

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Ja såklart. Har man otur kan det regna som fan hela dan, i flera dar. Bra regnkläder är ett måste, bra ventilation med öppningar under armhålan, huva och keps. Vattentäta skoskydd. Men man blir mer eller mindre blöt ändå efter ett tag. Lite syntetkläder under och cykla sakta så att man inte blir så varm.

kaffeaffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Ja såklart. Har man otur kan det regna som fan hela dan, i flera dar.
Jag har regnkläder för cykling typ en Shimano hardshelljacka, Vaude regnbrallor och Endura skoöverdrag som funkar sålänge jag kör som du beskriver- långsamt och med tunna syntetkläder. Men jag funderade om jag skulle skaffa något mer packbart och lite lättare.

GustafH

Aktiv medlem
Bikepacking
Om man vill ha en liten smutt väska vid styrröret där man kan ha lite mat och sånt, vad ska man ha då som funkar bra? Jag har en Altura (se bild) som i teorin är perfekt men som i praktiken är oanvändbar eftersom den 1. slår i mina knän när jag står och trampar, och 2. inte sitter så bra fast utan rullar omkring på toppröret som en halvfull säl.

Så vad bör jag titta på? Jag vill att den sitter ordentligt, inte slår i mina ben och att den inte sitter i vägen för eventuella styrväska och ramväska. Finns det ens?

Bilagor

• IMG_0675.jpeg
    IMG_0675.jpeg
    1.1 MB · Besök: 15

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking
1. slår i mina knän när jag står och trampar, och 2. inte sitter så bra fast utan rullar omkring på toppröret som en halvfull säl.
En sak man kan göra om man tänker sig att ha topprörsväskan på plats nästan jämt är att att skaffa lite kardborreband med klister på att fästa på ramen och på undersidan av väskan.

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
En sak man kan göra om man tänker sig att ha topprörsväskan på plats nästan jämt är att att skaffa lite kardborreband med klister på att fästa på ramen och på undersidan av väskan.
En annan grej som bör funka om man inte vill klistra på ramen är att köpa 2mm gummiduk på Biltema och klippa en remsa av. Sätt den mellan ram och fästet på väskan så borde det glida runt lite mindre.

el_gabri

Aktiv medlem
Bikepacking
Hade precis bestämt mig för att trycka köp på en Cumulus quilt 250 när jag såg leveranstiden som inte är kompatibel med Sverigetempots start.
Finns det några bra alternativ i samma prisklass? Annars blir det en sovsäck från Cumulus men vill hellre ha quilt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer