Bikepacking

L.and

Aktiv medlem
Bikepacking
Tänkte köpa ett till 2-mans tält. Har idag ett Naturhike Cloud up 2. Innan jag beställer ett likadant så vore det ju kul att veta om det finns något annat där ute som kan vara bättre.

Krav:
För 2-pers
Under 2000kr
Under 1750g
Självstagande
Gärna med större absid

Tips?
Sitter med samma fundering, kravspec och budget. Har kollat lite på det du har, hur är känslan där? Naturhike känns jäkligt prisvärda, men hittar väldigt lite om dem. Vad saknar du med det tältet?

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Sitter med samma fundering, kravspec och budget. Har kollat lite på det du har, hur är känslan där? Naturhike känns jäkligt prisvärda, men hittar väldigt lite om dem. Vad saknar du med det tältet?
Jag tycker kvalitén är bra, storleken inuti samt vikten, lite liten absid kanske är väl det enda negativa. Min tanke var mest att kolla om någon annan hade något bättre att rekommendera. Annars får det bli ett likadant.

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
En sådan "liner" trycker upp temperaturen någon grad. Om du vill så kan du få låna en liten dunsäck från mig. Det är 200g 850fp, hittar inte någon spec på den nu, men borde ha en komforttemperatur på under 10°C i alla fall.

(jag hittar några sidor som säger att den fyllningen borde ge komfort på 0°, men det tror jag är att ta i)
Inser nu att jag missade svara på det här.
Väldigt snällt av dig :)
Jag ska prova sova ute med min säck innan resan för att se vad jag har att vänta mig. Men kanske återkommer i frågan :)

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
De har bra rabatt på Nemo Tensor regular mummy liggunderlag på XXL idag. Den är tyvärr ofodrad med ett R-värde på 1,6.
Vad säger ni, kommer jag dö om jag sover med ett sånt i ett tält när tempen ligger runt 5-10 grader?
Det väger så sjukt lite (350 gram) så jag blir sugen bara pga det.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
De har bra rabatt på Nemo Tensor regular mummy liggunderlag på XXL idag. Den är tyvärr ofodrad med ett R-värde på 1,6.
Vad säger ni, kommer jag dö om jag sover med ett sånt i ett tält när tempen ligger runt 5-10 grader?
Det väger så sjukt lite (350 gram) så jag blir sugen bara pga det.
Tjejen har ett StS Ether Light XT med R-värde 3,2 och frös rejält vid 3 grader nu i påsk. Vi fick stötta med sittunderlag (och granris andra natten). Just 3 grader verkar vara gränsen enligt https://backpackinglight.se/liggund...t-ether-light-xt-insulated-sleeping-mat-large så jag tror att det kan bli riktigt kallt med ett liggunderlag med R1,6 vid 5 grader.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Berätta gärna mer! Har bara köpt nån enstaka pryl där och det har funkat fint.

Köpte saker där inte allt var komplett. Svarar sen inte vid påpekande, svarar sen inte heller på reklamation trots skickat in flera gånger.
Vid lite hårdare påtryck så svarar man men rycker bara på axlarna och försöker inte alls åtgärda att man sålt en felaktig/okomplett produkt.

Dum som man är så tror man att så här små företag ska vara lösningsorienterade och detta hade varit löst med ett litet kuvert. Så nu har tiden gått och jag pallar inte bry mig längre, flyttar mina pengar till någon annan.

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Det här är ju typ relevant här...

Införskaffade en sadel/styrväska, och den sitter riktigt bra på styret. Bortsett från att den sitter på dynamolampan enligt bild.

20210406_195446.jpg

Det är inte mycket som behövs för att ge fritt häng. Om jag knuffar väskan framåt nere vid lampan så blir det perfekt, likaså om jag skulle lyckas höja väskans infästning litegrann. Den är dock för högt upp för att dra nytta av en främre pakethållare. Dock så vill man ju att den sitter stabilt också och inte dinglar runt.

Har spanat på "bag supports" från massa olika tillverkare, och den allra vassaste verkar vara ett samarbete mellan Hesson Labs och Dyed in the Wool (https://www.hessonlabs.com/shop/stainless-steel-t-bar-rack). Den knuffar fram väskan på rätt sätt, men jag skulle nog behöva en extra lång sådan. Är även bitter över moms och andra avgifter som tillkommer från Storbritannien (fick en saftig faktura på 900:- för väskan).

Någon som sett en liknande design från kontinenten eller kommer på ett bra hemmafix?

Tänker att man kunde bygga en hållare som fäster i skruvarna kring gaffelkronan och hakar i Molle straps på väskans bak/undersida... Skulle fixera avståndet mellan gaffeln och väskans botten genom att skjuta fram/upp väskan ett lämpligt avstånd. Jag kommer dock inte på något bra material att knåpa ihop det med! Går det till exempel att böja ett alurör till ett U, platta till ändarna och borra hål i dessa för att fästa i gaffeln, eller hur gör man bäst?

LWB

Aktiv medlem
Bikepacking
Det här är ju typ relevant här...

Införskaffade en sadel/styrväska, och den sitter riktigt bra på styret. Bortsett från att den sitter på dynamolampan enligt bild.

Visa bilaga 480685

Det är inte mycket som behövs för att ge fritt häng. Om jag knuffar väskan framåt nere vid lampan så blir det perfekt, likaså om jag skulle lyckas höja väskans infästning litegrann. Den är dock för högt upp för att dra nytta av en främre pakethållare. Dock så vill man ju att den sitter stabilt också och inte dinglar runt.

Har spanat på "bag supports" från massa olika tillverkare, och den allra vassaste verkar vara ett samarbete mellan Hesson Labs och Dyed in the Wool (https://www.hessonlabs.com/shop/stainless-steel-t-bar-rack). Den knuffar fram väskan på rätt sätt, men jag skulle nog behöva en extra lång sådan. Är även bitter över moms och andra avgifter som tillkommer från Storbritannien (fick en saftig faktura på 900:- för väskan).

Någon som sett en liknande design från kontinenten eller kommer på ett bra hemmafix?

Tänker att man kunde bygga en hållare som fäster i skruvarna kring gaffelkronan och hakar i Molle straps på väskans bak/undersida... Skulle fixera avståndet mellan gaffeln och väskans botten genom att skjuta fram/upp väskan ett lämpligt avstånd. Jag kommer dock inte på något bra material att knåpa ihop det med! Går det till exempel att böja ett alurör till ett U, platta till ändarna och borra hål i dessa för att fästa i gaffeln, eller hur gör man bäst?
Hade det räckt med att böja lampfästet så att lampan hamnar lägre?

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
En annan kanske inte lika krom-elegant lösning är ju en styrförlängare. De kostar någon hundralapp på nätet om du söker efter "handlebar extension", ser ut som ett litet styre till som sticker ut.

sih

Aktiv medlem
Bikepacking
Kan du inte "vinkla in" den, så väskan sitter högre upp och längre bak? Över och lite bakom lampan. Om det går att spänna åt på något sätt. Det sittter ju ett kardborrband till vänster i bild - det är inte så att väskan kan vändas och det användas för att få upp/bak den?

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Hade det räckt med att böja lampfästet så att lampan hamnar lägre?

Det var min första tanke, men redan nu har jag en hjulskugga i ljusbilden. Lägre placering skulle göra denna irritation större. Plus att jag vill ju att den ska sitta stadigt, så ett stöd känns som en bättre komplett lösning.

Kanske TimTas i Holland? Till exampel den här front rack: https://timtas.nl/product/ahead-steerer-front-rack/

Tack för tipset, har kollat på den också! Upptäckte nu på morgonen att Hesson-lösningen inte skulle fungera särskilt bra då jag bara har en längd av molle straps på baksidan av väskan i stället för två, så den här verkar rimlig.

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Kan du inte "vinkla in" den, så väskan sitter högre upp och längre bak? Över och lite bakom lampan. Om det går att spänna åt på något sätt. Det sittter ju ett kardborrband till vänster i bild - det är inte så att väskan kan vändas och det användas för att få upp/bak den?

Det funkar så klart i teorin, men i praktiken så mosar det bara lampan ännu mer om man spänner väskan bakåt. Syns kanske tydligare här.

2021-04-09 09.56.56.jpg

Ska ta en tripp förbi någon butik idag eller imorgon, se om jag kan bearbeta någon material på kanske 6-10 mm YD. Den lösning jag tänkt på fungera med något sånt här: https://www.carradice.co.uk/products/accessories/bagman-support-strutts

Man fäster helt enkelt ett tredje rör mellan de två stagen och låter den gå genom molle-strapsen. Sen kapar man stagen i rätt längd så att de inte trycker mot väskan och spänner upp allt. På botten av väskan finns hela tre rader av molle, så det skulle nog bli stabilt om man lät stagen gå upp mellan raderna och körde en pinne genom alla tre straps. Vad tror ni?

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Det funkar så klart i teorin, men i praktiken så mosar det bara lampan ännu mer om man spänner väskan bakåt. Syns kanske tydligare här.

Med reservation att jag missförstått situationen. Men jag har haft problem med att styrväska med fäste vrider sig runt styret. Det löste jag genom att ta en spännrem under väskans fäste, sedan ovanför styret och under styrstammen. Spännbandet håller alltså vridningen genom att gå över styre, under styrstam. Aningens osnyggt, men har fungerat för mig. Hoppas förklaringen fungerade i textform.

Yonna

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 480712

Jag kör med en Revelate harness plus tempopinnar/airo-bars. Väskan sitter fast på styret och med en liten spännband på tempopinnarna (den spänner väskan uppåt/fast). Finns därför mycket plats mellan styr, headtube och hjul. Kor nu så ca 7 år och är helt nöjd. Så kanske dags för aero bars? De har ju mer fördelar ;)

P1200579.jpg

P175643.jpg

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag kör med en Revelate harness plus tempopinnar/airo-bars. Väskan sitter fast på styret och med en liten spännband på tempopinnarna (den spänner väskan uppåt/fast). Finns därför mycket plats mellan styr, headtube och hjul. Kor nu så ca 7 år och är helt nöjd. Så kanske dags för aero bars? De har ju mer fördelar ;)

Hehe, jo, jag har faktiskt en uppsättning tempopinnar och Lidls bikepacking-harness. Den passar faktiskt helt perfekt monterad med öppningen framåt. Vilket måste vara mer äero, va? Jag behöver bara dra om gängorna på tempostyret och fixa en 26 mm styrstam i rätt längd.
2021-04-10 15.42.35.jpg

Just nu får sadelväskan bo på sadeln. Här lastad med pump, alla verktyg, vindjacka, regnjacka, regnbyxor, skoskydd och en packryggsäck för extra bagage.
2021-04-10 15.07.24.jpg 2021-04-10 15.11.21.jpg

La i en okomprimerad dunjacka för att provfylla den. Väldigt nöjd med packvolymen. Får plats med massa utan att behöva rida runt på en bananväska. För den som är nyfiken är det en Wizard Works Shazam Mini!
2021-04-10 15.13.30.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Just nu får sadelväskan bo på sadeln. Här lastad med pump, alla verktyg, vindjacka, regnjacka, regnbyxor, skoskydd och en packryggsäck för extra bagage.
Varför både vindjacka och regnjacka?
Sommartid har jag ofta ersatt skoskydd (skoöverdrag?) med GoreTex-sockor, som transporteras med ett par torra, tunna cykelstrumpor i tån. Även regnfria, men kyliga sommarnätter/mornar har GoreTex-sockorna räckt till, åtminstone där jag cyklar.

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Varför både vindjacka och regnjacka?
Sommartid har jag ofta ersatt skoskydd (skoöverdrag?) med GoreTex-sockor, som transporteras med ett par torra, tunna cykelstrumpor i tån. Även regnfria, men kyliga sommarnätter/mornar har GoreTex-sockorna räckt till, åtminstone där jag cyklar.

Tycker att svaret är lite självklart, men vindjackan andas mycket bättre än regnjackan. Det är fruktansvärt onödigt att cykla runt täckt i svett om man kan undvika det. Blöta kläder gör ju att det blir mycket kallare när man stannar. Idag var det 3 grader och soligt men väldigt blåsigt. Perfekt för vindjackan, men den skulle inte hållit måttet igår med ännu högre vind och kraftigt regn. :)

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Tycker att svaret är lite självklart, men vindjackan andas mycket bättre än regnjackan. Det är fruktansvärt onödigt att cykla runt täckt i svett om man kan undvika det. Blöta kläder gör ju att det blir mycket kallare när man stannar.
Visst är det så
För mig räcker det dessutom inte med att plaggen "andas", jag behöver ventilerande plagg för att i görligaste mån undvika "att cykla runt täckt i svett".
I praktiken betyder det för mig att jag klär mig på flera olika sätt beroende på temperatur och nederbörd (från varmare, och torrare, till kallare, och blötare);
  1. En tidning(eller ngt likn) under tröjan, minskar nedkylningen på bröstet
  2. Som 1 + vindtäta armvärmare
  3. Som 2 + vindtäta benvärmare (ibland + ngt vindtät framtill i cykelbyxorna)
  4. Som 3 + Gore Tex-sockorna jag skrev om ovan
  5. Vindtäta benvärmare + regnjacka (+ mössa med skärm och handskar)
  6. Som 5 + regnbyxor
I praktiken kan exakt klädesval variera en del beroende på hur kallt och/eller hur blött det är.
Men genom att klä mig på ungefär det här sättet klarar jag mig utan både vindjacka och skoöverdrag, åtminstone i Sverige/Norden och under sommarhalvåret.
Men på vinterträningsrundor i minusgrader har även jag varma vindjackor som endast är vindtäta mot fartvinden för att i görligaste mån undvika "att cykla runt täckt i svett"!
Men det är jag det!

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Kör som vanligt med BFMI metoden. (Brute Force Massive Ignorance). Sågade av bocken på styret som jag aldrig använder, och har en lätt och tålig Ortlieb drybag som surras fast med två vanliga remmar. Funkar klockrent, och man får plats med ganska mkt prylar.

Visa bilaga 480724

Kanske har diskuterats tidigare men vad är fördelen med den setupen framför vanliga panniers fram och bak?

WSMC

Aktiv medlem
Bikepacking
Har inte koll på tråden heller men låt mig gissa... Inte låg tungdpunkt i varje fall. Eller neutral styrning. (Förresten - finns det någon ironi-smiley?)
🙃

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Kanske har diskuterats tidigare men vad är fördelen med den setupen framför vanliga panniers fram och bak?
Har kört mycket med lowriders förut, så tyckte det var kul prova lite annat. Man sparar en hel del vikt utan frampakethållare och motsvarande väskor, och det passar bra att ha lätta och lite skrymmande saker i en drybag under styret, campinggrejjor och lite kläder tex. Sitter bra och skramlar inte. Inte så aero dock, men spelar ingen roll för mig.

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepackinggrejen uppstod ju som ett sätt att få med sig slimmad utrustning för övernattningsturer vid stigcykling. Nackdelen med traditionella sidoväskor vid stigcykling är att det blir rätt tungt och åbäkigt och då de sitter långt ner har de en tendens att fastna i saker. En hardtail har ju dessutom sällan fästen för lowriders. Därav mjuka väskor monterade högre upp (och lättare packning överlag såklart).

Men för gruscykling kan man såklart ifrågasätta om det är den bästa lösningen, då lär ju vanliga väskor duga minst lika bra. Nackdelen är väl möjligen att man gärna fyller tillgänglig volym = onödigt mycket packning.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepacking hämtar ju mycket från klassisk randocykling också. Där har det ju "alltid" använt en rulle bakom sadeln och en lite större väska på en pakethållare ovanför framhjulet, så ganska likt hur bikepacking har löst det. Nu så har man ju vänt på rullen och lagt till lite fler väskor (brett och lågt på gaffeln, av någon outgrundlig anledning). När jag har tourat själv har jag för det mesta klarat mig med två små väskor fram, en större sadelväska och en liten styrväska. Det är norr om 40 liter totalt.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Vill inte starta en bikepack vs touring-debatt. Jag ser fördelarna med alla system. Det jag undrade var just bikzz setup med mycket packning på styret, vattenflaskor på gaffeln och ramväska.

Eftersom det uppenbarligen finns fästen på gaffeln (eller så tål den slangklämmor) och eftersom cykeln inte används på teknisk stig där panniers fram skulle riskera skrapa i stenar såg jag inte varför lowrider skulle vara ett problem. Det skulle dessutom innebära lägre tyngdpunkt och mindre vikt framför framhjulets axel/hängande i styret vilket skulle förbättra styrningen. Då utgick jag ifrån att det var ett par kilo packning i drybagen men det kanske det inte var. Dessutom skulle all packning vara lättåtkomlig och man skulle ha vattnet på den vanliga platsen - inom räckhåll från sadeln :)

Men jag insåg att det fanns aspekter jag missat och därav frågan :)

mb5

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag ska adda lite av mina egna erfarenheter (utan en mening att generalisera).

Jag har inte märkt att vikten på styret/gaffel skulle göra själva cykeln ostabilt (det går fortfarande bra att t.ex. släppa styret), den leder snarare till "pilot-inducerade-oscillations" (hur heter det när man pratar om en cykel? :) ) när man är ovan med tröghetsmomenten och överstyr. Blir ett betydligt mindre problem med (dagens moderna :) ) breda styre. Vikten lång bak kan tvärtom kännbart påverka stabilitet av själva cykeln. Med mycket last bak är det bra chans att styrningen får tendens till odämpade oscillation (dvs så länge man håller fast styret händer inte mycket, men släpper man det, då kommer framhjulet snart wobbla med ökande amplitud).

Effekt av högre och lägre tyngdpunkt är inte heller ett enkelt "hög är ostabilt". Egentligen i viss mening är högre tyngdpunkt mer stabilt. Cyklar med vikten placerade lågt (känns extremt mycket på låga liggcyklar) är extremt kvicka att "falla in en sväng". Supertrevligt att sussa ner Norska serpentiner i hög fart typ, men jag skulle inte benämna det mer stabilt. En högre tyngdpunkt gör cykeln generellt trögare att vika i sidled båda avsiktligt och oavsiktligt och man kan inte påverka så mycket (snabbt) med att förflytta kroppen. Vad är "bättre" är troligen smaksätt, men relativt lätta väskor gör inte så stor skillnad hursom.

Speciellt på stökiga stigar upplever jag en fördel med mer vikt framme. Det är framhjulet man styr genom ett bra spår eller eventuellt lyfter (försöker att lyfta) över hinder medan bakhjulet studsar efter lite okontrollerat, så det känns bra att inte ha alltför mycket packning som hoppar glad upp och ner hela tiden. :)

Sist men inte minst uppskattar man avsaknaden av rear panniers när det blir ett läge att pushcykla, lyfta cykeln över fallna träd osv. Jag blev tvungen att även ta bort dem små skruvarna som satt från början i monteringsfäste för bakre pakethållare. Jag skulle aldrig tro hur mycket blåmärke på ben kan den knappt halvcentimeter stickande ut orsaka. :-)

Bikepacking
Tältfråga för 1p (främst) men ev 2p (Dock funkar förslag på 1p)

Har sen tidigare haft x-antal nätter i en bivy men med facit i hand är det en lösning jag gärna ser om.
Särskilt hemma i Sverige där regnet gärna faller när man väl är ute.

Tanken är dels när man är ute solo både på cykel samt gående likaså bikepacking tävlingar.

Har kikat främst på dom tält från Nordisk (Telemark 1+2.2LW) samt Hilleberg Enan.
Är dryga 180 lång och uppskattar bredd i tältet likaså väger bra support upp om det är något som skulle gå sönder.

Hur skulle ni resonera och har ni andra tips?

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Tältfråga för 1p (främst) men ev 2p (Dock funkar förslag på 1p)

Har sen tidigare haft x-antal nätter i en bivy men med facit i hand är det en lösning jag gärna ser om.
Särskilt hemma i Sverige där regnet gärna faller när man väl är ute.

Tanken är dels när man är ute solo både på cykel samt gående likaså bikepacking tävlingar.

Har kikat främst på dom tält från Nordisk (Telemark 1+2.2LW) samt Hilleberg Enan.
Är dryga 180 lång och uppskattar bredd i tältet likaså väger bra support upp om det är något som skulle gå sönder.

Hur skulle ni resonera och har ni andra tips?
Såhär resonerar jag: jag är ingen viktjägare, men för några år sen bestämde jag mig för att köpa ett tält. Jag gillar plats. Jag siktade på ett Hilleberg Nallo 2 GT. Mycket plats och inte så hög vikt. Så på en välutrustad sportaffär började jag rota lite bland tälten, mest för att känna på dem. En anställd frågade om jag behövde nån hjälp. Jag sa att jag kollade efter ett tält ala Nallo 2 GT. För sommar/vinter? Året runt. På vintern har man mer grejor. Sant. Ett Nallo 3 väger bara ett hekto mer än ett Nallo 2. Också sant (jag har haft tält som är små i storleken). Ingen direkt prisskillnad. Så, det blev ett Nallo 3 GT. Bra med plats, stor absid, och under 3 kg. Busenkelt att slå upp. Packvolymen är inte nåt att skryta med, men för mig är det inget problem. Jag har hellre en större packning och ett större "hem" när jag stannat. Och det ryms ju sällskap.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett Nammatj som fjälltält, men det är ju överkurs i typ alla situationer man kan cykla i. Uppgraderingen från bara bivvy är ju en liten press i silikonbehandlad nylon, ovanför det så skulle jag nog säga naturhike som vi pratat om ovan.

Har du mycket pengar så skulle jag kolla på olika typer av pyramidtält, de är lätta, rymliga och väldigt vädertåliga.

Edit: men inte tolv tusen kronor mycket pengar som Nallo verkar kosta!

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har ett Nammatj som fjälltält, men det är ju överkurs i typ alla situationer man kan cykla i. Uppgraderingen från bara bivvy är ju en liten press i silikonbehandlad nylon, ovanför det så skulle jag nog säga naturhike som vi pratat om ovan.

Har du mycket pengar så skulle jag kolla på olika typer av pyramidtält, de är lätta, rymliga och väldigt vädertåliga.

Edit: men inte tolv tusen kronor mycket pengar som Nallo verkar kosta!
När jag köpte det kostade det "bara" 8000. :) Det är nog det sista tältet jag behöver/behövde köpa. Överkurs för nästan all tältning, absolut, men det är en fröjd att använda. Och en skön kontrast till mitt förra tält (som också var ett bra märke/modell, fast ändå sämre på allt) som jag stört mig på i många år.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer