Bikepacking

heffe

Aktiv medlem
Bikepacking
Titta på DEN : https://www.widforss.se/klymit-insu...AuxZlvBNjTpbGdxA_p9Qsnko44s7PeBQaAqH_EALw_wcB
Är lite över tusenlappen men är värd sina pengar !!!
Har precis "provläggat" och måste säga att den är bäkvemare än släta och halvsläta. Om R verkligen håller som producenten lovar då blir jag nöjd 100%
Vill du ha smallare ( 51 cm ) då vägger den BARA 455 g !!!
Jag har den där, fast oisolerad. Den är ganska kall men jag gillar den ändå. Har följt med på flera turer.

Chalshus

Aktiv medlem
Bikepacking
Jeg ville valgt et underlag fra Therm A Rest. De er holdbare og det er mulig å finne hullet om du skulle være så uheldig å pungtere. Jeg har hatt flere og de er veldig holdbare.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag är förmodligen gjord av mjukost, men jag upplever Therm-A-Rests 38-millimetersliggunderlag som hemskt i jämförelse med Expeds mycket tjockare och fluffigare. Ville verkligen att det skulle funka men jag behöver tjockare... Körde resan skumunderlag -> Thermarest -> Exped. Det är så kämpigt när världsbilden och verkligheten krockar med varandra...😛

Inga konkreta tips på annat dock..

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det nån här som bikepackar med hängmatta istället för tält? Har blivit lite sugen att testa i sommar.
Testade för några år sen på hösten. Tänkte inte på att det blir kallt underifrån och vaknade kall. Fick lägga mig på marken (torr och fin) och använda hängmattan som täcke. De som gillar hängmatta verkar verkligen gilla dem. Jag föredrar att kunna stänga "dörren" (främst mot mygg och sånt). Men hängmattor är ju både lätta och billiga.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det nån här som bikepackar med hängmatta istället för tält? Har blivit lite sugen att testa i sommar.
Har inte provat, gillar ett lättviktstält med skydd för mygg och regn, där man kan röja runt lite & byta kläder & fixa med prylar, och kanske laga käk. Att sova på sidan i banan-ställning låter inte skönt, och en sådan setup är nog lika tung som ett lätt tält -- 😀

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Körde resan skumunderlag -> Thermarest -> Exped.

Jag har gjort samma resa! Jag håller komforten på Exped över det Thermarest jag hade. Men håller kvaliten på Thermarest över Exped. Mina senaste två Exped har haft för kort livslängd (fick senaste i present och kan inte nyttja 5-års-garantin).
Nu är ju ett liggunderlag viktigt för att sova gott. Men jag tycker kring 1000kr är smärtgräns.

Helt oisolerat låter väldigt kallt om du menar svensk vår och höst? Däremot kanske du inte behöver särskilt högt R-värde.
Korrekt!

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har gjort samma resa! Jag håller komforten på Exped över det Thermarest jag hade. Men håller kvaliten på Thermarest över Exped. Mina senaste två Exped har haft för kort livslängd (fick senaste i present och kan inte nyttja 5-års-garantin).
Nu är ju ett liggunderlag viktigt för att sova gott. Men jag tycker kring 1000kr är smärtgräns.

Korrekt!
Ja och köper man ett "lite" så är det väl bara 2 år istället för 5? (tolkade jag det som efter att jag nyttjat öppet köp och bytt ett vanligt synmat mot ett synmat lite). Men, skönt att sova på så hoppas det inte dör i förtid

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Testade för några år sen på hösten. Tänkte inte på att det blir kallt underifrån och vaknade kall. Fick lägga mig på marken (torr och fin) och använda hängmattan som täcke. De som gillar hängmatta verkar verkligen gilla dem. Jag föredrar att kunna stänga "dörren" (främst mot mygg och sånt). Men hängmattor är ju både lätta och billiga.
Jag tycker hängmattorna verkar vara ungefär likvärdiga både vikt- och kostnadsmässigt med ett 1-personerstält. Man kan köpa billigt och man kan köpa dyrt, men jämför man äpplen och äpplen verkar det gå på ett ut. Ska jag ha en hängmatta behöver jag en med inbyggt myggnät, en lätt tarp och en underquilt också just för att det blir kallt annars. Men jag sover så där i tält trots bra Exped luftmadrass, så det där med komfort är lite lockande.

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking

Korrekt!
Exakt, Thermarest känns ju nästan oförstörbart i jämförelse. Jag är lite smått orolig för att exped-underlaget går sönder under en kall natt eller mitt i en flerdagarsresa. Då blir det ju superjobbigt en stund..

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tycker hängmattorna verkar vara ungefär likvärdiga både vikt- och kostnadsmässigt med ett 1-personerstält. Man kan köpa billigt och man kan köpa dyrt, men jämför man äpplen och äpplen verkar det gå på ett ut. Ska jag ha en hängmatta behöver jag en med inbyggt myggnät, en lätt tarp och en underquilt också just för att det blir kallt annars. Men jag sover så där i tält trots bra Exped luftmadrass, så det där med komfort är lite lockande.
Min hängmatta kostade 400 och väger ingenting. Så utan tillbehör slår hängmattan tält med hästlängder. Jag har kollat lite jämförelser på youtube (allt där är väl sant?) av hängmattefanatiker. De anser att hängmatta är överlägset av många/alla anledningar. Jag håller dock inte med dem. Visst, du behöver inte hitta bra underlag men du måste ha träd. Tror de funkar bättre i varmare klimat (då man kan skippa tex en underquilt). Men folk kan ju sova med myggen under en tarp så då kan man säkert sova med myggen i en hängmatta. Komforten är ju lätt att testa för dig.

dogday

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag cyklade Siljan runt med två vänner i somras och vi körde då hängmattor. Brukar även på vandring (så länge det inte är över trädgränsen) variera tält eller hängmatta mellan turerna. Är man fler än en så blir tält snabbt utrymmeseffektivare i packningen, men upplever det överlag som att hängmatta ger en mer möjliga lägerplatser. I alla fall där jag varit: högfjäll, ökenäventyr och liknande ger förstås det omvända förhållandet.

Siljanturen skedde i maklig takt, så vi hann med tre nätter om jag minns rätt. Tyvärr regnade det i stort sett hela tiden (så jag minns det i alla fall), men då jag hade en rätt stor tarp så gick det OK att tränga ihop sig under den på kvällarna, men det är förstås enklare att umgås under ett gemensamt tak i ett tält.

Exempel på svårtältat men lätthängt:

IMG_1613 (kopia) 800px.jpeg

Mina lärdomar på vägen mot bra sömn i hammock: jag lyckades aldrig få till bra sömn i en gathered end hammock, utan behövde en bridge hammock för att sova bra; underquilt kan vara dyrt, men passar den hammocken är det väldigt smidigt kontra liggunderlag som kan glida snett så man vaknar av kyla; se till att fötterna är på rätt nivå (~15 cm ovanför huvudet för min del) innan sömnen, annars vaknar jag under natten och lider i ett par timmar innan jag orkar justera.

Detta är ju högst personligt förstås. Vissa, som mannen till höger i bilden ovan, sover gott nästan var och hursomhelst.

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det nån här som bikepackar med hängmatta istället för tält?
Det känns som det är bylsigare och tyngre än att sova på marken. Hängmatteägare känns lite som camparnas recumbrents 🙃 De är hängivna och visst finns det fördelar, men det är inte odelat positivt.

Speciellt på cykel känns det som vikt och plats är A och O och då väljer jag bort det.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Det känns som det är bylsigare och tyngre än att sova på marken. Hängmatteägare känns lite som camparnas recumbrents 🙃 De är hängivna och visst finns det fördelar, men det är inte odelat positivt.

Speciellt på cykel känns det som vikt och plats är A och O och då väljer jag bort det.
Ja, det där med packade volymen har jag inte riktigt sett hur det slår. Viktmässigt verkar hängmatta, tarp och underquilt gå ungefär jämnt upp med tält + liggunderlag, men volymmässigt vet jag inte. Det är jag nyfiken på att få reda på.

Sen känns det spontant som att om det inte väger allt för mycket så kan styrväskan gott få ha litet volym, jag ser inte riktigt faran med det bara den inte studsar omkring. Men med det sagt har jag hittills bara kreditkortstourat förut och då har jag klarat mig med sadelväska och ramväska... så mina erfarenheter av styrväska är begränsade.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Viktmässigt verkar hängmatta, tarp och underquilt gå ungefär jämnt upp med tält + liggunderlag
Kanske. Men om man tittar ovan så skulle jag sova under en av det där pressarna. Så då ska liggunderlag vägas (!) mot hängmatta + upphängning och underquilt. Och så fort man är mer än en så slår det också snett. Min pyramid med mittpinne väger strax under kilot och sover lätt fyra vuxna personer. Ett åtta hundra gram till för myggnät och golv när det behövs.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Yes, jämförelsen är bara jämn för en person. Tältet skalar på ett helt annat sätt. Jag räknar hängmatta med myggnät, upphängning, tarp och underquilt till ca 1.7kg. Samma som ett bra 1p tält (typ Hilleberg Enan) + liggunderlag. Sovsäck behövs ju ändå.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är ju lite tufft att jämföra ett fjälltält med en tarp 🙃 För lite mindre pengar än ett Enan får du ett Lunar solo som väger 740g

Men med det sagt så finns det ju fördelar med hängmattor. När jag cyklat har jag aldrig haft problem att hitta tältplatser (det är ju inte så svårt att fortsätta en kilometer till om det skulle behövas) men på vandring kan det vara skönt att bara hänga upp någonstans. Sedan finns det ju rent medicinska anledningar som kan ställa till det för att ligga på liggunderlag och där hängmatta hjälper. Eller att man bara gillar det. Men jag skulle säga att det alltid är tyngre, bylsigare och dyrare än motsvarande sovande på marken.

jarek996

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag är kille som sover bra , BARA på marken.
Har combo : MINIMA 1 SL + Klymit Insulated Static V lite.
Vägger 1000 + 567 . Min sovsäck ( som jag har beställt ) hamnar på 460 .
Jag vill ha bredare liggunderlag ( 58 cm ) , annars (smalare - 51 cm) vägger bara 454g .

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Cyklade åbo-Flen. Uppe vid Haparanda, Boden etc var det riktigt kinkigt att hitta platt mark för ett tunneltält. Hade man haft självbärande tält med tjockare liggunderlag än 1 cm skum hade det nog gått fint dock :)

heffat

Ny medlem
Bikepacking
Sover både på marken och i hängmatta med samma tarp. Blir 500g och ca 3l plats extra med hängmatta men då jag sover bättre med hängmattan och inte har bråttom så brukar det bli hängmattan.
Vill man ha något som bara funkar och går snabbt så är ett lätt tält nog bästa lösningen. Det är lite mer pyssel med hängmatt.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Sover både på marken och i hängmatta med samma tarp. Blir 500g och ca 3l plats extra med hängmatta men då jag sover bättre med hängmattan och inte har bråttom så brukar det bli hängmattan.
Vill man ha något som bara funkar och går snabbt så är ett lätt tält nog bästa lösningen. Det är lite mer pyssel med hängmatt.
Helt med på det. Ett väl genomtänkt tält, typ Hilleberg, slår man upp på minuter. Luftmadrassen är väl nästan det som tar mest tid ;-) Intressant att du får mer volym med hängmattan. Är litet rädd att det nog kan bli så.

Hur funkar det att brassa käk under tarpen till en hängmatta om det pissar ner? Har man tillräckligt stor absid är ju matlagning enkelt i ett tält. Har sett folk (på nätet...) som sitter snällt i hängmattan och lagar mat under tarpen, funkar det så i praktiken om det regnar och blåser?

BAPEsta

Aktiv medlem
Bikepacking
Tips på hur en förbereda sig rent fysiskt för en runda runt Mälaren?

Kör nästan 2 mil, mest grusväg med en hel del backe upp och ner, till och från jobbet ca 5 dagar i veckan. Sen försöker jag få in 1-2,5 mil i terräng med min mountainbike en gång i veckan.

Tror ni det räcker för att relativt bekvämt köra närmare 10 mil per dag runt Mälaren?

Senast ändrad:

Jalon

Medlem
Bikepacking

Kör nästan 2 mil, mest grusväg med en hel del backe upp och ner, till och från jobbet ca 5 dagar i veckan. Sen försöker jag få in 1-2,5 mil i terräng med min mountainbike en gång i veckan.

Tror ni det räcker för att relativt bekvämt köra mellan närmare 10 mil per dag runt Mälaren?
Vardagspendlingen tror jag bidrar till mycket nytta! Försök kanske att få till några långa dagar i sadeln innan du sticker iväg på resan. Förslagsvis en 10 milare om det är det du skall cykla per dag. Det tror jag kan gynna din kropp och sinne!

10 mil är absolut görbart, men det beror ju väldigt mycket på yttre omständigheter. Mat, sömn, kupering, träningsnivå, packning(?) ambitionsnivå mm. Det skall ju vara lite trevligt också? Eller?

seger

Medlem
Bikepacking
Jag har sovit några nätter med hängmatta. Vikten blir samma ungefär. Extra vikten för hängmatta sparas in på lättare liggunderlag. Jag har sovit bäst med tunnt cellplastunderlag i hängmattan. Tarpen har jag med oavsett. Eller bara bivybag blir kanske lite lättare. Det roligaste med hängmatta tycker jag är utsikten man kan få, just när man kommer upp lite. IMG_20200807_063831.jpg

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Hur funkar det att brassa käk under tarpen till en hängmatta om det pissar ner?
Det är väl bara att spänna den lite lägre än när du ska sova, och inte hänga hängmattan. Då funkar det ju som vilken press som helst. De absolut minsta pressarna kan du nog få vara lite kreativ med. Är det kuling får du göra en tight A-frame och blåser det mer än så får du hitta en mer skyddad plats, misstänker jag!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Tror ni det räcker för att relativt bekvämt köra närmare 10 mil per dag runt Mälaren?
Ja, det tror jag! Ta det lugnt bara! På sommaren är dagarna långa och som jag sa någonstans tidigare så om vilar 45 minuter för varje timme du cyklar så har nio timmar på cykeln för en 15h-period. Så mycket cykel, men ändå mycket vila och tid för lunch och sightseeing.

Lite tips för mat: cykla iväg innan frukost och få någon timme i sadeln innan du äter om du kan. För mig känns det som dagen kommer igång bättre då. Och ät en lätt lunch, annars blir eftermiddagen tung. Satsa istället på en bastant middag.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking

Konditionsmässigt tror jag absolut det räcker. 10 mil om dagen kräver ju inget jättetempo. Det man kan behöva fundera på är sittställning och sånt. Om jag cyklar lite längre än vanligt känns det ofta i baken och nacken.

heffat

Ny medlem
Bikepacking
Helt med på det. Ett väl genomtänkt tält, typ Hilleberg, slår man upp på minuter. Luftmadrassen är väl nästan det som tar mest tid ;-) Intressant att du får mer volym med hängmattan. Är litet rädd att det nog kan bli så.

Hur funkar det att brassa käk under tarpen till en hängmatta om det pissar ner? Har man tillräckligt stor absid är ju matlagning enkelt i ett tält. Har sett folk (på nätet...) som sitter snällt i hängmattan och lagar mat under tarpen, funkar det så i praktiken om det regnar och blåser?

Matlagning under tarp är enligt mig mycket bekvämare än i tält framförallt om man pratar mindre 1-2pers tält. Tarpen sitter ofta högre så det känns rymligare.
Ska man laga något mer avancerat så brukar jag justera hängmattan så jag når marken sittandes i hängmattan med fötterna. Vid frukost brukar jag ligga kvar i hängmattan. Har man ett toppmonteratkök och en hög mugg så får man vara lite rädd om morgonkaffet har jag lärt mig den hårdavägen.

heffat

Ny medlem
Bikepacking
Jag har sovit några nätter med hängmatta. Vikten blir samma ungefär. Extra vikten för hängmatta sparas in på lättare liggunderlag. Jag har sovit bäst med tunnt cellplastunderlag i hängmattan. Tarpen har jag med oavsett. Eller bara bivybag blir kanske lite lättare. Det roligaste med hängmatta tycker jag är utsikten man kan få, just när man kommer upp lite. Visa bilaga 476735

Det som drar upp vikt men kanske allt volym för mig är en fullängds underquilt (finns något bra svensktord?). Sover så mycket bättre än med liggunderlag så den följer alltid med när jag vill sova gott.
Utsikten man kan få är definitivt ett plus.

fhloston

Aktiv medlem
Bikepacking

Jag håller med föregående talare, konditionsmässigt har du inget att oroa dig för. Som någon annan skrev, testa att köra 10 mil. De första gångerna jag cyklade längre sträckor hängde inte min fettförbränning med. Jag var helt slut på energi efter ca 7 mil, men det var bara för att sockret var slut.
Så om du inte är van med längre färder, var beredd med kolhydrater. Min kropp lärde sig snabbt att hantera detta utan att fylla på.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
En grej till @BAPEsta, bryt ned dina distanser till mer hanterbara avsnitt. Så att du inte behöver cykla tio mil i sträck. Utan tänk att du ska cykla till frukost och sedan till den där runstenen och sen till badplatsen osv. Med delmål så är det mycket lättare och vips så är du klar.

LarsM

Aktiv medlem
Bikepacking
Måste du klara 10 mil per dag för att komma runt på ett visst antal dagar?
En fördel om du har flexibelt med tid -ibland upptäcker man något kul och "slösar" bort tid på det -bada, turista, slappa osv. Trist att behöva stressa för att hinna i mål. Det skall vara roligt att cykla (vilket absolut kan innebära att man kör långt, fort osv när man har lust).

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Matlagning under tarp är enligt mig mycket bekvämare än i tält framförallt om man pratar mindre 1-2pers tält. Tarpen sitter ofta högre så det känns rymligare.
Ska man laga något mer avancerat så brukar jag justera hängmattan så jag når marken sittandes i hängmattan med fötterna. Vid frukost brukar jag ligga kvar i hängmattan. Har man ett toppmonteratkök och en hög mugg så får man vara lite rädd om morgonkaffet har jag lärt mig den hårdavägen.
Haha, jag ser det där framför mig... ja, på soloäventyr har jag inte tänkt ta med mig stora familjetrangian så ett litet toppmonterat kök som står ostadigt på minsta sortens gasbehållare - check!

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det skall vara roligt att cykla
Jag håller med! Men 10 mil per dag är helt klart görbart på sommaren. Hade det varit det dubbla så hade jag nog rekommenderat något annat, men 10 mil är helt klart görbart om man är van att köra 4(?) mil om dagen i vanliga fall. Och det kan vara kul att klara av ett mål och inte bara såsa runt också.

SN_Bikepack

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har kört en del på hängmatta, där jag sover 90 grader mot upphängningen. Stor fördel, mycket god sömn, både på rygg och sida.
nackdel större volym, och lite mer vikt än mitt tält...
Jag gillar som några tidigare har nämnt att det går lätt att hitta andra platser att sova på då man är okänslig för ojämn mark.
4CEB30DB-5EE2-41F1-85D0-5C138BB7D4EC.jpeg

hedslice

Medlem
Bikepacking

Fortsätt pendla på i den takten, och lägg in en och annan övernattningstur veckorna innan. Det är enorm skillnad att bara cykla till jobbet med en tom cykel jämfört med en fullpackad cykel. Jag brukar försöka lägga in en övernattningstur per vecka, under April & Maj, då jag drar direkt efter jobbet och flexar in lite på morgonen. Håller touring/bikepacking abstinensen på lagom nivå samtidigt som det är bra förberedelse för de längre turerna.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det är ingen dum idé, inte minst för att bena ut vad du behöver ha med dig. Det vanligaste misstaget är ju att packa på tok för mycket för att man tänker att det kanske kan behövas. I lättviktskretsar brukar man säga "packa inte med dina rädslor": Visst kan det gå hål i kastrullen och två par regnjackor kan läcka, men du behöver ändå bara packa en av varje och så får du väl hantera i fall något oförutsett händer. En annan bra tumregel är att allt du har med dig ska fungera för mer än ett tillfälle. Så regnjacka är också vindplagg, förstärkningsplagg är extra värme i sovsäcken osv.

Om du säger var du utgår ifrån så kanske jag har lite tips på korta övernattningsturer. Du kan skicka ett PM om du inte vill berätta här.

BAPEsta

Aktiv medlem
Bikepacking
Måste du klara 10 mil per dag för att komma runt på ett visst antal dagar?
En fördel om du har flexibelt med tid -ibland upptäcker man något kul och "slösar" bort tid på det -bada, turista, slappa osv. Trist att behöva stressa för att hinna i mål. Det skall vara roligt att cykla (vilket absolut kan innebära att man kör långt, fort osv när man har lust).

Jag vill mest cykla, är inte så mycket för att turista. Kommer stanna ganska kort efter avfärd i en eller två dagar hos en kollega. Ca 5 mil dit. Sen vill jag ta mig till Arboga på en dag, ca 10 mil dit från kollegan, ska vara hos en gammal vän där två dagar. Sen så går hemresan söder om Mälaren upp till norra Stockholm där jag bor. Hemresan tänker jag mest avverka så snabbt som möjligt. Gillar inte att ta pauser i fysik aktivitet mer än absolut nödvändigt, då jag lätt tappar flowet.

Tror det är ca 17mil från Arboga hem. Tänker att det borde gå att avverka på 3 dagar utan att ta kol på sig själv.

Vad det gäller packning så har jag ofta en del grejer till och från jobbet så det är inte allt så lätt. Jag har gjort en kortare (15 mil på 3 dagar) tur längs skånska sydkusten med allt för mycket packning innan.

Men jag ska försöka få in någon övernattningstur nu i april eller maj då kanske! Behöver bara hitta någon bra plats att cykla till. Är alltid lite velig över att bara slå upp ett tält på slumpmässig plats.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Tror det är ca 17mil från Arboga hem. Tänker att det borde gå att avverka på 3 dagar utan att ta kol på sig själv.
Hela Mälardalen är rätt platt så att cykla strax under sex mil per dag är inget problem, det är ju inte ens fyra timmar cykling per dag.
Behöver bara hitta någon bra plats att cykla till
Jag vet inte hur långt norrut du bor, men det finns ett litet naturreservat mellan Marma och Älvkarleby med ett vindskydd i, ett annat trevligt vindskydd är vid Gimo damm och vill du tälta så kanske cykla bort mot Gräsöö/Härjarö?

Reivennob

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det någon som har erfarenhet av problem solvers till gaffeln istället för t ex en gorilla cage? https://www.bike24.com/p2321984.html
Kändes som en smidig och lätt lösning (
)
Jag har varit nära att beställa dem förut men nu ser det ut att vara för sent. 25v leveranstid...
För samma pris kan jag tillverka ett par i stål åt dig, tänkte göra till mig själv ändå. Hör av dig om det är av intresse. (har inte några likadana skruvar dock)

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Det verkar ju smidigt för just tält och sovsäck och annat bylsigt och mjukt. Verkar också funka bra på asfalt. Frågan är om det är bästa stället att ha tält och sovsäck om man cyklar i skogen? Att de bara är specade för 1.3kg tycker jag också låter lite lågt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer