Bikepacking

BFS

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag vill mest cykla, är inte så mycket för att turista.

Tror det är ca 17mil från Arboga hem. Tänker att det borde gå att avverka på 3 dagar utan att ta kol på sig själv.
Jag brukar ha 10 mil som en skamgräns (och jag är ingen mästercyklist). Ska man mest cykla så är inte tio mil några större problem (om det inte är väldigt många höjdmeter och man har mycket packning). Blir man trött så stannar man, äter och vilar. Sen kan man cykla en timme till. 17 mil på 3 dagar klarar du galant.

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det någon som har erfarenhet av problem solvers till gaffeln istället för t ex en gorilla cage? https://www.bike24.com/p2321984.html
Kändes som en smidig och lätt lösning (
)

Jag har varit nära att beställa dem förut men nu ser det ut att vara för sent. 25v leveranstid...
För samma pris kan jag tillverka ett par i stål åt dig, tänkte göra till mig själv ändå. Hör av dig om det är av intresse. (har inte några likadana skruvar dock)
Har också haft dessa liggande i "wish list" men har nog aldrig funnits i lager när jag beställt. Tänker att de hade varit smidiga på lite andra ställen också. Man skulle kunna sätta en på t.ex. pakethållarfästet och en nere vid dropouten för att enklare surra fast längre objekt. Sån liten grej som säkert är bra att ha i bra-att-ha-lådan.

LarsM

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag vill mest cykla, är inte så mycket för att turista. Kommer stanna ganska kort efter avfärd i en eller två dagar hos en kollega. Ca 5 mil dit. Sen vill jag ta mig till Arboga på en dag, ca 10 mil dit från kollegan, ska vara hos en gammal vän där två dagar. Sen så går hemresan söder om Mälaren upp till norra Stockholm där jag bor. Hemresan tänker jag mest avverka så snabbt som möjligt. Gillar inte att ta pauser i fysik aktivitet mer än absolut nödvändigt, då jag lätt tappar flowet.

Tror det är ca 17mil från Arboga hem. Tänker att det borde gå att avverka på 3 dagar utan att ta kol på sig själv.

Vad det gäller packning så har jag ofta en del grejer till och från jobbet så det är inte allt så lätt. Jag har gjort en kortare (15 mil på 3 dagar) tur längs skånska sydkusten med allt för mycket packning innan.
Det där kommer gå bra -du har ju t o m tid för återhämtning när du hälsar på folk.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har varit nära att beställa dem förut men nu ser det ut att vara för sent. 25v leveranstid...
För samma pris kan jag tillverka ett par i stål åt dig, tänkte göra till mig själv ändå. Hör av dig om det är av intresse. (har inte några likadana skruvar dock)
Aha, tack för erbjudandet! Jag ska leta lite i bra-att-ha-lådorna här hemma och se om jag inte kan #diya ihop något liknande själv. Annars låter det ju grymt!

LarsM

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har några sådana Problem Solvers. En klar förbättring mot att bara fästa med remmar -mindre risk att det fastsatta roterar runt gaffel/ram (förödande om det roterar in i hjulet). Som Moros skriver -också bra för att fästa saker på andra ställen på cykeln. Klarar helt klart mer än 1,3 kg. Men börjar det bli tungt och stort är en "anything cage" stadigare.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Lite oklart med leverans till Sverige (eller andra EU-länder utanför Eurosamarbetet), men tidigare så var Alpkit ett bra budgetalternativ.

salle

Aktiv medlem
Bikepacking

LarsM

Aktiv medlem
Bikepacking
Tja. Har någon av er förslag på prisvärda gaffelmonterade väskor/drybags? Jag hade tänkt köpa från PlanetX som har ganska billiga, men det går inte att beställa dem till Sverige längre.
Red Cyclings cage och drybag ser ut att vara samma som PlanetXs (som är bra), bara camo-mönster i stället för svarta. Prisvärt också med både väska och cage.

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking
Störigt att min gaffel har sina skärmfästen på insidan av benen, går ju att workarounda men jag ser banne mig inte ngn fördel med den placeringen..

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag provade lite med framgaffel monterade småprylar förut, köpte några billiga montageprylar på XXL. Det funkade, men tycker att det är lite overkill. Man kan ju bara ha små lätta prylar där ändå.

Egentligen gillar jag inte Bikepacking-trenden att ha mängder med småväskor på olika ställen på cykeln, tycker det är mkt mer praktiskt att ha några få lätta väskor och pula ned allt där !

detvanligavartaget

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag provade lite med framgaffel monterade småprylar förut, köpte några billiga montageprylar på XXL. Det funkade, men tycker att det är lite overkill. Man kan ju bara ha små lätta prylar där ändå.

Egentligen gillar jag inte Bikepacking-trenden att ha mängder med småväskor på olika ställen på cykeln, tycker det är mkt mer praktiskt att ha några få lätta väskor och pula ned allt där !
Absolut, men var har du de där större väskorna någonstans? Menar du vanliga packväskor till pakethållare?

seger

Medlem
Bikepacking
Är det någon som har erfarenhet av problem solvers till gaffeln istället för t ex en gorilla cage? https://www.bike24.com/p2321984.html
Kändes som en smidig och lätt lösning (
)
IMG_20210103_090305.jpgIMG_20210102_211739.jpg
Om du inte vill köpa går det rätt bra att skruva fast vadsomhelst för att få lite stöd. Lösningen med vinkeljärn funkade bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Har tältet på ena benet och kök mm på andra, tycker inte det stör alls.

Funkar även med tältet på ena och inget på andra så länge man kommer ihåg det när man släpper styret med båda händer för att äta nåt tex. 😅

SN_Bikepack

Aktiv medlem
Bikepacking
Tänkte att jag skulle återkoppla till tidigare ställda spörsmål angående sot från spritkök.
Så här såg det ut sist när jag kokade kaffe. Blå låga (lite svårt att se, men köket brinner på bilden) Behövde inte torka av efteråt. Kör med Tenol i Trangia.
F44E800F-6196-4305-8157-D8EB2F3C95EB.jpeg

EAC26439-9EC0-46E0-A7DD-19327F913E3A.jpeg

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Tänkte köpa ett till 2-mans tält. Har idag ett Naturhike Cloud up 2. Innan jag beställer ett likadant så vore det ju kul att veta om det finns något annat där ute som kan vara bättre.

Krav:
För 2-pers
Under 2000kr
Under 1750g
Självstagande
Gärna med större absid

Tips?

cykelkRash

Aktiv medlem
Bikepacking

Men det där är inte självstagande va?

Jag har inte heller några bra tips. Har nästan helt gått över till tarp(tält). Där har jag massor med förslag!

Samma här, fördelen med tarp är det tar väldigt lite plats och man sparar in vikt. En av nackdelarna är när det väl börjar regna så är ger det inte tillräcklig med skydd.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Då tror jag att du slår upp ditt skydd på fel sätt! Det är ju regnskydd som är hela tanken. Regnar det inte behöver man ju inte slå upp något alls...

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
Har planerat en resa på typ 2-3 dagar och ganska många mil (milen är målet mer än nåt annat på denna resa)
Kommer ha närhet till affär och liknande i princip hela resan så tänkte skippa kök helt. Och sova i hängmatta under bar himmel om vädret tillåter.
Helt enkelt komma undan med så lite packning som möjligt.
Men...är lite osäker på hur mycket packvolym man behöver.
Har idag en 13l sadelväska och en flaskhållare på cykeln. Tänkte komplettera med 1-2 flaskhålllare, 2-3l ramväska och typ 8l styrväska.
Låter det rimligt eller bör jag sikta på mer volym?

cykelkRash

Aktiv medlem
Bikepacking
Har planerat en resa på typ 2-3 dagar och ganska många mil (milen är målet mer än nåt annat på denna resa)
Kommer ha närhet till affär och liknande i princip hela resan så tänkte skippa kök helt. Och sova i hängmatta under bar himmel om vädret tillåter.
Har idag en 13l sadelväska och en flaskhållare på cykeln. Tänkte komplettera med 1-2 flaskhålllare, 2-3l ramväska och typ 8l styrväska.

Låter rimligt bör nog räcka men jag hade tagit med mig en tom ryggsäck, just in case.

Rholm

Aktiv medlem
Bikepacking
För ett par dagar utan kök så vill jag påstå att du klarar dig gott och väl med den volymen. Jag tror att du kommer att ha plats över i väskorna.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
När tänkte du göra detta? Det är ju svårare ju kallare det är. För en sommartur hade jag packat sovsäck och hängmatta i styrväskan och kläder i sadelväskan (med regn/vindjacka ytterst). Gott om plats. Fundera på hur du gör med vatten: du behöver till middag och morgon och till de första kilometerna på morgonen.

För att flytta maten från affären så är det som @cykelkRash säger smart med en ryggsäck. Typ en sådan här räcker

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
När tänkte du göra detta? Det är ju svårare ju kallare det är. För en sommartur hade jag packat sovsäck och hängmatta i styrväskan och kläder i sadelväskan (med regn/vindjacka ytterst). Gott om plats. Fundera på hur du gör med vatten: du behöver till middag och morgon och till de första kilometerna på morgonen.

För att flytta maten från affären så är det som @cykelkRash säger smart med en ryggsäck. Typ en sådan här räcker

Planen är i slutet på maj. Jobbar skift och är ledig varannan vecka så kan välja lite utifrån väderlek när jag ska åka också.
Vatten tänkte jag 2-3 x750ml. Kommer som sagt passera en del samhällen på vägen så bör inte bli allt för svårt att fylla på.
Tänkte nog som du säger att sovsäck och hängmatta får åka fram. Kläder och övrigt bak och i ramväskan typ verktyg en vindjacka, lite snacks och en powerbank

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
I maj kan du ju oftast klara dig från frostnätter om du kan välja tid själv så då ska det vara lugnt. Det skiljer ganska mycket volym mellan en -4°C och en +4°C säck... Samma med liggunderlag. När temperaturen kliver upp mot tio grader så kan jag ha ett oisolerat.

Med vatten tänkte jag fortfarande även på att du skulle laga mat, vilket du såklart inte skulle göra. Då kommer två liter nog räcka gott och väl.

När du även säger att det är milen som räknas så försvinner ju även behovet av onödiga prylar som böcker eller annan förströelse. Det är bara att slå läger, käka och sova!

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
I maj kan du ju oftast klara dig från frostnätter om du kan välja tid själv så då ska det vara lugnt. Det skiljer ganska mycket volym mellan en -4°C och en +4°C säck... Samma med liggunderlag. När temperaturen kliver upp mot tio grader så kan jag ha ett oisolerat.

Med vatten tänkte jag fortfarande även på att du skulle laga mat, vilket du såklart inte skulle göra. Då kommer två liter nog räcka gott och väl.

När du även säger att det är milen som räknas så försvinner ju även behovet av onödiga prylar som böcker eller annan förströelse. Det är bara att slå läger, käka och sova!
Kollade lite på historiska temperaturer i slutet av maj och brukar ligga på runt 8-10 plus på natten.
Såg nu att min sovsäck har 13.3 som komfort...det kanske är på gränsen

Edit: hittade ett sidelakan jag haft på nån backpackingresa i varmar länder. Kan det funka i sovsäcken för att få lite extra värme?

Senast ändrad:

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
En sådan "liner" trycker upp temperaturen någon grad. Om du vill så kan du få låna en liten dunsäck från mig. Det är 200g 850fp, hittar inte någon spec på den nu, men borde ha en komforttemperatur på under 10°C i alla fall.

(jag hittar några sidor som säger att den fyllningen borde ge komfort på 0°, men det tror jag är att ta i)

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Men kör ni hammocken utan underquilt då? Blir det inte kallt? Eller kör ni med liggunderlag eller ngt annat underst? Antar att det beror på hur varmt det är ute men vad har ni för setup beroende på temp?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer