Bikepacking

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Copper spur eller tiger Wall från big agnes kanske? Om packvolym och storlek är av intresse finns dessa i bikepack versioner. Dyrt men inte Hilleberg-dyrt. MSR Hubba Hubba NX kanske också är ett alternativ. Polaren har haft ett i många år, innan NX-versionen och är nöjd verkar det som. Han har gjort många nätter i det, främst fjällvandring och han är rätt stor, nog 185-190

tonimakaroni

Aktiv medlem
Bikepacking
Såhär resonerar jag: jag är ingen viktjägare, men för några år sen bestämde jag mig för att köpa ett tält. Jag gillar plats. Jag siktade på ett Hilleberg Nallo 2 GT. Mycket plats och inte så hög vikt. Så på en välutrustad sportaffär började jag rota lite bland tälten, mest för att känna på dem. En anställd frågade om jag behövde nån hjälp. Jag sa att jag kollade efter ett tält ala Nallo 2 GT. För sommar/vinter? Året runt. På vintern har man mer grejor. Sant. Ett Nallo 3 väger bara ett hekto mer än ett Nallo 2. Också sant (jag har haft tält som är små i storleken). Ingen direkt prisskillnad. Så, det blev ett Nallo 3 GT. Bra med plats, stor absid, och under 3 kg. Busenkelt att slå upp. Packvolymen är inte nåt att skryta med, men för mig är det inget problem. Jag har hellre en större packning och ett större "hem" när jag stannat. Och det ryms ju sällskap.

Tack för input men onödigt stor i detta ändamål.
Har ett Snugpak Scorpion 3 sedan tidigare som är helt okej tält för 3p om nöden kräver det eller 2p med gott utrymme.

Tanken är väl främst att uppgradera från Bivyn som visst smidigt och nätt men absolut inte mycket lättare än dagens mindre 1/2p tält.

Jag har ett Nammatj som fjälltält, men det är ju överkurs i typ alla situationer man kan cykla i. Uppgraderingen från bara bivvy är ju en liten press i silikonbehandlad nylon, ovanför det så skulle jag nog säga naturhike som vi pratat om ovan.

Har du mycket pengar så skulle jag kolla på olika typer av pyramidtält, de är lätta, rymliga och väldigt vädertåliga.

Edit: men inte tolv tusen kronor mycket pengar som Nallo verkar kosta!

Tack för detta!
Ska kika vidare på detta.

Gillar ju även överlag pyramid särskilt på sommarn.
Packraft Sverige har ju tagit in ett rätt billigt för 2p som ser vettigt ut och går även nyttja till mer grejer känns det som.

Nackdelen blir väl egentligen att man får komplettera med ev saker man vill ha till det likaså få upp det för en kortare natts sömn lockar inte.

Hade det inte varit för tullen är ju även Seek Outsides LBO system en vettig lösning för storlek efter ändamål.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Gillar ju även överlag pyramid särskilt på sommarn.
Skulle jag köpa ett till pyramid nu så tror jag att jag skulle kolla på de massproducerade Locus Gear-tälten. Han gör väldigt fina tält i små serier, men har skalat upp sina storsäljare och de är lite billigare än hans mer skräddarsydda. Som jag har förstått det så får man med allt man behöver, utom mittpinne (fundera på om du inte vill ha två pinnar i ett uppochnedvänt V för inte stjäla plats med en mittmonterad pinne)

Går ju såklart att beställa på fler ställen om man inte gillar den där firman.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle jag köpa ett till pyramid nu så tror jag att jag skulle kolla på de massproducerade Locus Gear-tälten. Han gör väldigt fina tält i små serier, men har skalat upp sina storsäljare och de är lite billigare än hans mer skräddarsydda. Som jag har förstått det så får man med allt man behöver, utom mittpinne (fundera på om du inte vill ha två pinnar i ett uppochnedvänt V för inte stjäla plats med en mittmonterad pinne)

Går ju såklart att beställa på fler ställen om man inte gillar den där firman.

Tack för tipset!
Tycker överlag att frilufsprodukter från japan har oerhört bra finish och kvalité (y)

ElVikingo

Aktiv medlem
Bikepacking
Priset för bästa varningstext går till Alpkit

1618571457254.png

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Det funkar så klart i teorin, men i praktiken så mosar det bara lampan ännu mer om man spänner väskan bakåt. Syns kanske tydligare här.

Visa bilaga 480712

Ska ta en tripp förbi någon butik idag eller imorgon, se om jag kan bearbeta någon material på kanske 6-10 mm YD. Den lösning jag tänkt på fungera med något sånt här: https://www.carradice.co.uk/products/accessories/bagman-support-strutts

Man fäster helt enkelt ett tredje rör mellan de två stagen och låter den gå genom molle-strapsen. Sen kapar man stagen i rätt längd så att de inte trycker mot väskan och spänner upp allt. På botten av väskan finns hela tre rader av molle, så det skulle nog bli stabilt om man lät stagen gå upp mellan raderna och körde en pinne genom alla tre straps. Vad tror ni?

För den som stöter på liknande problem, hittade precis denna perfekta lösning: https://www.instagram.com/p/CNwxEeAFC6t/?igshid=sqznp9lixz1p

För den som inte har Instagram:
Screenshot_20210418-210826_Instagram.png

Amenvafan

Medlem
Bikepacking

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Klassiska badskor rullas ihop till nästan ingenting och om du hittar ett par svarta så ser dem ”normala” nästan i alla fall

Tex https://fotbutiken.se/badskor/badsk...kxwvAFehuJJDbaoSb851cOc3V4aeNplsaAp4bEALw_wcB

Cheers, känns som bästa alternativet.

Ett par Toms har jag funderat på. Väger inget, relativt ok att gå en liten bit i och lite bättre bland folk än flipflops.

Typ såna här: https://www.toms.com/us/men/shoes/a...nvas-cloudbound-mens-alpargatas/10015901.html

Ser tunga ut, men svårt att väga med ögat. Hittar inte viktuppgift, har du koll?

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle precis föreslå ett par klassiska espadrillos. Blir ju platta och oftast sköna utan strumpor. Men minns mina som rätt tunga med hyffsat tjock gummisula. Men sköna att gå i.

Annars kanske en nyinkarnation på en klassisk kungfudojja?

moros

Aktiv medlem
Bikepacking
I annat ärende köpte jag ett par billiga lättviktssneakers förra året. De kan inte väga supermycket men en sko med riktig hälkappa blir stökigare att packa helt klart.

jjjj

Medlem
Bikepacking
Jag verkade ha slängt mina gamla, var och sökte. Men de var väldigt lätta, skulle tippa på kring 200g för paret. Lättare än ett par vanliga Havaianas flipflops.

De som jag länkade till verkar dock ha en mer invecklad sula än de gamla jag hade.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle precis föreslå ett par klassiska espadrillos. Blir ju platta och oftast sköna utan strumpor. Men minns mina som rätt tunga med hyffsat tjock gummisula. Men sköna att gå i.

Annars kanske en nyinkarnation på en klassisk kungfudojja?

Tänkte faktiskt på kinaskor som de kallades när det begav sig. Men mindes gummisulan som rätt rejäl ändå, finns kanske nättare modeller än vi sprang runt med.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Bikepacking
Vad har folk för lätta icke skrymmande extraskor?
Har använt flipflops när det bara är jag och tältet men är ute efter något mer passande att synas i.
Ett par Vivobarefoot om du vill ha lite mer sko än badskor osv.

Köpte även ett par låga skor från NRS Kicker (Paddlarskor) som är ypperligt sköna och gå i och värmer fint om det är lite kyligare som tar lite plats.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Billiga ”bra” (comf 0 grader, sub1kg) sovsäckar, är det fortfarande Naturehike som gäller?
Jag har inte provat naturehike, men jag skulle vara väldigt skeptisk till kinesiskt dun. Känns allt annat än etiskt. Såg även på Yonnas säck att de hade riktiga glädjesiffror på sin temperaturangivelse.

Närmast Sverige finns de polska tillverkarna som jag tycker gör väldigt fina säckar (Cumulus, Roberts, t ex) men varnar lite för de allra lättaste om du sover under en press eller cowboycampar: ytterskalet är väldigt tunnt och det drar genom duken. Då även om isoleringen funkar vid vindstilla blir det svalt i realiteten. Om du ska sova så skulle jag be dem sy med ett kraftigare skal eller sova med bivvy.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Såg även på Yonnas säck att de hade riktiga glädjesiffror på sin temperaturangivelse.
Som en tumregel så behövs det ungefär 400g dun med 900 (europeiska) fluffpoäng för att komma ned till 0° i komfort. Naturehike använder ett sämre dun, jag har sett 750fp I deras reklam och jag misstänker att det är med den amerikanska skalan, så 700fp I den europeiska.

bigmollo

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har inte provat naturehike, men jag skulle vara väldigt skeptisk till kinesiskt dun. Känns allt annat än etiskt. Såg även på Yonnas säck att de hade riktiga glädjesiffror på sin temperaturangivelse.

Närmast Sverige finns de polska tillverkarna som jag tycker gör väldigt fina säckar (Cumulus, Roberts, t ex) men varnar lite för de allra lättaste om du sover under en press eller cowboycampar: ytterskalet är väldigt tunnt och det drar genom duken. Då även om isoleringen funkar vid vindstilla blir det svalt i realiteten. Om du ska sova så skulle jag be dem sy med ett kraftigare skal eller sova med bivvy.
Jag har Naturehike. Den känns väldigt tunn och värmer ungefär så mycket som den ser ut att göra. :D
Ska testa med en termo-innersäck från sea to summit.

Domestique

Aktiv medlem
Bikepacking
Just när det gäller sovsäckar, tycker jag det finns all anledning att satsa någon extra krona om man vet med sig att man ska använda den några år. En bra sovsäck med kvalitetsdun håller många år. Jag har inte heller testat Naturehikes säckar, men siffrorna är uppenbarligen uppblåsta, så jag tycker inte de ser så prisvärda ut. Oaktat dunets etiska ursprung. Det finns inte heller så många genvägar till värme - som riktvärden kan man ju kolla på vad välrénommerade tillverkares säckar väger för motsvarande komfortangivelser. Min Marmot Hydrogen som jag köpte 2007 med 850+ väger 647g för -1°C exempelvis.

Med andra konstruktioner går det dock att komma ner i vikt ytterligare. Den Pajak Radical ULZ jag köpte förra året väger 329g, men har ingen huva och är rätt tight. Älskar den dock för att den tar så otroligt liten plats (1.4 liter). Jag använde den från slutet av maj till början av september i jokkmokkstrakten förra året för både cykling och vandring.

Men vill man ha något prisvärt, så skulle jag alla gånger hellre lägga på några hundralappar och köpa en Cumulus Liteline än en kinasäck boostad med glädjesiffror. Har man inte bråttom brukar ju dessutom sovsäckar reas ut då och då. Köpte själv en Mountain Equipment glacier expedition i höstas från en spansk webbshop nedsatt 25%.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Att man för de där extra hundralapparna även kan fixa saker som stör dig med andra säckar är ju guld. Lite mer dun vid fötterna? Lite vidare över axlarna? Lite tjockare duk?

Numer sover jag sällan ute på vintern, så jag har två säckar från Cumulus. En Liteline och en X-Lite. Tidig vår och sen höst har jag båda säckarna, och sedan kan jag välja säck efter temperatur.

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har en On-One Inbred 29:er, som har två fästen för v-broms på sadelstagen. Det är för att man ska kunna välja antingen 29- eller 26-tums fälgbromsade hjul.

Men eftersom jag har skivbroms är de fästena vakanta. Jag har aldrig funderat på dem tidigare, men jag såg att GT Grade finurligt nog hade fästen för flaskhållare på sadelstagen på alu-versionerna. Funderar nu på om man skulle kunna få till något vettigt sätt att fästa en flaskhållare på vardera sadelstag på Inbreden, fast i hålen för V-bromsarna då. Det är ju m-gänga och två stycken, borde bli stabilt om man bara får till nåt som passar? Förmodligen behövs någonting som vinklar ut hållarna lite. Någon som sett nån grej som kan tänkas passa?

Bilagor

• ABC860C0-5648-4E15-997A-6FD2DAD34A08.jpeg
    ABC860C0-5648-4E15-997A-6FD2DAD34A08.jpeg
    759.5 KB · Besök: 6

SN_Bikepack

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag har en On-One Inbred 29:er, som har två fästen för v-broms på sadelstagen. Det är för att man ska kunna välja antingen 29- eller 26-tums fälgbromsade hjul.

Men eftersom jag har skivbroms är de fästena vakanta. Jag har aldrig funderat på dem tidigare, men jag såg att GT Grade finurligt nog hade fästen för flaskhållare på sadelstagen på alu-versionerna. Funderar nu på om man skulle kunna få till något vettigt sätt att fästa en flaskhållare på vardera sadelstag på Inbreden, fast i hålen för V-bromsarna då. Det är ju m-gänga och två stycken, borde bli stabilt om man bara får till nåt som passar? Förmodligen behövs någonting som vinklar ut hållarna lite. Någon som sett nån grej som kan tänkas passa?
Wolf-Tooth har ett system de kallar B-rad som skulle kunna funka för dig kanske?
Diverse olika fästen och skenor för att just vinkla ut och förskjuta...

SIE

Aktiv medlem
Bikepacking

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Wolf-Tooth har ett system de kallar B-rad som skulle kunna funka för dig kanske?
Diverse olika fästen och skenor för att just vinkla ut och förskjuta...
Precis nåt sånt! Såg ju ändamålsenligt ut, men lite smådyr med CNC-bearbetad aluminium. Borde räcka med nån skit i ABS-plast. Kanske får fila till nåt på egen hand.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag fick en gammal dunsovsäck idag och funderar på om den går att rädda. Dunet ligger som samlat i botten av varje kanal. Säkert gått många varv i tvättmaskinen genom åren. Vad tror ni? Kan man fluffa upp den eller ska jag sprätta och fylla på med nytt dun?

jarek996

Aktiv medlem
Bikepacking
För att jag är känsligt för gungande bagage , så beställde jag också SALSA EXP SERIES ANYTHING CRADLE, DRY BAG, & FRONT POUCH . Vägger tyvärr lite , men vilken känsla , när allt sitter fast och rör sig inte en enda mm ! Sitter en bit från styret , så trycker inte mot alla vajrar .

Bilagor

• IMG_5241.JPG
    IMG_5241.JPG
    747.5 KB · Besök: 35
  • IMG_5245.JPG
    IMG_5245.JPG
    1 MB · Besök: 35
  • IMG_5317.JPG
    IMG_5317.JPG
    544.8 KB · Besök: 36

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Det där läste jag som "kan man fluffa upp den med nytt dun", därav mitt svar. Men du kan prova att pilla isär dunklumparna och som första steg kan du prova att tumla den med tennisbollar.

Ja, torktumla läste jag också om. Bra att få det bekräftat! Har ingen torktumlare men får låna föräldrarnas. Sedan blir det nog påfyllnad också. Det såg nämligen ut att vara ganska lite dun i kanalerna. Antagligen en sommarsäck.

Det är förresten en gammal skvader med underdel i polyester och överdel i dun. Min erfarenhet av gamla polyestersäckar är att de desintegrerar helt efter ett tag. Polyesterfiber delen är också mycket svårare att fylla på. Funderar därmed på att klippa bort hela underdelen, fylla på med mer dun i dundelen och sedan sy om det till en quilt. Fördelen framför att sy en quilt från början är att jag har alla kanaler färdiga och slipper sy dem.

Problem två är dunet. Nu såg det dunet ut att vara rimligt etiskt framställt men min fru är vegan och jag vill gärna respektera det. Får bege mig ut på loppisrunda i vår och köpa något gammalt duntäcke och använda. Det här kommer ju aldrig bli en superlätt säck ändå.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Duntäcken är ofta fjäder och inte dun, trots namnet... Kolla även på primaloft eller climashield: modern syntetisolering

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Duntäcken är ofta fjäder och inte dun, trots namnet... Kolla även på primaloft eller climashield: modern syntetisolering

Ojdå, bra att veta! Det förklaraf varför många täcken har de där hårda små bitarna i sig vilket dunsäckar saknar.

Just låter det såhär i mitt huvud:
- skvadern verkar rätt kall. Jag borde kanske fylla på den med dun.
- Men det är mycket besvär och kanske etiskt tveksamt. Det vore bättre med något syntetiskt fyllnadsmaterial.
- Jag vet, jag fyller den med syntetfiber det har jag sedan innan!
- men det är ju dumt. Bättre att sy en helt ny sovsäck med syntetfyllning.
- men det är väldigt mycket jobb. Bättre att köpa en färdig.
- men det är dyrt med sovsäckar. Jag har ju redan en skvader.
- man kanske bara skulle fylla på den lite...
Och så vidare...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer