Bikepacking

el_gabri

Aktiv medlem
Bikepacking
Fan. Jag är ett par cm för lång för regular vilken är den som finns där. Kommer precis innanför spannet hos Cumulus. Kanske får bli en sovsäck som kan lämpas över på fru om behovet av quilt kvarstår…

khyber

Ny medlem
Bikepacking
Nybörjarfråga, växeln tar dåligt på min Kona Sutra när den är fullastad :unsure:

Jag gjorde min första overnighter i helgen, cyklade till Nynäshamn och campade i Käringboda naturreservat på fredagen och hem igen på lördagen. Skulle tro att jag hade runt 10-15 kg packning totalt. Så fort jag rullade hemifrån märkte jag att när växeln var på tvåan eller trean så ville den inte ligga på plats utan verkade hoppa upp eller ner på kassetten men utan att "stanna", man behövde gå ner till ettan eller upp till fyran och över för att växeln skulle bete sig som folk. Några gånger hade jag samma problem på andra växlar också men 95% var det på tvåan och trean. Så jag fick helt enkelt nöja mig med 9-växlad ist för 11.

Men idag testade jag att cykla helt utan packning och då betedde sig växeln helt normalt, inga problem alls. Nån som har nån aning om vad problemet kan vara? Möjligtvis skulle det kunna vara det fulmekade knytet med sovsäck, hammock och presenning som hängde på styret och tryckte på växelvajern men det känns långsökt. För mycket last kanske?

HåkanC

Aktiv medlem
Bikepacking
Skulle tro att jag hade runt 10-15 kg packning totalt.

Men idag testade jag att cykla helt utan packning och då betedde sig växeln helt normalt, inga problem alls. Nån som har nån aning om vad problemet kan vara? Möjligtvis skulle det kunna vara det fulmekade knytet med sovsäck, hammock och presenning som hängde på styret och tryckte på växelvajern men det känns långsökt. För mycket last kanske?
Hur mkt väger du?
För det finns de som väger en hel del >100kg utan att ha problem med växlingarna
Därför är det troligare ngt annat än 10-15 kg packning

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Nybörjarfråga, växeln tar dåligt på min Kona Sutra när den är fullastad :unsure:

Jag gjorde min första overnighter i helgen, cyklade till Nynäshamn och campade i Käringboda naturreservat på fredagen och hem igen på lördagen. Skulle tro att jag hade runt 10-15 kg packning totalt. Så fort jag rullade hemifrån märkte jag att när växeln var på tvåan eller trean så ville den inte ligga på plats utan verkade hoppa upp eller ner på kassetten men utan att "stanna", man behövde gå ner till ettan eller upp till fyran och över för att växeln skulle bete sig som folk. Några gånger hade jag samma problem på andra växlar också men 95% var det på tvåan och trean. Så jag fick helt enkelt nöja mig med 9-växlad ist för 11.

Jag tror att något tar emot en växelvajer någonstans.

Freddie L

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepacking trodde jag nog inte att jag skulle ge mig på, men livet verkar vilja annorlunda. Jag gillar att cykla, jag gillar att campa, men det har ändå alltid känts enklare att separera aktiviteterna. Men nu har 10-åringen deklarerat att det enda han vill göra i sommar är att ”cykla till en sjö, fiska, tälta, sen cykla till en annan sjö nästa dag, sen cykla hem”. F-n. Försöker muta med Liseberg och långlopp men det biter inte… ;-)

Har de flesta prylar som krävs förutom väskor till cyklarna. I värsta fall blir det ryggsäck och kompressionssäckar fastspända direkt på ramarna, vi ska inte långt. Men prylar är en motivationshöjare så frågan blir:
- Var hittar jag väskor och ”anything-cages” till rätt pris? Håller Decathlon och Lidl i tio mil? Finns det billiga kopior på ”anything-cages ” nånstans? Varför väller inte KoS över av knappt använda begagnade bikepacking-prylar, var det inte en fluga?

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
Ska ge mig ut på en första bikepackingtur. Tänkte ta mig från Åkersberga via Riala upp till Furusund och sen ut till på Blidö.
Tänker att jag ska ta mig ner till Linkudden och sen får jag försöka hitta nån annan fin udde att övernatta på (Linkudden är naturreservat så där får man inte tälta)
Kanske nån här som har nåt förslag?

Har ju ingen direkt bra utrustning så ekipaget väger typ 20kg 😂
20210626_115906.jpg

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
Red-väskorna ser prisvärda ut, tack för tipset! Verkar rejäla.
Sadelväskan jag har på cykeln nu är en Red Cycling 13l. Använder den mest när jag pendlar till jobbet, då är den lite stor nu på sommaren men verkar vara vattentät och håller sig hyffsat stilla på cykeln.
Nu däremot när den är fullastad så märkte jag att spännena som håller fast den under sadeln sakta åker ur så efter en stund får man dra åt dom.
Har gjort såhär för att slippa att den hel plötslig svingar ut åt sidan
20210627_082918.jpg

velovin

Aktiv medlem
Bikepacking
Sadelväskan jag har på cykeln nu är en Red Cycling 13l. Använder den mest när jag pendlar till jobbet, då är den lite stor nu på sommaren men verkar vara vattentät och håller sig hyffsat stilla på cykeln.
Nu däremot när den är fullastad så märkte jag att spännena som håller fast den under sadeln sakta åker ur så efter en stund får man dra åt dom.
Visa bilaga 497702

Ortliebs sadelväska har en låsfunktion som förhindrar det där omaket, kanske går att hitta lösa sådana? Extremtextil.de kanske?

seat-pack-16_5l_f9902_detail-2.jpg

ginnfilt

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det att räkna med att en bikepacking-sadelväska svänger ganska kraftigt i sidled (pendlar) när cykeln bjuder på sådana rörelser? Eller är det jag som har en undermålig väska? Den pendlar ganska vilt till synes, men ändå inte så att det faktiskt känns/påverkar cyklingen.

JAS

Ny medlem
Bikepacking
Visa bilaga 497702

Har också precis köpt 13L Red sadelväskan och undrar om det är standard i bikepackingkretsarna att man måste stå ut med att baksida lår tar i väskan vid varje tramptag? Klart störigt och lite avtänd inför den planerade längre turen om nån vecka om jag inte lyckas få bukt med det.

Provat att flytta fram sadeln en liten bit samt placera en hemmabyggd distans i frigolit i en strumpa mellan väskan och stolpen för att försaka flytta bak väskan. Blev lite bättre.

Fler idéer eller erfarenheter på detta?

Bilagor

• 20210626_135517.jpg
    20210626_135517.jpg
    472.4 KB · Besök: 65

jolov

Aktiv medlem
Bikepacking
Är det att räkna med att en bikepacking-sadelväska svänger ganska kraftigt i sidled (pendlar) när cykeln bjuder på sådana rörelser? Eller är det jag som har en undermålig väska? Den pendlar ganska vilt till synes, men ändå inte så att det faktiskt känns/påverkar cyklingen.
Det beror på väskan.
De bättre modellerna gör inte det. Ex mr fusion eller liknande med en "ram"

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Ni bikepacking-rävar: hur är det med hammock? Kan en helt novis sova ok i en sån? Svårt/enkelt att hitta plats att slå upp? Bara typ för en 1-2 dagsfärd typ.

Kollar på tält med, men känns meckigt att få plats på cykeln.

Magnuscav

Ny medlem
Bikepacking
För mig har det funkat att fylla upp ordentligt i botten med något mjukt plagg sen tex sovsäck eller liknande som styvar upp där väskan gärna vill vika sig och sen spänna ordentligt (har 17L apidura). Kanske kan behövas ett extra spännband eller något om väskans egna remmar inte räcker till. Men testa att packa på olika sätt och se om det gör skillnad.

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
Ni bikepacking-rävar: hur är det med hammock? Kan en helt novis sova ok i en sån? Svårt/enkelt att hitta plats att slå upp? Bara typ för en 1-2 dagsfärd typ.

Kollar på tält med, men känns meckigt att få plats på cykeln.
Provade hängmatta och tarp i helgen. Rekomenderar en bra sovsäck eller underquilt. Min säck har 13,5 som komforttemp, det var typ 14-15 ute och jag frös trots långbyxor och tröja på. Gick upp kl4 och la sovsäcken direkt på berget i solen och sov några timmar till

Edit: är dock även jag novis så jag kanske missat nåt

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Hammock är grymt! Speciellt på de platser där det kan vara svårt att hitta en platt yta till tältet. Viktigt att hitta sitt ”sag” på hammocken bara så man kan ligga platt och diagonalt i hammocken. Finns mkt att hitta/titta på youtube, speciellt då kring ridgeline. Tarp/pressening över är ju bra att ha med samt underquilt om det är svalt som redan sagts. Men man tjänar knappt ngt i volym när man jag med tält, liggunderlag och sovsäck. Men finns ju lättare varianter ist för underquilt när det är varmt. Jag kör tex en skitbillig aluminiumfolie/duk som är till för bilens framruta på vintern, typ 20 spänn på Lidl. Väger ingenting heller. Finns billiga hängmattor på amazon för runt 250 spänn som har helt ok kvalite. Tex den här med inbyggt myggnät: https://www.amazon.se/Covacure-Campinghängmatta-myggnät-Grön-pers/dp/B06XCVGQN2/ref=mp_s_a_1_1?dchild=1&keywords=hammock&qid=1625253198&sr=8-1

Pfaff

Aktiv medlem
Bikepacking
Vill tacka tråden för tipset om Skinners, de är ju grymma! Lite luriga att få tag på så ett tips tillbaka är amazon.se.

Supersköna och packas till storleken av en Continental MTB 29. Väger 196 gram på min våg, slangen 237 gram.
Visa bilaga 498936Visa bilaga 498937

Luriga och luriga..

osv osv..

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Hammock är grymt! Speciellt på de platser där det kan vara svårt att hitta en platt yta till tältet. Viktigt att hitta sitt ”sag” på hammocken bara så man kan ligga platt och diagonalt i hammocken. Finns mkt att hitta/titta på youtube, speciellt då kring ridgeline. Tarp/pressening över är ju bra att ha med samt underquilt om det är svalt som redan sagts. Men man tjänar knappt ngt i volym när man jag med tält, liggunderlag och sovsäck. Men finns ju lättare varianter ist för underquilt när det är varmt. Jag kör tex en skitbillig aluminiumfolie/duk som är till för bilens framruta på vintern, typ 20 spänn på Lidl. Väger ingenting heller. Finns billiga hängmattor på amazon för runt 250 spänn som har helt ok kvalite. Tex den här med inbyggt myggnät: https://www.amazon.se/Covacure-Campinghängmatta-myggnät-Grön-pers/dp/B06XCVGQN2/ref=mp_s_a_1_1?dchild=1&keywords=hammock&qid=1625253198&sr=8-1

Hmm ok, kanske får prova. Verkar som det med tarp blir ganska "tungt" ändå? Klart att man behöver liggunderlag till tält iofs...

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Hmm ok, kanske får prova. Verkar som det med tarp blir ganska "tungt" ändå? Klart att man behöver liggunderlag till tält iofs...
Japp, blir ju hammock, tarp, sovsäck och underquilt. Det går ju att köra med liggunderlaget i hammocken också för att testa om det är något för dig, ett sånt har man ju oftast redan
Så har man ett lätt tält så är nog vikten och volymen densamma. Sen är ju hammock inget för mag- och sidsovare, tar lite tid att vänja sig. Men grymt skönt för avkoppling och kvällshäng efter en dag i sadeln, lite friare känsla än att krypa in i tältet också.

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Bikepacking
Sen är ju hammock inget för mag- och sidsovare
Ok, där kom ju spiken i kistan för min del. Hatar att sova på rygg :) vad bra, då slipper jag prova denna trend :)

---

Men för att skriva något konstruktivt. Hammock måste ju vara perfekt när man inte kan slå ner tältpinnar eller när man av okänd anledning inte vill ligga på marken. Jag som bor nära kusten har ju ofta problem med att få ner tältpinnarna i graniten :)

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Japp, blir ju hammock, tarp, sovsäck och underquilt. Det går ju att köra med liggunderlaget i hammocken också för att testa om det är något för dig, ett sånt har man ju oftast redan
Så har man ett lätt tält så är nog vikten och volymen densamma. Sen är ju hammock inget för mag- och sidsovare, tar lite tid att vänja sig. Men grymt skönt för avkoppling och kvällshäng efter en dag i sadeln, lite friare känsla än att krypa in i tältet också.
Jag kollade också runt lite i våras och kom till samma slutsats. För ungefär samma pengar köper man sig på ett ungefär samma vikt och volym med tält eller hängmatta. Användningsområde och preferenser får styra.

ginnfilt

Aktiv medlem
Bikepacking
Luriga och luriga..

osv osv..
Såg inga Skinners på någon av länkarna, eller något som motsvarar dem eller det tänkta användningsområdet...

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
För ungefär samma pengar köper man sig på ett ungefär samma vikt och volym med tält eller hängmatta. Användningsområde och preferenser får styra.
Hängmatta skalar ju också linjärt med antal personer. Varje person behöver en hängmatta och en press medan det lätt går att dela på ett tält. Så systemvikten/volymen (och även priset!) går ned ju fler som kan dela.

ginnfilt

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag ska göra bikepacking-premiär inom kort. Det blir några etapper på Bergslagsleden och hoj blir min Epic Evo. Jag lyckades hitta en ramväska som passar; Evocs minsta "small". Den rymmer inte mycket och jag vet inte vad jag ska stoppa i den, men något ska det bli. Det var dock tajt så det krävdes ny flaska (Elites superlätta) för att inte krocka.
IMG_20210704_185614795.jpg

glitch

Aktiv medlem
Bikepacking
Finns det något standard "lättvikt-skit" för att krascha ett par timmar i ett vindskydd? Typ liggunderlag+sovsäck+bivvy bag?
Är sugen på testa övernattningstur men osugen på spendera stort innan man vet att man gillar det.

Raemoe

Aktiv medlem
Bikepacking
Alpkit har ganska billiga grejer om man vill prova på. Hunka XL bivy, ett liggunderlag och en sovsäck fanns i något paket för ett tag sen. Komplettera med ett myggnät för ansiktet så är det typ klart. De har även diverse bikepacking-väskor.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Behöver man en bivy bag i ett vindskydd? Det är väl mest någon form av myggskydd man behöver? Har aldrig sovit i bivy men jag trodde poängen med bivy var väderskydd.

Glöm inte en kudde. För mig iallafall är den superviktig.

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Bikepacking
Finns det något standard "lättvikt-skit" för att krascha ett par timmar i ett vindskydd? Typ liggunderlag+sovsäck+bivvy bag?
Är sugen på testa övernattningstur men osugen på spendera stort innan man vet att man gillar det.
Militärpresenning eller tarp, väger inte så mycket och tar inte mycket plats om man vara minimalistisk. Dock har det inte det skyddet som en bivvy tält har, och det kan vara knixigt och sätta ihop.

coupas

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag försöker få mitt huvud att tänka rätt kring väska till sadelstolpen fast jag har dropper.
Många rekommenderar då en Wolftooth Valais som är en insats till stolpen och därmed kan jag montera nästan vilken väska jag vill:

Men.
Deras lösning säger att diametern på min dropper måste vara 25mm eller 26mm. Som jag förstår det är min 31.6mm (OC2 dropper till en Orbea). https://www.orbea.com/us-en/support/manuals/dropper-post-oc-2/

Har jag missförstått det här med måtten tror ni?
Om det inte fungerar.. har någon tips på lösning som skulle fungera?

Azog

Aktiv medlem
Bikepacking
Jo fast nu är poängen att göra första försöken så bra som möjligt på budget för att inte direkt hata det :) Kanske mest fördomar, men jag har svårt att se att Lidl har superslimmade sovsäckar.
Skillnaden mellan en billig sovsäck och en dyr med samma rekommenderade temperatur är framförallt volym och vikt. Man sover i regel lika bra i den billiga. Speciellt på sommaren.

Annars är det bara att slanta upp så mycket pengar du känner för för en sovsäck som uppfyller dina krav på komforttemperatur och lite till.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer