Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Men för de pengarna så skulle jag skaffa en Gatewood Cape. Extraknäcker som regnplagg och väger en tredjedel

Jag har varit sjukt sugen på att testa en sån där rackare (har en Protrail nu), men hört att det är för litet om man är över 180 cm. Önskar att det fanns någonstans att prova.

Bikepacking
Det går att ordna i Stockholmsområdet om några veckor gissar jag. Men det stämmer att man inte ska vara mycket över 180cm (ett par centimeter till funkar nog) om man sover raklång.

Bikepacking
Men för de pengarna så skulle jag skaffa en Gatewood Cape. Extraknäcker som regnplagg och väger en tredjedel

Det där är ett vindskydd. Klart ett alternativ för bikepacking-race eller nödbivy. Vik 1 är ett riktigt tält med myggnät och golv.

Bikepacking
Tillbaka i syfilisationen efter en fantastisk fyradagarstur i norra Bergslagen fre-mån.
Cyklarna gick som oljade blixtar, vädret kunde inte ha varit bättre och landskapet var som hämtat ur en Happy-RR från norra Bergslagen.

Rutten var ett sicksackande från Klockhammar i söder via Hjulsjö till Kaljoxdalen i norr och sedan fortsatt sicksackande på mestadels nya sträckor tillbaka till Klockhammar. Mycket (M-Y-C-K-E-T) klättring på skogsbilvägar uppblandade med sköna utförslöpor, knappt någon biltrafik öht, vida vyer och skogssjöar av närmast norrländskt snitt med stor- och smålom som sjöng oss till sömns. Myggnät rekommenderas å det varmaste.

Några av bilderna är repris från ovanstående inlägg. Det bjuder jag på.

029FC0AE-B406-4509-B9B5-16B6AE63E872.jpeg
Cyklarna packade, redo för avtramp.

ECCAE726-525F-4664-91AF-DA8A52AA659B.jpeg
Uppfattat, jag är en cykel.

FCA495E9-7321-4260-94F3-E2859F623F0A.jpeg
Nattläger dag ett.

7C4554E0-1FC1-4071-8892-6A6C5513435D.jpeg
Kaffepaus i storskogen.

CEEE2B13-4051-4907-861B-19159D3A784B.jpeg
Prognosen hade utlovat halvklart men uppehåll, men första dagen fick vi lite förvisso lätthanterligt regn. Men också dubbelregnbåge…

B197E5BF-6AE3-488E-AB59-E80ACC6EF0FC.jpeg
…och godnattsol.

7CF67A1D-4023-486C-A8F0-B99DCDB3A9AB.jpeg
Traktorn packad och klar för dag 2.

75A3B90D-338A-44C7-A9E3-495AE68C521A.jpeg
Singletrack är för jönsar, tuffa killar kör preparerade pister.

CF0E76C4-BA75-474D-B60D-00DC065E07BA.jpeg
Vargskit. Bra skit.

AA32E6BF-7841-495D-8A2A-CF561C8D6431.jpeg
Lunch dag 2 med välförtjänt god utsikt.

14735936-EB2F-4224-BCF2-3E357C426B16.jpeg
En bit av Bergslagsleden bjöd på cykelsläpa. När jag körde av en spång som var dold under vatten lade jag mig raklång i en bäck. Det var blött.

D5CBC90A-1D0E-4263-BC96-C304A9B998C7.jpeg
Mr & Mrs Jones ute på picknick.

5C682F2F-386B-44C0-9E19-6D3E6CC8263A.jpeg
Utmanande (blött och brant) dubbelspår längs Postleden.

97C973CC-3B64-4DE3-B02B-2B150E60A2F3.jpeg
Postleden.

6F1709BB-BDA5-40D0-BC76-9CDB5329D346.jpeg
Förvisso ett hygge men fin utsikt och skön självmordsdownhill.

3F777BA5-D8C4-491B-B5E7-406EB9027D20.jpeg
Nattläger dag två.

3DEF6736-ADD8-43E6-97F0-4AB7A35D7646.jpeg
Instagram-piffat middagstilltugg.

BEC861E5-582C-43C7-B06F-C604F2202443.jpeg
Fullmåne kvällen dag två.

DF81C4EE-C973-42FA-8E6A-FDB234A8F42C.jpeg
Hyfsad miljö att vakna i dag tre.

A5725F2F-7010-4664-B392-6DB1921F842A.jpeg
Lite ont om bilder dag tre, men desto fler mygg. Därav surast möjliga brasa till middagen.

1FE6C20E-6619-45FD-9061-B5E1911F2821.jpeg
Lite asfalt-fusk sista dagen. När jag trodde att vi snart var tillbaka till startpunkten gjorde min ciceron en avstickare genom Bofors skjutfält med några riktiga dräparbackar. En perfekt avrundning på en perfekt 25-milare.

Jag har inte den exakta rutten, men om någon känner sig lockad så bara plocka fram kartan och skissa upp en lämplig rutt mellan ovan nämnda orter/platser. Jag har svårt att se hur man skulle kunna misslyckas i den miljön.

Vi körde helstelt 29x2,6” vilket funkade kanon, även om 2,8 eller 3,0 inte hade skadat heller. En del grovt grus så jag var glad att jag motstod frestelsen att ta min expeditions-26:a med 2,2-tumsdäck. Men om vi båda hade haft varsin 26x2,2 så hade det också gått alldeles utmärkt. Jag hade dock inte velat gå under 2,2 tum i bredd.

Tack för tålamodet.

Senast ändrad:
Bikepacking
Härlig tur! ? mindre roligt med mygg, använder ni thermacell? rekommenderas varmt annars, riktigt effektiv! ?

Bikepacking
Oj vad fint ni verkar ha haft! Postleden ansluter väl till Silverleden, cyklade ni något på den? Det var någon som undrade hur den funkade på MTB. Skönt att ni klarade er från regnet, det har sagts att det regnat en del i de där trakterna.

PS nu har både du och @Yeti pratat om dubbla regnbågar och jag kan bara tänka på "double rainbow, what does it mean??!"

Bikepacking
Tillbaka i syfilisationen efter en fantastisk fyradagarstur i norra Bergslagen fre-mån.
Cyklarna gick som oljade blixtar, vädret kunde inte ha varit bättre och landskapet var som hämtat ur en Happy-RR från norra Bergslagen.

Rutten var ett sicksackande från Lockhammar i söder via Hjulsjö till Kaljoxdalen i norr och sedan fortsatt sicksackande på mestadels nya sträckor tillbaka till Lockhammar. Mycket (M-Y-C-K-E-T) klättring på skogsbilvägar uppblandade med sköna utförslöpor, knappt någon biltrafik öht, vida vyer och skogssjöar av närmast norrländskt snitt med stor- och smålom som sjöng oss till sömns. Myggnät rekommenderas å det varmaste.

Några av bilderna är repris från ovanstående inlägg. Det bjuder jag på.

Visa bilaga 508295Cyklarna packade, redo för avtramp.

Visa bilaga 508298Uppfattat, jag är en cykel.

Visa bilaga 508299Nattläger dag ett.

Visa bilaga 508300Kaffepaus i storskogen.

Visa bilaga 508301Prognosen hade utlovat halvklart men uppehåll, men första dagen fick vi lite förvisso lätthanterligt regn. Men också dubbelregnbåge…

Visa bilaga 508303…och godnattsol.

Visa bilaga 508304Traktorn packad och klar för dag 2.

Visa bilaga 508306Singletrack är för jönsar, tuffa killar kör preparerade pister.

Visa bilaga 508307Vargskit. Bra skit.

Visa bilaga 508308Lunch dag 2 med välförtjänt god utsikt.

Visa bilaga 508309En bit av Bergslagsleden bjöd på cykelsläpa. När jag körde av en spång som var dold under vatten lade jag mig raklång i en bäck. Det var blött.

Visa bilaga 508310Mr & Mrs Jones ute på picknick.

Visa bilaga 508312Utmanande (blött och brant) dubbelspår längs Postleden.

Visa bilaga 508313Postleden.

Visa bilaga 508314Förvisso ett hygge men fin utsikt och skön självmordsdownhill.

Visa bilaga 508315Nattläger dag två.

Visa bilaga 508316Instagram-piffat middagstilltugg.

Visa bilaga 508317Fullmåne kvällen dag två.

Visa bilaga 508318Hyfsad miljö att vakna i dag tre.

Visa bilaga 508319Lite ont om bilder dag tre, men desto fler mygg. Därav surast möjliga brasa till middagen.

Visa bilaga 508320Lite asfalt-fusk sista dagen. När jag trodde att vi snart var tillbaka till startpunkten gjorde min ciceron en avstickare genom Bofors skjutfält med några riktiga dräparbackar. En perfekt avrundning på en perfekt 25-milare.

Jag har inte den exakta rutten, men om någon känner sig lockad så bara plocka fram kartan och skissa upp en lämplig rutt mellan ovan nämnda orter/platser. Jag har svårt att se hur man skulle kunna misslyckas i den miljön.

Vi körde helstelt 29x2,6” vilket funkade kanon, även om 2,8 eller 3,0 inte hade skadat heller. En del grovt grus så jag var glad att jag motstod frestelsen att ta min expeditions-26:a med 2,2-tumsdäck. Men om vi båda hade haft varsin 26x2,2 så hade det också gått alldeles utmärkt. Jag hade dock inte velat gå under 2,2 tum i bredd.

Tack för tålamodet.
Härliga bilder! Enda nackdelen är ju att cyklarna knappt ens ser rosa ut...

Bikepacking
Apropå lättviktstält så har jag själv och en kompis bara bra erfarenheter av 3fulgear's "ultralätta" tält som kräver att du antingen har vandringsstavar eller annan typ av stänger som du får köpa separat. Jag har ett Lanshan 1 Pro enmanstält som väger 690 g i grundutförande. Sen köpte jag till en Six Moon designs tarpstång i kolfiber a 54 g. Så med 100 g footprint + 690 g tält med tillbehör + 54 g tarpstång blir totalt 844 g. Det är schysst takhöjd och lagom med sovplats för mig som är 194 cm lång och har stl 48 i skor och lätt utstående öron.

Min kompis har Lanshan 2 Pro som väger 915 g i grundutförandet och är supernöjd. Vikten för stänger eller stavar tillkommer.
Köper man direkt från 3fulgear.com som vi gjorde så tillkommer tull och moms. Bild på mitt enmanstält Lanshan 1 Pro nedan

20210819_204136.jpg

Bikepacking
Apropå lättviktstält så har jag själv och en kompis bara bra erfarenheter av 3fulgear's "ultralätta" tält som kräver att du antingen har vandringsstavar eller annan typ av stänger som du får köpa separat. Jag har ett Lanshan 1 Pro enmanstält som väger 690 g i grundutförande. Sen köpte jag till en Six Moon designs tarpstång i kolfiber a 54 g. Så med 100 g footprint + 690 g tält med tillbehör + 54 g tarpstång blir totalt 844 g. Det är schysst takhöjd och lagom med sovplats för mig som är 194 cm lång och har stl 48 i skor och lätt utstående öron.

Min kompis har Lanshan 2 Pro som väger 915 g i grundutförandet och är supernöjd. Vikten för stänger eller stavar tillkommer.
Köper man direkt från 3fulgear.com som vi gjorde så tillkommer tull och moms. Bild på mitt enmanstält Lanshan 1 Pro nedan

Visa bilaga 508357
Har du några bilder innefrån tältet?

Bikepacking
Härlig tur! ? mindre roligt med mygg, använder ni thermacell? rekommenderas varmt annars, riktigt effektiv! ?
Mygghelvetet var trots allt hanterligt, även om kvälls- och morgoneldarna gjorde sitt till. Att ha myggnät på nätterna var däremot en välsignelse.
Oj vad fint ni verkar ha haft! Postleden ansluter väl till Silverleden, cyklade ni något på den? Det var någon som undrade hur den funkade på MTB. Skönt att ni klarade er från regnet, det har sagts att det regnat en del i de där trakterna.

PS nu har både du och @Yeti pratat om dubbla regnbågar och jag kan bara tänka på "double rainbow, what does it mean??!"
Haha, den kände jag inte till. Men jag är benägen att hålla med, en dubbel regnbåge är en dubbel regnbåge är en dubbel regnbåge, inget mer.
Jag tror inte att vi var inne på Silverleden, men jag drar utbölingskortet och skyller på att min ciceron skötte navigationen den här turen. Mycket behagligt att bara åka med!
Härliga bilder! Enda nackdelen är ju att cyklarna knappt ens ser rosa ut...
Cyklar och cyklar. Sanningen är ju att det strängt taget inte är riktiga cyklar så länge de inte är rosa. Men ibland får man dagtinga med sina egna dogmer.
Det såg riktigt mulligt ut.
Ja, det var verkligen grymt. Vergilius cyklade i krokarna i våras och scoutade huvuddragen. Det ihop med några låtar improvisationsjazz gav en fantastisk rutt.
Superfint. Mera RRs tack !!
Tack, promise!

Bikepacking
Bikepacking
Whoa, blev lite inspirerad nu igen, att skriva en kort RR, från Hösten för ett tag sen. Bikepacking och Rafting Sverkestaån.

Jag passade på efter en massa regn, då vattenflödet blev tillräckligt högt i ån för paddling.
Parkerade bilen och cyklade några km till starten. Väldigt fint område, gamla bruksmiljöer och höstfärger.

bs3.jpg

bs5.jpg

bs6.jpg

Lastade allt på raften och paddlade iväg.

bs9.jpg

bs13.jpg

Här blev det spännande, en fors efter bron, som inte syntes innan det var för sent och man redan var inne i den. Jag borde nog ha stannat och rekat innan men det blev inte av, så jag åkte ned där och hamnade lite fel, men klarade mig med lite tur och några snabba tag med paddeln ---

bs14.jpg

Väldigt lugn och fin paddling sen, Magisk natur.

bs17.jpg

bs18.jpg

bs20.jpg

Stannade för att campa ganska tidigt, hittade ett bra ställe på en udde i skogen. Alla prylar var vattentätt packade och klarade sig bra trots stänk. Grejorna överlever oxå att hamna en stund i vattnet, jag vet, har tyvärr testat detta tidigare.. Slog upp tältet (Tarptent Rainbow), och fixade en liten eld och lagade mat. Blev några öl oxå...

bs22.jpg

bs23.jpg

bs28.jpg

bs34.jpg

bs35.jpg

Nästa dag var det en del hinder, en fors som jag gick förbi, någon dam & bro som blockerade. Men fortsatt väldigt fin natur.

bs37.jpg

bs42.jpg

bs43.jpg

bs48.jpg

Stannade ganska tidigt, tog upp, packade allt på cykeln och hojade tillbaka till bilen. Lite sightsinging på vägen. Kanske 15-20km.

bs49.jpg

bs53.jpg

bs55.jpg

Sammanfattningsvis en ganska kort men mkt lyckad tur !!

Bikepacking
Aj nä. Men det är generös takhöjd i mitten med sluttande väggar så om jag som är ganska lång har bäddat etc så är det ganska fullt med undantag för ett 20-30 cm kvar till tältväggen på långsidan och någon dm vid fot- respektive huvudändan. Absiden är ganska generös. Men jag har hittills sovit i ett Jack Wolfskin Gossamer 1 så det mesta känns som ett slott i jämförelse. Tältet kan rimligtvis inte ha lika stort utrymme som det du hade på bild nyligen. Tältet är ju en kompromiss mellan vikt, komfort och packstorlek. Men det är en lyckad kompromiss enligt mig. Hoppas att mitt svammel går att begripa.

Bikepacking
Det finns lite olika modeller och storlekar, den jag har väger ca 3.5kg. Finns mindre och lättare, men då kanske man inte får med en cykel. Sen tillkommer paddel och lite andra prylar, och kanske flytväst. Inga problem att cykla långt sen, men man måste lasta alla sina prylar på cykeln på ett bra sätt.

Bikepacking
Det är väl också en avvägning mellan paddelbarhet och vikt. Ska du vandra/cykla långt men behöver korsa två plattvatten kan det duga med en jolle som uppträder lite som en badring men väger också lika mycket. Om planen istället är att cykla till och från paddlingen kan det ju vara värt att lägga mer vikt (!!) vid det och skaffa något som är mer som en kanot.

Bikepacking
Det finns ganska lätta, ganska stora, jollar som dessutom kan ha en fena som gör att de är lite mer kursstabila. Inte för forspadling kanske, men borde klara en del. Där får du dock kompromissa med priset.

Bikepacking
Hittade denna bild på nomali.se som verkar vara återförsäljare för bland annat 3fulgear med mera. De tar 1 899 kr för tältet inkl moms. Inga andra avgifter tillkommer. Jag har för mig att mitt inköp från Kina landade på drygt 1 600 kr efter att importavgift etc var betald. Jag tycker nog att bilden stämmer.
60efe2ed82130.jpeg

Bikepacking
Sommaren är snart slut, åtminstone här i Åbo, och den egentliga cykelsäsongen börjar. Jag har aldrig varit helt såld på traditionella bikepackingväskor, förutom ramväskan, då jag tycker att de höjer tyngdpunkten för mycket för en fullvuxen (192 cm) karl. Bak har en lätt pakethållare med antingen en torrsäck på, eller med minimalistiska sidoväskor, fungerat utmärkt, med framme har jag ingen bra lösning. En traditionell pakethållare framme tycker jag blir för tung och klumpig, och mitt gamla Revelate-harness har aldrig varit lysande. Trek 1120 har en lösning som är lysande, väger 440 g och tar 7 kg last.

Trek-1120-Review_Ryan-Sigsbey_9.jpg

Någon som hittat något liknande, eller bara en lätt minimalistisk frampakethållare? Eller är det bara att köpa en ny styrstångsväska/rulle/harness som är bättre?

PET03142.jpg

Det blev en Surly 8-pack rack trots allt. Totalvikt på 700 g och tar 13,6 kg, så den är överdimensionerad för mig, men var en enkel lösning då den fanns lokalt. Andra lösningar jag hittade var osäkra för fatbike.
_PET5969.JPG
_PET5963.JPG
_PET5973.JPG

Bikepacking
Blev bra! Och sorry att jag är lite sen, och det kanske inte hade funkat ändå, men som referens i någon trådarkeologi så har allygn en ganska fin pakethållare på 400g: https://www.allygn.de/products/diamond-rack-coming-soon (som trots URLen faktiskt finns att köpa) och en lite bredare med mer oklar vikt: https://www.allygn.de/products/the-grill-rack-coming-soon (som trots likheten i URL inte finns att köpa än!)

Den ser ju riktigt bra ut, hade säkert varit mitt första alternativ att kolla om jag hade vetat om den, men den kom inte upp i mina sökningar.

Dock hade den nog inte fungerat på fatbiken. Enligt manualen har den 120 mm mellan benen, dvs fästen på gaffeln, och Surly ICT har 215 mm mellan motsvarande fästen. Och vinterdäcken är väl runt 120 mm i bredd.

Bikepacking
Fråga: Mekaniska eller hydrauliska skivbromsar på långfärdscykel för asfalt, grus och snälla stigar?
Nu har jag billiga Tektro hydrauliska skivbromsar och de funkar ok. Men varför skulle hydrauliken plötsligt ge upp ute obygden? Vilken typ av fel kan det bli? Håller verkligen mekaniska skivbromsar bättre? Eller handlar det enbart om hur svårt eller enkelt det är att reparera dem lång ifrån civilisationen? Finns det mekaniska skivbromsar som är ok utan att heta Paul Components?

Edit: Var jäkligt tacksamma för att ni slipper mina frågor om punktering på aluminiumramar.

Bikepacking
Fråga: Mekaniska eller hydrauliska skivbromsar på långfärdscykel för asfalt, grus och snälla stigar?
Nu har jag billiga Tektro hydrauliska skivbromsar och de funkar ok. Men varför skulle hydrauliken plötsligt ge upp ute obygden? Vilken typ av fel kan det bli? Håller verkligen mekaniska skivbromsar bättre? Eller handlar det enbart om hur svårt eller enkelt det är att reparera dem lång ifrån civilisationen? Finns det mekaniska skivbromsar som är ok utan att heta Paul Components?

Edit: Var jäkligt tacksamma för att ni slipper mina frågor om punktering på aluminiumramar.
Jag har kört många år med Avids BB7:or (inte på långfärd utan i skogen). De bara funkar.

Bikepacking

Läste precis ngn form av artikel om det på https://bikepacking.com/gear/best-brakes-for-bikepacking/

Skulle ju kunna ge mig på att mansplaina hur det funkar, men det kanske är bättre att läsa själv!
Edit: bolltvåa

Bikepacking
Pallar man inte läsa kan man ju kolla den de la upp på tuben. Neils egen slutsats är ju att han personligen I alla lägen föredrar hydraulik. Bortsett från möjligen en lång jordenrunt-cykling.

Håller med, för mitt eget bruk ser jag ingen fördel i mekanisk broms och oroar mig inte för mina hydrauliska bromsar lägger av.

Senast ändrad:
Bikepacking

Jag vågar inte fastslå några universella sanningar av rädsla för att bli stenad, men för egen del hade jag definitivt köpt Paul...
Aj då, jag slant på tangenterna. Pauls grejer är grymt smakliga, men jag hade inte haft några större betänkligheter mot att ge mig ut med bra hydrauliska bromsar. Jag brukar roa mig med att snusksurfa om diverse långfärdscykelbyggen, mtb-to-touring-bike-conversions, bygg din egen skitgrymma off road-tourer för noll och inga pengar osv, mest som ett metadonprogram när jag inte själv kommer ut lika mycket som jag hade önskat.

Det som har slagit mig är att det finns ett antal "sanningar" som upprepas ad nauseam när man läser om sådana cykelbyggen, men frågan är i vilken mån de verkligen är relevanta så länge det inte handlar om att genomkorsa öknar och simma till havets botten utan luft i däcken osv, och i vilken mån de har fått eget liv av oss forumlångfärdsexperter. Hur många gånger har man inte läst om hydrauliska vs mekaniska skivbromsarna vs fälgbromsar? Och hur många gånger har inte "vilken bysmed som helst" fått rycka ut och svetsa den havererade stålramen, medan han med trasig alu-ram blev lämnad åt sitt öde ute i djungeln och hon med kolfibercykel fick åka tillbaka till jobbet på Försäkringskassan hemma i Sverige? Men hur ofta har dessa haverier verkligen skett?

Ovanstående dock sagt utifrån min egen mycket begränsade erfarenhet. Men om du kommer att passera genom bebodda trakter aldrig så sällan så tror jag att du kommer att reda dig. Jag hörde någon som sa att vi ("vi" tolkade jag som privilegierade västerlänningar) vill tro att allt utanför tullarna är efterbliven medeltid utan möjlighet att få en cykel fixad, när man i själva verket kan bli förvånad över hur mycket utbyteskomponenter som går att hitta.

Nu vill jag höra mer om din punkterade aluram!

Bikepacking
Och hur många gånger har inte "vilken bysmed som helst" fått rycka ut och svetsa den havererade stålramen, medan han med trasig alu-ram blev lämnad åt sitt öde ute i djungeln och hon med kolfibercykel fick åka tillbaka till jobbet på Försäkringskassan hemma i Sverige? Men hur ofta har dessa haverier verkligen skett?

00.JPG

här svetsar en "bysmed" nånstans mellan píngliàng och xī'ān ihop brorsans vevarm i stål med vevaxeln. sen kunde han trampa vidare :)

men jag skulle nog ändå ha aluminiumvevarmar på en jorden runt-resa, för jag litar så pass på shimanos 24-millimetersaxelsystem.

Bikepacking
Visa bilaga 510054

här svetsar en "bysmed" nånstans mellan píngliàng och xī'ān ihop brorsans vevarm i stål med vevaxeln. sen kunde han trampa vidare :)

men jag skulle nog ändå ha aluminiumvevarmar på en jorden runt-resa, för jag litar så pass på shimanos 24-millimetersaxelsystem.

Det där är riktigt bikepack! Kånken och cykelkorg!

Ang. Frågan. Wireskivbroms är väll sällan kul? Jag föredrar v-broms (typ xtr parallellogram) med bra belägg framför Avid bb5 eller bb7. Tycker de är ganska kassa ärligt talat. Jag hade kört hydraulisk om jag hade haft råd alla dagar i veckan! Ska du cykla genom Nordkorea hade jag kört fälgbroms men mest för att det alltid i min erfarenhet går att ful-rädda på något sätt. Man kan skarva kablar, vända på belägg, ta med reservkabel osv på ett helt annat sätt än med hydraulik.

Bikepacking
Kände att mina öron brände, både bromstyper och basketpacking...

Jag är sjukt nöjd med mina hybridbromsok, Yokozuna Ultimo. Lagt ca 200 mil på blandad grus och asfalt i år och de har aldrig varit ett problem. Extremt lätta att centrera och spänna vid behov. Inget tjafs med att blöda systemet, heller. Har inte provat hydrauliskt, men jag upplever att jag har god kontroll på moduleringen.

Angående basketpacking så köpte jag häromdagen en begagnad ILE Porteur Rackbag som passar perfekt i en Rasket. Den ska dock mest bo på ett front rack på min Midnight Special. Lite trångt vid styret, så kanske får bredda till 42 eller 44 cm. Testar i alla fall denna setup i helgen om vädret tillåter! Sjukt nöjd över att slippa harnesses, bananväska, och panniers.

För att driva vidare med frågor, någon som har måttbeställt en ramväska? Hur tänkte ni med höjden på facken, delade ni i två lika höga delar eller tänkte ni bättre?

Bilagor

• 20210827_130718.jpg
    20210827_130718.jpg
    717.2 KB · Besök: 117
  • 20210831_104305.jpg
    20210831_104305.jpg
    488.3 KB · Besök: 109
  • 20210831_121715.jpg
    20210831_121715.jpg
    873.9 KB · Besök: 106
Bikepacking
Det här med frystorkat! man kan ju inte påstå att det är billigt direkt, sparar man egentligen någon vikt när man ändå måste bära med sig vatten till det, finns det annat bra i matväg att ha med sig?
(eftersom jag alltid är hungrig är det ett viktigt ämne..?)

Tillbaka
Topp