Tillbaka i syfilisationen efter en fantastisk fyradagarstur i norra Bergslagen fre-mån.
Cyklarna gick som oljade blixtar, vädret kunde inte ha varit bättre och landskapet var som hämtat ur en Happy-RR från norra Bergslagen.
Rutten var ett sicksackande från Lockhammar i söder via Hjulsjö till Kaljoxdalen i norr och sedan fortsatt sicksackande på mestadels nya sträckor tillbaka till Lockhammar. Mycket (M-Y-C-K-E-T) klättring på skogsbilvägar uppblandade med sköna utförslöpor, knappt någon biltrafik öht, vida vyer och skogssjöar av närmast norrländskt snitt med stor- och smålom som sjöng oss till sömns. Myggnät rekommenderas å det varmaste.
Några av bilderna är repris från ovanstående inlägg. Det bjuder jag på.
Visa bilaga 508295Cyklarna packade, redo för avtramp.
Visa bilaga 508298Uppfattat, jag är en cykel.
Visa bilaga 508299Nattläger dag ett.
Visa bilaga 508300Kaffepaus i storskogen.
Visa bilaga 508301Prognosen hade utlovat halvklart men uppehåll, men första dagen fick vi lite förvisso lätthanterligt regn. Men också dubbelregnbåge…
Visa bilaga 508303…och godnattsol.
Visa bilaga 508304Traktorn packad och klar för dag 2.
Visa bilaga 508306Singletrack är för jönsar, tuffa killar kör preparerade pister.
Visa bilaga 508307Vargskit. Bra skit.
Visa bilaga 508308Lunch dag 2 med välförtjänt god utsikt.
Visa bilaga 508309En bit av Bergslagsleden bjöd på cykelsläpa. När jag körde av en spång som var dold under vatten lade jag mig raklång i en bäck. Det var blött.
Visa bilaga 508310Mr & Mrs Jones ute på picknick.
Visa bilaga 508312Utmanande (blött och brant) dubbelspår längs Postleden.
Visa bilaga 508313Postleden.
Visa bilaga 508314Förvisso ett hygge men fin utsikt och skön självmordsdownhill.
Visa bilaga 508315Nattläger dag två.
Visa bilaga 508316Instagram-piffat middagstilltugg.
Visa bilaga 508317Fullmåne kvällen dag två.
Visa bilaga 508318Hyfsad miljö att vakna i dag tre.
Visa bilaga 508319Lite ont om bilder dag tre, men desto fler mygg. Därav surast möjliga brasa till middagen.
Visa bilaga 508320Lite asfalt-fusk sista dagen. När jag trodde att vi snart var tillbaka till startpunkten gjorde min ciceron en avstickare genom Bofors skjutfält med några riktiga dräparbackar. En perfekt avrundning på en perfekt 25-milare.
Jag har inte den exakta rutten, men om någon känner sig lockad så bara plocka fram kartan och skissa upp en lämplig rutt mellan ovan nämnda orter/platser. Jag har svårt att se hur man skulle kunna misslyckas i den miljön.
Vi körde helstelt 29x2,6” vilket funkade kanon, även om 2,8 eller 3,0 inte hade skadat heller. En del grovt grus så jag var glad att jag motstod frestelsen att ta min expeditions-26:a med 2,2-tumsdäck. Men om vi båda hade haft varsin 26x2,2 så hade det också gått alldeles utmärkt. Jag hade dock inte velat gå under 2,2 tum i bredd.
Tack för tålamodet.