Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Premiärturen med 7 åriga dottern. Hon fick ta sin egen packning på en thule pakethållare och lyckan var gjord.

Bilagor

• 2E99C08B-1D83-4D2D-8DAB-9AE406FCC188.jpeg
    2E99C08B-1D83-4D2D-8DAB-9AE406FCC188.jpeg
    1.5 MB · Besök: 154
Bikepacking
Hur långt cyklar ni med barn per dag? Farsan tog med mig på 25 mil över 3 dagar när jag var 10, jag tycker idag det låter väldigt ambitiöst men minns det inte alls som att det var jobbigt. Vi hade båda tunga mountainbikes dessutom.

Funderar på samma resa (GBG-trakten till Skåne) med 9-åring, hur många dagar man ska planera för
När min son var 8 så körde vi 40km om dagen, jag rekommenderar en https://towwhee.com/ när man kör med barn.

Senast ändrad:
Bikepacking
Antagligen fel tråd, men hur som helst. På jakt efter några vettiga höstbyxor för bikepacking och gravel-dagsturer.

Får gärna vara mer åt vandring/friluftsbyxe-hållet. Nöter man hål i softshell direkt? Behöver inte chamois eller bibs

Bikepacking
Antagligen fel tråd, men hur som helst. På jakt efter några vettiga höstbyxor för bikepacking och gravel-dagsturer.

Får gärna vara mer åt vandring/friluftsbyxe-hållet. Nöter man hål i softshell direkt? Behöver inte chamois eller bibs
Jag kör Endura Singletrack II när det blir för kallt för kortbyxor. Mycket nöjd, funkar även vid sidan av cykeln.

Bikepacking
Behöver också cykelbyxor för höst/vinter och de här säljs på rea nu såg jag. Hur är de i storlek?
Jag hittar den inte nu - fint väder för länge - men jag vill minnas att jag följde nån storleksguide på hemsidan och att det funkade. Jag är 179 cm med 88 cm pbh och nånstans kring 84 kg. Gissar att jag valde L.

Bikepacking
Jag har ett par Endurashorts som jag har haft hur länge som helst. De går nedanför knäna och är i någon glatt plast och har funkat föredömligt: slitit ut ett par sadlar men inte shortsen. Skulle inte satsa på vandringsbyxor.

Bikepacking

Jag köpte dessa med samma målsättning. De ska funka på och av cykeln. https://www.bergfreunde.se/leatt-mtb-enduro-30-pant-cykelbyxa/?aid=9ff1e9be2001ab1c9ace0679a7fb3769

Annars har jag kört på sweet protection och de två par jag har har hållit för vandring och mtb i flera år. Jag kan inte annat än rekommendera dem. Speciellt nu när de är på rea. https://www.sweetprotection.com/en-...r_828089_size=XXL&cgid=mens-bike-shorts-pants

Bikepacking
När vi ändå pratar franska så testade jag deras sadelväska med tillhörande drybag. Delar ut fem baguetter ? i betyg. Välsydd, enkel att ställa in och satt stadigt utan alltför mkt svaj. Gillar också möjligheten att bara kunna ta loss drybagen. För 748kr känns det som ett klipp.

Bilagor

• 7EBF9D45-768A-4597-A909-A2BEBCE4AC30.png
    7EBF9D45-768A-4597-A909-A2BEBCE4AC30.png
    338.6 KB · Besök: 74
Bikepacking
När vi ändå pratar franska så testade jag deras sadelväska med tillhörande drybag. Delar ut fem baguetter ? i betyg. Välsydd, enkel att ställa in och satt stadigt utan alltför mkt svaj. Gillar också möjligheten att bara kunna ta loss drybagen. För 748kr känns det som ett klipp.
Hade tänkt rapportera in om densamma. Väldigt bra sadelväska för pengarna. I alla fall efter första 5 dagarnas användning. Sitter superstabilt och känns robust. Totalvikten är kanske något högre så själva "harnessen" är rätt så rejäl. Men det kan jag ta.

Bikepacking
Ser bra ut. Funderar på att köpa en lite enklare väska bak, min Blackburn Outpost Elite är väldigt stabil, men känns nästan lite maffig med sin metallinfästning (samt, kan inte ha kolfiber-rails...). Skulle ju ev kunna ha decathalon-harness med Blackburn drybagen.

Bikepacking
Någon som har tips på enkel tur-mat? Både frukost och middag. (Lunch blir nog restaurang eller typ fjällhavre.

Önskemål:
- Vegetariskt eller enkelt kunna översättas till vegetariskt. Veganskt är ett plus.
- Inte torka saker i 24h etc. Jag är lat:)
- Åker i övermorgon och har inga vildmarksbutiker där jag bor, behöver finnas på Coop, Hemköp, Lidl, etc.
- Behöver inte vara gourmet-mat. Just nu finns ramen med kidneybönor och snabba koppen på listan. Men det är kanske lägstanivån ;)
- Kan vara ganska tungt och skrymmande. Hastighet och distans är inte fokus den här gången. Funderar på att ta med förberedd tacos.
- Kommer ha gaskök med kastrull och en sådan där svåranvänd Trangia-stekpanna som är svår att använda. Med tur kan det bli öppen eld men vågar inte planera för det.

Planen på frukost är mackor :)

Bikepacking
Risotto, eller någon variant på det. Ris kokt i hop med amerikansk grönsaksblandning i buljong brukar jag göra. Lätt att värma men även god att äta kall. Ärtorna ihop med riset ger dessutom fullvärdigt protein.

Är det en sådan där Felix frys-påse eller vad är amerikansk grönsaksblandning?

För övrigt riktigt bra idéer! Testar allt om jag hittar det :D

Buljong - tänker ni typ knorrs kuber då?

Bikepacking
Gott&Blandat och kaffe, funkar en hel helg!

Men som sägs ovan så är couscous finnemang. Ganska mättande och går snabbt. Funkar med allt från kokande till kallt vatten. Hoppa över ris och potatis och sådant som måste hålla på och koka. Ica har ganska bra vegobolognese som funkar de första dagarna, men som du kommer tröttna på i längden. Blanda lagom portionspåsar/ziplock med couscous, lite kryddor (buljong funkar, men du kan köra med egna och salt). Sedan har du med dig en lagom flaska olja, gärna med lite smak, för att dra upp kalorierna.

Senast ändrad:
Bikepacking
Är det en sådan där Felix frys-påse eller vad är amerikansk grönsaksblandning?

För övrigt riktigt bra idéer! Testar allt om jag hittar det :D

Buljong - tänker ni typ knorrs kuber då?
Yes, ärtor, majs och lite paprika är det i. Ofta kör jag enklast möjliga med parboiled ris, buljong i tärningsform och lagom med en fin pepprig olivolja alternativt smör och sen då den frusna grönsaksblandningen. Häller i allt i en gryta och kokar det som man gör när man kokar ris men rör en eller två gånger i mitten av tillagningen. Lätt att laga och god och bra näringsrik mat.

Bikepacking
Vetetortillas, lättpackat och håller bra. Kombinera med mjukost på tub eller nutella/jordnötssmör.
Det där har jag sett någon bikepackingsnubbe på youtube köra med till 100%. Det låter nästan som att man kan skapa lite nyheter genom att vara den första människan sedan typ 1800-talet att åka på skörbjugg med den dieten.?

Mat är fan svårt alltså. Jag har testat diverse varianter, men nu senaste turerna har jag för första gången börjat köra Real turmat, och herregud vad käckt det är! Lättpackat, lättlagat, ingen disk typ och väldigt gott (åtminstone när man är hungrig). Enda dåliga är att man får ett gäng förpackningar att släpa med sig, men det är ju ganska överkomligt.

Jag satt och mumsade någon form av kycklinggryta med prislappen om 119 kr stirrandes rätt i ansiktet på mig. Totalt obrydd - det är garanterat värt sitt pris när man ser till hur smidigt det är.

Det ska dock sägas att jag helst hade varit som Jonna och lagat ihop något av en lök och en burk tomater, men den klena, mjuka i-landsmänniskan i mig behöver tydligen äta en massa energi för att orka trampa på pedalerna..

Edit: Man häller alltså bara på varmt vatten i en påse, väntar en stund och sen äter maten som beskrivs ovan. Dessvärre finns det inget sådant på Ica, åtminstone inte här i stora staden.

Bikepacking
Funkar dock inte om man är vego, deras rätter är typ 500kcal, så en vettig middag är 200kr och det finns typ en rätt. Hellre Gott&Blandat då!

Bikepacking
Ett paket krossade tomater, passande mängd röda linser, valfria kryddor (brukar köra åt det indiska hållet) ev lite ris eller pasta. Koka allt i samma gryta ?

Bikepacking
Det där har jag sett någon bikepackingsnubbe på youtube köra med till 100%. Det låter nästan som att man kan skapa lite nyheter genom att vara den första människan sedan typ 1800-talet att åka på skörbjugg med den dieten.?

Mat är fan svårt alltså. Jag har testat diverse varianter, men nu senaste turerna har jag för första gången börjat köra Real turmat, och herregud vad käckt det är! Lättpackat, lättlagat, ingen disk typ och väldigt gott (åtminstone när man är hungrig). Enda dåliga är att man får ett gäng förpackningar att släpa med sig, men det är ju ganska överkomligt.

Jag satt och mumsade någon form av kycklinggryta med prislappen om 119 kr stirrandes rätt i ansiktet på mig. Totalt obrydd - det är garanterat värt sitt pris när man ser till hur smidigt det är.

Det ska dock sägas att jag helst hade varit som Jonna och lagat ihop något av en lök och en burk tomater, men den klena, mjuka i-landsmänniskan i mig behöver tydligen äta en massa energi för att orka trampa på pedalerna..

Edit: Man häller alltså bara på varmt vatten i en påse, väntar en stund och sen äter maten som beskrivs ovan. Dessvärre finns det inget sådant på Ica, åtminstone inte här i stora staden.
Du tänker nog på Ryan van Duzer, han kör ju bara tortillas, nutella och bönor (nutella till frukost och bönor till middag). :) Han har ju helt skippat kök och gas. Men nej som enda måltid hade det nog inte funkat för mig heller men jag tycker det är ett bra komplement. Packas bra och håller sig. Enkelt att dra fram vid behov.

Frukost blir ofta gröt sen så kör jag ingen vildmarkspacking (än) så oftast blir det lagad mat från någon typ av servering.

Annars har nog många bra tips kommit upp. Vill man vara snål med gas/vatten är ju vissa saker bättre än annat. Annars funkar torkad tortellini i färdig tomatsås bra rycker jag om än lite lång koktid.

Är man inte vegetarian så funkar ölkorv bra som smaksättare och tuggmotstånd i någon typ av cous cous röra.

Real är ju den bättre frystorkade men fan så dyrt dock, men har ofta en eller två i väskan som backup.

Bikepacking
Du tänker nog på Ryan van Duzer, han kör ju bara tortillas, nutella och bönor (nutella till frukost och bönor till middag). :) Han har ju helt skippat kök och gas. Men nej som enda måltid hade det nog inte funkat för mig heller men jag tycker det är ett bra komplement. Packas bra och håller sig. Enkelt att dra fram vid behov.

Frukost blir ofta gröt sen så kör jag ingen vildmarkspacking (än) så oftast blir det lagad mat från någon typ av servering.

Annars har nog många bra tips kommit upp. Vill man vara snål med gas/vatten är ju vissa saker bättre än annat. Annars funkar torkad tortellini i färdig tomatsås bra rycker jag om än lite lång koktid.

Är man inte vegetarian så funkar ölkorv bra som smaksättare och tuggmotstånd i någon typ av cous cous röra.

Real är ju den bättre frystorkade men fan så dyrt dock, men har ofta en eller två i väskan som backup.
Just det, han var det! Jag såg någon form av gear-list med honom. Han var sådär förargelseväckande pragmatisk med hur han gjorde saker och hur lite han packade. Så enkelt kan det inte vara, tänkte jag och fortsatte titta på youtube medan Ryan korsade någon kontinent eller så.

Roligt med flera bra tips i tråden iallafall! Det är som sagt svårt att variera sig på vettigt sätt. Framförallt om man som jag ganska ofta har med mig ett eller två lite matkinkiga barn dessutom..

Bikepacking
Läser tacksamt mattipsen!

Sticker dock in med en fråga. Någon som handlat från alpkit det senaste? Från deras .eu-domän finns inte Sverige som ett leveransalternativ. Men på deras .com (som då skickas från UK?) finns Sverige. Tänker på moms och detdär. Jag har inte handlat från UK sedan Brexit.
Tyckte denna väskan såg intressant ut: https://alpkit.com/products/gravel-handlebar-bag

Bikepacking
För att variera sig lagom så är det bästa - tycker jag - att trycka in ett par plåtar i ugnen med ett par lagade favoriträtter. Mycket ris och baljväxter och gärna lite tuffare kryddat brukar jag köra. Det blir också ganska lätt att räkna att det blir tillräckligt med kalorier för en längre tur.

Väg plåtarna innan du stoppar dem i ugnen och när de kommer ut så har du ett hum om hur mycket vatten som ska tillsättas.

Jag har en mugg som jag kokar vattnet i, och så häller jag ned en portion i hett vatten, så tvärt om hur @n3wton gör med sin Real, men tänker att vattnet måste ju koka ändå!

No-cook, som tortillas och Nutella eller bara cold-soak har jag inte riktigt fastnat för. Vill ha (varmt) kaffe och då följer ju ett kök med ändå.

Bikepacking
Tackar tackar för alla tips!

Jag och min fru gjorde en lite längre vandring där en stor del av kalorierna kom från Huel. Lättpackat och lättlagat utan kök. :)

Ni som äter gröt till frukost. Äter ni vanlig havregrynsgröt? Jag kan tycka att det kan bli lite trist utan (havre)mjölk till. Och det är ju väldigt få kalorier om man inte här i massa sylt!

Bikepacking
Nu när tråkvädret börjar dra in över Sverige, så börjar man ju fundera lite - någon som bikepackat nånstans lite varmare, typ södra Europa... eller så?

Tillbaka
Topp