Bikepacking

kontorsråttan

Aktiv medlem
Bikepacking
Kom överens med 8-åringen om en testrunda på 3-4 mil enkel väg till Risveden nästa vecka med övernattning där och sen cykla tillbaka om han orkar. Så blir det en längre tur nästa sommar.

Slut på cykelväskor på Jula, Biltema, Clas Ohlson dock så jag får försöka lasta min cykel med en massa spännband. Beställer jag online hinner semestern eller finvädret ta slut innan det kommer fram.
Väska kan du väl få låna av nån här? Nu nämnde du Risveden så jag antar att du inte är i Stockholmsområdet, annars hade du kunnat låna cykelväska av mig. Annars kommer man långt med en vattentät packsäck från valfri sport/friluftsaffär och några gummistroppar.

stigfinnare

Aktiv medlem
Bikepacking
9900956F-E08E-4866-9AC3-2FE254CADF8E.jpeg

Hittade frugans pendlarcykelväskor så det löste sig även om de inte satt helt opti på sadelstolpe-pakethållaren från Biltema när gravelcykeln skulle fram över rotmattor och stenar.

Fick bära packning och cyklar upp för en svart stig sista biten till tältplatsen. Men lärdomen är att hellre ge sig ut med bristande framförhållning än inte alls. Kanon än så länge.

Och åttaåringen klarade 4 mil varav 2 asfalt, 1 grus och 1 stig eller riktigt grovt grus. Trött såklart men ingen kollaps. Start vid 14:30 och tältet uppe 19:30. Nu sover han som en stock

Tänker att till nästa år kan 3 mil förmiddag och 3 mil eftermiddag vara görbart om vi håller oss till asfalt

Bilagor

• 5F302A32-3DC4-4136-8BD5-2ED3BFA5BB18.jpeg
    5F302A32-3DC4-4136-8BD5-2ED3BFA5BB18.jpeg
    959.7 KB · Besök: 62
  • 3BE725B1-E963-471D-8B13-E9258496C0D2.jpeg
    3BE725B1-E963-471D-8B13-E9258496C0D2.jpeg
    1.8 MB · Besök: 51
  • C575FC92-215C-4C14-B53C-697817EB4030.jpeg
    C575FC92-215C-4C14-B53C-697817EB4030.jpeg
    664.9 KB · Besök: 53
  • 4FB52C2D-CEAB-4E87-961D-7281C330116D.jpeg
    4FB52C2D-CEAB-4E87-961D-7281C330116D.jpeg
    1.9 MB · Besök: 52

Juhlin

Aktiv medlem
Bikepacking
Törs man hänga så pass mycket i sadelstolpspakethållaren? Jag var/är lite intresserad av den själv men är rädd för att knäcka svetsen när man kör över nån rot eller potthål.

aben

Aktiv medlem
Bikepacking
Visa bilaga 571293
Hittade frugans pendlarcykelväskor så det löste sig även om de inte satt helt opti på sadelstolpe-pakethållaren från Biltema när gravelcykeln skulle fram över rotmattor och stenar.

Fick bära packning och cyklar upp för en svart stig sista biten till tältplatsen. Men lärdomen är att hellre ge sig ut med bristande framförhållning än inte alls. Kanon än så länge.

Och åttaåringen klarade 4 mil varav 2 asfalt, 1 grus och 1 stig eller riktigt grovt grus. Trött såklart men ingen kollaps. Start vid 14:30 och tältet uppe 19:30. Nu sover han som en stock

Tänker att till nästa år kan 3 mil förmiddag och 3 mil eftermiddag vara görbart om vi håller oss till asfalt
Fixa mera lättrullande däck till sonens cykel, med grovmönstrade terrängdäckpå väg hade jag knappt pallat fyra mil själv :)

stigfinnare

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag tycker det är en lysande lärdom!
För att utveckla detta lite så kan jag säga att jag generellt planerar och optimerar lite väl mycket. Om barnen kommer på att de vill prova att snorkla på badstranden så kollar jag cykloprecensioner istället för att köpa ett set på macken på vägen. Ska jag ut och cykla på nån ny plats är det minst 5 karttjänster som studeras i detalj.

Generellt blir saker roligare med bra grejer, men det kan också förta glädjen och spontaniteten. Det var nära att jag sköt upp denna cyklingen för att jag inte hann planera tillräckligt (mer kartstuderande hade varit bra t ex) men kom fram till att om det skiter sig är civilisationen bara ett telefonsamtal bort ändå så vi körde på. Är ju annorlunda om man ger sig ut på en riktig långtur med barn. Jag visste att det fanns en pizzeria på lagom avstånd, och några fina sjöar typ 1 mil från pizzerian, och resten improviserade vi.

Till nästa gång kommer jag ha hunnit köpa bra väskor, lättrullade däck till sonen, m.m, m.m, men kommer ha i bakhuvudet att det faktiskt funkar rätt bra ändå.

Sarvi

Aktiv medlem
Bikepacking
Till nästa gång kommer jag ha hunnit köpa bra väskor, lättrullade däck till sonen, m.m, m.m, men kommer ha i bakhuvudet att det faktiskt funkar rätt bra ändå.
Känner igen det du skriver, planering är halva nöjet men det vill till att faktiskt ta sig ut också. När jag var i åttaårsåldern tog min mor med mig och lillasystern på cykeltur från hemmet i Skövde till Varnhems klosterkyrka och tillbaka (är väl knappt två mil enkel väg). Det gick bra, det med, trots tunga och oväxlade cyklar och packningen i cykelkorgen.

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Känner igen det du skriver, planering är halva nöjet men det vill till att faktiskt ta sig ut också. När jag var i åttaårsåldern tog min mor med mig och lillasystern på cykeltur från hemmet i Skövde till Varnhems klosterkyrka och tillbaka (är väl knappt två mil enkel väg). Det gick bra, det med, trots tunga och oväxlade cyklar och packningen i cykelkorgen.

Mina mest minnesvärda och bästa resor (inte samma sak) har alla varit mina mest oplanerade.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Sedan tycker jag att det är enklare att vara oplanerad ju mer erfaren man är! Med tillräckligt bra grejer som man kan lita på, och kunskap om sin egen och sitt sällskaps förmåga är det ju hyggligt lätt att planera inom de ramarna.

Hatten av för att du kom iväg!

ranger rob

Aktiv medlem
Bikepacking
Igår fick jag en bra testsväng. Min vana trogen cyklade jag iväg på tveksam ruttplanering... Roslagsleden är hyfsat nära men är en vandringsled. Knuffade cykel säkert 1/3 av sträckan. ("Roooooooots, Bloody Roots!") Ni som cyklat i Roslagen vet att rötter är en konstant. Typ 2 kul när det är som bäst.

Hur skulle mina fina väskor funka? Hur bra är egentligen min Kona? Kommer plattisar och enduroskor driva mig till vansinne? Vittoria Terreno xc-race fyllda med minimal mängd vätska, de kommer väl inte att klara första milen? 27grader varmt, jag gillar inte ens värme... Ja ni fattar, jag hade en hel del att fundera på.
IMG_0422.jpg

IMG_0427.jpg

IMG_0431.jpg

IMG_0441.jpg

Planen var att köra till Domarudden och däromkring hitta ett vindskydd att övernatta i (samtliga var redan upptagna när jag dök upp).
Men jäklar va bra det är att ligga strax över gränsen ett tag, jag har cyklat mtb i de här trakterna sedan 80-talet och Konan känns som en mtb med bockstyre (vilket det är). Jag drömde iofs halva sträckan om en Lauf eller Sid-gaffel.
Väskorna glömde jag direkt, satt som dit-skruvade, ingen viftande svans.
Plattisar med metallskruv och FiveTen Trailcross passar mig riktigt bra, bra grepp och sköna att gå i.
Nu var det snustorrt i skogen och däcken funkade. De är läskigt tunna, tror inte man törs försöka trycka i baconstrips om man får punka. Men, tur eller konstruktion, de håller ännu trots att det small bra därbak mot exponerad sten vid åtskilliga tillfällen.
IMG_0435.jpg

Alltsomallt en bra testsväng, det är iallafall inget fel på grejerna.
Nu skall jag bara växa upp och planera nästa rutt...

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Roslagsleden är av någon outgrundlig anledning ganska populär, även bland vandrare. Vill du ha tomma vindskydd så är Upplandsleden bättre, men du vill helst undvika att behöva promenera för mycket, för stora delar är helt igenväxta. Gott om grus finns det dock!

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Om man skrapar bort 1cm jord så består Sverige av enbart sten och rötter. Jobbigt att cykla på, själv har jag alltid föredragit småvägar istället, dom finns ju överallt.

Edit: Sen kan man såklart cykla en kort bit på en stig för att hitta ett bra campingställe !

Senast ändrad:

kroem

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepacking-debuten avklarad. Väggade rejält sista etappen så var tur att jag skulle möta en följebil i Trollhättan som kunde hämta i Mellerud. Just nu mår jag fruktansvärt så skulle kanske lära sig lyssna på kroppen. Var inge jättesträckor utan ungefär 12-15mil.

Några lärdomar - kolla vägen bättre. Hade massa navi-fail där Strava och Garmin ville att jag skulle på E18/E45 trots att det fanns alternativ. Samt grus...

Att köra en "riktig" LVG är lite dumt, men jag ville ju använda denna cykeln :)

Körde mellan "riktiga" städer så mat etc fanns på slutdestinationen. Blev Sthlm - Sörping - Örebro - Karlstad - Mellerud.

Nature Hike tält, StS liggunderlag och Marmot sovsäck.

Bilagor

• CF327302-A1F4-4CDD-AA88-9C188168E3CD.jpeg
    CF327302-A1F4-4CDD-AA88-9C188168E3CD.jpeg
    787 KB · Besök: 86
  • 4150A300-F985-4F35-A14E-04D0F9A11B85.jpeg
    4150A300-F985-4F35-A14E-04D0F9A11B85.jpeg
    1.5 MB · Besök: 85
  • 9F6BF351-6C03-49A3-82CA-A7C565AC936B.jpeg
    9F6BF351-6C03-49A3-82CA-A7C565AC936B.jpeg
    835 KB · Besök: 85

Jonatan F

Aktiv medlem
Bikepacking
Bikepacking-debuten avklarad. Väggade rejält sista etappen så var tur att jag skulle möta en följebil i Trollhättan som kunde hämta i Mellerud. Just nu mår jag fruktansvärt så skulle kanske lära sig lyssna på kroppen. Var inge jättesträckor utan ungefär 12-15mil.

Några lärdomar - kolla vägen bättre. Hade massa navi-fail där Strava och Garmin ville att jag skulle på E18/E45 trots att det fanns alternativ. Samt grus...

Körde mellan "riktiga" städer så mat etc fanns på slutdestinationen. Blev Sthlm - Sörping - Örebro - Karlstad - Mellerud.

Låter som ett härligt äventyr!:D

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking

Fantastisk läsning! Möter man en sådan cykel med sådan packning vänder man och ger hejarop. Kudos!!❤️

Alltid vilse

Aktiv medlem
Bikepacking
För några veckor sedan blev det en bikepackingtur till Stekenjokk med fatbike

Dag 1 Klimpfjäll till Tjåkkelestugan via Prospekteringsvägen

Dag 2 Tillbaka till Klimpfjäll längs Norgefararleden

Mer bilder på www.alltidvilse.se

Bilagor

• DB6B1D07-A9EA-4729-8C0C-CA1E71108A02.jpeg
    DB6B1D07-A9EA-4729-8C0C-CA1E71108A02.jpeg
    916 KB · Besök: 34
  • 90173715-AB0B-4C3D-9940-C4E597C9EAF8.jpeg
    90173715-AB0B-4C3D-9940-C4E597C9EAF8.jpeg
    720.3 KB · Besök: 34
  • E4B24348-20CC-4E2A-AD92-4140833F1F25.jpeg
    E4B24348-20CC-4E2A-AD92-4140833F1F25.jpeg
    692.9 KB · Besök: 33
  • A8298A23-886F-438C-808F-0CA78982F3B2.jpeg
    A8298A23-886F-438C-808F-0CA78982F3B2.jpeg
    634.5 KB · Besök: 32

Nightswe

Medlem
Bikepacking
Har nu varit hemma ett par dagar efter min livs första cykeltur. Ska inte säga att det gav mersmak men blev inte avskräckt heller. Vad det gav var en större insikt om vad det är jag har gett mig in på om hur jag ska tänka när det gäller packning och vad jag vill göra under en sådan här expedition.

Mitt äventyr:
Borlänge-Västerås via Strömsholm Kanal

1, Skaffa mig en bättre grund att stå på dvs vara lite mera tränad (hatar det ordet)
2. Det finns affärer efter vägen man behöver inte släpa med sig mat för hela resan :P
3. Satsa på ett par andra framgaffel väskor. De jag köpte i sista minuten var inte vad jag ville ha egentligen (Kommer i köp och sälj vad det lider)
4. Planera bättre dvs lägga ner mer tid på vad det finns att uppleva mera än att snubbla över saker.
5. Öva mera på att frilufts campa i hemma området. Var för skraj för att prova på det denna gång
6. Ett nytt tält, en sitthöjd på 90cm max är för litet.

En sak jag uppskattade och kommer att släpa med mig hur mycket jag än skulle "slima" min packning är min stol.
stol.png

Finns mera att utvärdera men behöver smälta min resa mera.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Punkt två är väldigt relevant på cykel, speciellt här i södern där det är bebott. Senaste turen så hade jag med lite (med betoning på lite!) godis, det var allt. Sedan stannade jag och fikade, fick lite visky innan jag gick och la mig av de som hängde runt vindskyddet som jag valt för natten och på morgonen trampade jag iväg några kilometer för att få kaffe och frukost på närmsta fik. Fast jag hade faktiskt med mig kaffe och ett litet kök också, om behovet skulle bli för stort.

När jag promenerar så brukar det var en hel etapp att bara köpa mat, men på cykel så är det max en liten omväg.

Punkt fyra är en balans! Ta gärna reda på vad det är som finns i närområdet så du kan välja att dra dit eller inte. Men bli inte för mycket slav under din planering.

Bikzz

Aktiv medlem
Bikepacking
Har nu varit hemma ett par dagar efter min livs första cykeltur. Ska inte säga att det gav mersmak men blev inte avskräckt heller. Vad det gav var en större insikt om vad det är jag har gett mig in på om hur jag ska tänka när det gäller packning och vad jag vill göra under en sådan här expedition.

Way to go! Skriv upp vad som funkade bra / dåligt, fixa, och prova igen. Man ska ju bara göra sånt som man gillar. Och är lagom jobbigt !!

Senast ändrad:

ranger rob

Aktiv medlem
Bikepacking

n3wton

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som har sett varianter av denna? Någon mer erfarenheter?
https://www.apidura.com/shop/expedition-downtube-pack/
Mest för att veta vad det finns för alternativ på marknaden.
Ser ut som att vajrarna stryps effektivt. Spelar ju ingen roll om man kör elektroniskt och hydrauliskt, men som på bilden skulle det ju inte funka.

F2645A10-A409-47A9-A94F-0FAD39FD011F.png

Kör man utan skärmar finns det ingen gräns för hur skitig en sådan väska blir tänker jag. Kanske inte så stort problem egentligen, men tills slut kommer smutsen på utsidan sprida sig lite hit och dit förmodar jag.

desmo

Aktiv medlem
Bikepacking
Apidura är kanongrejer enligt min åsikt. Vad har du planerat att förvara där? Beroende vad du väljer tror jag att du kan komma undan med bara en ”voile-strap” alternativt en vattentät påse/burk och strap.
Apidura är bra. Och priset är inte heller avskräckande. Mest nyfken om det fanns fler modeller på marknaden just nu.

Ser ut som att vajrarna stryps effektivt. Spelar ju ingen roll om man kör elektroniskt och hydrauliskt, men som på bilden skulle det ju inte funka.

Kör man utan skärmar finns det ingen gräns för hur skitig en sådan väska blir tänker jag. Kanske inte så stort problem egentligen, men tills slut kommer smutsen på utsidan sprida sig lite hit och dit förmodar jag.
Har internt draget på aktuell cykel så det ska vara ok.
Smutsig lär den bli. Kanske risk för skav? Är den bara vattentät så.

Akronym

Aktiv medlem
Bikepacking
Kastar ut frågan här;
Någon som har tips på en schysst 2-3 dagars gravel Bikepacking rutt med utgångspunkt Stockholms trakten?
ECABs Swede Divide The loop kanske?
Har själv funderat på att cykla den med 2 eller 3 nätter beroende på humör

salle

Aktiv medlem
Bikepacking

Visa bilaga 572632

Kastar in ett #diy-tips. Sväng förbi närmaste padelanläggning och knip ett tomt bollrör. Perfekt storlek och med lock så lätt att komma åt innehållet och håller den mesta skiten utanför. Coolhetsfaktorn (?) får man på köpet 😎🎾

salle

Aktiv medlem
Bikepacking
Någon som vill göra mig sällskap på en övernattningstur imorgon fredag runt Sthlm? Jag tänkte sticka efter lunch och sen hem på lördagen. Distans, riktning osv kan vi ta i PM men jag är upplagd för det mesta men tänkte ta gruscykeln. Jag utgår ifrån Aspudden men kan ta bil eller pendel åt olika håll. Hojta till, vore kul med sällskap.

mzi

Aktiv medlem
Bikepacking
Jag är bortrest, annars hade jag gärna följt med! Jättebra initiativ!

Är man två så är det också mycket enklare att packa, mycket som är bylsigt funkar lika bra för två som för en, som tält och kök. Det betyder mindre packning per person!

Topp