Bikepacking
Två sådana på pakethållaren duger skulle jag säga.
Väska kan du väl få låna av nån här? Nu nämnde du Risveden så jag antar att du inte är i Stockholmsområdet, annars hade du kunnat låna cykelväska av mig. Annars kommer man långt med en vattentät packsäck från valfri sport/friluftsaffär och några gummistroppar.Kom överens med 8-åringen om en testrunda på 3-4 mil enkel väg till Risveden nästa vecka med övernattning där och sen cykla tillbaka om han orkar. Så blir det en längre tur nästa sommar.
Slut på cykelväskor på Jula, Biltema, Clas Ohlson dock så jag får försöka lasta min cykel med en massa spännband. Beställer jag online hinner semestern eller finvädret ta slut innan det kommer fram.
10kg skulle pakethållaren tåla, tror jag höll mig ungefär där. Packade lättTörs man hänga så pass mycket i sadelstolpspakethållaren? Jag var/är lite intresserad av den själv men är rädd för att knäcka svetsen när man kör över nån rot eller potthål.
Det var vad jag fick tag på med kort varsel, blir riktiga grejer till nästa sommar nu när jag vet att grabben vill och orkarVarför inte en riktig pakethållare bak istället ? Om man vill ha med lite väskor. Finns lätta.
Fixa mera lättrullande däck till sonens cykel, med grovmönstrade terrängdäckpå väg hade jag knappt pallat fyra mil själv :)Visa bilaga 571293
Hittade frugans pendlarcykelväskor så det löste sig även om de inte satt helt opti på sadelstolpe-pakethållaren från Biltema när gravelcykeln skulle fram över rotmattor och stenar.
Fick bära packning och cyklar upp för en svart stig sista biten till tältplatsen. Men lärdomen är att hellre ge sig ut med bristande framförhållning än inte alls. Kanon än så länge.
Och åttaåringen klarade 4 mil varav 2 asfalt, 1 grus och 1 stig eller riktigt grovt grus. Trött såklart men ingen kollaps. Start vid 14:30 och tältet uppe 19:30. Nu sover han som en stock
Tänker att till nästa år kan 3 mil förmiddag och 3 mil eftermiddag vara görbart om vi håller oss till asfalt
Jag tycker det är en lysande lärdom!Men lärdomen är att hellre ge sig ut med bristande framförhållning än inte alls. Kanon än så länge
För att utveckla detta lite så kan jag säga att jag generellt planerar och optimerar lite väl mycket. Om barnen kommer på att de vill prova att snorkla på badstranden så kollar jag cykloprecensioner istället för att köpa ett set på macken på vägen. Ska jag ut och cykla på nån ny plats är det minst 5 karttjänster som studeras i detalj.Jag tycker det är en lysande lärdom!
Känner igen det du skriver, planering är halva nöjet men det vill till att faktiskt ta sig ut också. När jag var i åttaårsåldern tog min mor med mig och lillasystern på cykeltur från hemmet i Skövde till Varnhems klosterkyrka och tillbaka (är väl knappt två mil enkel väg). Det gick bra, det med, trots tunga och oväxlade cyklar och packningen i cykelkorgen.Till nästa gång kommer jag ha hunnit köpa bra väskor, lättrullade däck till sonen, m.m, m.m, men kommer ha i bakhuvudet att det faktiskt funkar rätt bra ändå.
Känner igen det du skriver, planering är halva nöjet men det vill till att faktiskt ta sig ut också. När jag var i åttaårsåldern tog min mor med mig och lillasystern på cykeltur från hemmet i Skövde till Varnhems klosterkyrka och tillbaka (är väl knappt två mil enkel väg). Det gick bra, det med, trots tunga och oväxlade cyklar och packningen i cykelkorgen.
Sedan tycker jag att det är enklare att vara oplanerad ju mer erfaren man är! Med tillräckligt bra grejer som man kan lita på, och kunskap om sin egen och sitt sällskaps förmåga är det ju hyggligt lätt att planera inom de ramarna.
Hatten av för att du kom iväg!
Alright, ska testa Upplandsleden.Roslagsleden är av någon outgrundlig anledning ganska populär, även bland vandrare. Vill du ha tomma vindskydd så är Upplandsleden bättre, men du vill helst undvika att behöva promenera för mycket, för stora delar är helt igenväxta. Gott om grus finns det dock!
Bikepacking-debuten avklarad. Väggade rejält sista etappen så var tur att jag skulle möta en följebil i Trollhättan som kunde hämta i Mellerud. Just nu mår jag fruktansvärt så skulle kanske lära sig lyssna på kroppen. Var inge jättesträckor utan ungefär 12-15mil.
Några lärdomar - kolla vägen bättre. Hade massa navi-fail där Strava och Garmin ville att jag skulle på E18/E45 trots att det fanns alternativ. Samt grus...
Att köra en "riktig" LVG är lite dumt, men jag ville ju använda denna cykeln :)
Körde mellan "riktiga" städer så mat etc fanns på slutdestinationen. Blev Sthlm - Sörping - Örebro - Karlstad - Mellerud.
Nature Hike tält, StS liggunderlag och Marmot sovsäck.
Fantastisk läsning! Möter man en sådan cykel med sådan packning vänder man och ger hejarop. Kudos!!Bikepacking-debuten avklarad. Väggade rejält sista etappen så var tur att jag skulle möta en följebil i Trollhättan som kunde hämta i Mellerud. Just nu mår jag fruktansvärt så skulle kanske lära sig lyssna på kroppen. Var inge jättesträckor utan ungefär 12-15mil.
Några lärdomar - kolla vägen bättre. Hade massa navi-fail där Strava och Garmin ville att jag skulle på E18/E45 trots att det fanns alternativ. Samt grus...
Att köra en "riktig" LVG är lite dumt, men jag ville ju använda denna cykeln :)
Körde mellan "riktiga" städer så mat etc fanns på slutdestinationen. Blev Sthlm - Sörping - Örebro - Karlstad - Mellerud.
Nature Hike tält, StS liggunderlag och Marmot sovsäck.
Har nu varit hemma ett par dagar efter min livs första cykeltur. Ska inte säga att det gav mersmak men blev inte avskräckt heller. Vad det gav var en större insikt om vad det är jag har gett mig in på om hur jag ska tänka när det gäller packning och vad jag vill göra under en sådan här expedition.
Apidura är kanongrejer enligt min åsikt. Vad har du planerat att förvara där? Beroende vad du väljer tror jag att du kan komma undan med bara en ”voile-strap” alternativt en vattentät påse/burk och strap.Någon som har sett varianter av denna? Någon mer erfarenheter?
https://www.apidura.com/shop/expedition-downtube-pack/
Mest för att veta vad det finns för alternativ på marknaden.
Ser ut som att vajrarna stryps effektivt. Spelar ju ingen roll om man kör elektroniskt och hydrauliskt, men som på bilden skulle det ju inte funka.Någon som har sett varianter av denna? Någon mer erfarenheter?
https://www.apidura.com/shop/expedition-downtube-pack/
Mest för att veta vad det finns för alternativ på marknaden.
Apidura är bra. Och priset är inte heller avskräckande. Mest nyfken om det fanns fler modeller på marknaden just nu.Apidura är kanongrejer enligt min åsikt. Vad har du planerat att förvara där? Beroende vad du väljer tror jag att du kan komma undan med bara en ”voile-strap” alternativt en vattentät påse/burk och strap.
Har internt draget på aktuell cykel så det ska vara ok.Ser ut som att vajrarna stryps effektivt. Spelar ju ingen roll om man kör elektroniskt och hydrauliskt, men som på bilden skulle det ju inte funka.
Kör man utan skärmar finns det ingen gräns för hur skitig en sådan väska blir tänker jag. Kanske inte så stort problem egentligen, men tills slut kommer smutsen på utsidan sprida sig lite hit och dit förmodar jag.
Kastar ut frågan här;
Någon som har tips på en schysst 2-3 dagars gravel Bikepacking rutt med utgångspunkt Stockholms trakten?
ECABs Swede Divide The loop kanske?Kastar ut frågan här;
Någon som har tips på en schysst 2-3 dagars gravel Bikepacking rutt med utgångspunkt Stockholms trakten?
Den där blir toppen!ECABs Swede Divide The loop kanske?
Har själv funderat på att cykla den med 2 eller 3 nätter beroende på humör
![]()
Swede Divide - The LOOP 2021
796.8 km, +8653 m. Bike ride in Skomakarhagen, Stockholms länridewithgps.com
Kastar ut frågan här;
... och ta sedan båten tillbaka?Ta Ångbåten till Mariefred, kolla in Gripsholms Slott och Ingmarsstenen ! http://www.mariefred.info/
Kastar in ett #diy-tips. Sväng förbi närmaste padelanläggning och knip ett tomt bollrör. Perfekt storlek och med lock så lätt att komma åt innehållet och håller den mesta skiten utanför. Coolhetsfaktorn (?) får man på köpetSer ut som att vajrarna stryps effektivt. Spelar ju ingen roll om man kör elektroniskt och hydrauliskt, men som på bilden skulle det ju inte funka.
Visa bilaga 572632
Kör man utan skärmar finns det ingen gräns för hur skitig en sådan väska blir tänker jag. Kanske inte så stort problem egentligen, men tills slut kommer smutsen på utsidan sprida sig lite hit och dit förmodar jag.
... och ta sedan båten tillbaka?