n3wton
Aktiv medlem
Bikepacking
Kul initiativ! Jag är på fel sida landet dock..Så långt har jag inte tänkt. För mig blir det såklart enklast någonstans runt Mälaren, men jag är öppen för förslag!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kul initiativ! Jag är på fel sida landet dock..Så långt har jag inte tänkt. För mig blir det såklart enklast någonstans runt Mälaren, men jag är öppen för förslag!
Vi kanske ska ses i mitten? Verkar finnas ett OK vindskydd vid Göljan i Örebro. För oss latmaskar så går det Mälartåg från Stockholm.Kul initiativ! Jag är på fel sida landet dock..
Hm, inte helt omöjligt!?Vi kanske ska ses i mitten? Verkar finnas ett OK vindskydd vid Göljan i Örebro. För oss latmaskar så går det Mälartåg från Stockholm.
Imponerande att du tog med dig båten på cykeln.Det blev avkortad tur och tälthäng istället för långcykling. Gingsjön i Hällingsjö blev destinationen efter lite snurr för att hitta bra tältplats (som vanligt). Trevlig plats med utsikt över sjön!
Visa bilaga 569566
Visa bilaga 569569
Yonna på forumet kanske har inspirerat ;)Imponerande att du tog med dig båten på cykeln.
Båten var lätt. Det var värre med flytbryggan!Imponerande att du tog med dig båten på cykeln.
Ja, och så har jag lärt mig att man tager vad man haver. Som Tuva-cyklar-långt-Tuva ungefär, fast med packraft (heter det så..?).Yonna på forumet kanske har inspirerat ;)

En Merckx med Columbus Max-rör(?) är nog bland de finaste stålramarna för lvg jag kan komma på :)Här är en bild på set upen när väskan var nerpackad. Annars körde jag med skor och diverse i väskan och i övrigt samma setup.
Visa bilaga 569816
En större frame bag och allt hade gått smidigt. Och ja - ramväskan är bakofram :p
Tänkte faktiskt dubbelposta i stål-tråden också. Den cykeln är helt fantastisk. Mjuk på grus, snabb på asfalt, bekväm nog för rando. Klarar bikepacking på grus utab problem. Möjligen hade man önskat utrymme för 42 mm däck men man kan inte få allt. Hade det stått Eddy på ramen och inte crescent hade den varit dyr. Nu fick jag den för 1500 om jag inte minns fel. Växlar, kontaktpunkter och hjul har varierat under åren och är nu en salig blandning av cannondale stam, bontrager hjul, ultrega, 105 och sora-växlar.En Merckx med Columbus Max-rör(?) är nog bland de finaste stålramarna för lvg jag kan komma på :)

Kul! Kul att läsa! Det där med pendel bak är segt. Min erfarenhet var att det enda sättet att lösa det är att ha så lite vikt som möjligt och försöka hålla tunga saker nära sadeln. Tex inte ha skor långt bak som på min bild ovan. Själv tänkte jag testa lowrider nästa gång.Bikepacking premiär för mig.
Tog tillfället i akt när hela familjen skulle ut och campa, packade cykeln och åkte en dag innan resten av familjen. Tidigare har vi alltid åka samma dag så jag har egentligen bara tagit vatten på cykeln.
Någon mil asfalt och 4 mil skogsgrus.
Perfekt väder, fanns ingenting att klaga på, bara att rulla och njuta. Visa bilaga 569821
Väl inne på skogsvägen fick jag ett par riktigt lättrullade kilometer på hårdpackat grus, kändes kvickare än asfalt, det var också här jag mötte det första fordonet för dagen, en traktor.
Oturligt nog arbetade bonden med vägunderhåll vilket innebar att bakom traktorn drogs något som såg ut som en spikmatta vilken rev upp och luckrade upp gruset...
Visa bilaga 569823
Istället för hårdpackat blev det till att navigera genom vad som kändes som en sörja av grus.
Det var också här jag började märka av att det hängde ett par kilo i sadeln som agerade pendel, inget större bekymmer men lite regn på min parad kändes det som i stunden.
Jag är nu drygt halvvägs till destinationen.
Känner mig tillfreds med att jag packade ner 2 slangar och att inget kan stoppa mig...
Inser kort därefter att jag plockade ut mitt enklare multiverktyg jag dedikerat till den här cykeln och avsåg ta mitt "premium" verktyg från MTBn, men att jag glömt det hemma på verkstadsbänken...
Kommande mil fylls av ångest och lite självförakt...
"Två slangar men ingen insexnyckel, mitt ute i skogen, din jävla idiot"
Lyckligtvis lämnar jag grussörjan bakom mig punkteringfritt och närmar mig destinationen, rastar vid en sjö och stoppar i mig en powerbar.
Visa bilaga 569838
Sista kilometrarna innehåller 100hm på skogsväg vilket bitvis är så pass ansträngande för egen del att de tillbringas på lilla fram och stora bak.
Som belöning ligger dock destinationen något lägre, riktigt roligt att susa nedför branta skogsvägar, tvingas bromsa bort en del fart då vägen nu varierar kraftigt i kvalitet, lite läskigt att kryssa mellan potthålen med pendeln bakom sadeln.
Väl framme prioriterades en brasa och att lägga en Berliner på kylning i sjön, därefter hängdes hängmattan upp för första gången, dock hade det hunnit bli lite mörkt så jag kunde inte se instruktionerna på påsen vilket förlängde upphängningsprocessen eftersom jag är helt usel på knopar och fick knyta om ett antal gånger...
Specifikt för bikepacking införskaffades i våras en Henessy Expedition Zip, då denna hängdes upp efter mörkrets inbrott är bilderna från morgonen därpå.
Hammock tilltalade mig då den går att slå upp oberoende av markförhållanden, jag har dåliga erfarenheter av lätta tält och skyfall mitt i natten.
Kvalitén känns bättre än ett tält för samma peng.
Visa bilaga 569840
Visa bilaga 569841
Jag har en påshållare med inbyggd pakethållare från tidigare porcelain rocket. Det blir vansinnigt stabilt. Jag trodde det skulle röra på sig en del, men det sitter som berget!Det var också här jag började märka av att det hängde ett par kilo i sadeln som agerade pendel
"if you can't tie a knot, tie a lot!"eftersom jag är helt usel på knopar och fick knyta om ett antal gånger...
Jag har inte sovit mer än några nätter i en hängmatta så jag långt ifrån någon expert, men jag skulle säga att du behöver något under dig redan vid 15° eller så. Men beroende på hur din packning ser ut så kan det ju räcka med ett tillskuret liggunderlag som täcker höften till axeln. Blir det ännu kallare behöver du nog ännu bättre isolering.Nyfiken på hur kallt man klarar i hängmatta
Jag har inte sovit mer än några nätter i en hängmatta så jag långt ifrån någon expert, men jag skulle säga att du behöver något under dig redan vid 15° eller så. Men beroende på hur din packning ser ut så kan det ju räcka med ett tillskuret liggunderlag som täcker höften till axeln. Blir det ännu kallare behöver du nog ännu bättre isolering.
Men det inns ju ett gäng här som gillar att hänga, de har nog ännu bättre koll.
Jag provade utan underquilt då det var 20° och frös så jävla mkt. Så ngt vill man ha iafBättre än väntat, tältade ju utan liggunderlag och naken hud mot tältgolv var kallt långt tidigare. Marken kylde på bra. Hade gissat på 20 grader minimum.
Tjenare! Någon som har kört med Lidls väskor och kan ge betyg? Köptes in för längesedan men har ännu inte hunnit testa
Jag har ramväskan, den har gjort några hundra mil pendling framförallt. Funkar bra till verktyg, pump, buntband osv och har också förvarat batteri till framlampa där, funkar utmärkt för ändamålet och var väl värd sitt pris men kanske inte någon jag skulle slänga på om jag skulle cykla genom gobi-öknen och tillbaka.Tjenare! Någon som har kört med Lidls väskor och kan ge betyg? Köptes in för längesedan men har ännu inte hunnit testa
Tack! Bra tips.Kul! Kul att läsa! Det där med pendel bak är segt. Min erfarenhet var att det enda sättet att lösa det är att ha så lite vikt som möjligt och försöka hålla tunga saker nära sadeln. Tex inte ha skor långt bak som på min bild ovan. Själv tänkte jag testa lowrider nästa gång.
Hur kallt var det där du sov? Hade du liggunderlag/underquilt för värmen? Frös du? Nyfiken på hur kallt man klarar i hängmatta. :)
Tack! Bra tips.
Jag hade egentligen med mig för mycket prylar för bara en natt, vissa saker åkte med av bara farten eftersom de ändå skulle med på hela resan, jag tänker direkt att trangia köket längst bak i sadelväskan var dumt.
Jag tror det var runt 10 grader på natten, jag hade Decathlons självuppblåsbara liggunderlag i hammocken, sov som en stock tills fåglarna väckte mig och tycker kombon var riktigt bra, då hade jag ändå tagit ett dopp vid midnatt för tvätta av mig svetten innan jag gick för att sova, en riktig äventyrare skulle nog kunna sova utan underlag med bättre sovsäck.
Min sovsäck är även av okänd kvalitet, min farmor köpte den för 50:- på auktion någon gång i slutet av 80 eller början av 90-talet när jag skulle på något läger.
La jag benet utanför underlaget kändes det att det var kallare, om det skulle bli ett problem utan vet jag inte, jag tycker generellt liggunderlag är bland det viktigaste man kan ta med sig, jag är hellre utan tält och hammock än utan underlag så jag kommer nog aldrig prova utan.
Placering 1-4, har endast sovit(?) mellan 2-3 timmar i natt
Placering 5-6, inte alls
Både Strasser & Fiona sov/pausade mellan 4-5 timmar.
självuppblåsbara liggunderlag
De självuppblåsbara är ganska bylsiga och skulle nog hellre ha med mig ett hederligt i skum (closed cell foam) som är betydligt mer lättpackat. Eller ett uppblåsbart såklart.uppgradera från tunt biltemaliggunderlag
Klunkern var en snygg sak. Vad är det för någon?Bikepacking på Höga Kusten. Lediga platser i övernattningsstugan gjorde att hammock och tält ej blev utnyttjade denna gång. Fler chanser senare i veckan.
Visa bilaga 569980
Det är den grå påsen uppepå sadelväskan.De självuppblåsbara är ganska bylsiga och skulle nog hellre ha med mig ett hederligt i skum (closed cell foam) som är betydligt mer lättpackat. Eller ett uppblåsbart såklart.
Med reservation för att jag bara använt det en natt i hängmatta och två i tält ännu så, ja.Kan relatera till sista minuten packning!
Vad är det för liggunderlag? Något du rekommenderar? Tänker att man kanske skulle uppgradera från tunt biltemaliggunderlag. Om inte annat för att det blir lättare att packa då.
Såklart!Lite har jag tänkt till?
Vad kör ni för rutt? Varit sugen länge på att cykla därBikepacking på Höga Kusten. Lediga platser i övernattningsstugan gjorde att hammock och tält ej blev utnyttjade denna gång. Fler chanser senare i veckan.
Visa bilaga 569980
Vi har utgått från stuga i närheten av Skeppsmalen, och gjort dagsturer därifrån, så jag vet inte om jag har så bra tips. Men höga kusten-leden runt skrevan är svårcyklad, med mest pushbike. Arnäsleden var finare, med grus och skogsvägar. Nu har vi cyklat (mest) grusvägar till Kålhuvudets naturreservat, och hittade ledig stuga även här.Vad kör ni för rutt? Varit sugen länge på att cykla där
Kom överens med 8-åringen om en testrunda på 3-4 mil enkel väg till Risveden nästa vecka med övernattning där och sen cykla tillbaka om han orkar. Så blir det en längre tur nästa sommar.Svårt att veta utan att känna barnet. Åtta mil om dagen är rätt styvt, men långt ifrån omöjligt för vissa ungar här. En kompis unge cyklade fem mil som första tur en dag, för att när motvinden kom dagen efter klarade av sex kilometer. Så det är svårt att planera för utomstående.