Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Är såklart fel tråd, men känns som kunskapen finns här. Jag vill ha en ny gaffel till pendlaren för att sätta front rack etc lite bättre. Några bra och billiga alternativ? :) Alu antar jag, eller ti? Kolfiber känns vanskligt... eller?

Bikepacking
De flesta kolfibergafflar jag sett har en maxvikt på gaffel på typ tre kilo. Det funkar ju dåligt med en pendlare där du behöver skjutsa barn, tre flak öl och veckohandlingen.

Jag skulle mer kolla på typ en Kona P2 Unit X eller så.

Bikepacking
De flesta kolfibergafflar jag sett har en maxvikt på gaffel på typ tre kilo. Det funkar ju dåligt med en pendlare där du behöver skjutsa barn, tre flak öl och veckohandlingen.

Jag skulle mer kolla på typ en Kona P2 Unit X eller så.
Ah, lite så är det nog.

jag har en Kona P2, men den har inga bra mounts. :(

Bikepacking
Bikepacking
Surly såg bra ut!

Yes, har ett - men sitter på singlespeeden nu. Gillar Wald-korgen just nu för man bara kan dumpa typ hur mycket som helst.... dock väger den så mycket.
Vad ska du lasta?
IMG_0613.png
+
IMG_9964.jpeg

Bikepacking
Google vill bara att jag ska hyra hytter i Norge när jag ställer frågan där, så jag kör på det säkra happy-kortet istället:

Hur är det med tält i Norge, och mer specifikt i Nationalparker?

Bikepacking
Google vill bara att jag ska hyra hytter i Norge när jag ställer frågan där, så jag kör på det säkra happy-kortet istället:

Hur är det med tält i Norge, och mer specifikt i Nationalparker?
Generellt typ som svensk allemansrätt, dvs. använd förnuft. I nationalparker får du nog kolla enskilda föreskrifter, tex snack om att införa krav på bajspåsar (för människor alltså) i Lofotodden nationalpark. https://www.nrk.no/nordland/haper-b...re-til-mindre-forsopling-i-lofoten-1.16437489

Bikepacking
Med illa dold stolthet visar jag upp sonens rigg som vi jobbad ihop och provpackat idag:
Styrväska från Alpkit för sovsäcken
Ramväska Aldi Mobil och snacks
Sadelväska Decathlon för extra slang och jacka

1687034005189.png

Att han kör med sin egen sovssäck blir ett stort lyft för iår

Senast ändrad:
Bikepacking
Nu snor jag tråden igen. Men borde jag inte typ köpa en Ti-gaffel? Väger halva och kanske... 1000 spänn extra. Finns väl inga nackdelar?
Jag kollade på ti-gaffel till ett bygge och kom fram till att om det skulle vara något jag litade på så behövde den vara både rätt ful och jättedyr.

Men jag är rätt feg. Litar inte på kina-kokos eller aliexpress-titan

Bikepacking
Jag kollade på ti-gaffel till ett bygge och kom fram till att om det skulle vara något jag litade på så behövde den vara både rätt ful och jättedyr.

Men jag är rätt feg. Litar inte på kina-kokos eller aliexpress-titan
Jag litar nog på det generellt, men samtidigt osäkert. Två av mina hojar är från Kina.

Surly verkar dessutom vara svåra att få hem från Tyskland, och annars är priset runt 2,5k. En Ti från ok tillverkare kostar typ 3k, och då skulle jag eventuellt kunna använda den till ett "riktigt" bygge sen :) på en pendlare spelar inte AC så stor roll så skulle typ kunna köra 29" gaffel.

Bikepacking
Med illa dold stolthet visar jag upp sonens rigg som vi jobbad ihop och provpackat idag:

Visa bilaga 632931
Det finns även en slags symbolik i det där. Pojkbarnet lär sig bli en man genom att bära sina egna grejer. Till slut accepterar de också att bära ngn annans (tex sina barns) last.
Banalt men sant.

Bikepacking
Jag litar nog på det generellt, men samtidigt osäkert. Två av mina hojar är från Kina.

Surly verkar dessutom vara svåra att få hem från Tyskland, och annars är priset runt 2,5k. En Ti från ok tillverkare kostar typ 3k, och då skulle jag eventuellt kunna använda den till ett "riktigt" bygge sen :) på en pendlare spelar inte AC så stor roll så skulle typ kunna köra 29" gaffel.
Förstår :)

Det jag läste var typ att många upplevde dom flexiga och att dom billiga (segmented) hade en tendens att gå av pga svårt att svetsa titan bra.

Vilket var synd. För det hade passat:

IMG_1019.jpeg

Bikepacking

Visa bilaga 632931
IMG_3684.jpeg

Grabbens setup - enda tillägget är extra flaskhållare på toppröret.
Alpkit 13l drybag med Joey harness fram.

Bikepacking
Har inte använt skdd för tältgolvet innan men med ett helt nytt lättviktstält känns det behövligt. Tänkte göra ett själv av en vanlig lättviktspressenning, 120 gr/m2 eller nåt, kostar typ inget men många köper ju footprints för dyra pengar så en presenning är kanske för klen och skyddar för dåligt mot stickskador?
Jag har en gammal partytältsvägg, tillklippt att passa under mitt tält.

Bikepacking
Okej, lite fler frågor utanför själva bikepackingsegmentet, men jag tror kompetensen finns här.

Jag har varit ute på ganska mycket äventyr men ofta har det varit ganska korta turer och väldigt ofta med små barn som kräver lite speciella förutsättningar för att det ska funka. Nu ska jag ut på lite längre äventyr till fjälls tillsammans med en annan vuxen och blir då lite fundersam kring hur jag ska göra avvägningen av lätt packning och robust utrustning. I vanliga fall får inget gå fel och jag har därför stabila grejer med gott om utrymme och komfort. Jag anser mig ha fysiken för att bära typ vad som helst, men förstår också att lättare är roligare, och det finns ett visst mått av att man vill optimera upplevelsen osv.

Största frågan är tälten i nuläget. Är jag dum om jag tar med ca 3,7 kilo Hilleberg Allak 3 för två vuxna på veckolång vandring i svenska eller norska fjäll under sommarmånaderna?

01EDE217-C969-47AB-9AC2-778531D223A7.jpeg

C73FFED3-4D5D-4E09-8164-169A7B52879D.jpeg

Har även ett Big Agnes Copper Spur enpersonerstält och kan få låna ett likadant tvåpersonerstält av en kompis. Det är ju väldigt mycket mindre och lättare men inte alls lika robust. Nu räknar jag inte med att behöva ett superrobust kalfjällstält under sommaren, men jag orkar inte med strul till följd av dåligt material heller. Jag är dessutom lite orolig för att utrymmet blir för snålt i tvåpersonerstält utan möjlighet att förvara ryggsäckar "inomhus" osv.

Hit me med åsikter!

Bikepacking
I Svenska fjällen så tycker jag att det kan vara värt att ta med sig lite mer skydd, speciellt om man (som jag!) är ovan vid fjällförhållanden. Vädret slår om snabbt och det kan bli rejält blåsigt, snöigt och regnigt. Dessutom är det skönt att komma undan myggen i alla fall ibland.

Jag har ett Nammatj som jag använt som vintertält, och det är min sons favorit även på sommaren för det är mest som ett hus. Det är dock inget som jag skulle konka med själv för en vuxen och ett barn, utan det får åka med när vi har bil eller pulka.

Copper spur är väl också ett klassiskt "innertältet först"? Det är ju ingen show-stopper, men det är najs med svenska tält som man kan slå upp och sedan har du ett helt tort tält.

Jag använder ju också ofta mitt UltaMid, och det är ju ett palats även med fyra i och klarar mycket vind. Jag kommer använda det under juli, men säg till om du vill låna någon gång så kan du se vad du tycker om den typen av tält.

Ja, det var ju mest dravel. Ett försö till summering: jag skulle själv tycka att fyra kilo är lite mycket, men samtidigt så kan det vara skönt med den extra säkerheten som ett stabilt och bra tält ger. Du skulle inte vara dum om du valde Allak.

Bikepacking
Okej, lite fler frågor utanför själva bikepackingsegmentet, men jag tror kompetensen finns här.

Största frågan är tälten i nuläget. Är jag dum om jag tar med ca 3,7 kilo Hilleberg Allak 3 för två vuxna på veckolång vandring i svenska eller norska fjäll under sommarmånaderna?

Har även ett Big Agnes Copper Spur enpersonerstält och kan få låna ett likadant tvåpersonerstält av en kompis. Det är ju väldigt mycket mindre och lättare men inte alls lika robust.

Hit me med åsikter!
Jag har vandrat i de svenska fjällen en hel del. En Allak klarar allt under en svensk sommar i fjällen, och det är ju rätt najs att bära mindre vikt. Jag, liksom du, orkar bära, men det är lättare att vandra med mindre vikt.

Jag skulle testa tvåpersonersvarianten av Copper Spur.

Bikepacking

Jag har varit ute på ganska mycket äventyr men ofta har det varit ganska korta turer och väldigt ofta med små barn som kräver lite speciella förutsättningar för att det ska funka. Nu ska jag ut på lite längre äventyr till fjälls tillsammans med en annan vuxen och blir då lite fundersam kring hur jag ska göra avvägningen av lätt packning och robust utrustning. I vanliga fall får inget gå fel och jag har därför stabila grejer med gott om utrymme och komfort. Jag anser mig ha fysiken för att bära typ vad som helst, men förstår också att lättare är roligare, och det finns ett visst mått av att man vill optimera upplevelsen osv.

Visa bilaga 633384

Visa bilaga 633385

Har även ett Big Agnes Copper Spur enpersonerstält och kan få låna ett likadant tvåpersonerstält av en kompis. Det är ju väldigt mycket mindre och lättare men inte alls lika robust. Nu räknar jag inte med att behöva ett superrobust kalfjällstält under sommaren, men jag orkar inte med strul till följd av dåligt material heller. Jag är dessutom lite orolig för att utrymmet blir för snålt i tvåpersonerstält utan möjlighet att förvara ryggsäckar "inomhus" osv.

Hit me med åsikter!
Svaret beror väl lite på vilka ni är och vad ni ska göra. Jag som ofta går långt har ett 2 kg-tält för två och ett <1 kg-tält för en.

Ska man upp i fjällen för att ligga still o fiska eller något så vill man ha större. Ju mindre man är och ju mer man tycker om varandra ju mindre kan man ha.

Jag vet inte hur mycket utrymme det är i ett big agnes, men kan man knö in en ryggsäck i fotänden eller vid sidan och en i den väldigt lilla absiden så funkar det säkert. Eller om man förvarar ryggorna utanför då. Det ställer så klart högre krav på vattentät packning.

Ska ni tälta på hög höjd så kanske inte big agnes är tältet för er. Men är ni öppna för att gå ner under trädgränsen om det skulle bli storm så är det säkert lugnt.

Bikepacking
Svaret beror väl lite på vilka ni är och vad ni ska göra. Jag som ofta går långt har ett 2 kg-tält för två och ett <1 kg-tält för en.

Ska man upp i fjällen för att ligga still o fiska eller något så vill man ha större. Ju mindre man är och ju mer man tycker om varandra ju mindre kan man ha.

Jag vet inte hur mycket utrymme det är i ett big agnes, men kan man knö in en ryggsäck i fotänden eller vid sidan och en i den väldigt lilla absiden så funkar det säkert. Eller om man förvarar ryggorna utanför då. Det ställer så klart högre krav på vattentät packning.

Ska ni tälta på hög höjd så kanske inte big agnes är tältet för er. Men är nu öppna för att gå ner under trädgränsen om det skulle bli storm så är det säkert lugnt.
Jag är väl lite längre än snittet och hon lite kortare, och vi tycker om varandra ganska mycket.?

Det lockar med Big Agnes-tältet ska jag säga. Jag har ingen ambition att såhär tidigt i karriären utsätta mig och tältet för några extremer, och rent allmänt är väl inte Big Agnes ansett som något halvdant, men det saknar ju Allaks ambition att tåla typ vad som helst. Att planera och söka sig ner i lite skyddad terräng ser jag inte som något problem.

Såhär ser Copper Spur-tältets ytor ut:

C365555A-8D44-4D18-A429-76A791DB8259.jpeg

54DFECF2-1FCF-4876-9397-0D3E8FB9347F.jpeg

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag är väl lite längre än snittet och hon lite kortare, och vi tycker om varandra ganska mycket.?

Det lockar med Big Agnes-tältet ska jag säga. Jag har ingen ambition att såhär tidigt i karriären utsätta mig och tältet för några extremer, och rent allmänt är väl inte Big Agnes ansett som något halvdant, men det saknar ju Allaks ambition att tåla typ vad som helst. Att planera och söka sig ner i lite skyddad terräng ser jag inte som något problem.

Såhär ser Copper Spur-tältets ytor ut:

Visa bilaga 633403

Visa bilaga 633404
Då borde hon kunna ha packning vid fötterna och det verkar ju få plats åtminstone inte superfulla ryggor i absiderna. Jag hade kört på big agnes.

Bikepacking

Visa bilaga 633384

Visa bilaga 633385

Hit me med åsikter!
Skulle välja Hilleberg alla dagar i veckan. Ett skottsäkert tält är skönt på fjället.

Bikepacking
Skulle oxå välja ett 3pers tält för 2 personer. Hilleberg är som sagt bäst, men kanske onödigt dyrt & tungt ? Det är sällan det är storm, man kanske kan kolla väderprognoser och välja annan väg istället.

Bikepacking
Jag tycker det är ett fantastisk tält, det bästa jag haft. Men jag tror man kan bli lika nöjd med ett lite mindre hål i plånboken. DCF packar dessutom dåligt, så det är två ganska stora påsar för inner- och yttertält.

Jag själv är sugen på ett Khufu från Japan, men jag har lite svårt att motivera inköpet just nu...

De har även en större variant

Kostar betydligt mindre, men har ändå alla för- (och nack-!) delar med en pyramid.

Bikepacking
Jag skulle tagit Big Agnes, samt kompletterat med mindre presenning/tyvek för packning och för att kunna montera extra absid med vandingsstavarna.

Bikepacking
Jag tycker det är ett fantastisk tält, det bästa jag haft. Men jag tror man kan bli lika nöjd med ett lite mindre hål i plånboken. DCF packar dessutom dåligt, så det är två ganska stora påsar för inner- och yttertält.

Jag själv är sugen på ett Khufu från Japan, men jag har lite svårt att motivera inköpet just nu...

De har även en större variant

Kostar betydligt mindre, men har ändå alla för- (och nack-!) delar med en pyramid.
Intressant! Kanske sneglar på ett sådant då :D

Bikepacking
I Svenska fjällen så tycker jag att det kan vara värt att ta med sig lite mer skydd, speciellt om man (som jag!) är ovan vid fjällförhållanden. Vädret slår om snabbt och det kan bli rejält blåsigt, snöigt och regnigt. Dessutom är det skönt att komma undan myggen i alla fall ibland.

Jag har ett Nammatj som jag använt som vintertält, och det är min sons favorit även på sommaren för det är mest som ett hus. Det är dock inget som jag skulle konka med själv för en vuxen och ett barn, utan det får åka med när vi har bil eller pulka.

Copper spur är väl också ett klassiskt "innertältet först"? Det är ju ingen show-stopper, men det är najs med svenska tält som man kan slå upp och sedan har du ett helt tort tält.

Jag använder ju också ofta mitt UltaMid, och det är ju ett palats även med fyra i och klarar mycket vind. Jag kommer använda det under juli, men säg till om du vill låna någon gång så kan du se vad du tycker om den typen av tält.

Ja, det var ju mest dravel. Ett försö till summering: jag skulle själv tycka att fyra kilo är lite mycket, men samtidigt så kan det vara skönt med den extra säkerheten som ett stabilt och bra tält ger. Du skulle inte vara dum om du valde Allak.
Tack för input!

Jag är dels trygghetsknarkare, dels tycker jag att jag är fräck om jag bär en tung ryggsäck och dels vill jag "använda vad jag har" istället för att alltid lösa alla funderingar genom att bara köpa nytt varje gång man kommer på ett nytt äventyr.

Vid provuppsättning av Allaktältet var dessutom vandringskamraten nöjd med utformning och storlek och hon lär inte bli lika imponerad av ett copper spur. Hennes val kring viktfrågan blir dessutom lättare eftersom jag kommer bättre tältet därtill..?

Tack för det fina erbjudandet! Vi har ju lite annat att diskutera också så vi kan återkomma i den frågan!?

Bikepacking
det här vet säkert många redan, men jag blev lite mind blown av min egen snilleblixt när jag kom på att göra vattentäta påsar/rullar av en gammal skidjacka. har sedan tidigare en styrväska som är ett skidbyxben, men armar! nä nu. den blir lite tapered också, vilket blir prima för mig.

ska bara sy dit rullstängningsanordning i båda ändar. jag får en fräsig ficka för något litet också :)

20230624_121456.jpg

20230624_121915.jpg

största vintermodellen av uppblåsbart liggunderlag inuti.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp