mzi
Aktiv medlem
Bikepacking
Det är klassiskt att packa tält och sovsäck på styret där du får rum med större påse.5l är lite för lite för min sovsäck
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är klassiskt att packa tält och sovsäck på styret där du får rum med större påse.5l är lite för lite för min sovsäck
Såna väskor vill jag också ha :) Vaude ser jag men vad heter modellen?Visa bilaga 637069
Blev 522 km från lördag till torsdag, med vilodag i söndags.
Hade med tält, kök mm.
Fick mersmak...då detta var första gången jag gjorde något sånt här.
Jag kör Big river 8L på gaffelbenen men det kan nog fortfarande bli tight...Nja jag föredrar drybags så kam jag använda dem till annat :) Ang volymen så tror jag 5l är lite för lite för min sovsäck
5l för liggunderlag och sovsäck, små saker. ? Vad är det för modeller som går in i så pass lite volym?Kör också med StS Big River 5 l på gaffelbenen. Rymmer liggunderlag och sovsäck på ena sidan och tält på andra sidan.
Soväsäcken är Sea to Summit Spark Sp1 på 340 gram och liggunderlaget ett Exped Synmat Basic UL 7.5 M (utgången modell) på 410 gram. Vardera packar ner till ca 1,5 plus drygt 1 liter. Kombinationen funkar ner till ett par plusgrader dvs svensk låglandssommar, om man förstärker med en lätt dunjacka.5l för liggunderlag och sovsäck, små saker. ? Vad är det för modeller som går in i så pass lite volym?
På sätt och vis: har ett tält med luftbåge istf alu/kolfiberbpgar, som alltså pumpas med tältets förvaringspåse och det sista med en liten cykelpump som jag ju så klart ändå har med mig (har inte vågat mig på att testa med kolsyrepatron!). Vango F10 Project Hydrogen Air.En sommarsäck i dun och ett uppblåsbart liggunderlag går väl ned på 5l. Får du med tältstängerna i påsen också?
Vaude Aqua BackSåna väskor vill jag också ha :) Vaude ser jag men vad heter modellen?
Jag har använt de här från XXL och märket Mackenzie i mina anything cages i regn och snöslask. Har cyklat i snår och bland vassa taggar och ännu inte lyckats få hål i dem.Hej alla cykelcampare.
Jag söker råd angående vilka drybags jag ska köpa. Dels vill jag ha några i lagom storlek för att fästa i cargo cage (stora flaskhållare typ) samt även för att fästa fram på styret med någon hemmasnickrad hållare.
rekommendationer på det.
Kör med flatbar så längden på styrpåsen är inte väldigt kritisk.
tips?
tack för tips. verkar vara exakt vad jag behöver. på pappret åtminstone.Jag har använt de här från XXL och märket Mackenzie i mina anything cages i regn och snöslask. Har cyklat i snår och bland vassa taggar och ännu inte lyckats få hål i dem.
Dry Sack 8L, packsäck - Packpåsar - Dry Sack 8L, packsäck | XXL
Läs mer om Dry Sack 8L, packsäck. Trygg handel med prisgaranti och 28 dagars öppet köpwww.xxl.se
Fin tur och det här med att det går åt mycket mat känner man igen, samt även en del av vägarna :)Färjestaden-Långe Erik sedan ner lite igen till Campingen i Byxelkrok, skönt med dusch så skipade fricamping och 128km slutade det på. Var inte så mycket gravel som utlovat enligt rundan på Team utan gränser men tog oss ifrån trafiken vilken var hemsk! Öland är fantastiskt fint och blir nog att ta sig hit och cykla Ölandsleden i framtiden ?
Vid stoppet vid Borgholm kom ett oväder som väntades ut med burgare och öl samt ett kort skyfall när vi cyklade inne i någon sandskog annars topp väder ?
Beslutat oss för att ta färjan till Oskarshamn idag men går inte förens 11.00 och framme 13.00. Idag får bli lite vilodag och bara några mil mot Växjö är tanken.
Visa bilaga 639223Visa bilaga 639224
Visa bilaga 639238
Visa bilaga 639225Visa bilaga 639226Visa bilaga 639227Visa bilaga 639228Visa bilaga 639229Visa bilaga 639230
Semester då ska man äta och dricka gott, kommer inte ha gått ner i vikt ialf ? Är väldigt lugnt tempo. Innan vi gav oss iväg i fredags hade jag 4 dagars återhämtning enligt Garmin nu är den nere på 0 dagar och vill jag ska träna ?Fin tur och det här med att det går åt mycket mat känner man igen, samt även en del av vägarna :)
Vad kostar cykelfärjan över till Öland? Tidigare var den gratis men det lär vara ändrat?
Jag har Ortlieb 9L och även en snarlik sele. Ortlieb sitter väldigt bra på mitt bockstyre och rymmer tält och sovsäck. Väldigt bra och stabilt.Skulle behöver hjälpa med att hitta en bra styrväska till min gravel för en kortare cykelsemester.
Har kolat på Ortlieb handelbar pack 9 L rullväska och en sån sele som man kan spänna fast en egen drybag. Vad skulle ni rekommendera?
Ortlieb Handelbar pack 9 L
Riverside sele
Hesjön är magisk, bergsknallar och inte sönderbyggd av knösösar samt solnedgången rätt i ansiktet vid badplatsen/tältområdet.Tisdag dag 5 på turen.
Färja Byxelkrok Oskarshamn och 65km till Hesjön.
Ångrar färjan, kändes som vi slösade bort hela dagen på attt vänta på den sedan tog den 2h. Hade varit bättre att cykla ner öst sidan av Öland och tagit andra färjan.
Hittade en fantastisk tältplats ialf som rekommmenderas, Hesjön naturcamping vid Målilla ??
Visa bilaga 639553
Visa bilaga 639554
Visa bilaga 639555
Visa bilaga 639556
Visa bilaga 639577
Dag 6 Målilla-Växjö 136km
Sambon pigg fram till 100km efter en kortare dag innan sedan kom problem med en öm rumpa, ej skav ialf ? samt vinden och backarna tog ut sin rätt. Ändå mäkta imponerad hur bra det gått innan ?
Fika på Café flotten var riktigt bra och fint område med lite museum, rekommenderas ett stopp ? Blir två nätter på Hotell i Växjö så vi får en hel vilodag ifrån cykling idag.
Visa bilaga 639557
Visa bilaga 639565Visa bilaga 639566Visa bilaga 639552
Visa bilaga 639568
Utan kök och kaffekokningsmöjlighet? En hårding.Tipsar igen om denna inspirerande sida. Den må heta ultralight bicycle touring men borde kvalificera som bikepacking.
Mkt avskalad packning
Ultralight bicycle touring
Tips for reducing weight and volume on a cycling journeyultralightcycling.blogspot.com
Hoppas att väder, cykling + allt annat går bra för digMot Falköping imorgon morgon, sen banvallscykling till Falkenberg!
Man kan ju inte begäras förstå allting, så du är ursäktad!?Fattar inte varför alla har en jättekorv bak under sadeln, och sen en pakethållare fram ? Fixa en lätt pakethållare bak istället, med några lätta väskor ---- Sorry.![]()
![]()
Javisst, den är värd att prata mer om! Det är i grunden en Genesis Borough från 2014-15 typ, som var en hybridversion av Croix de Fer. Drog cykelkärra med den i några år med rakt styre, rostfria skärmar och navdynamo etc, innan den blev ombyggd till riktig rando-hoj. Den har geo som en racer (tåöverlapp DELUX med skärmar och skostorlek 47...), är byggd i Reynolds 725-rör och är allmänt underbar på alla vis. Snabb, komfortabel, snygg, hållbar, funktionell osv osv. Min favoritcykel utan konkurrens. Välbyggda hjul (Hope + Son i kombination med mtb-fälgar, byggda av världens bästa hjulbyggare), slitvarg till växelgrupp (hydraulisk tiodelad Tiagra) samt välmonterade skärmar och komplett dynamobelysning från SON.Hoppas att väder, cykling + allt annat går bra för dig
Vilken cykel du har valt syns ju tydligt på bilden. även för mig,
men om jag har förstått rätt har du ett flertal mer eller mindre liknande cyklar
Därför undrar jag;
Har du lust att berätta med om cykeln på bilden och varför du valde just den?
Hoppas ni får en väldigt fin tur!Javisst, den är värd att prata mer om! Det är i grunden en Genesis Borough från 2014-15 typ, som var en hybridversion av Croix de Fer. Drog cykelkärra med den i några år med rakt styre, rostfria skärmar och navdynamo etc, innan den blev ombyggd till riktig rando-hoj. Den har geo som en racer (tåöverlapp DELUX med skärmar och skostorlek 47...), är byggd i Reynolds 725-rör och är allmänt underbar på alla vis. Snabb, komfortabel, snygg, hållbar, funktionell osv osv. Min favoritcykel utan konkurrens. Välbyggda hjul (Hope + Son i kombination med mtb-fälgar, byggda av världens bästa hjulbyggare), slitvarg till växelgrupp (hydraulisk tiodelad Tiagra) samt välmonterade skärmar och komplett dynamobelysning från SON.
Ibland kommer jag på tanken att den börjar se ledsen ut efter att ha rullat ett par tusen mil och att det kanske börjar bli dags att bygga den där Fairlight Secanen jag emellanåt funderar på, men sen gör jag en ordentlig genomgång varpå jag blir överraskad varje gång över hur extremt fin den är under allt lerslask och annan smuts. Den skiner som solen när man ser den IRL!
Visa bilaga 639718
Ganska bra finish för en brukscykel...
Vissa av inläggen i den här tråden har varit på cyklar där jag byggt ihop något för att testa lite, men det här är ändå cykeln jag alltid återvänder till eller som jag använder när det är "på riktigt". Ser inga brister, förutom möjligen att den saknar det där fräcka flaskhållarfästet under diagonalröret då.. Sen är den såklart inte byggd för last framtill egentligen och lastar man tungt där märker man det på köregenskaperna. Dock inget jag har ont av på längre turer.
Byggtråd här! https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-fulpendlare-blir-fin-allt-i-allo.3639946/
Under helgen blir det en fyrdagarstur tillsammans med personen som cyklar på denna cykel https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-soma-grand-randonneur-inkoersporten.3696515/. Första långturen ihop - det kommer bli skoj!?
Tack! Jordnötsshopping i Alingsås för tillfället!Hoppas ni får en väldigt fin tur!
Tidningen Tour testade korta regnbyxor/shorts 2010Någon som testat regnshorts+benskydds kombon? Lite lättare vikt på cykeln också :)
Tidningen Tour
Kulbikepack. Kan ni dela grx-filen? Bor också i Hörby :) Kan ta nån repa någon gång framöver. Mvh MickeVäxjö Hörby 167km och hemma igen ?
Tanken var en dag till i tält men väderprognosen såg inte så rolig ut så rullade hemåt, fredag-fredag var vi iväg och detta var skoj ?
Mesta av mina bilder är ifrån grusvägar men en del asfalt blev det också, bara lättare och finare att fota när man rullar på grus ?
Tyckte vi fick till packningen väldigt bra och hade allt vi behövde förutom att jag är frusen på morgonen och fick köpa en extra tröja längs vägen. Allt satt som det skulle och enkelt att hitta vad man behövde, cykeln fungerade väldigt bra att svänga med och ingen oro om man missade någon håla eller att bomba på utför på grus att något skulle lossna eller trassla in sig.
Varit motståndare till att tälta men har mjuknat, föredrar hotell men att vi haft tält och mat i packningen med oss har gjort att vi inte behövt planera direkt, kvällen innan avfärd har vi bestämt vart vi skulle ta oss ?
Sambons rumpa ska få vila lite och jag hoppas på vädret blir bättre sen blir det Hörby-Bornholm runt som en weekend :)
Visa bilaga 639919
Visa bilaga 639921
Visa bilaga 639920
Visa bilaga 639922
Någon speciell sträcka eller alla då det är uppdelat i 6 turer? Skicka PM isf.Kulbikepack. Kan ni dela grx-filen? Bor också i Hörby :) Kan ta nån repa någon gång framöver. Mvh Micke
Gärna alla om ni har.Någon speciell sträcka eller alla då det är uppdelat i 6 turer? Skicka PM isf.
Som Hörbybo får du gå med i Hörby cykelklubb på Facebook och tveka inte att lägga upp om du ska ut på en tur.