Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Expeds ”Schnozzle Pump Bag” är en pumppåse för deras uppblåsbara liggunderlag etc. Mycket smidigt, och lätt.

Vill man däremot ha en elektrisk pump så är Flextail en tillverkare som har flera modeller. En modell är endast pump (lättast), en modell är både pump och tältlampa, och en är pump, lampa och powerbank (men tung). Ett jävla oväsen för de allihopa.
Jag har en Flextail. Funkar super till luftmadrassen. Borde ju gå att printa en lösning för att iaf testa hur det går att blåsa upp ett däck. Jag har ingen printer dock.

Bikepacking
Tack!
Har funderat på en liten elektrisk cykelpump, och samtidigt vore det ju jättesmidigt att kunna pumpa upp luftmadrass och kudde med samma pump när man kör övernattningsturer. Det verkar dock vara helt skilda marknader och jag har inte hittat någon minipump med munstycken både för cykeldäck och luftmadrass. Jag har en Exped luftmadrass, antar att deras munstycken är annorlunda än andra...

Någon som hittat något?
för att pumpa luftmadrass så är flextail pump zero grym. Går inte för däck dock

Bikepacking
Luftmadrass (och tex badleksaker) behöver volym och inte tryck, så de pumpas effektivast med en fläktpump, medan däck behöver tryck men inte (så mkt) volym. Visst går det att pumpa volym med vanliga pumpar men det tar tid och drar batterier. Fyllde en sovmadrass för hemmabruk med nätdriven kompressor, tog 10 min och lät förjävligt. Fläktpump: 1 min.

Min Thermarest pumpas med dess munstycksförsedda påse som man rullar/pressar ihop. Finns det ingen liknande lösning för Exped?
Jodå, deras påse är ok. Men det är lite meck med det och jag har blivit lite lat. Sen har jag en kudde av annat märke så behöver egentligen två olika påsar med mig eftersom munstyckena naturligtvis inte är kompatibla. En pump skulle lösa det, plus passa latmasken... Flextail Zero verkar ju smutt faktiskt...

Bikepacking
Behöver man fläkt för att blåsa upp kudden är man nog lite väl lat eller...??
Nu förstår jag inte alls hur du menar....? Mmm, men man ska ju inte blåsa upp dem för att man helst inte ska blåsa in fukt. Det hade ju annars varit det absolut enklaste. Så en sån här påse är det man ska använda, men då ska jag som sagt ha två olika. Då kändes pumpen som en lösning, speciellt om jag kunnat använda en och samma pump för däck, luftmadrass och kudde. Men om det inte går, och jag helst inte vill handla en massa kinaprylar, så det blir nog att fortsätta med Lezynepumpen för däcken och påsarna för madrass/kudde. I-landsproblem, jag vet...

Bikepacking
Nu förstår jag inte alls hur du menar....? Mmm, men man ska ju inte blåsa upp dem för att man helst inte ska blåsa in fukt. Det hade ju annars varit det absolut enklaste. Så en sån här påse är det man ska använda, men då ska jag som sagt ha två olika. Då kändes pumpen som en lösning, speciellt om jag kunnat använda en och samma pump för däck, luftmadrass och kudde. Men om det inte går, och jag helst inte vill handla en massa kinaprylar, så det blir nog att fortsätta med Lezynepumpen för däcken och påsarna för madrass/kudde. I-landsproblem, jag vet...
Varför vill man inte ha fukt i kudden? Pga framtida mögelproblem eller?

Bikepacking
Jodå, deras påse är ok. Men det är lite meck med det och jag har blivit lite lat. Sen har jag en kudde av annat märke så behöver egentligen två olika påsar med mig eftersom munstyckena naturligtvis inte är kompatibla. En pump skulle lösa det, plus passa latmasken... Flextail Zero verkar ju smutt faktiskt...
Mitt underlag blåses upp på ca 1.5 min.
Skönt att kunna göra annat med den tiden när man håller på att sätta upp det portabla hemmet. Men garanterat en lyxpryl. Min resonering var att det var lägre vikt än pumppåsen samt att jag är lat och lyx är gött.
100% ”onödigt” men 100% najs

Bikepacking
Det är grymt tight i toppen. Bara några få timmar skiljer efter drygt en vecka och ca 2/3 av racet genomfört. Justinas verkar sova mindre men Ulrich sjusovaren har något högre tempo när han väl är vaken (verkar ju sova några timmar varje natt, galet…). Det luktar banrekord trots initialt tuffa förhållanden, blir spännande sprint in till mål.

IMG_2282.jpeg
Ser ut som Justinas satt in ett ryck. Inte långt kvar nu.

Bikepacking
Ride With GPS…säger bara det! Så bra att sitta framför datorn och planera.
Jag är nyss hemkommen från en liten tur. Började i fredags i Tyresö och avslutade på toppen av Tossebergsklätten utanför Sunne i går, tisdag.
Bifogar lite om rutterna.
IMG_5171.png

IMG_5254.png

IMG_5255.png

IMG_5256.png

Tossebergsklätten finns som Stravasegment också. Jag gick en bit kan man säga. Det är Sveriges brantaste asfalterade väg.
IMG_5257.png

Mina dagsetapper:
IMG_4940.png
IMG_5104.png
IMG_4989.png

IMG_5244.png

IMG_5245.png

Jag ville cykla på Sockervägen, denna gamla smugglarväg, mellan Sverige och Norge. Det var en gammal grusväg såklart.
IMG_5152.jpeg

IMG_5159.jpeg

Efter att ha nått mitt mål så var min plan att cykla till Sunne, eller till Tosseberg, för att möta min kompis som skulle everesta lite i Tossebergsklätten.
Jag cyklade förbi Charlottenberg och tältade vid en sjö. Sista dagen var det till Sunne för lunch, sedan sista 2 milen till Tosseberg, och en ansats att cykla några meter i Tossebergsklätten. Den var brant.
IMG_5234.jpeg

Lite om hela turen:
Allt var så roligt! Det funkade fint att cykla med packning. Jag drack mycket vatten då det var varmt. Stannade när jag kände för det.
Jag planerade rutten i Ride With GPS, detta utmärkta program/app, i datorn såklart. Justerade och valde lagom med grusvägar. Hade mer grusvägar förra året då jag provade på rutten, bara till Karlskoga då.
Jag mötte då min kompis som körde Unmapping Sweden, och vi följdes åt en bit. Sedan cyklade jag hem.

I år var planen Sockervägen, och gränsen mellan Sverige och Norge.

Lärdomar:
Planera väl och testa innan. Nu hade jag gjort det och allt fungerade sååå bra!

IMG_5241.jpeg

Ovan utsikt från Tossebergsklätten,

IMG_5145.jpeg

IMG_5108.jpeg

IMG_5026.jpeg

IMG_5005.jpeg

IMG_4979.jpeg

IMG_4987.jpeg

Vad nästa tur blir vet jag inte.

Bilagor

• IMG_5104.png
    IMG_5104.png
    184.2 KB · Besök: 73
Bikepacking
Ride With GPS…säger bara det! Så bra att sitta framför datorn och planera.
Jag är nyss hemkommen från en liten tur. Började i fredags i Tyresö och avslutade på toppen av Tossebergsklätten utanför Sunne i går, tisdag.
Bifogar lite om rutterna.
Visa bilaga 707869
Visa bilaga 707871
Visa bilaga 707872
Visa bilaga 707873

Tossebergsklätten finns som Stravasegment också. Jag gick en bit kan man säga. Det är Sveriges brantaste asfalterade väg.
Visa bilaga 707876

Mina dagsetapper:
Visa bilaga 707877Visa bilaga 707882Visa bilaga 707881
Visa bilaga 707883

Visa bilaga 707885

Jag ville cykla på Sockervägen, denna gamla smugglarväg, mellan Sverige och Norge. Det var en gammal grusväg såklart.
Visa bilaga 707886
Visa bilaga 707887

Efter att ha nått mitt mål så var min plan att cykla till Sunne, eller till Tosseberg, för att möta min kompis som skulle everesta lite i Tossebergsklätten.
Jag cyklade förbi Charlottenberg och tältade vid en sjö. Sista dagen var det till Sunne för lunch, sedan sista 2 milen till Tosseberg, och en ansats att cykla några meter i Tossebergsklätten. Den var brant.
Visa bilaga 707889

Lite om hela turen:
Allt var så roligt! Det funkade fint att cykla med packning. Jag drack mycket vatten då det var varmt. Stannade när jag kände för det.
Jag planerade rutten i Ride With GPS, detta utmärkta program/app, i datorn såklart. Justerade och valde lagom med grusvägar. Hade mer grusvägar förra året då jag provade på rutten, bara till Karlskoga då.
Jag mötte då min kompis som körde Unmapping Sweden, och vi följdes åt en bit. Sedan cyklade jag hem.

I år var planen Sockervägen, och gränsen mellan Sverige och Norge.

Lärdomar:
Planera väl och testa innan. Nu hade jag gjort det och allt fungerade sååå bra!

Visa bilaga 707890
Ovan utsikt från Tossebergsklätten,

Visa bilaga 707891
Visa bilaga 707892
Visa bilaga 707893
Visa bilaga 707894
Visa bilaga 707895
Visa bilaga 707896

Vad nästa tur blir vet jag inte.
Mäktigt! Glömmer aldrig den gången jag åkte på skolresa till tossebergsklätten och bussen knappt tog sig upp. Busschauffören var rejält med svettig då!? Grymt jobbat!

Bikepacking
Jag fyller både en exped-kudde och en sea-to-summit-madrass med luft från en sea-to-summit air-stream-pumppåse. Ventilerna har olika konstruktion men är kompatibla.

Bikepacking
I mitten av nästa vecka tar jag båten från Göteborg till Danmark. Tänkte rulla ner genom Danmark, Tyskland och in i Nederländerna för att sen jobba mig hem genom Tyskland igen. Har ingenting planerat från att jag rullar av båten i Danmark så har ni tips på rutter, fina platser, bra campingar eller vad som så får ni gärna skriva det!
Ska någon annan rulla iväg åt samma håll kan man kanske köra en etapp tillsammans också!

Bikepacking
Hur har du packat för att få rum med allt? Jag har nämligen fastnat på hur jag skall packa... Visst, vi har inte samma system/väskor men lite tips skadar aldrig.
Jadu, jag har lämnat mycket bra att ha-saker. Sovsäck, lite kläder, jordnötssnacks i sadelväskan. Kök/gas, leatherman, sololja, badbyxor, (ytterst lite) kläder i en drybag och ett paket nudlar i ena väskan. Hårdbröd, mer kläder (tunn fleece, vindjacka, tunna funktionsbyxor), liggunderlag, kudde och en öl (nödenergi) i den andra. Kamera, sanitetsgrejor, powerbank, godis i styrväskan. Verktyg i den undre vattenflaskan. Lås på cykeln. Och tält/footprint på frampakethållaren.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jadu, jag har lämnat mycket bra att ha-saker. Sovsäck, lite kläder, jordnötssnacks i sadelväskan. Kök/gas, leatherman, sololja, badbyxor, (ytterst lite) kläder i en drybag och ett paket nudlar i ena väskan. Hårdbröd, mer kläder (tunn fleece, vindjacka, tunna funktionsbyxor), liggunderlag, kudde och en öl (nödenergi) i den andra. Kamera, sanitetsgrejor, powerbank, godis i styrväskan. Verktyg i den undre vattenflaskan. Lås på cykeln. Och tält/footprint på frampakethållaren.
Spännande placering av cykellåset! ?

Bikepacking
Man behöver inte alltid allt. Det man inte använt en tur kan man skippa till nästa tur. Cyklar man där det finns affärer kan man nog skippa köket. Mackor och makrill tar mindre plats än ett kök.

Bikepacking
Hittade ingen officiell eller stor bikepacking-tråd (men säg till om jag missat någon), och tänkte det kunde vara trevligt med en tråd för allmänna diskussioner om utrustning, cyklar, turer etc.

Lite länkar för inspiration, fyll gärna på.

Happytrådar:
[Happyprofilen] - IV - Yeti- http://happymtb.org/forum/read.php/1/2632763
Apidura-väskor - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2573275
Tänkte försöka ge mig på min första cyckel färd med tält. - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2741834
Packning på heldämpad AM hoj? - http://happymtb.org/forum/read.php/1/2116894/2117053#msg-2117053

Bloggar
http://www.yetirides.com
http://www.whileoutriding.com
http://bikelifeinswedishlapland.com

Väskor: https://hikinginfinland.com/2015/02/bikepacking-bag-manufacturers.html
Ser riktigt kul ut !! :)

Bikepacking
En mugg behöver jag ändå, så den får följa med som "kastrull". Det går att packa i den, så det blir effektivt inte så mycket utrymme. Bränsle är det värre med. Har lite olika flaskor beronde på hur länge som jag ska vara ute, men det tar ju oavsett mycket mindre plats än bröd.

Bikepacking
Köket tar inte så stor plats då det är ett sådant där ihopfällbart vedeldat, får plats i den smala fickan av ramväskan tillsammans med tortillas, telefon och andra platta saker.

Liknande denna:
1000007823.png

Bikepacking
Jag har lekt med tanken (och byggt och köpt) wood gas stoves. Ryms i kastrullen och bränslet är gratis. Men, tar ändå plats. Brödet köper man när/före man ska äta det. Bränsle (gas och sprit) och annat är med trots att det inte används.

Bikepacking
Jag har lekt med tanken (och byggt och köpt) wood gas stoves. Ryms i kastrullen och bränslet är gratis. Men, tar ändå plats. Brödet köper man när/före man ska äta det. Bränsle (gas och sprit) och annat är med trots att det inte används.
Det jag ogillar med sprit och såna stoves är att det blir sotigt (även med wood gas stoves, om än lite mindre). Inget jätteproblem i realiteten, men...

Skulle det inte kunna gå att baka bröd på plats? Nu tänker jag på något i stil med pinnabröd.
Nu är det här visserligen beroende på hur länge man är ute, men lite mjöl utblandat med salt (och möjligen bakpulver) tar väl inte så stor plats? vatten har man ju med sig och blanda ingredienserna kan man göra i en plastpåse.

Att det blir lite sotigt bekommer mig inte så mycket, syns bara att köket är använt. (sot på muggar och grytor däremot...)

Edit: Passerar man dessutom en affär på vägen så kan man alltid blanda i riven ost i degen, för lite mer fyllning och smak.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ved funkar hyggligt på vandring, men är knepigare på cykel. Och det funkar riktigt dåligt om det är blött. Jag gillar mitt morgonkaffe, så jag blir nog svår att övertala att istället käka makrill (och packa väskan full med skräp).
1000000084.jpg

Bikepacking
Skulle det inte kunna gå att baka bröd på plats? Nu tänker jag på något i stil med pinnabröd.
Nu är det här visserligen beroende på hur länge man är ute, men lite mjöl utblandat med salt (och möjligen bakpulver) tar väl inte så stor plats? vatten har man ju med sig och blanda ingredienserna kan man göra i en plastpåse.

Att det blir lite sotigt bekommer mig inte så mycket, syns bara att köket är använt. (sot på muggar och grytor däremot...)
Jag har också tänkt tanken. Vilken lyx att föra eget bröd i stekpanna, typ! Det görs ju på stekhällar i hela världen.

Sotet är inte värst. Men, gas är sååå smidigt (vid stekning) och snabbt (vid vattenkok). Dock tar tuben (för?) stor plats. Brännaren är liten och kastrullen kan man ju packa i. Sprit egentligen rätt bra, men minns fortfarande med fasa senast jag använde det (förpestade maten och jag gick över till gas).

Bikepacking
Ved funkar hyggligt på vandring, men är knepigare på cykel. Och det funkar riktigt dåligt om det är blött. Jag gillar mitt morgonkaffe, så jag blir nog svår att övertala att istället käka makrill (och packa väskan full med skräp).
Visa bilaga 708698

Spisen på bilden jag postade är inte så stor, den räknas till "hobo stove" klassen (som diskuterats tidigare i tråden)

Bikepacking
Visa bilaga 708698
Hur ser det ut när du använder det där? Och jag tror vi pratat om det tidigare, men ALLT blir ju sotigt med sprit - iallafall för mig...☹️

Bikepacking
Visa bilaga 708698
Blöta turer är inget för ved. Och på kalla turer "måste" man kunna koka vatten till te, kaffe eller nudlar/mat. En moralhöjare när det är bistert. Löser jag problemet med bränslet (kanske går det att montera/göra ett externt fäste för en bränsleflaska) kan en spritbrännare bli aktuell igen. Mycket energi per viktenhet.

Tillbaka
Topp