Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Via Flocktjärn kan man ta sig till Klutmark. Jag svängde höger på 370 (innan Rengård) och cyklade Petiknäs-Gumboda, innan jag vände tillbaka. Går ju att fortsätta den vägen (Kusfors/Gumboda) mot Svansele (vet dock inte hur den är). Till Petikträsk och så delar sig vägen. Enligt google maps tar man sig rätt långt på de vägarna (mot Malå eller mer norrut).

Här är den nuvarande sträckningen, som ligger på planeringsbordet

Bikepacking
Jo det gör den, hade dock gärna varit närmre älven större delen av sträckan, men det kanske jag får spara tills det är dags att planera något längs vindelälven.
Om det är nån tröst såg jag inte jättemycket av älven igår (man fick göra avstickare). Men det är trevligt nära älvar/sjöar. Inte ovanligt med rastplatser och sånt. En ställplats passerade jag förbi igår också.

Bikepacking
Gillar den typen av natur, om man paddlar el bilcampar el cyklar. Soo Nice att stanna där !
+1
För den i sydöstra Sthlm som vill prova på att cykla i tallhed i det mindre formatet finns det ett litet område i Skrubba
skrubba_tallmo-jpg.423307

Skrubba - tallhed
Här är en bild över "infarten" från norra änden av Vattenkraftsvägen
tallmo_vattenkraftsvagen-jpg.423402

Det är inte stort, men kanske intressant att prova på för ngn ändå?

Bikepacking
+1
För den i sydöstra Sthlm som vill prova på att cykla i tallhed i det mindre formatet finns det ett litet område i Skrubba
skrubba_tallmo-jpg.423307

Skrubba - tallhed
Här är en bild över "infarten" från norra änden av Vattenkraftsvägen
tallmo_vattenkraftsvagen-jpg.423402

Det är inte stort, men kanske intressant att prova på för ngn ändå?
Ser fint ut. Pungpinan, en bit nordväst om Skrubba, låter dock som ett område som främst manliga cyklister bör hålla sig borta från.

Bikepacking
Blev positivt överraskad av cyklingen i Norge, mötte ganska många cyklister och atmosfären kändes trevlig, upplevde att bilar och lastbilar generellt körde lugnare och tog mera hänsyn än i Sverige. Hade väntat mig tvärtom, riktigt varför vet jag inte.

Lite otur med vädret med mycket regn så skippade att cykla Jotunheimen och nöjde mig med inlandet och sjön Mjösa. Roligaste episoden var när jag sovit i skogen utan tält och med bara ett plastskynke som skydd ute på ett näs och det regnade konstant hela natten bara för att sen när regnet slutat och jag äntligen kom iväg efter bara några kilometer upptäcka det mest lyxiga vindskydd jag sett, haha

53963426016_3cca3fd707_o_d.jpg

Sista natten på hemfärden sov jag under bar himmel bland sanddynerna längs stranden norr om Båstad, varmt och klart väder när jag somnade för att sedan en timme senare bli väckt av världens oväder, regnet öste ner så att sovsäcken var helt genomvåt inom bara några minuter. Det var faktiskt också komiskt.

En bild från Mjösa i Norge, cyklade längs sykkelrute 7

53962646669_1bb97bafd4_o_d.jpg

220 mil blev det cyklat denna tur.

53964224735_209af6a091_o_d.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Hade inte snubben varit blyg med till och med finska mått mätt så hade jag ställt fler frågor! Han var jätterädd för att cykel skulle falla omkull. Förstår honom. Något hade nog gått sönder

Bikepacking
Hade inte snubben varit blyg med till och med finska mått mätt så hade jag ställt fler frågor! Han var jätterädd för att cykel skulle falla omkull. Förstår honom. Något hade nog gått sönder

lite smått förståeligt eftersom han verkar ha följt första punkten i bikepacking boken till punkt och pricka.
Använd de sakerna du redan har.

Bikepacking
Blivit så imponerad och inspirerad av den här tråden och lite videor på youtube att jag är sjukt sugen för att trampa hela vägen till Skåne från Uppsala nästa vår. Men eftersom jag är långsam och aldrig cyklat längre än 16 mil utan paus tänkte jag dela upp det på 4-5 dagar. Med min ledsjukdom så är tyvärr tält inte ett alternativ - vilket dock lättar packningen.

Vilka saker har ni lärt er när ni bikepackat som ni aldrig hade tänkt på annat?

-Vad gäller hur man ska tänka med rutter, pauser
- Vad ni packat med er som ni inte tänkt med på början

Och sen även konkretare saker
-sträckor att undvika, omvägar värda att ta på sträckan
-Vilka delar av sträckan man kan använda tåg som nödlösning (på hemvägen kommer jag försöka anlända Södertälje morgon, kväll eller helg så jag kan ta pendeln sista biten) om lederna ger upp
-Snabb energi som inte blir dålig
-Ställen förutom bensinstationer där man kan fylla på med vatten

Stort tack på förhand. Hoppas konditionen blir god nog tills dess!

Bikepacking
Sexton mil i ett sträck är inte fy skam. Vatten finns överallt, bara att ringa på hos någon om det krisar. Kör inte kusten ned förbi Småland, utan kör genom inlandet. E22 är inge skoj.

Bor du på hotell så behöver du i högre grad civila kläder.

Bikepacking
Sexton mil i ett sträck är inte fy skam. Vatten finns överallt, bara att ringa på hos någon om det krisar. Kör inte kusten ned förbi Småland, utan kör genom inlandet. E22 är inge skoj.

Bor du på hotell så behöver du i högre grad civila kläder.
Jag cyklar i relativt civila kläder. Är det plusgrader så är det vanliga shorts med dämpande shorts under pch sen funktionströja.

Bikepacking
Modiga killar kör korta turer och räknar i enheten leenden per kilometer.

Frost i gräset i morse, visserligen höglänt men ändå down south. Snart har vi hösten här:
IMG_5103.jpeg

Första stoppet för inmundigande av varsina Ahlgrensbilar och en kopp choklad till LWB Jr:

IMG_5104.jpeg

Timret på bilden hade blottat en fin hage i en nordvästsluttning. Förekomsten av hackerör i hagen-som-blev-skog-som-blev-hygge förklaras av torpet Mosebo strax intill:

IMG_5105.jpeg

Jr. fick lära sig om både kulturmiljön i landskapet, agrarhistoria och hur De Många Små blir starka tillsammans.

En tur helt renons på saftiga umbäranden. Finaste turen på hela sommaren!

Bikepacking
Blivit så imponerad och inspirerad av den här tråden och lite videor på youtube att jag är sjukt sugen för att trampa hela vägen till Skåne från Uppsala nästa vår. Men eftersom jag är långsam och aldrig cyklat längre än 16 mil utan paus tänkte jag dela upp det på 4-5 dagar. Med min ledsjukdom så är tyvärr tält inte ett alternativ - vilket dock lättar packningen.

Har inte lärt mig nånting (förutom att det löser sig). :) Jag har alltid haft med mig för mycket och har alltid vetat att jag klarat mig med mindre.
Jag är inte så noga. Jag har en grundplan. Det är allt. Efter ett par dagar är det däremot trevligt med en vilodag. Tyvärr tar jag mig sällan så långa turer att vilodagarna blir av. Ett tips är att planera en vilodag på ett ställe där det är bra att ha en vilodag. Vilodag mitt ute i ingenstans eller vilodag bland affärer och sevärdheter?
-Vilka delar av sträckan man kan använda tåg som nödlösning (på hemvägen kommer jag försöka anlända Södertälje morgon, kväll eller helg så jag kan ta pendeln sista biten) om lederna ger upp
Jag tar nästan alltid omvägar för att slippa mer trafikerade vägar.
Tåg är en bra lösning. Istället för cykla en sträcka fram och tillbaka kan man cykla en längre sträcka och ta tåget tillbaka. Och är man osäker på kroppen är det väl utmärkt med en sån backup-plan.
Nästan alla gånger jag cyklat i södra Sverige har jag tagit pendeln till antingen Gnesta eller Nynäshamn. Ser ingen anledning att slösa nästan en dag på att ta mig från Stockholm.

Edit: hade jag varit dig hade jag starkt övervägt att ta pendeln mellan Gnesta och Märsta.

Energi är energi. Mellan Uppsala och Skåne finns affärer. Köp det du är sugen på. :)
Vatten finns överallt. Kyrkor, mackar, affärer, privatpersoner.
Man behöver knappt god kondition. Kan du sitta hyfsat bekvämt i/på sadeln så löser det sig efter några timmar. Ska du hotellhoppa behövs ju inte mycket packning heller. Och man KAN ta en lång paus mitt på dagen!

Senast ändrad:
Bikepacking
Om du inte redan känner till det är
bra att starta ruttplanerandet på

Även jag tycker att du tjänar på att ta pendeln Uppsala=>Gnesta(eller Järna om det passar bättre för din rutt). Men om jag kommer ihåg rätt får du vardagar endast ha med cykel genom centrala Sthlm 9:00<=>15:00.

Bikepacking

Allt ordnar sig. Viktigaste är att ta sig iväg.
På avlägsen andraplats - grusvägar och stigar går otroligt mycket långsammare än jag tror. Asfalt går fortare.
- Badtoflor. Väger inte mycket men skönt att kunna gå runt i på hotellet (cykelskor med metallklossar sliter rätt illa på golven).
- Badbyxor. Som shorts fast tar mindre plats och väger mindre.
- Extra superlätt ryggsäck om man vill handla mat 1 mil från kvällens läger. Borde vara lugnt om du bor på hotell.
Inget av det är nödvändigt utan min guldkant när jag kör lyxrundor.
Stora bilvägar ska undvikas. Aldrig kul.
Jag gillar fanta i flaskan (dock ofta blandat socker och sötningsmedel i Sverige vilket kan ge magproblem för vissa). Fördelen är att vanlig läsk finns överallt och är lätt att få i sig.
Tuttifrutti i lättåtkomlig väska (typ topprörsväska).
Men om du tar det lugnt kan du nog leva på mackor och annat. Snabb energi är ju mest när man ligger och pressar är min erfarenhet.

Ett tips i sammanhanget är alla 24/7-butiker som poppat upp i landet. Har du smartphone med dig lär de vara toppen för re-supply även på helger/kvällar.
Kyrkogårdar, restauranger (fins ofta pizzerior eller thai) mataffärer på landet.

Bikepacking
Uppsala-Linköping går Mälartåg. Linköping-Hässleholm går Krösatåg. Sedan är du i Skåne.
Och från Hässleholm finns det väl rimligen både Öresundståg och Pågatåg.
Så du behöver inte cykla alls.

Eller så gör du som jag och några kamrater brukar göra:
De sträckor vi tycker är tråkiga åker vi tåg, de roliga delarna cyklar vi.

Mellan Uppsala och större orter i Skåne går det utmärkt att göra så.

Bikepacking
Vilka härliga tips! Bokmärker sida 117 i denna tråd.

En svår grej för mig är att jag är så van att planera allting långt i förväg - men här får krafterna avgöra. En fördel för mig är att jag är en morgonmänniska; vilket gör att när jag har 2h kraft kvar i benen så har jag betydligt mer dagsljus (och därmed fler alternativ för nattvila fortfarande tillgängliga) kvar för att lösa saker.

Senast ändrad:
Bikepacking
Allt ordnar sig. Viktigaste är att ta sig iväg.
På avlägsen andraplats - grusvägar och stigar går otroligt mycket långsammare än jag tror. Asfalt går fortare.

- Badtoflor. Väger inte mycket men skönt att kunna gå runt i på hotellet (cykelskor med metallklossar sliter rätt illa på golven).
- Badbyxor. Som shorts fast tar mindre plats och väger mindre.
- Extra superlätt ryggsäck om man vill handla mat 1 mil från kvällens läger. Borde vara lugnt om du bor på hotell.
Inget av det är nödvändigt utan min guldkant när jag kör lyxrundor.

Stora bilvägar ska undvikas. Aldrig kul.

Jag gillar fanta i flaskan (dock ofta blandat socker och sötningsmedel i Sverige vilket kan ge magproblem för vissa). Fördelen är att vanlig läsk finns överallt och är lätt att få i sig.
Tuttifrutti i lättåtkomlig väska (typ topprörsväska).
Men om du tar det lugnt kan du nog leva på mackor och annat. Snabb energi är ju mest när man ligger och pressar är min erfarenhet.

Ett tips i sammanhanget är alla 24/7-butiker som poppat upp i landet. Har du smartphone med dig lär de vara toppen för re-supply även på helger/kvällar.

Kyrkogårdar, restauranger (fins ofta pizzerior eller thai) mataffärer på landet.
Badbyxor brukar vara ett av mina främsta alternativ att cykla!

Jag kör en del klubbor i styrväskan om jag cyklar lite längre. Snabbt sockerintag och håller länge.

Bikepacking
Vilka härliga tips! Bokmärker sida 117 i denna tråd.

En svår grej för mig är att jag är så van att planera allting långt i förväg - men här får krafterna avgöra. En fördel för mig är att jag är en morgonmänniska; vilket gör att när jag har 2h kraft kvar i benen så har jag betydligt mer dagsljus (och därmed fler alternativ för nattvila fortfarande tillgängliga) kvar för att lösa saker.
Mindre planering ger mer utrymme för positiva överraskningar. Negativa överraskningar är alltid roligare att återberätta efteråt än en väl genomförd plan. Lite planering = win-win (skillnad om man kör med små barn eller partner som kan bli lite kinkigare)

Tillbaka
Topp