Blivit så imponerad och inspirerad av den här tråden och lite videor på youtube att jag är sjukt sugen för att trampa hela vägen till Skåne från Uppsala nästa vår. Men eftersom jag är långsam och aldrig cyklat längre än 16 mil utan paus tänkte jag dela upp det på 4-5 dagar. Med min ledsjukdom så är tyvärr tält inte ett alternativ - vilket dock lättar packningen.
Vilka saker har ni lärt er när ni bikepackat som ni aldrig hade tänkt på annat?
-Vad gäller hur man ska tänka med rutter, pauser
Allt ordnar sig. Viktigaste är att ta sig iväg.
På avlägsen andraplats - grusvägar och stigar går otroligt mycket långsammare än jag tror. Asfalt går fortare.
- Vad ni packat med er som ni inte tänkt med på början
- Badtoflor. Väger inte mycket men skönt att kunna gå runt i på hotellet (cykelskor med metallklossar sliter rätt illa på golven).
- Badbyxor. Som shorts fast tar mindre plats och väger mindre.
- Extra superlätt ryggsäck om man vill handla mat 1 mil från kvällens läger. Borde vara lugnt om du bor på hotell.
Inget av det är nödvändigt utan min guldkant när jag kör lyxrundor.
Och sen även konkretare saker
-sträckor att undvika, omvägar värda att ta på sträckan
Stora bilvägar ska undvikas. Aldrig kul.
-Vilka delar av sträckan man kan använda tåg som nödlösning (på hemvägen kommer jag försöka anlända Södertälje morgon, kväll eller helg så jag kan ta pendeln sista biten) om lederna ger upp
-Snabb energi som inte blir dålig
Jag gillar fanta i flaskan (dock ofta blandat socker och sötningsmedel i Sverige vilket kan ge magproblem för vissa). Fördelen är att vanlig läsk finns överallt och är lätt att få i sig.
Tuttifrutti i lättåtkomlig väska (typ topprörsväska).
Men om du tar det lugnt kan du nog leva på mackor och annat. Snabb energi är ju mest när man ligger och pressar är min erfarenhet.
Ett tips i sammanhanget är alla 24/7-butiker som poppat upp i landet. Har du smartphone med dig lär de vara toppen för re-supply även på helger/kvällar.
-Ställen förutom bensinstationer där man kan fylla på med vatten
Kyrkogårdar, restauranger (fins ofta pizzerior eller thai) mataffärer på landet.
Stort tack på förhand. Hoppas konditionen blir god nog tills dess!