Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
15 kg totalt inkl allt för en övernattning (vatten, kök, sovsäck, liggunderlag, ej tält då det blir vindskydd). Rätt nöjd med den vikten då jag ändå försökt köpa budgetgrejer med skapligt låg vikt. Då ser ni att det är ”bikepacking light” med låg komfort med en hyfsat snabb gruskompatibel cykel. Vad hamnar ni på för vikter på ekipagen?
Vad är erfarenheterna av att spara lite vikt - vad kan man ta bort eller köra lättvikt och var ska man det inte tycker folket?
OBS: detta är inte menat som upptakt till en diskussion om ”lättvikt vs tungvikt” men det vore intressant att höra åsikter om vikt kontra funktion för olika produkter och ändamål. Själv tycker jag köksutrustning är en lätt sak att banta på korta turer men det beror kanske mest på att jag inte bryr mig så mycket om varm mat - varmt te eller kaffe räcker bra.

Tycker det är ett eget val. Vill man ha det lite mer bekvämt, campa mkt, ta med lite extra prylar och laga smarrig mat ? Eller ha en så lätt packning som möjligt ? Det sista är inget självändamål även om många skryter om hur lätt packning dom har.

Bikepacking
Jag tycker det är viktigast i sovsäcken, en lättviktssäck tar upp bråkdelen av volymen som en tung säck gör. Så det är bra ur båda perspektiven. Kök handlar ju så mycket om vem man är och vad man står ut med. Men jag som bara kokar vatten ser gärna att jag håller ned vikten där, och kör man sprit är det otroligt billiga gram, jag postade längre bak i tråden mitt kompletta kök som för en helg väger 250g, inklusive bränsle och kostar som kokkärlet plus några kronor.

Bikepacking
Onsdagskvällen bjöd på fin utsikt.
PXL_20240918_160548008.MP.jpg

Men vindskyddet låg inne bland träden så det blev inte varmt på morgonen när solen gick upp.

Torsdagsnatten var i ett vindskydd som byggts intill ett gammalt torp. Helt vindstilla. Låg på en bänk och tittade upp i trädkronorna... såg inte ett löv röra sig.

Fredag låg vindskyddet vid en liten fiskesjö, så man fick prata fiske medans packningen ordnades.

Lördagen...
PXL_20240921_194041705.jpg

... "sov" några timmar på en bänk på en kyrkogård tills det blev för kallt.

Ikväll ska jag både duscha och tvätta på en familjecamping.

Bikepacking
15 kg totalt inkl allt för en övernattning (vatten, kök, sovsäck, liggunderlag, ej tält då det blir vindskydd). Rätt nöjd med den vikten då jag ändå försökt köpa budgetgrejer med skapligt låg vikt. Då ser ni att det är ”bikepacking light” med låg komfort med en hyfsat snabb gruskompatibel cykel. Vad hamnar ni på för vikter på ekipagen?
Vad är erfarenheterna av att spara lite vikt - vad kan man ta bort eller köra lättvikt och var ska man det inte tycker folket?
OBS: detta är inte menat som upptakt till en diskussion om ”lättvikt vs tungvikt” men det vore intressant att höra åsikter om vikt kontra funktion för olika produkter och ändamål. Själv tycker jag köksutrustning är en lätt sak att banta på korta turer men det beror kanske mest på att jag inte bryr mig så mycket om varm mat - varmt te eller kaffe räcker bra.
IMG_1861.jpeg
Mitt ekipage väger in på 19 kg och det är för en natt sommarhalvåret exklusive mat och vatten, så knappt 21kg fullt. Skulle kunna köra flera dagar på samma packning om målet enbart är cykla/sova.
Har aldrig vägt cykeln utan packning men gissar den väger 11-12 kg.
Cykeln bär de ganska utspridda kilona väl och funkar fint att köra dåliga vägar och enklare stig utan skrammel eller svaj.

Senast ändrad:
Bikepacking
Proviantera tar mycket tid, tid som måste tas från cyklingen.
Min sweetspot har än så länge varit en gång om dagen. Oftare än det tappar man alldeles för mycket tid och mer sällan riskerar man att grejer blir dåliga under sommaren exempelvis och plats blir för mig ett större problem trots dedikerad matpåse som spänns fast. Under en tur i vintras köpte vi dock en skinkbit på flera kilo på rea som fick följa med några hundra kilometer. Problemfritt eftersom det var kylskåpskallt ute. Då gick det även att köpa glass i affären och ha med sig vilket var livskvalitet.

Bikepacking
40 kg ungefär för cykel, utrustning och mat. Tycker inte vikten påverkar cyklingen negativt, snarare tvärtom att cykeln är skönare att cykla på lastad än olastad. Långsammare uppför såklart men rullet nedför är desto bättre. Och packningen måste sitta ordentligt fast och inte svaja, en vek pakethållare är inte kul.
Jg fattar att cykeln känns stadigare om den är tung men att det verkligen sammanlagt skulle kännas som en fördel jämfört med färre kilon låter märkligt för mig.

Bikepacking
Sittandes i mitt vindskydd efter några skakiga mil på grusväg som mest bestod av stenkross och lite stigar är jag glad att jag hade ett lätt ekipage!
Cyklade lite (hemsk) stenkross idag (utan mer packning än snickers, cola och vatten). Det gäller att vara lätt i sadeln. Worst case scenario är en punka som är omöjlig att laga.

Hur fäster du veden på cykeln? ;)

Bikepacking
Jg fattar att cykeln känns stadigare om den är tung men att det verkligen sammanlagt skulle kännas som en fördel jämfört med färre kilon låter märkligt för mig.
Inte sammantaget för en tyngre cykel är såklart långsammare och besvärligare även på andra sätt och inget jag eftersträvar men min cykel går skönare på väg med lite packning rätt placerat, vikten balanserar upp att varje tramptag påverkar cykeln i sidled så jag behöver mindre kraft i styret och cykeln känns också mjukare genom att ramen flexar mer. Så det är inte enbart en nackdel cyklingsmässigt med några kilo packning.

Det var så jag menade :)

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag tycker vikten är en del av prestationen, inte så mycket på cykel som vid vandring och såklart inte det jag har på min cykel men jag tycker det är imponerande vad en del klarar av att bära. Sherpas i Himalaya är i en klass för sig, helt otroligt att de bär lika mycket som de själva väger eller ännu mer och det i bergsterräng.

I en studie jag precist läst bar manliga sherpas i genomsnitt 90 % av kroppsvikten och den fjärdedel som bar mest hade mer än 125 % på ryggen. Det är som att jag skulle kunna fjällvandra med en hundrakilosryggsäck!

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag tycker vikten är en del av prestationen, inte så mycket på cykel som vid vandring och såklart inte det jag har på min cykel men jag tycker det är imponerande vad en del klarar av att bära. Sherpas i Himalaya är i en klass för sig, helt otroligt att de bär lika mycket som de själva väger eller ännu mer och det i bergsterräng.
Jag ser ingen anledning i att prestera/bära/transportera mer än nödvändigt. Visst, jag har oftast för stort tält och för mycket grejor/mat med mig (mer än nödvändigt) men det har med min trevnad att göra. Inte min prestation. Min cykling är MIN upplevelse. Jag gör det för min skull (och försöker inspirera andra med eventuella bilder/RRs så att de kan göra sina egna upplevelser). Andra (de flesta) presterar mycket bättre, det vet jag redan. Det är liksom inte relevant.

Bikepacking

I en studie jag precist läst bar manliga sherpas i genomsnitt 90 % av kroppsvikten och den fjärdedel som bar mest hade mer än 125 % på ryggen. Det är som att jag skulle kunna fjällvandra med en hundrakilosryggsäck!
Jo det är otroligt imponerande, men samtidigt blir hela upplevelsen en upplevelse av slita och bära istället för en upplevelse av vandring i natur om man har en rimlig packning (jo, jag har gått mycket med orimligt tung ryggsäck i mitt liv och det är inte njutbart även om man får spänstiga skinkor osv).
Jag tycker det är ungefär lika på cykeln - en lättare packning ger trevligare cykling. Men en lättare lackning ger också nackdelar när man slagit läger. Därav min nyfikenhet av hur ni prioriterar packningen som man ändå tar med.

Bikepacking
Jo det är otroligt imponerande, men samtidigt blir hela upplevelsen en upplevelse av slita och bära istället för en upplevelse av vandring i natur om man har en rimlig packning (jo, jag har gått mycket med orimligt tung ryggsäck i mitt liv och det är inte njutbart även om man får spänstiga skinkor osv).
Jag tycker det är ungefär lika på cykeln - en lättare packning ger trevligare cykling. Men en lättare lackning ger också nackdelar när man slagit läger. Därav min nyfikenhet av hur ni prioriterar packningen som man ändå tar med.
Inte jag heller, även om den vikt jag har när den är på en cykel inte stör mig särskilt mycket. Sen är det också en vanesak. Vindmotståndet från packväskorna när det är långa sträckor motvind är betydligt svårare att ta.

Man kan också jämföra med långloppen på cykel där prestationerna också är imponerande, så som de cyklar med nästan ingen sömn och så vidare är ju enbart för prestationen och inte för upplevelsen av cyklingen och omgivningarna.

Det jag prioriterat är en varm sovsäck, att det finns marginal så att den räcker till även om det blir dåligt väder med nederbörd och kyla, det blir inte bara en bekvämlighetssak utan är även en säkerhetsfaktor. Har en vintersäck med syntetfyllning som torr klarar ned till minus tio och lite till som oftast är med.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag ser ingen anledning i att prestera/bära/transportera mer än nödvändigt. Visst, jag har oftast för stort tält och för mycket grejor/mat med mig (mer än nödvändigt) men det har med min trevnad att göra. Inte min prestation. Min cykling är MIN upplevelse. Jag gör det för min skull (och försöker inspirera andra med eventuella bilder/RRs så att de kan göra sina egna upplevelser). Andra (de flesta) presterar mycket bättre, det vet jag redan. Det är liksom inte relevant.
Hur kan du ha för mycket mat? Har du så mycket att den inte blir uppäten under turen?

Jag håller med och de här RR som visas är forumets höjdpunkter och det som gör forumet värt att läsa. Många turer jag gjort har inspirerats av andras berättelser :)

Bikepacking
Hur kan du ha för mycket mat? Har du så mycket att den inte blir uppäten under turen?
Jag tar med mig mat (endel nödmat, utifall) så jag klarar mig. Och passerar jag förbi en affär (vilket jag oftast gör) köper jag naturligtvis nåt godare/färskare än "nödmaten". Kvar blir nödmaten. Har tex flera gånger lastat ur väl beresta burkar med makrill när resan är över. Det är sällan jag har cykeldagar då jag inte passerar i närheten av ett samhälle. Då känns det som en naturlig paus att handla lite och då blir det gärna nåt mer än det absolut nödvändigaste. Så rullar jag!
Jag håller med och de här RR som visas är forumets höjdpunkter och det som gör forumet värt att läsa. Många turer jag gjort har inspirerats av andras berättelser :)
Ja, det håller jag helt med om. :)

Bikepacking
en lättare packning ger trevligare cykling. Men en lättare packning ger också nackdelar när man slagit läger
På cykel tycker jag inte alls att det gäller på samma sätt som när jag vandrar. Men skillnaden är kanske hur bebott det är? När vi vandrar i Frankrike så finns det nästan alltid något vid etappsluten, och på cykel så är det ju inte så svårt att cykla en extra mil om det sätter guldkant på dagen eller kvällen.

Bikepacking
Ni som använder vindskydd och liknande, har (och HUR har ni isf) ni koll på om det finns ved på plats? Här i krokarna är det ofta ved vid de stora grillplatserna, men inget alltid. Eldmöjligheter ger ju guldkant, speciellt nu på hösten (och i teorin kan man skippa köket).

Bikepacking
Ni som använder vindskydd och liknande, har (och HUR har ni isf) ni koll på om det finns ved på plats? Här i krokarna är det ofta ved vid de stora grillplatserna, men inget alltid. Eldmöjligheter ger ju guldkant, speciellt nu på hösten (och i teorin kan man skippa köket).
Ved på plats ser jag bara som ren tur.

Bikepacking
För min del har det inte så stor betydelse om det finns ved eller inte, kommer ofta fram ganska sent, äter något lite som inte behöver tillagas eller värmas och sen sover jag direkt.

Bikepacking
För min del har det inte så stor betydelse om det finns ved eller inte, kommer ofta fram ganska sent, äter något lite som inte behöver tillagas eller värmas och sen sover jag direkt.
Vi mer normala cyklister cyklar inte lika långa dagar. :) Jag skulle kunna ha en grillplats (med ved) som ett mål för cykelturen (men skulle inte vilja ha grillved med i packningen). Att elda är ju livskvalitet (liksom att tillaga nåt ät/drickbart).

Bikepacking
Vi mer normala cyklister cyklar inte lika långa dagar. :) Jag skulle kunna ha en grillplats (med ved) som ett mål för cykelturen (men skulle inte vilja ha grillved med i packningen). Att elda är ju livskvalitet (liksom att tillaga nåt ät/drickbart).
Tycker jag möter alla varianter när jag cyklar, från de som slår läger tidigt på em till de som cyklar långt in på natten. Bästa är när vädret och insekterna är så att man kan sova var som och när som, känner man sig lite trött bara stannar man, rullar ut liggunderlaget och sover ett par timmar.

Bikepacking
Tycker jag möter alla varianter när jag cyklar, från de som slår läger tidigt på em till de som cyklar långt in på natten. Bästa är när vädret och insekterna är så att man kan sova var som och när som, känner man sig lite trött bara stannar man, rullar ut liggunderlaget och sover ett par timmar.
Det där låter som fiction. Senaste höstturen (oktober) hade jag mygg i absiden trots att det var just över nollan på nätterna.

Bikepacking
Har nog rekommenderat denna tidigare, men gör det igen. Eld får man, mindre saker går att grilla. Ved ryms inte, men kvistar räcker och finns alltid där jag hamnar. Går nästan alltid att hitta torra också. Använt den 95% av turerna under trädgränsen sen jag köpte den 2020.

Bikepacking
Har nog rekommenderat denna tidigare, men gör det igen. Eld får man, mindre saker går att grilla. Ved ryms inte, men kvistar räcker och finns alltid där jag hamnar. Går nästan alltid att hitta torra också. Använt den 95% av turerna under trädgränsen sen jag köpte den 2020.

Jag har en wood gas stove. Den funkar utmärkt (med förvånansvärt lite bränsle). Koka nudel/kaffevatten går ju på en kick. Däremot är det ingen mysfaktor som med en klassisk brasa. Kanske får jag spjälka upp lite ved och ta med min eldlåda nån gång? Blir iofs ingen bikepacking då utan en något udda touring. :)

Bikepacking
Om man inte vill göra en själv (två konservburkar) finns det billigare:

Edit: Även Classe har en: https://www.clasohlson.com/se/Hopfallbart-vedkok-for-vandring-och-camping/p/Pr313356000

Bikepacking
Bikepacking
Ser utt att vara samma som detta fast här kostar det 569 kr

Kanske man skulle investera i ett sådant, som skrivet inte dumt med varm dryck och mat när det börjar bli kyligare.
Väldigt likt... Två konservburkar funkar också. Men, är vingligare och krångligare. Och fulare och svårare att packa. Så, för de (billigare) pengarna är det inte mycket att tveka på.

Bikepacking
Finns ju andra typer också som blir platta när man packar ihop dem, kanske bättre vid cykling pga utrymme. Tex: https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/stormkok-och-friluftskok/bush-stove-m6-44050
Annars är ju Ikeas Ordning (300.118.32)för 29kr en klassiker att modda, tex
De funkar såklart också, men är inga wood gas stoves (inte för att man måste ha just en sån). Ihopfällbarheten är dock trevlig. Plus att de ger mer strålningsvärme.
Klurar på att bygga en egen pakethållare och då tänkte jag göra fästen för köket. Sitter ett lite sotigt kök för sig själv får det gärna vara lite större. Sotiga kök tillsammans med all annan packning är inte en bra kombination.

Bikepacking
Finns ju andra typer också som blir platta när man packar ihop dem, kanske bättre vid cykling pga utrymme. Tex: https://rodastjarnan.com/talt-och-mat/stormkok-och-friluftskok/bush-stove-m6-44050
Annars är ju Ikeas Ordning (300.118.32)för 29kr en klassiker att modda, tex
Vad jag förstått har wood gas stoves (likt Solo Stove) renare förbränning. Den brinner definitivt renare än Ordning iaf – har en vän som maniskt letade olika konserver etc att konvertera till små vedkök innan han landade i Solon som bara lämnar vit aska efter sig.

Låter möjligen som en shill för dem men det är jag inte – de har snott en design från nån eremitgubbe, minns jag rätt finns det nåt småföretag som fått hans välsignelse att tillverka efter hans ritningar och därmed har avsevärt trevligare historia.

Hur som: väldigt trevligt med små vedkök. Gratis bränsle överallt och som ger en Lägereld Lite™-känsla. Har suttit och eldat dem sent in på kvällen många gånger bara för att eld har nåt.

edit: BFS hann före 🙃

Bikepacking
Vad jag förstått har wood gas stoves (likt Solo Stove) renare förbränning. Den brinner definitivt renare än Ordning iaf – har en vän som maniskt letade olika konserver etc att konvertera till små vedkök innan han landade i Solon som bara lämnar vit aska efter sig.
Fantastisk förbränning med en wood gas stove. En helt annan låga än andra "eldar".
Hur som: väldigt trevligt med små vedkök. Gratis bränsle överallt och som ger en Lägereld Lite™-känsla. Har suttit och eldat dem sent in på kvällen många gånger bara för att eld har nåt.
Det är nackdelen med en wood gas stove. Inte bara att mata på mer brännbart.
En fördel med små kök är att veden räcker så mycket längre än med en öppen brasa (som gärna ryker mer än den värmer).
Vårskidade en gång över norrländska myrar med dåvarande. När det var matdags samlade jag ihop en kubik grenar, (tömde persikorna i matkåsan), gjorde en enkel hobostove av burken och kokade nudlar på den. Fortsatte att elda men det gick knappt nån ved alls. Det läget vill man ha mörka kvällar. :)
edit: BFS hann före 🙃
Yes! Plötsligt händer det!

Bikepacking
Det är nackdelen med en wood gas stove. Inte bara att mata på mer brännbart.
Vänta, nu hänger jag inte med... Har det fallit bort något ord? Det är min Solo (som ju kallas wood gas stove även om det finns diskussioner kring om de verkligen skapar gas) jag sitter och fyller på kvällen lång i takt med whiskeymuggen!

Bikepacking
Vänta, nu hänger jag inte med... Har det fallit bort något ord? Det är min Solo (som ju kallas wood gas stove även om det finns diskussioner kring om de verkligen skapar gas) jag sitter och fyller på kvällen lång i takt med whiskeymuggen!
En hobo stove är ju mer som en rocket stove (syre/bränsle in underifrån). Och en wood gas stove är just en wood gas stove. En (top lit) wood gas stove är ju effektivast när den långsamt brinner uppifrån och ner. Gas frigörs från bränslet och antänds uppe vid de övre luftintagen (där varm luft strömmar in). Därav de underbara lågorna. Det går såklart att elda "traditionellt" även i en wood gas stove, genom att fylla på mer bränsle uppifrån (på glöden), men då går det snabbare (och det blir mer som en hobo/rocket stove). Man använder inte gasen på samma sätt. Plus att man missar mycket strålningsvärme.
Detaljer, detaljer. :) Det är aldrig fel att elda!

Tillbaka
Topp