Bikzz
Aktiv medlem
Bikepacking
15 kg totalt inkl allt för en övernattning (vatten, kök, sovsäck, liggunderlag, ej tält då det blir vindskydd). Rätt nöjd med den vikten då jag ändå försökt köpa budgetgrejer med skapligt låg vikt. Då ser ni att det är ”bikepacking light” med låg komfort med en hyfsat snabb gruskompatibel cykel. Vad hamnar ni på för vikter på ekipagen?
Vad är erfarenheterna av att spara lite vikt - vad kan man ta bort eller köra lättvikt och var ska man det inte tycker folket?
OBS: detta är inte menat som upptakt till en diskussion om ”lättvikt vs tungvikt” men det vore intressant att höra åsikter om vikt kontra funktion för olika produkter och ändamål. Själv tycker jag köksutrustning är en lätt sak att banta på korta turer men det beror kanske mest på att jag inte bryr mig så mycket om varm mat - varmt te eller kaffe räcker bra.
Tycker det är ett eget val. Vill man ha det lite mer bekvämt, campa mkt, ta med lite extra prylar och laga smarrig mat ? Eller ha en så lätt packning som möjligt ? Det sista är inget självändamål även om många skryter om hur lätt packning dom har.