Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Nu var det ett tag sedan jag skrev något om var jag är, så kanske dags för en uppdatering.
Jag cyklade västerut från Pamplona genom norra Spanien men söder om bergen. Var inte så intressant resa... kuperat och nästan inga träd alls, så när det blåser motvind (vilket det gjorde) så är det inte vindbyar utan en konstant vägg att brottas med.
När jag kom till Santiago de Compostela så svängde jag och befinner mig nu i Porto.
De stora vägarna i Portugal är än så länge riktigt bra och underbara cykelvägar, men lämnar man dessa så är det kullersten... överallt... inte bara i städerna utan mitt i "skogen" är det kullerstensväg. Som om alla portugeser har en fetish om att förstöra cyklar.

Stravadata:
Distance: 4216 km
Elevation Gain: 32326 m

Senast ändrad:
Bikepacking
Tänkte uppdatera min 20år gamla sovsäck och har kikat lite på Pajak radical 1z som verkar gör bra för att vara sann. Äre nån som har erfarenhet om den?

Bikepacking
Vad är det som du uppskattar med den? Det finns ju andra liknande.

Bikepacking

Bikepacking
Måste erkänna att den där har gått mig helt förbi. Annars har jag varit inne å kikat på cumulus light line 3-400. Det jag gillar med pajak en är väl främst vikten, tempen, bulk en och att den kör en hellång dragkedja så man kan använda den som en quilt nära på vid varma nätter. Hört fler säga att man får mer för pengarna av en pajak än en cumulus. Något jag it e själv kan bekräfta då jag inte äger någon av dom. Jag e bara sugen på att byta ut min 2,5kg komet som äter upp över 30l i min packning. 2,2l känns så jä*la lockande för omväxling.

Är det btw nån skillnad mellan anka och gåsdun? Hört vissa säga att ankdun luktar hund när den blir blöt. 😬

Bikepacking
Är det btw nån skillnad mellan anka och gåsdun? Hört vissa säga att ankdun luktar hund när den blir blöt. 😬
En av de stora nackdelarna med dun är att blöt dun oavsett sort förlorar stor del av sina isolerande egenskaper. Om det luktar eller inte beror nog mer på vilken giftbehandling dunet har utsatts för än anka/gås.

Bikepacking
Måste erkänna att den där har gått mig helt förbi. Annars har jag varit inne å kikat på cumulus light line 3-400. Det jag gillar med pajak en är väl främst vikten, tempen, bulk en och att den kör en hellång dragkedja så man kan använda den som en quilt nära på vid varma nätter. Hört fler säga att man får mer för pengarna av en pajak än en cumulus. Något jag it e själv kan bekräfta då jag inte äger någon av dom. Jag e bara sugen på att byta ut min 2,5kg komet som äter upp över 30l i min packning. 2,2l känns så jä*la lockande för omväxling.

Jag har en Quilt/sovsäck från Marmot (med "bara" 650fp). Underbart/praktiskt att kunna trycka ihop sovsäcken till väldigt liten volym. Det ger nya möjligheter.

Bikepacking
Den X-Lite som jag länkade till väger 350g och tar upp 1.7l, men kostar €130 mindre... Med de kronorna du får över kan du fixa till det som du vill med säcken, de tar custombeställningar också.
Precis min tanke. Vet att många ex klagar på 3mm dragkedjan så den kommer jag isf växla upp till en 5mm helvägs. Gillar när man kan ha valmöjligheten att köra den som en quilt den varmaste tiden på året.
Ska lura lite mer med cusumgrejerna men x-lite är helt klart ruggigt intressant

Bikepacking
19 grader som kallast under natten, nästan för varmt för att sova i tält. Jo jag är fortfarande i Portugal. Försöker göra kortare dagsetapper nu för att få några fler dagar här innan resan går österut genom södra Spanien, så att de flesta vägar är cyklingsbara igen efter översvämningarna.

Bikepacking
Lastnät, bu eller bä?

Tanken är att det skall hålla fast en drybag på pakethållaren, och möjligen göra att man får plats med, t.ex en extra jacka eller liknande.

Bikepacking
Ett nja? Har du ett hemma och det funkar så kör. Men jag hade nog hellre haft någon form av straps, de kan återanvändas till massa olika saker när man är ute.

Bikepacking
Lastnät, bu eller bä?

Tanken är att det skall hålla fast en drybag på pakethållaren, och möjligen göra att man får plats med, t.ex en extra jacka eller liknande.
Bara om det är lättare saker typ regnjacka eller handuk. Packremmar helst med metallspänne för plast åldras snabbt och/eller pajar om man en trött morgon missar att spänna och får in remmen i hjulet. Been there...

Bikepacking
Remmar är bättre. Har såna där elastiska stroppar (med old school krokar) till jackor och lätta saker. Man kan få "tryck" med två såna på en drybag (på pakethållare). Ett lastnät trycker inte alls på samma sätt. Det blir för löst och på en smal pakethållare måste du få drybagen att ligga still.

Screenshot_20241106_123915_Gallery.jpg

Bikepacking
Funkar ju bra med en kombination. Håller med om att ett elastiskt nät sällan håller ett lite tyngre föremål på plats ordentligt, framförallt inte om det blir lite skumpigt. Så dra fast det som skall sitta hela dagen med remmar, sen ett nät över som man kan knö in lättare (eller lite omtåliga föremål som exempelvis en chipspåse) under.

Bikepacking
Packpåsar och annat man spänner fast med elastiska remmar/nät rör sig mer när det skumpar och vibrerar. Har ett par påsar och ett HB tält som det nötts hål på av bultarnas skarpa kanter på pakethållaren.

Bikepacking
Packpåsar och annat man spänner fast med elastiska remmar/nät rör sig mer när det skumpar och vibrerar. Har ett par påsar och ett HB tält som det nötts hål på av bultarnas skarpa kanter på pakethållaren.
Det ska sitta tight. Det går att göra med flera elastiska remmar (om det är lätt packning), men det blir inte samma tryck som med ickeelastiska remmar.

Bikepacking
Långt uppe i de Värmländska obygderna, vid gränsen till Norge, sitter jag i en gammal visthusbod och läser en bok om mord som jag hittade. Helt beckmörkt här ute i skogen. Får se imorgon om jag fortsätter norrut en bit till, väderprognosen ser lovande ut:)

20241108_103315.jpg

Senast ändrad:
Bikepacking
Långt uppe i de Värmländska obygderna, vid gränsen till Norge, sitter jag i en gammal visthusbod och läser en bok om mord som jag hittade. Helt beckmörkt här ute i skogen. Får se imorgon om jag fortsätter norrut en bit till, väderprognosen ser lovande ut:)

Visa bilaga 737185
Ser härligt ut! Vad har du för sovutrustning nu när det är lite kyligare? Min sovsäck har en komforttemperatur på runt 8 grader så idag är jag begränsad till turer där jag kan sova i raststugor med kamin.

Bikepacking
Ser härligt ut! Vad har du för sovutrustning nu när det är lite kyligare? Min sovsäck har en komforttemperatur på runt 8 grader så idag är jag begränsad till turer där jag kan sova i raststugor med kamin.
Sov med underkläder i ylle och/eller en till tunnare sovsäck så är det lugnt hälsar vi fyllon från På Spåret-soffan!

Bikepacking
Den quilt jag använder har comfort på 9°C och limit på 4°C, men jag har sovit med den ner till 1°C. Det handlar bara om att använda flera lager kläder och isolerande liggunderlag.

Bikepacking
Sov med underkläder i ylle och/eller en till tunnare sovsäck så är det lugnt hälsar vi fyllon från På Spåret-soffan!
+1 på dubbla säckar. Stalltipset om man kör med dunsovsäck är att ha en syntetsäck utanpå enligt teorin att kondensen då hamnar i den förhållandevis okänsliga syntetsäcken i stället för i dunsäcken.
Jag har en säck med komforttemp kring 0°C (vilket visserligen bara är en indikation, olika människor upplever kyla på olika sätt). När jag kombinerar den med billigaste tunnaste syntetsäcken från Haglöfs så fixar de tillsammans mycket lägre än så. Begränsande brukar då istället vara isoleringen mot marken, dvs tänk även på liggunderlagen.

Bikepacking
Den quilt jag använder har comfort på 9°C och limit på 4°C, men jag har sovit med den ner till 1°C. Det handlar bara om att använda flera lager kläder och isolerande liggunderlag.
Jodå, nog går det. Jag har haft trippla byxor, fyra par strumpor, tre tröjor, fleece, dunjacka, balaklava, mössa och dubbla vantar och då har det fungerat ner till någon enstaka minusgrad men lite opraktiskt att släpa på allt det när man är ute på tur.

Bikepacking
+1 på dubbla säckar. Stalltipset om man kör med dunsovsäck är att ha en syntetsäck utanpå enligt teorin att kondensen då hamnar i den förhållandevis okänsliga syntetsäcken i stället för i dunsäcken.
Jag har en säck med komforttemp kring 0°C (vilket visserligen bara är en indikation, olika människor upplever kyla på olika sätt). När jag kombinerar den med billigaste tunnaste syntetsäcken från Haglöfs så fixar de tillsammans mycket lägre än så. Begränsande brukar då istället vara isoleringen mot marken, dvs tänk även på liggunderlagen.
Dags att söka upp en till säck mao. Liggunderlaget jag har ska klara rätt många minusgrader och jag märkte i somras hur stor skillnad det gör när jag tog en tur med ett annat i skumplast som var helt kasst. Vaknade av kylan flera gånger trots över 10 grader i luften.

Stort tack för alla råd!

Bikepacking
Några cyklar långt på riktigt i november och knyter fast packningen på sin 90-talscykel med skosnören. Andra (som jag) drömmer om att göra detsamma men tittar på På spåret och dricker bubbelvin istället. Hatten av för er riktiga cyklister!
Hatten av för all fantastisk kunskap man tillägnar sig via På Spåret. Och bubbel är gott. 👌🏻

Nu ska jag krypa ned i min säng efter att ha sett en svinbra dokumentär om inspelningen av We Are the World. Två glas rödvin slank ned.

Natti natti.

PS. Sådana där elastiska gummirep hette ”fjongfjongar” i min familj när jag växte upp. DS.

Senast redigerad av en moderator:
Bikepacking
Har en syntetsäck för vinterbruk som är med nästan året runt utom under högsommaren, den klarar ned till runt minus 10 utan större problem och sen har jag ett vanligt liggunderlag av lite tjockare modell.

Bikepacking
Så du sparar fortfarande ned alla bilder jag lägger upp
Jag är ledsen om det rubbar dina cirklar, men jag sparar inga bilder, det sköter happy om.

Detta är inte första ggn jag har förklarat det för dig, men du fortsätter trots det med samma maniska inlägg, varför det?
En sådan här mani är är inte ett normalt beteende.

Bikepacking
Jag är ledsen om det rubbar dina cirklar, men jag sparar inga bilder, det sköter happy om.

Detta är inte första ggn jag har förklarat det för dig, men du fortsätter trots det med samma maniska inlägg, varför det?
En sådan här mani är är inte ett normalt beteende.
Om du sparat själv eller letar upp dem på forumet för att hitta dina inbillade fel är inte saken utan att ditt beteende inte är normalt. Du har uppenbarligen inget annat intresse av dem så vad är ditt syfte med det du håller på med?

Bikepacking
Liggunderlaget betydelse märker man i en hängmatta, testade utan isolering en minusnatt och det var svinigt kallt. Med ett liggunderlag i hängmattan är det bättre men inte bra, enligt de som är mera erfarna är underquilt ett måste vid minusgrader. Så skippade hängmattan vintertid.

Tillbaka
Topp