Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det här med liggunderlag? På jakt efter ett, wide och antagligen också long. Kollat på:
-Nemo Tensor all season LW (som verkar vara svår att få tag på).
-Exped Ultra 3R LW
-Amok Fjöl ultralight
Vad kör ni med och är ni nöjda?
Har Exped 3R LW i mumieform och har varit jättenöjd hittills. Pumppåsen känns rejäl trots låg vikt, och det är helt ok vikt och packstorlek på själva liggunderlaget tycker jag.
Har nu dock börjat snegla mot Rabs 4R-underlag, då jag tror jag skulle klara mig på ett enda året runt (har idag ett R3 och ett R5, båda Exped).

Bikepacking
Hej alla!
👋
Jag letar efter cykelkompisar att resa med när jag tar den inte alltför raka vägen hem till Oslo. Om man vill bli med hela vägen eller bara för en dag så går det såklart bra, men avresa är den 5:e juli med målgång 9:e. Skicka ett DM om du/ni är intresserade så tar vi det därifrån :)

Rutten jag kommer följa är lika med:

Bilagor

• BP3.webp
    BP3.webp
    241 KB · Besök: 81
Bikepacking
Har Exped 3R LW i mumieform och har varit jättenöjd hittills. Pumppåsen känns rejäl trots låg vikt, och det är helt ok vikt och packstorlek på själva liggunderlaget tycker jag.
Har nu dock börjat snegla mot Rabs 4R-underlag, då jag tror jag skulle klara mig på ett enda året runt (har idag ett R3 och ett R5, båda Exped).
Japp, la till Rab ultrasphere 4,5 på listan.

Bikepacking
Den här har jag hört gott om, men inte provat. Finns i alla storlekar.

Bikepacking
@salle

Vet inte hur lätt efterfrågat liggunderlag ska vara, men jag är mycket nöjd med Big Agnes Rapide. Har 64x198 till mig och 51x183 till barnen. Det tjusiga, förutom att de är lätta och kompakta i förhållande till sin storlek, är att de är 11 cm i ytterkant och 9 "på mitten". Jag stannar kvar bättre på dessa än på mitt tidigare Exped, och än så länge efter 8-10 nätter har det funkar skitbra. Kan inte uttala mig om hållbarhet etc än, men allt håller ju tills det går sönder...

IMG_9836.webp

IMG_9837.webp

Väger 610 respektive 796 gram inklusive pumppåse, lagningskit och förvaringspåse.

Senast ändrad:
Bikepacking
Det här med liggunderlag? På jakt efter ett, wide och antagligen också long. Kollat på:
-Exped Ultra 3R LW
-Amok Fjöl ultralight

Jag köpte ett RAB ultrasphere förra året. Främsta kravet var liten packvolym och hyfsat lätt, temperaturklassning är inte så viktigt. Än så länge är jag nöjd med det, packpåsen är dock lite väl tight så man får inte slarva när man tömmer det på luft och rullar ihop det, det är väl det enda.

Bikepacking
Den här har jag hört gott om, men inte provat. Finns i alla storlekar.

Har fingrar på och hört recension av samma men förra modellen. Skulle jag köpa nytt nu (har ett Exped 5R) så skulle det bli ett StS Ether light XR. Men, dessa är båda lite stora ihoppackade för bikepacking kanske? Hade ett Exped 3R Mummy förut som var klart mindre i packvolym.

Bikepacking
Skall det vara lätt och isolerat så ligger ju Thermarest NeoAir XLite NXT bra till, 350g i regular men fortfarande 4.5 i R-värde. Så varmare och lättare än STS Ether Light XR. Däremot är lite smalare och lite tunnare, 51 vs 55 och 7.5 vs 10.

Senast ändrad:
Bikepacking
@salle

Vet inte hur lätt efterfrågat liggunderlag ska vara, men jag är mycket nöjd med Big Agnes Rapide. Har 64x198 till mig och 51x183 till barnen. Det tjusiga, förutom att de är lätta och kompakta i förhållande till sin storlek, är att de är 11 cm i ytterkant och 9 "på mitten". Jag stannar kvar bättre på dessa än på mitt tidigare Exped, och än så länge efter 8-10 nätter har det funkar skitbra. Kan inte uttala mig om hållbarhet etc än, men allt håller ju tills det går sönder...

Visa bilaga 776171

Visa bilaga 776172

Väger 610 respektive 796 gram inklusive pumppåse, lagningskit och förvaringspåse.
Var också riktigt nöjd med Big Agnes Rapide. Mitt sprack dock när jag sov i tält på ett underlag som var något ojämnt, efteråt hade jag 2 hål på ovansidan av liggunderlaget. Skulle tro att innerstrukturen gick sönder på något sätt. Fick max 70 nätter ur mitt liggunderlag, så hållbarheten är jag inte superimponerad av. Men för komforten och packvolymen är det typ värt det

Bikepacking
Var också riktigt nöjd med Big Agnes Rapide. Mitt sprack dock när jag sov i tält på ett underlag som var något ojämnt, efteråt hade jag 2 hål på ovansidan av liggunderlaget. Skulle tro att innerstrukturen gick sönder på något sätt. Fick max 70 nätter ur mitt liggunderlag, så hållbarheten är jag inte superimponerad av. Men för komforten och packvolymen är det typ värt det
Det där är ju största skräcken för mig - att man är ute och helt plötsligt får sova på marken... 🤯

Undrar hur länge liggunderlag av lättviktstyp håller i genomsnitt. Det kommer ju vara en tidsfråga eftersom det inte är en evighetsprodukt. 70 nätter tar de flesta människor flera år att komma upp i skulle jag tro... Livslängden är något jag grämer mig över och oroar mig för iallafall!

Bikepacking
Att sidoväggarna/bafflarna spricker på Exped verkar de ha löst, det var ju annars något som inte gick att fixa i fält. De småhål som kommer a normalt slitage har jag lagat med det medföljande kittet.

Annars är det väl en avvägning: en dålig natts sömn för att liggunderlaget ger upp mot dålig nattsömn varje natt ute på CCF-underlag.

Bikepacking
Är ute på tur med kompis. Har cyklat Karlstad - Oslo - Larvik och sedan färja till Hirtshals och idag cykling i Danmark söderut. Var trist cykling genom Värmland mot gränsen, mycket på E18 men in mot och efter Oslo blev det fint, slitigt dock i en del backar. Idag kom äntligen medvinden genom norra Danmark, härligt!

Vi har bland annat hunnit sova i ett vindskydd vid en fjord, cyklat upp på taket på Oslos operahus och sett en sjuhelvetes lång strand. Nu rullar vi mot Köpenhamn och sedan Skåne.

Inte fotat så mycket men slänger in lite bilder iaf.Visa bilaga 775615Visa bilaga 775616Visa bilaga 775618Visa bilaga 775619
Turen fick tyvärr avbrytas pga otroliga rumpbesvär för min del. Just nu är sadeln main culprit men jag vet inte riktigt faktiskt. Har åkt hem och det läker fint men måste hitta en permanent lösning. Överväger bikefit då jag även hade en del andra positionsmässiga problem. Synd att det tog slut men det var en fin tur medan det varade.
1000018896.webp
1000018970.webp

Bikepacking
Turen fick tyvärr avbrytas pga otroliga rumpbesvär för min del. Just nu är sadeln main culprit men jag vet inte riktigt faktiskt. Har åkt hem och det läker fint men måste hitta en permanent lösning. Överväger bikefit då jag även hade en del andra positionsmässiga problem.
Trist
En bikefit kanske kan vara en bra idé om inte för annat så för att lugna din oro inför framtida långcyklingar.
Hoppas du får ordning på det.

Bikepacking
Turen fick tyvärr avbrytas pga otroliga rumpbesvär för min del. Just nu är sadeln main culprit men jag vet inte riktigt faktiskt. Har åkt hem och det läker fint men måste hitta en permanent lösning. Överväger bikefit då jag även hade en del andra positionsmässiga problem. Synd att det tog slut men det var en fin tur medan det varade.Visa bilaga 776348Visa bilaga 776349
Byxfett?

Bikepacking
Turen fick tyvärr avbrytas pga otroliga rumpbesvär för min del. Just nu är sadeln main culprit men jag vet inte riktigt faktiskt. Har åkt hem och det läker fint men måste hitta en permanent lösning. Överväger bikefit då jag även hade en del andra positionsmässiga problem. Synd att det tog slut men det var en fin tur medan det varade.
Det kan vara bra att börja med en sadel-fit innan bike-fit.

Bikepacking
Aldrig testat men kanske är något.
+1
Vanlig vaselin, eller ngt likn, brukar fungera bra och göra stor skillnad
tex
original___230306.jpg

Ska väl vara antibakteriellt vilket borde hjälpa en del när man är ute och campar med tvivelaktig hygien.
Det brukar påstås av de med mer medicinsk och biologisk kunskap än vad jag har att flitigt användande av antibakteriella produkter kan tvärtom leda till framtida problem eftersom bakterierna snabbt anpassar sig.
Att "torka sig vått" en extra gång och kanske efter det även med våtservetter är andra råd jag har fått.
Att inte ha ngt under cykelbyxorna liksom att tvätta dem ofta är förstås en självklarhet.
För den som inte vill eller kan använda cykelbyxor finns det ju cykelshorts och kalsonger med cykelstoppning, men just sådana har jag ingen egen erfarenhet av; googla!

Bikepacking
Har ett Rapide SL tent floor som jag nu sovit 47 nätter på, varav tre med tjejen. Har fått lappa det en del nu på sistone, i "dalarna" på ovansidan pyser det. Kan vara så att sand och bös som lägger sig där och långsamt nöter sönder tyget, men jag ser inget synligt slitage, så det känns lite suspekt att det är i sömmarna den börjat läcka. Har varit en i taget, så fort en är lappad börjar en ny läcka. Får se om problemet fortsätter.
I övrigt än den grymt skön att sova på, men är rätt högljudd.

Senast ändrad:
Bikepacking
+1
Vanlig vaselin, eller ngt likn, brukar fungera bra och göra stor skillnad
tex
original___230306.jpg

Det brukar påstås av de med mer medicinsk och biologisk kunskap än vad jag har att flitigt användande av antibakteriella produkter kan tvärtom leda till framtida problem eftersom bakterierna snabbt anpassar sig.
Att "torka sig vått" en extra gång och kanske efter det även med våtservetter är andra råd jag har fått.
Att inte ha ngt under cykelbyxorna liksom att tvätta dem ofta är förstås en självklarhet.
För den som inte vill eller kan använda cykelbyxor finns det ju cykelshorts och kalsonger med cykelstoppning, men just sådana har jag ingen egen erfarenhet av; googla!
Intressant. Tidigare har jag cyklat i vanliga shorts och kalsonger utan större problem, upp till 200 km på en dag utan några som helst problem på en vanlig sadel som kom med cykeln, men mer och mer gått över till cykelbyxor nu. Denna tur hade jag med mig bibs men fick domningar på ena rumphalvan när jag använde dessa. När jag istället använde vanliga shorts fick jag inga domningar men istället knottriga utslag och varfyllda finnar. Varfyllda grejer har jag aldrig fått tidigare men gissar att det kan bero på att cykelbyxorna inte tvättades mellan dagarna?

Bikepacking
När jag istället använde vanliga shorts fick jag inga domningar men istället knottriga utslag och varfyllda finnar. Varfyllda grejer har jag aldrig fått tidigare men gissar att det kan bero på att cykelbyxorna inte tvättades mellan dagarna?
Gissningsvis

Snart kommer ngnatt posta
This-Thread-Is-Worthless-Without-Pictures.webp

Hoppas att du får ordning på dina problem så att vi slipper det

Bikepacking
Jag får sällan skav men har däremot haft bekymmer med vad jag tror är inflammerade hårsäckar. Detta har löst sig helt och hållet med compeed skavsårsplåster, vilket jag brukar tjata om. Brukar cykla ett par dagar, få känning av bekymmer, sätta på ett par plåster och sen cykla vidare. Smidigt! Framförallt att aldrig behöva använda en massa salvor och annat kladd, vilket över tid skapar rena misären imho.

Man vill dock ha trimmat håret innan man sätter på plåstren kan sägas. Trimma, inte raka med hyvel ska tilläggas. Allt såklart utifrån egna förutsättningar och man ska veta att det inte finns några universallösningar som passar alla såklart.

Bikepacking
Har ett Rapide SL tent floor som jag nu sovit 47 nätter på, varav tre med tjejen. Har fått lappa det en del nu på sistone, i "dalarna" på ovansidan pyser det. Kan vara så att sand och bös som lägger sig där och långsamt nöter sönder tyget, men jag ser inget synligt slitage, så det känns lite suspekt att det är i sömmarna den börjat läcka. Har varit en i taget, så fort en är lappad börjar en ny läcka. Får se om problemet fortsätter.
I övrigt än den grymt skön att sova på, men är rätt högljudd.
Exakt, det är i dalarna på ovansidan mitt läcker också. Tror också det blivit fler hål i mitt med tiden

Bikepacking
De sägs ju ha bra villkor för reklamation hos Big Agnes, men jag vet inte om det behöver skickas tillbaka till amerikat isf...
Det har dom, köpte ett liggunderlag med hål i på REI för en billig peng (eftersom det var hål i det). Låg i garderoben i några år innan jag på vinst och förlust mailade Big Agnes och frågade om de kunde laga det åt mig. De skickade mig ett nytt istället. Behövde skriva nåt på det gamla och klippa sönder det har jag för mig.

Bikepacking
Ny quilt som behövde testas. Så tog lite prylar och rullade från Sthlm mot stugan på grusvägar. Blev jagad av ondskefulla moln vid Vagnhärad och fick ta ett snabbt beslut att byta nattställe från det innan uttittade. Hittade en fin liten sjö även om den låg mellan e4:an och tågspåret 😀. Hann nästan få upp tältet också innan regn och åska slog till.. Quilten fick godkänt även om den är lite i varmaste laget för det här vädret.
Finkaffe från bror förgyllde morgonen! Ut på tur, aldrig sur!

Bilagor

• IMG_7082.webp
    IMG_7082.webp
    689 KB · Besök: 70
  • IMG_7078.webp
    IMG_7078.webp
    1.1 MB · Besök: 70
  • IMG_7076.webp
    IMG_7076.webp
    1.2 MB · Besök: 77
  • IMG_7075.webp
    IMG_7075.webp
    1.5 MB · Besök: 75
  • IMG_7087.webp
    IMG_7087.webp
    1 MB · Besök: 71
  • IMG_7085.webp
    IMG_7085.webp
    951.3 KB · Besök: 75
Bikepacking
Femdagarstur från Göteborg, utmed kusten till Helsingborg, sen hem mot Göteborg igen men lite längre inåt landet. Fjärås ikväll med magisk tältplats!

IMG_9898.webp

Fina dagar förutom lite regn natten till idag och sen en massa blåst idag på dagen. Ska vara hemma innan regnet imorgon är planen!

Inte många bilder tagna, men har sett solen gå ner över vattnet, fälten stå i sommarprakt och haft det riktigt jäkla fint!

image0000001.webp

image0000001.webp

Bikepacking
-Exped Ultra 3R LW
-Amok Fjöl ultralight
Jag har tidigare haft ett exped down Winter som var jätteskön men tung. Nu kör jag med Therm-a-Rest NeoAir Xlite NXT MAX Regular, den extra breda men normallånga, NXT är den mindre prassliga varianten. Är väldigt nöjd. Bra R-värde, skön o superlätt. Kostar en slant dock men fick en bra rabatt på Varuste.net för ett drygt år sen.

Bikepacking
Sen RR men Hey!
Inför midsommar skulle jag upp till familjens stuga och jag längtade efter att få sitta på sadeln och köra försiktigt och känna att knät kan i den mån den kan.

Sagt och gjort så packade jag för äventyr och tog tåget från Gbg till Säffle för att sedan åka de sista ca 6 milen till stugan.

Knäna höll och jag firade midsommar som de flesta andra (åkte på vagn dragen av traktor och allt där till) dagen efter packade jag mina ting och blev skjutsad till Nysäter för att dra ned lite på distansen och sen så satte jag fart mot Åmål för att äta på Sibylla och sen sova i Fengersfors. Dagen bjöd på lite dålig rutt planering men blev väldigt bra då jag hittade lite alternativa lösningar med helt grymma stigar och grusvägar. Den dagens minus var vägen mellan Åmål och till svängen av mot Fengersfors, hårt trafikerade väg och ingen väggren. Men Hey då får man dra på sig skygglapparna och stänga av lite. Det är rätt gött när man kommer in i det.

Sedan var det böljande vägar fram till Fengersfors. Det avslutandes med bad och äta nötter. Dagen efter vaknade jag vid 5-tiden och vid 06.30 åkte jag iväg. Fantastiskt att vara ute så tidigt då det är nästan noll med trafik. Sedan blev det mosande till Mellerud, trodde Sibylla skulle hunnit öppna när jag kom, men ack så fel. Så jag köpte bananer och nötter samt en äppeljuice (den drack jag för Jan Heine ;) )

Efter det vart det den långa vägen, eller ja känslan av den långa vägen till Vänersborg.
Bra väder och hyfsad vind i ryggen gjort att det bara var att mata på. Det kändes fantastiskt. Vid 12 tiden befann jag mig äntligen i Vänersborg. En fantastisk helg med ca 25 mil på tre dagar. Fantastiskt att vara tillbaka i sadeln och att få känna vind, som och se vägarna.

Tack och bock!

Edit: glömde skriva att i höjd efter upperud kom en epa som la sig precis framför, självklart fångade jag dagen och låg rulle i några minuter innan vi skiljdes åt. Tack för det du okände välgörare.

Bilagor

• 20250622_101801.webp
    20250622_101801.webp
    776.1 KB · Besök: 63
  • 20250622_101409.webp
    20250622_101409.webp
    853.1 KB · Besök: 69
  • 20250622_074612.webp
    20250622_074612.webp
    507.4 KB · Besök: 68
  • 20250621_185500.webp
    20250621_185500.webp
    1.1 MB · Besök: 73
  • 20250621_181044.webp
    20250621_181044.webp
    455.6 KB · Besök: 70
  • 20250621_180046.webp
    20250621_180046.webp
    584.7 KB · Besök: 64
  • 20250619_202255.webp
    20250619_202255.webp
    597.8 KB · Besök: 70
  • 20250619_201331.webp
    20250619_201331.webp
    512 KB · Besök: 70
  • 20250619_193041.webp
    20250619_193041.webp
    517.1 KB · Besök: 69
  • 20250619_173051.webp
    20250619_173051.webp
    315.5 KB · Besök: 64
  • 20250629_124553.webp
    20250629_124553.webp
    524.4 KB · Besök: 61
Senast ändrad:
Bikepacking
Ser ut att vara i minsta laget (om inte tändsticksasken är väldigt stor).

Screenshot_20250706_195444_Gallery.webp

Detta är den stora kastrullen i ett Trangia. Det räckte och blev över (men inte mycket över).

Bikepacking
Är det någon som har koll på den aktuella statusen på grusvägen mellan Nusnäs och Vikarbyn på Siljansleden? Vill helst undvika rv 70.
Ja, den cyklade jag för lite drygt en vecka sedan och den är i jättebra skick.
Vikarbyn är samhället till höger, Garsås i mitten och Nusnäs längst till vänster i bilden.
IMG_0551.webp

Enda som fanns att anmärka på är ett gäng fågelskådare som ställt upp sina stativ med kikare mitt i vägen, då fick det bli lite slalom mellan dem.

Kom på att det var några hundra meter med grövre grus efter Garsås, men absolut ingen sprängsten.

Senast ändrad:
Bikepacking
Ja, den cyklade jag för lite drygt en vecka sedan och den är i jättebra skick.
Vikarbyn är samhället till höger, Garsås i mitten och Nusnäs längst till vänster i bilden.
Visa bilaga 778697
Enda som fanns att anmärka på är ett gäng fågelskådare som ställt upp sina stativ med kikare mitt i vägen, då fick det bli lite slalom mellan dem.

Kom på att det var några hundra meter med grövre grus efter Garsås, men absolut ingen sprängsten.
Skönt att höra, sprängsten är elakt mot däcksidorna. Då satsar jag på den sträckan!

Bikepacking
Är det någon som har koll på den aktuella statusen på grusvägen mellan Nusnäs och Vikarbyn på Siljansleden? Vill helst undvika rv 70.
Det går även att undvika 70an genom att cykla norr om den och då till stor del på asfalt.
Från Färnäs/Moraklockan är det asfalt till Ingärdingsbodarna, sedan grus upp till Tammeråsen och återigen asfalt därifrån ned till Vikarbyn.
Denna sträcka är några km längre jmf med söder om 70an och mer uppför (~70-90hm uppför)
Men det är endast ~3km grus men med ~70hm uppför då.

Bikepacking
Det går även att undvika 70an genom att cykla norr om den och då till stor del på asfalt.
Från Färnäs/Moraklockan är det asfalt till Ingärdingsbodarna, sedan grus upp till Tammeråsen och återigen asfalt därifrån ned till Vikarbyn.
Denna sträcka är några km längre jmf med söder om 70an och mer uppför (~70-90hm uppför)
Men det är endast ~3km grus men med ~70hm uppför då.
Tack för info, planen är att starta från Leksand mot Vikarbyn sedan vidare runt Siljan.

Tillbaka
Topp