RR - Bohuslän Runt
Lite spontant fick jag och numera två kompisar (första gången jag träffade den ena!) planerat in en bikepacking (vi bodde dock i stugor/vandrarhem där med lite packning), Bohuslän runt måndagen efter midsommar. Vi utgick från Göteborg och kom fram till den här rutten. Vi planerade övernattning i stuga i Lysekil, stuga i Strömstad och vandrarhem i Uddevalla. Där med fyra cykeldagar.
Vi var lite oroliga då vädret skulle vara sådär.. Den ändrades dock dag till dag så vi tänkte det skulle bli ostadigt och skitfande.
Dag 1 (118km):
Men måndagen var kommen och vi kom oss ut. Vi kom iväg lite sent pga logistiska skäl men trampade iväg lagom till klockan slog 12, det var uppehåll. Väl i Kode öppnade sig himlen. Vi bestämde oss för att passa på att stanna och äta, även fast ingen direkt var hungrig.
Men nu var det avklarat och regnet avtog. Vi cyklade på och regnet kom och gick men inga större skurar.
Väl i Varekil stannade vi för att fika. Kaffe och bulle! Till vår stora förvåning var kaffet gratis när man handlade något mer. Enkla 5/5 till ICA i Varekil, rekommenderas starkt.
Efter det trampade vi på ganska frekvent till vi kom till Malö leden. Något av en höjdpunkt för mig som stor Evert Taube fantast. Jag är från Bohuslän så inget exotiskt så, men att få cykla genom klassisk Taube-mark var något speciellt ändå. Ljuvligt.
Färjorna klaffade bra och vi cyklade vidare till Fiskebäckskil, där fick vi vänta en timme på färjan. Dock en trevlig och naturlig pause. Väl i Lysekil var det inte långt kvar förens vi kunde göra oss hemmastadda i första lägret.
Verkligen trevligt med camping. Jag kommer ta med min familj på camping framöver. Enkelt, mysigt och roligt för alla åldrar.
Prognosen för morgondagen sa sol men stark sydvästlig vind. Vi skulle ju norr över så det skulle vara till vår fördel i de flesta fallen.
Dag 2 (118km):
Nästa dag kom vi iväg och visst hade vi vinden i ryggen. Första milen gick enkelt med stor fin vägren, vilket snart skulle ändra sig. Vi kom på nyasfalterade väg 171. MYCKET trafik, MYCKET blåst (nu i ansiktet) och INGEN vägren. Vi ville bara överleva innan vi skulle svänga av mot Bovallstrand där vi satte oss för att fika.
Senare lugnade trafiken ner sig och vi cyklade genom de gamla fiskesamhällena, Hamburgsund, Fjällbacka och Grebbestad. Vi stannade och käkade i Grebbestad och rullade senare vidare mot Strömstad och vår stuga. Ännu en camping som visade sig från sin bästa sida. Trevligt folk och miljö.
Dag 3 (117km):
Dagen då vinden vände, dvs nordlig vind och vi skulle söder ut. Hur är det möjligt? Den avtog också samt att solen lös och det var en behaglig temperatur.
Nu cyklade vi mer inåt i landet, vilket resulterade i mycket reducerad trafik vilket var välkommet. Vi snuddade på gränsen till Norge och det rullade på enkelt genom några få små samhällen, genom skog och förbi fina sjöar. Detta var nog vår bästa dag hittils.
Väl framme i Uddevalla slingrade vi oss fram genom strandpromenaden som ledde oss fram till där vi skulle bo, STFs Gustavsbergs Kurort. Fantastiskt vackert en sån här fin sommardag. Se av bilderna!
Vi rundade av kvällen med några pilsner i solnedgånen till ljudet av några som fiskade.
Dag 4 (97km)
Lite mör i kroppen var man men vi kom i väg ändå. Motvind stod på schemat så lite mer ruljans på dragjobbet fick det bli idag.
Någon mil in kom vi på en fint packade grusväg som vi inte hade räknat med. Genom skog tog den oss upp och ner i kanske två mil. Det visade sig att det var en helt fantastiskt sträckning, även fast vi hade LVG hojar.
Snart var vi i Lilla Edet där vi fikade (en massa).
Vi tog en kort pause för att pumpa i Kungälv. Vi var ivriga att få komma hem igen så det blev inte mycket mer av denna dagen.
Summa summarum så var alla väldigt nöjda med vår cykelsemester. Nivån var lagom för alla tre och vi hade alla en positiv inställning till resan och vi hjälpte varandra kamratligt hela vägen. Vi diskuterar redan vart vi ska cykla nästa år! Vi hoppas och tror det kommer bli en årlig tradition.