Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Ska också ge mig ut på cykeläventyr för första gången i sommar är tanken.

Har köpt lite lasthållare till gaffeln, styre, sadel, ram men synd att inte min allebike rocket har fästen för pakethållare, överväger att skaffa någon annan variant. Stor sadelväska tycker jag svingar för mycket när man trycker på i backarna..

Någon som byggt om en vanlig pakethållare? Tänker att det borde gå att få fast den med några rejält gummerade slangklämmor på seatstays, och så något runt sadelröret för att förankra den längsled.

Senast ändrad:
Bikepacking
Provrullade min nya setup - istället för sadelväska blir det Ortlieb Quick Rack och Ortlieb Dry Pack. Stoppade bara in lite random grejer för att ha något i så det går att spänna fast ordentligt.

Sitter bra, och racket är plättlätt att ta bort. Tänker det ska kunna flyttas mellan cyklar när det förhoppningsvis kanske blir aktuellt att cykelpendla igen när dottern börjar skolan till hösten.
IMG_20260313_174917.webp

Bikepacking
Jag är på jakt efter ett bikepackingtält inför några dagar i Norge i mitten av maj. Var på väg att beställa Naturehikes Cloud Trek 2 men nu har det varit slutsålt en period och vet inte om det kommer komma in i lager igen. Sitter någon på tips på något likvärdigt? Gärna under 2000kr, men jag kan sträcka mig till 2500 om det behövs, och det får gärna vara max 40 cm brett nedpackat då jag vill få plats med det på styret.

Bikepacking
Jag tyckte aldrig det var funkis att ha enbart tältet monterat på styret i avsedd packpåse (hade ett motsvarande Big Agnes). Har aldrig haft något tält packat i originalsäck förutom om jag haft med det i bilen. Allt som oftast blir formfaktorn fel och inte optimerad, och när det kommer till cykling är det skitsvårt att få med sig grejerna hur man än vrider och vänder på saken (bortsett från panniers då såklart, då blir det nog väldigt enkelt).

Finns miljarder sätt att lösa det där på såklart, men i slutändan är det "enda" viktiga att förhålla sig till att man har ett nätt (men bra) tält, samt att man har en lösning för att få med sig tältstängerna på ett bra sätt. Det är i princip bara stånglängden som säger om det är ett dedikerat "bikepackingtält" eller inte.

Jag har ett mer konventionellt lätt tält med vanlig stånglängd och har stängerna i ramväskan. Fungerar kalasbra, men har också då provat ut packningen under många år.

Bikepacking
Någon som byggt om en vanlig pakethållare? Tänker att det borde gå att få fast den med några rejält gummerade slangklämmor på seatstays, och så något runt sadelröret för att förankra den lälängsled.
Varför bygga om pakethållaren? Är det inte för tunga grejor på den går det ju att klämma fast den som du beskriver. Har använt en dylik gummiklämma runt sadelstolpen som pakethållarfäste.

Bikepacking
Ska också ge mig ut på cykeläventyr för första gången i sommar är tanken.

Har köpt lite lasthållare till gaffeln, styre, sadel, ram men synd att inte min allebike rocket har fästen för pakethållare, överväger att skaffa någon annan variant. Stor sadelväska tycker jag svingar för mycket när man trycker på i backarna..

Någon som byggt om en vanlig pakethållare? Tänker att det borde gå att få fast den med några rejält gummerade slangklämmor på seatstays, och så något runt sadelröret för att förankra den längsled.
Jag har kört merparten av min bikepacking med stor sadelväska och tycker precis motsatt, men har ju sett att det finns dåligt konstruerade sådana som svänger en hel del. I praktiken skulle jag säga att med en bra sadelväska är det inga problem, men för det andra är det sällan man tar i speciellt mycket under långcykling så att detta skulle bli ett problem. Jag gillar att ståcykla uppför även under långcykling och har således spenderat ganska mycket tid med att vifta sadelväskan fram och tillbaks utan några bekymmer öht.

Med det sagt gick jag förra året över till minimalistisk egenbyggd pakethållare för att få med lite mer volym baktill. Det är mer av religiösa skäl än något annat och jag vill nog mest få fram att med en bra sadelväska funkar det fint att cykla bikepacking. Man ska dock veta om att det gäller att ha lätta/små saker om man ska kunna få med sig helt sovsystem, lite reservkläder samt ett tält med enbart ram-, styr- och sadelväskor. Kör man konventionella campinggrejer är det panniers som gäller, annars kommer man bli besviken.

Bikepacking
Jag är på jakt efter ett bikepackingtält inför några dagar i Norge i mitten av maj. Var på väg att beställa Naturehikes Cloud Trek 2 men nu har det varit slutsålt en period och vet inte om det kommer komma in i lager igen. Sitter någon på tips på något likvärdigt? Gärna under 2000kr, men jag kan sträcka mig till 2500 om det behövs, och det får gärna vara max 40 cm brett nedpackat då jag vill få plats med det på styret.
Om du kan tänka dig att gå upp en prisklass så finns Naturehike Cloud up 2 i 20d tyg i lager lite varstans. Kostar under eller omkring 2000kr.

Håller med N3wton gällande formfaktorn, tält i originalpåse tar ofta orimligt stor plats. Det går att spara mycket volym genom att packa tältet och tältstängerna för sig. Så man behöver inte snöa in sig på angiven packvolym.

Tror Cloud up 2 har officiell volym på 8l, men jag har lyckats knöla ner inner och ytter från ett sådant tält i en packpåse på 3.5l utan problem.

Cloud up 2 har 40cm långa tältstänger. Att försöka packa ner dom kan vara svårt, jag brukar tycka det funkar bäst att spänna fast stängerna nånstans på cykeln eller väskorna. Jag har alltid haft större styrväskor som ändå varit bredare än 40cm så för mig har det funkat toppen att spänna fast tältstängerna utanpå styrväskan

Bikepacking

Naturehike cloud up 2?

Bikepacking
Det är ju rätt skönt med ett tält utan för mycket stänger när man ska ta det på cykeln. Jag har ett Six moon Lunar solo med en kolfiberstång. Slår alltså ett slag för tält som sätts upp med vandringsstavar och som man köper en karbångstång till när man bikepackar. Nackdelen är ju oftast att de är enkelväggiga vilket ger mer kondens. Och att de inte är självstagande. Men man spar ju också vikt.
Lanshan 1 eller 2, AstaGear Yun Chuan är ju budgetvänliga alternativ som finns på Ali för under 2tkr. Men Cloud up 2 är ju ett säkert kort det med. Eller Star River om man vill ha dubbla absider.

Bikepacking
1774302314748.webp

På bilden ser man min Corratec C-Cross som jag cyklade på till norska gränsen...utgick från Tyresö utanför Stockholm. Det var 2024. Pakethållare.
Två större flaskor i ramen. En färgglad väska på styret. En Fjällräven Kånken. En Vaude Aquaback.
Ingen ryggsäck...ville ha ryggen helt obelastad.
Hade med tält, gaskök. Sovsäck. Ombyte. Ja, det som behövs för en liten runda.
Efter den rundan bytte jag 105 bakväxeln och kassett till GRX-bakväxel och kassett med 36 kugg om jag minns rätt. Fram är det 105-växel.

Planeringen var med Ride with GPS, export till min Garmin Edge 530. Jag följde rutten jag lagt upp. Det fungerade väldigt bra. 482 km.
1774303005215.webp

Anledningen till att jag vill cykla sträckan var att jag ville cykla på Sockervägen...inte så många km egentligen, men det var en smugglarväg mellan Sverige och Norge. Sagt och gjort...så blev det.
1774303186017.webp

Till den som vill testa bikepacking säger jag bara: Bara gör det! Packa det som verkar funkar och stick iväg.

Bikepacking
kom precis ut på Blocket: https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/21779758

Bikepacking
Visa bilaga 821202
På bilden ser man min Corratec C-Cross som jag cyklade på till norska gränsen...utgick från Tyresö utanför Stockholm. Det var 2024. Pakethållare.
Två större flaskor i ramen. En färgglad väska på styret. En Fjällräven Kånken. En Vaude Aquaback.
Ingen ryggsäck...ville ha ryggen helt obelastad.
Hade med tält, gaskök. Sovsäck. Ombyte. Ja, det som behövs för en liten runda.
Efter den rundan bytte jag 105 bakväxeln och kassett till GRX-bakväxel och kassett med 36 kugg om jag minns rätt. Fram är det 105-växel.

Planeringen var med Ride with GPS, export till min Garmin Edge 530. Jag följde rutten jag lagt upp. Det fungerade väldigt bra. 482 km.
Visa bilaga 821208

Anledningen till att jag vill cykla sträckan var att jag ville cykla på Sockervägen...inte så många km egentligen, men det var en smugglarväg mellan Sverige och Norge. Sagt och gjort...så blev det.
Visa bilaga 821209

Till den som vill testa bikepacking säger jag bara: Bara gör det! Packa det som verkar funkar och stick iväg.
Blev det en runda i Norge också, eller vände du vid gränsen?

Bikepacking
Blev det en runda i Norge också, eller vände du vid gränsen?
Cyklade in en bit, vände och cyklade tillbaka en bit. Blev en tältnatt till. Sedan cyklade jag och mötte polaren som lattjade i den grymt branta backen Tossebergsklätten. Med min tunga cykel och kassa utväxling så cyklade jag inte uppför hela baken, utan körde push bike..,

Därifrån blev det bil hem. Jag var nöjd med hela äventyret.

Bikepacking
Flikar in lite kort för att hålla liv i tråden. Jag och Moses sover ute minst en gång i månaden året runt i samband med stort eller litet äventyr, och nu såhär i mars börjar det bli lite mer vårkänslor ute. Vädret kanske inte var på topp under helgens tredagars, men vårblommor i vägrenen och glada fåglar väcker ändå härliga känslor!

IMG_1531.webp

IMG_1515.webp

IMG_1519.webp

Ut med er i naturen!☺️

Bikepacking
Flikar in lite kort för att hålla liv i tråden. Jag och Moses sover ute minst en gång i månaden året runt i samband med stort eller litet äventyr, och nu såhär i mars börjar det bli lite mer vårkänslor ute. Vädret kanske inte var på topp under helgens tredagars, men vårblommor i vägrenen och glada fåglar väcker ändå härliga känslor!

Visa bilaga 822290

Visa bilaga 822291

Visa bilaga 822292

Ut med er i naturen!☺️
Snyggt!

Bikepacking

Visa bilaga 822290

Visa bilaga 822291

Visa bilaga 822292

Ut med er i naturen!☺️
Ja det är verkligen dags att ta sig ut nu. Perfekt med vindskydd o brasa o inga mygg! Tack för inspirationen!

Bikepacking
Det blir en tur på Gotland i sommar med familjen. Ska ner till Holmhällar och träffa släkten så vi (jag, fru, 6 åring på egen cykel och 2 åring i lådcykeln). Tänkte gena över ön från Visby och sen följa AurGotland-rutten så mycket det går ner till sudret. Vi kommer ta det ganska lugnt, mycket glass och bad.

Det som ställer till det lite är att vi måste hitta en tältplats för första natten söder om Visby och sedan någonstans mitt på ön innan möjligheterna öppnar upp sig längs den västra kusten. Har ni något tips om trevlig tältplats söder om Visby, Max 3 mil från hamnen samt någonstans mitt på ön för natt två?

Prel rutt

Bikepacking
Det blir en tur på Gotland i sommar med familjen. Ska ner till Holmhällar och träffa släkten så vi (jag, fru, 6 åring på egen cykel och 2 åring i lådcykeln). Tänkte gena över ön från Visby och sen följa AurGotland-rutten så mycket det går ner till sudret. Vi kommer ta det ganska lugnt, mycket glass och bad.

Det som ställer till det lite är att vi måste hitta en tältplats för första natten söder om Visby och sedan någonstans mitt på ön innan möjligheterna öppnar upp sig längs den västra kusten. Har ni något tips om trevlig tältplats söder om Visby, Max 3 mil från hamnen samt någonstans mitt på ön för natt två?

Prel rutt
Går i likande tankar själv, men utan släkt och riktigt mål. Så egentligen bara Cykla på ön med familjen.

Vad för lådcykel kör du? Väger själv mellan lådcykel och cykelvagn för 2 åringen.

Du har ju Kneippbyn camping strax söder om Visby, men kanske är för nära?

Ser att du cyklar genom Roma, har inget bra tips på riktig camping där men ser att dom har en större fotbollsanläggning. Egen erfarenhet är att det brukar gå rätt bra att hitta ostörd plätt för tält i anslutning till

Bikepacking
Går i likande tankar själv, men utan släkt och riktigt mål. Så egentligen bara Cykla på ön med familjen.

Vad för lådcykel kör du? Väger själv mellan lådcykel och cykelvagn för 2 åringen.

Du har ju Kneippbyn camping strax söder om Visby, men kanske är för nära?

Ser att du cyklar genom Roma, har inget bra tips på riktig camping där men ser att dom har en större fotbollsanläggning. Egen erfarenhet är att det brukar gå rätt bra att hitta ostörd plätt för tält i anslutning till
Klart ni ska cykla på Gotland. Vi cyklade såhär för ett par år sedan. Finns en kort RR i tråden om du letar. Mycket fint och hade gärna gjort det igen men nu är målet som sagt Holmhällar. https://ridewithgps.com/routes/43893596

Har en Bullitt för minstingen och packning.

I Kneippbyn sätter jag aldrig min fot.

Bikepacking
Någon som har någon erfarenhet av Vindelfjällen, eller området runt Ammarnäs - Arjeplog?

Håller på att planera nästa års semester, då jag numera har fått resesällskap. (Så i år blir det bara lokala dagsturer och 1-2 övernattningar)

Bikepacking

Prel rutt
2 mil söder om Visby har du Tofta Camping. Det är cykelbana hela vägen dit från Visby. Problemet är att det är militärområde hela vägen dit och campingförbud runt själva campingen, så tar ni den vägen så måste ni orka ända dit. Fortsätter man längs kusten kommer man sen till Ekstakusten där det är fantastiskt fint att fricampa en natt.

Bikepacking
2 mil söder om Visby har du Tofta Camping. Det är cykelbana hela vägen dit från Visby. Problemet är att det är militärområde hela vägen dit och campingförbud runt själva campingen, så tar ni den vägen så måste ni orka ända dit. Fortsätter man längs kusten kommer man sen till Ekstakusten där det är fantastiskt fint att fricampa en natt.
Ekstakusten är jättefint (värt att cykla förbi). Men också naturreservat, så man får vara extra försiktig där (jag har campat just utanför naturreservatet, och varit extra försiktig ändå).

Bikepacking
Ekstakusten är jättefint (värt att cykla förbi). Men också naturreservat, så man får vara extra försiktig där (jag har campat just utanför naturreservatet, och varit extra försiktig ändå).
Jag tältade där med familjen en natt och visst ska man vara försiktig, men det var ett tält eller en husbil var 40:e meter längs hela sträckan så man ska vara relativt tidig om man vill ha en bra plats. Alla vi såg campade snyggt så det var inget problematiskt vad jag kunde se.

Överlag så är det gott om plats för att fricampa längs nästan hela Gotlandskusten. Det är nog bara fågelskyddsområdena som är olämpliga att tälta i.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag tältade där med familjen en natt och visst ska man vara försiktig, men det var ett tält eller en husbil var 40:e meter längs hela sträckan så man ska vara relativt tidig om man vill ha en bra plats. Alla vi såg campade snyggt så det var inget problematiskt vad jag kunde se.

Överlag så är det gott om plats för att frikampa längs nästan hela Gotlandskusten. Det är nog bara fågelskyddsområdena som är olämpliga att tälta i.
Alltid bra att påminna om att vara rädd om de fina ställena. Tyckte också att det sköttes bra. När jag cyklade där stod husbilarna på parkeringarna (som var rätt många) och de andra bra tältställena var inte lika många (men hittade ett bra med utsikt över Karlsöarna). Som du säger, bra att vara ute i god tid.

Och resten av Gotland är ju fantastiskt också. Inte sällan har man en egen strand alldeles för sig själv. Ett helt underbart ställe att cykla på.

Bikepacking
Tack för input. Verkar inte så lätt det här. Cyklade med AurGotland för några år sedan så har sett det mesta längs kusten + den familjetur jag gjorde efteråt. Just söder om Visby känns svårt. Får kanske fundera på om vi ska ge oss in på ön direkt för att hitta en tältplats.

Gotland är verkligen otroligt härligt för cykling, både i snabb och lugn takt. Nästan varje natt var vi ensamma på någon strand och bara en gång såg jag några coola svenska overlanders som hade parkerat sina trucks långt ut på ljungheden i Lickershamn, töntar! Annars verkar folk uppföra sig väl.

Bikepacking
Har tillgång till en uppsjö kartappar men tänkte att någon hade ett litet hemligt ställe att tipsa om.

Stora Vede naturreservat får det nog bli första natten. Ser fint ut.

Tillbaka
Topp