Biketrade Sweden AB / Bikers Sweden AB i Göteborg

Såklart att det är fritt fram att köpa billigt o sälja dyrt. Det är en fri marknad.

Problemet för mig som eventuell köpare från Bikers Sweden är ju att han inte tillför mig ngt värde överhuvud taget, cykeln blir bara dyrare. Detta företag är bara en parasit i cykelvärlden så av ren princip kommer jag att undvika det som pesten oavsett om det är lagligt eller ej.

Även att vara parasit är fritt fram i marknadsekonomin. Problemet för mig och lagstiftaren verkar hålla med är att om man köper från ett företag ska man kunna ställa helt andra krav på korrekt informatation och övriga processer.

Såklart att det är fritt fram att köpa billigt o sälja dyrt. Det är en fri marknad.

Problemet för mig som eventuell köpare från Bikers Sweden är ju att han inte tillför mig ngt värde överhuvud taget, cykeln blir bara dyrare. Detta företag är bara en parasit i cykelvärlden så av ren princip kommer jag att undvika det som pesten oavsett om det är lagligt eller ej.
Du slipper surfa runt på "50" olika ställen och ha kontakt med "50" olika människor i jakt på en begagnad cykel. Det kan ju tänkas vara värt något.
Du bör få någon form av garanti vilket du inte får vid köp av privatperson. Det kan också tänkas vara värt något.

Köper du en begagnad bil av en bilhandlare får du troligen betala mer än vad du skulle fått om privatpersonen sålt den direkt till dig.
Samma sak fast det handlar om mycket mindre pengar och ett mindre påslag i kr.

Alla kan göra fel/ ha fel (förutom vuxna på internet....) Det är vad man gör av sina misstag som betyder något.

Javisst är det okej att ha olika åsikter.

Just användning är väl dock ett begrepp som är väldigt enkelt att kvantifiera, oavsett om det gäller cyklar, tandborstar eller toalettpapper.

Det räcker liksom med att produkten blivit använd en gång för att den inte ska kunna anses oanvänd :)
Nu talar du visserligen om begreppet använd. Medan Rasmus nyttjar (läs: bryter till) begreppet ganska använd. Just saying.

Avd: Sara vill ha det ganska exakt.

Folk verkar inte förstå hur de går tillväga. De sitter och glor på Blocket hela dagarna och trycker på uppdatera. Så de har då såklart mycket större chans att komma över varor till bra priser, då de är först att höra av sig.

Det är ganska vanligt att man direkt får ett bud på hälften av priset man lagt ut. Bara några minuter efter man lagt ut annonsen. Har hänt mig många gånger. Nu menar jag inte att alla gör så, men så fort jag ser sånt misstänker jag att det är såna som säljer vidare. Jag brukar då svara med ett specialpris bara för dem istället som är högre än det som står i annonsen.?

Det kan vara beroendeframkallande liknande som att ”dra i spaken” på en spelmaskin. Vilket har också liknats med sociala medier, att folk blir beroende av att dra fingret nedåt på skärmen för att uppdatera och se om man fått likes. Så när man hittar ett fynd på Blocket, då får man sin dopamin dos man letar efter.

Låter som ett gyllene upplägg för den som säljer stöldgods. Snabb affär; pengarna i handen; kort tid exponering av stöldgodset.

Vi får väl hoppas att de som ägnar sig åt den typen av handel försäkrar sig om att varan är legitimt förvärvad av säljaren (som, i ditt exempel, går med på ett långt längre pris än efterfrågat).

Jag har för övrigt efterapat dig vad gäller specialpris till personer som inleder en konversation med skambud. ?

Sålde en Conturakamin som blev över hemma, sannolikt för lågt pris eftersom det rasslade till rejält i mailboxen. Ändå var ett av de första buden en som ville ge hälften.

Sålde en Conturakamin som blev över hemma, sannolikt för lågt pris eftersom det rasslade till rejält i mailboxen. Ändå var ett av de första buden en som ville ge hälften.
En kompis säljer sin lgh nu. Utropspris 2.3

Det var en kvinna som ringde mäklaren och insisterade på att få bjuda 1.3 trots att dom redan hade bud på 2.5

Finns folk till allt

Låter som ett gyllene upplägg för den som säljer stöldgods. Snabb affär; pengarna i handen; kort tid exponering av stöldgodset.

Vi får väl hoppas att de som ägnar sig åt den typen av handel försäkrar sig om att varan är legitimt förvärvad av säljaren (som, i ditt exempel, går med på ett långt längre pris än efterfrågat).

Jag har för övrigt efterapat dig vad gäller specialpris till personer som inleder en konversation med skambud. ?
Verkligen, man får hoppas att folk tar en stund att titta bakom fasaden i såna fall.

Ja, det brukar få dem att gå iväg ganska snabbt.?

Senast ändrad:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ny_trek_roscoe_8__m_/105454900 Det här tycker jag inte är snällt, lägger upp 3 olika annonser i göteborg, sthlm o malmö för en cykel. Och att sedan att skriva listpriset för 2023 vilket är en helt annan generation av roscoen... Skriver ju även i den sthlm annonsen att det är 2022a... den färgen finns bara för årsmodell 20' o 21'. Vilken nytta gör ens denna parasit?

Handla inte av denna killen. Riktigt dålig attityd, ockerpriser och dålig koll.

Det enda han är ute efter är att tjäna pengar.

Handla inte av denna killen. Riktigt dålig attityd, ockerpriser och dålig koll.

Det enda han är ute efter är att tjäna pengar.
Klart han är.

Spammas fullkomligen annonser på blocket av denna kille nu. Letat cykel i Malmö därav kollat blocket sista 10 dagarna. Sett annonser från honom i Malmö fast han finns/säljer i Göteborg, det lackar jag på.

Klart han är.

Spammas fullkomligen annonser på blocket av denna kille nu. Letat cykel i Malmö därav kollat blocket sista 10 dagarna. Sett annonser från honom i Malmö fast han finns/säljer i Göteborg, det lackar jag på.
+1
undrar varför Blocket tillåter det, när det står att cykeln finns någon annanstans i själva annonsen

+1
undrar varför Blocket tillåter det, när det står att cykeln finns någon annanstans i själva annonsen
Jag har rapporterat flera av hans annonser till Blockets admin. av exakt dessa orsaker och skrivit tydliga kommentarer, utan att få varken svar eller att annonserna har ändrats. Har tappat förtroendet för Blocket de senaste åren. Rena vilda västern... ??

På en fri marknad står det ju var och en fritt att i) göra en dålig affär ii) vara en odräglig försäljare iii) erbjuda en plats för i och ii att mötas.

Vad som däremot inte är tillåtet är att bryta mot lagstiftningen som reglerar de affärer som genomförs. Om jag minns rätt har det förekommit sådana misstänkta brott (cyklar som säljs som senare årsmodell än vad de faktiskt är till exempel). Dessa skall givetvis polisanmälas.

För tre veckor sedan köpte jag en Specilaized Stumpjumper Carbon av honom. En superfin cykel med Rockshox framgaffel och bakdämpare. Cykeln var i superfint skick och den levererades ganska snabbt hem till mig. Sen om priset var bra eller dåligt är irrelevant då jag fattar att han måste tjäna en slant på affären. Det var bra mycket billigare än att köpa en ny cykel och byta dämpare runt om.

Pruta? Jo då, lite gick det i alla fall att få ned priset och han bjöd på frakt och om jag inte minns helt fel, 500:- på priset.

Jo, det är mitt första inlägg här och har inget med säljaren eller hans företag att göra.

För tre veckor sedan köpte jag en Specilaized Stumpjumper Carbon av honom. En superfin cykel med Rockshox framgaffel och bakdämpare. Cykeln var i superfint skick och den levererades ganska snabbt hem till mig. Sen om priset var bra eller dåligt är irrelevant då jag fattar att han måste tjäna en slant på affären. Det var bra mycket billigare än att köpa en ny cykel och byta dämpare runt om.

Pruta? Jo då, lite gick det i alla fall att få ned priset och han bjöd på frakt och om jag inte minns helt fel, 500:- på priset.

Jo, det är mitt första inlägg här och har inget med säljaren eller hans företag att göra.

Jag blir glad av starka förstainlägg.

En annan sak jag blir glad av är att det finns så fina människor som tycker att det är irrelevant med priset, eftersom att hen förstår att säljaren ändå måste tjäna en slant på att sälja den begagnade cykeln.

Jag blir glad av starka förstainlägg.

En annan sak jag blir glad av är att det finns så fina människor som tycker att det är irrelevant med priset, eftersom att hen förstår att säljaren ändå måste tjäna en slant på att sälja den begagnade cykeln.
Mycket fint. Det är också underbart sympatiskt att man känner så starkt för det här företaget att man hittar den här tråden, reggar ett konto och skriver dessa fina ord.

Mycket fint. Det är också underbart sympatiskt att man känner så starkt för det här företaget att man hittar den här tråden, reggar ett konto och skriver dessa fina ord.
Reggar ett konto? Jo, eftersom jag precis börjat med MTB så är det ganska naturligt att jag fixade ett konto. att sedan ämnet passade mig är väl inget jag ska bli straffad eller misstänkliggjord för?

Det ända jag ville få fram var att affären var helt 100% ok från min sida då det verkar finns två sidor av myntet.

Haters gone hate...

Tror vi skall ge nykomlingen lite slack, så jag hälsar dig välkommen och grattis till cykelköpet!
Tror nämligen inte Rasmus är så sugen på att denna tråd väcks upp från de döda då och då, han hade nog hellre låtit den försvinna.

Jag tycker det är bra att man nyanserar saker man läser i olika forum. Jag har haft sjukt dålig erfarenhet av affärer med oseriösa företagare genom åren. Allt i från Pool företag, bemaningsföretag, scooter företag osv. I det här fallet så ville jag ändå uttrycka mina åsikter och upplevelser för det här köpet från Rasmus aka Biketrade.

I mitt fall så var det en helt ok affär från start till slut och varan motsvarade mina förväntningar. Allt i från första kontakt till att jag fick cykeln levererad var helt ok. En kanon cykel.

Inga mer svar från mig, då jag har sagt mitt och har inte för avsikt att försvara mina upplevelser.

Tillbaka
Topp