Ekorre skrev:
-------------------------------------------------------
Var lite
> trixigt att ta bilderna eftersom min kamra e lite
> sen så fick trycka av ungefär när man hörde dom
> träffa upphoppen,
Jag vill inte påstå att du inte kan din kamera nu så ursäkta om jag trampar dig på tårna =)
Jag har hittills aldrig sett en kamera som inte tar bilden exakt när man trycker på knappen.
Det verkar dock vara en hel del handhavandefel.. skit bakom spakarna ;)
Det är så att dom flesta kameror idag har något som kallas autofokus, och den är det som ger fördröjningen om man inte vet hur den fungerar.
Om du känner på avtryckarknappen på kameran så har den två lägen! trycker du ner den lite försiktigt så focuserar den, och om du håller den i det läget så är den fokuserad, sedan är det bara att trycka ner knappen till bottenläget där den då tar kortet direkt!
Det som händer om man bara trycker ner knappen hela vägen direkt utan att ge den en chans att fokusera först, är att den inte hinner med! så den tar en secund på sig att fokusera först innan den tar fotot!
Om jag har fel som sagt så ber jag om ursäkt! Men många gör detta felet.
Så testa din kamera nu om det kan vara så, och låt mig veta om du faktist har en kamera som tar bilden med fördröjning (vilket vore ett stort problem eftersom man gärna vill ha möjlighet att ta fotot vid en viss tidpunkt)
Tack för ordet!