[Bilder] Stockholm Triathlon 24aug2008

Racerman

Ny medlem
Kul tävling..nästa gång är jag med!

Bilagor

• Sthlm Triathlon 006 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 006 igen.JPG
    81.4 KB · Besök: 25
  • Sthlm Triathlon 009 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 009 igen.JPG
    108.3 KB · Besök: 18
  • Sthlm Triathlon 015 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 015 igen.JPG
    86 KB · Besök: 14
  • Sthlm Triathlon 022 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 022 igen.JPG
    86.5 KB · Besök: 21
  • Sthlm Triathlon 047 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 047 igen.JPG
    107.2 KB · Besök: 37
  • Sthlm Triathlon 066 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 066 igen.JPG
    76.9 KB · Besök: 22
  • Sthlm Triathlon 084 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 084 igen.JPG
    100.8 KB · Besök: 14
  • Sthlm Triathlon 118 igen.JPG
    Sthlm Triathlon 118 igen.JPG
    96.3 KB · Besök: 13
Håller med, riktigt kul evenemang! Jag var med o körde lagstafett, sprint, jag fick således köra cykelsträckan 2 mil. Banan var platt som en pannkaka förutom västerbron, jag körde så att mjölksyran sprutade ut ur öronen :). Iaf, jag tror nästan att vi vann vår klass, jag får kolla resultaten om/när de kommer upp på deras hemsida osv :)..

Jag hoppas oxå vara med nästa år, bara jag blir skadefri.
Min nuvarande skada göra att inte kan springa o cykla, istället blir det välbehövlig simträning.

Triathlon is da shit!!!

Jag var med idag och det var riktigt häftigt att kunna blåsa på mitt i stan utan en enda bil i sikte!

Dock var det riktigt kallt i vattnet...

Det var riktigt kul idag, nice och kunna damma genom stan :-) otroligt va mycket funktionärer var det, det stod folk i gula västar överallt.

Nu har resultaten kommmit upp på http://www.stockholmtriathlon.se/ och och det blev som jag misstänkte, dvs att vi vann vår klass Sprint - stafettlag, skoj som fan, ingen pokal men äran är ju stor den med :)!
Och yes, det var hur kul som helst att kunna damma runt genom stan obehindrat, 34.38 smiskade jag runt den 20km långa banan på vilket borde ge ett rullsnitt på 34.6 km/h vilket bl a innebar hur mkt mjölksyra som helst.

Det var otroligt skönt att få dra på på centrala gator i city.
Min sluttid var dessutom helt ok för att vara första gången, måste dock gå hem och öva lite på frisimmet. Det var alldeless för mycket tid som försvann där...

Förstår dock inte riktigt vad ni andra menar med att det var bra arrangerat. Det hela var ok, men det var stora missar. Var var klockorna på området? Var var målklockan så jag kunde se vad jag gick i mål på? Var var km-märkena på löpsträckan?
Vi får hoppas att det blir bättre nästa år.

/Julia, 2.59.05 (Olympisk distans. första gången)

intressant att se att vid varvningen på cyklingen satt det inte en enda skylt uppe när elitfältet drog iväg... det stod en kon mitt i vägen typ... 15min innan första triathlet varvade så kom det en bil fullproppad med funktionärer som i halv panik lyckades flytta runt hö-balar och koner. Sen ställa sig med var sin "next lap"-skylt skrikandes "slow down!! u-turn!!!" till de som kom in för varvning.

lite magert att inte kunna tillhandahålla dusch-möjlighet kanske. tur att det va gött väder så man inte behövde stå svettig och frysa efter målgång.

tidsschemat måste varit en katastrof? riktigt snurrigt.

sen kanske växlings-zonen kunde varit lite större och bätte uppstyrd?

Men arrangören påpekade innan att det var en test-tävling och jag hoppas det blir en tävling som kommmer tillbaka! i det stora hela klart godkännt! riktigt många funktionärer, motorcyklar, livräddare och läkare vilket ger ett serriöst utryck!

men 600 startande? gick det ihop för dem?

Ingen aning om det gick ihop eller ej... Hoppas det gick tillräckligt bra att de arrangerar även nästa år!

Lite synd dock att det var så tidigt på dagen (start 0800 för eliten), det hade nog blivit mer publik lite senare under dagen. Kanske pga det blir svårare (dyrare?) att spärra av halva stan som under maran?

Jag var med och "funktionerade" under tävlingen och det är kanonbra om ni framför alla förbättringspunkter ni har. Självklart blir det inte perfekt första gången....hoppas att de flesta tycker att det blev tillräckligt bra och kul för att vara med nästa år också.
Även om det inte blev överskott kommer tävlingen att gå några år till.

Anledningen till den tidiga starten var delvis för att bereda eliten möjlighet att kunna dubblera med Lidingö-tävlingen, när nu arrangemangen "krockade".

BlackCanon> Var ska man lämna sina synpunkter? Kan man skicka ett PM till dig som lämnas vidare eller finns det en mer officiell väg att gå?

Det var väldigt roligt att köra och jag kommer att göra om det.

Tyckte också att det var fantastiskt kul (min första triathlon), och kommer definitivt att köra igen. Har dock också en del synpunkter på arrangemnaget. Som total nybörjare kände man sig rätt förvirrad när man kom dit. Hade läst tävlings-PM och så, men det kunde ju varit bra om den infon fanns uppsatt någonstans på tävlingsområdet också. Kändes som det var lite väl mycket fokus på eliten, om nu ambitionen var att locka nybörjare, och göra tävlingen mer "folklig". Saknade också klockor och kilometermarkeringar. Åtmistone en klocka när man kom upp ur vattnet och en när man gick i mål hade varit sjysst (nu när min pulsklocka slutat fungera).
/Henning

Du kan antingen skriva dem "öppet" här (jag kommer att läsa och sammanställa) eller PM:a mig.
Några åsikter framfördes redan under tävlingen från de tävlande, några saker noterade jag själv.
Jag kommer att samla in åsikter från de övriga funktionärerna jag jobbade med också och vidarebefodra till tävlingsledningen.
Hittills tycker jag att det ni har framfört är saker som ska fixas till nästa tävling så att det blir en ännu bättre tävling. En del fanns nog med på listan "nice two have" men som inte hanns med för
"need to have"-listan skulle hinnas med.

Får se om/hur man kan lösa frågan med dusch efteråt. Definitivt "nice 2 have", men jag tror inte jag har sett det på någon tri-tävling förutom Hjorten. "Man kan ta ett kort varv i simbanan"-argumentet känns inte så lockande efter målgång och krampkänning i benen, eller hur...

Jag betalar gärna 900:- per dag även framöver för att få innerstan avspärrad för biltrafik ;-)

Tävlingen var kanonbra arrangerad jämfört med de flesta andra. Löpbanan kunde dock förbättras avsevärt. Som nu var den aptrist, dvs. kors och tvärs på ett öppet fält. Det BORDE ju gå att få till en mer inspirerande sträckning...

Haha, det var en lirare som körde olympisk motion på följande tider:

Simning (1,5km): 47:44 (alltså, inte snabbt...)
Cykling (40km): 1:39:26 (alltså, ännu långsammare)
Löpning (10km): 28:17!!

Dvs han sprang drygt 1 min långsammare än Gebreselassie när han satte världsrekord 2002. Och inte var det terräng heller...

Vad tror ni? Sparade han på krafterna under simningen & cyklingen för att få till en bra tid på löpningen? Eller genade han lite? :)

Synpunkter inför kommande åren:

1. Antigen ha ett större växlingsområde, eller ha en låda per deltagare där man kan slänga sin transition bag. Det är ganska trångt i växlingsområdet, det skulle underlätta lite.

2. Knattetävling!

3. Inte planera samma helg som Favoriten & Lidingö! Det finns inte så många tävlingar i Sverige, det är synd att de skall krocka. Det var den största missen (iaf för mig).

Annars, riktigt trevlig tävling! Hur många funktionärer fanns det runt cykelbanan?? Det kändes som var 50:e meter ungefär! Kanon bra skyltning iaf, det gick inte att cykla fel.

Senast redigerad av en moderator:
Lite fler bilder! om någon vill ha orginalfiler PMa mig

Bilagor

• Sthlm Triathlon 029.JPG
    Sthlm Triathlon 029.JPG
    90.9 KB · Besök: 14
  • Sthlm Triathlon 054.JPG
    Sthlm Triathlon 054.JPG
    88.3 KB · Besök: 21
  • Sthlm Triathlon 077.JPG
    Sthlm Triathlon 077.JPG
    137.7 KB · Besök: 16
  • Sthlm Triathlon 081.JPG
    Sthlm Triathlon 081.JPG
    97.6 KB · Besök: 24
  • Sthlm Triathlon 105.JPG
    Sthlm Triathlon 105.JPG
    115 KB · Besök: 13
  • Sthlm Triathlon 129.JPG
    Sthlm Triathlon 129.JPG
    81.1 KB · Besök: 19
  • Sthlm Triathlon 137.JPG
    Sthlm Triathlon 137.JPG
    106.2 KB · Besök: 16
Jag måste säga att jag gillade cykelbanan, det var ingen risk att köra vilse, antal funktionärer trodde jag var för att hålla koll på att man höll avståndet till andra cyklister då det inte var tillåtet att ligga på rulle i motionärsklasserna. Sen så var det nog ganska bra med många funktionärer då folk annars gärna hade genat över cykelbanan, såg själv ett par exempel då jag skulle cykla till startområdet med folk som hoppade över stängsel med motiveringen att de ju var tvugna att "ta sig till jobbet" och att de alltid brukar gå där osv ;)..

Vet inte hur damtävlingen gick men på herrsidan vann Strand följd av Djurback och Wennerstad.

BRsimon skrev:
-------------------------------------------------------
> är det någon som vet nått om hur det gick på
> supersprinten på lidingö?

På damsidan var den en överlägsen seger av os-deltagaren Lisa Nordén.

Tror inte att det var för att man inte skulle ligga på rulle som funktionärerna var så många. Jag såg ett antal som hjälptes åt. Det är någonting som tävlingsledningen borde diskutera igenom. Om man ska ha hårda regler med drafting så borde man ha uppföljning och kontroll så att deltagare följer reglerna.

tips till nästa gång. Bättre PR, var det någon annan för utom närmast sörjande där?? sjukt stor och okänd tävling! och snabbt var det över dessutom..uff hann knappt trycka i mig en rostmacka till frulle o sen var det över. Jaja.. hoppas kunna se nästa år med publik! (bilderna visar att det ju är helt folktomt förutom random hundägare..synd)
O nä.. start 0800 en söndag är inte publikvänligt!

Olzone, skulle inte du plåta? Blev det några blider då?

Pingu: håller med, drafting är borde inte finnas i triathlon. Det blev en trevlig överraskning att den inte var tillåten i min tävlingsklass!

Drafting var tillåten i Elit-klasserna enbart. Med tanke på hur det såg ut t ex i OS så är det ganska uppenbart att draftingförbud för dem vore ganska meningslöst. Det skulle bli en bedömnings-sport á la brottning av triathlon då.
Om jag minns rätt var det draftingförbud i Master och motion.
(På längre sträckor och klasser där simtiderna är lite mer spridda ska det vara draftingförbud tycker jag.)

På Mazda Sthlm Triathlon fanns det en hel del domare, både på MC och i växlingsområdet. Dock så hade man nog missat att sätta upp straffboxar på cykelbanan....en förbättringspunkt tills nästa år.

Resultaten för Lidingö Supersprint finns på deras hemsida nu.
Någon damklass var det visst inte, men på herrsidan vann Djurback före Strand och Wennerstad.
Mycket kul att det blev nära 200 målgångar för dem också. Borde innebära att båda tävlingarna
kan gå nästa år också, fast då på olika datum. Blir kul för oss funktionärer att kunna tävla på
den andra tävlingen.

Någon mer som har synpunkter på Mazda Sthlm Triathlon ??

BlackCanon skrev:
> Resultaten för Lidingö Supersprint finns på
> deras hemsida nu.
> Någon damklass var det visst inte, men på
> herrsidan vann Djurback före Strand och
> Wennerstad.
> Mycket kul att det blev nära 200 målgångar för
> dem också. Borde innebära att båda
> tävlingarna
> kan gå nästa år också, fast då på olika
> datum. Blir kul för oss funktionärer att kunna
> tävla på
> den andra tävlingen.
>
> Någon mer som har synpunkter på Mazda Sthlm
> Triathlon ??
WTF körde inte de Stockholms triathlon oxå? Eller åtminstone Djurback och Strand, skönt att dubblera på samma dag

Tillbaka
Topp