Bilderna på nya hojen!

Warngård

Ny medlem
Bilderna på nya hojen!
-------> Kommentera gärna cykeln positivt/negativt <-------

! OBS ! jag har nu tagit bort varningsmärkena på discarna.. ! OBS !

! OBS ! det är meningen att se fånig ut ! OBS !

normal_f%C3%B6rare.gif

normal_SID.gif

normal_cykelhemma.gif

normal_spdskor.gif

normal_stig.gif

normal_cykelskogen.gif

normal_bak.gif

normal_warng%C3%A5rd_sj%C3%A4lv.gif

Bilderna på nya hojen!
Snyggt!

Jag har bara en liten tanke, jag har inte riktigt koll på hur mycke cykeln zaggar så det kanske inte är något att hänga upp sig på men kedjan ser lite för lång ut.

Jag kör väl Skoglings standard fråga så slipper han när jag endå håller på, vad väger den?

Bilderna på nya hojen!
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt!
>
> Jag har bara en liten tanke, jag har inte riktigt
> koll på hur mycke cykeln zaggar så det kanske inte
> är något att hänga upp sig på men kedjan ser lite
> för lång ut.

öjj han ligger ju på lilla - lilla så skare va sådär, då är cagen max utsträckt på stora - stora. ser lika dant ut på min idot samlardamm bajk.

Bilderna på nya hojen!
Fotografer aldrig hojen på växelkombon lilla-lilla. This will haunt you from this day on! :)

Varför? Ökat slitage på allt.

Fin hoj annars! Mycket nöje!

Bilderna på nya hojen!
Det där ser fint ut men en liten undran, Deorebromsar och SID ? XT eller XTR skulle nog platsa bättre till en sådan lättvikts-racinggaffel. Men något skall man väl uppgradera ? ;o)
Lycka till !

//Skogling

Bilderna på nya hojen!
den var så när jag köpte den... hade inte råd att uppgradera direkt det ska såklart uppgraderas till XTR när ekonomin tillåter.

Så ni tycker att kedjan är för lång...

Ni måste se till att tala klarspråk när ni snackar cykelgrejer för ja är inte tillräckligt insatt än för att fatta allt..

de här me lilla-lilla och stora-stora och att jag inte skulle fotografera det.. hm fattar inget..

fattar speciellt inte Oskar_ och Muerto's inlägg :P

Bilderna på nya hojen!
Jag hade börjat med att skaffa SPD pedaler och skor. Det var det första jag skaffade efter att ha köpt hoj i somras. Insåg inte riktigt innan jag fick på dem vad de verkigen betydde.

EDIT: Nu ser jag! Skorna verkar vara där men inte pedalerna, stämmer det?

Senast redigerad av en moderator:
Bilderna på nya hojen!
Pedalerna finns där med, ett par 520. Det syns kanske dåligt därför att han har en plastplatta (vad är det korrekta namnet på en sån där?!) på ena sidan av pedalen.

Bilderna på nya hojen!
Cykeln ser kompetent ut! Tycker inte du ska bry dig om huruvida det står Deore eller XTR på grejerna. Det är viktigare att du har roligt på den än att du har det värsta i komponentväg.

Lägg pengarna på kläder och tillbehör istället, det kommer göra större nytta!

Grattis till köpet.

Bilderna på nya hojen!
På en ny cykel brukar det mesta funka ganska bra, förutom att det kan behöva justeras efter inkörning. Att fråga andra vad man ska byta känns lite märkligt (om än så vanligt). Har man inte märkt själv att det är något man inte är nöjd med så finns det väl ingen anledning att byta? mer än för att bemöta andras åsikter. Det som slits ut först och börjar krångla är väl det mest lämpliga att börja byta...

Bilderna på nya hojen!
PatrikB skrev:
> Cykeln ser kompetent ut! Tycker inte du ska bry
> dig om huruvida det står Deore eller XTR på
> grejerna. Det är viktigare att du har roligt på
> den än att du har det värsta i komponentväg.
>
> Lägg pengarna på kläder och tillbehör istället,
> det kommer göra större nytta!
>
> Grattis till köpet.

kan bara hålla med, visst xt o xtr i alla ära, men är man ny på mtb så finns det andra saker som är "viktigare", speciellt när deore absolut inte är nå skit.

Warngård:grattis till en fin hoj, även om jag själv inte hade valt den. MEN som sagt, det är du som ska ha den, är du nöjd är jag nöjd.inte många som har sån fin cykel, speciellt inte som en av de första han/hon har (knappt som andra cykel man har heller :D) ser dessutom att du gjorde klockt i att följa rådet från din förra tråd om att köpa riktiga spd och pedalinsatsen istället för att köpa enkelsidiga spd:s. fina skor o allt.

Bilderna på nya hojen!
Warngård: Lilla - Lilla innebär minsta drevet fram och bak. Den växelkombinationen är ett stort "no no" då den äter kedja och övriga komponenter. Samma sak med Stora - Stora.

Bilderna på nya hojen!
Muerto skrev:
> Warngård: Lilla - Lilla innebär minsta drevet fram
> och bak. Den växelkombinationen är ett stort "no
> no" då den äter kedja och övriga komponenter.
> Samma sak med Stora - Stora.

Imorse när jag precis monterat hjulen på cykeln så såg jag att kejdan hängde slapp - tänkte att nu jävlar har nåt gått sönder, men det visade sig att den hamnat på just lilla-lilla och att bakväxeln inte förmådde spänna kedjan. Även om nu lilla-lilla är en skitkombination som inte är vare sig nyttig eller användbar, är detta ett tecken på att min kedja är för lång?

Bilderna på nya hojen!
Nja, det du ska utgå från är att ha så kort kedja som möjligt för att köra Stora-Stora ungefär. Kedjan spännd runt stora stora utan att gå genom växlarna plus 2 länkar är Shimanos riktlinje.

Edit: Gäller inte om man har heldämpad hoj som drar kedja...

Bilderna på nya hojen!
Jag hade butt bromsar o sadel, det spelar visst roll om det står deore eller XTR, men de finns ju bra mkt grummare bromsar än shitmano :P

Bilderna på nya hojen!
Muerto skrev:
> Fotografer aldrig hojen på växelkombon
> lilla-lilla. This will haunt you from this day on!
> :)
>
> Varför? Ökat slitage på allt.

Skogling som är fotograf kanske kan förklara på vilket sätt kameran, objektivet, blixten, ja tamejf*n allt slits mer när man fotograferar med växelkombon lilla-lilla ;-)

Jag har fotograferat både det och andra hemskheter och jag brukar inte göra någon service på kameran förutom någon enstaka batteriladdning. Håller än, men så är det inge lättviktskamera heller utan rejäla doningar!

/Zeb

Bilderna på nya hojen!
Min PERSONLIGA åsikt är att det känns skit att ha (växel och) bromsreglagen såpass "frammåtriktade", mer neråt skulle jag ställt dom - har du inte testat detta skulle jag prova. I linje med armarna är väl en bra tumregel.

(Möjligen kan detta ställas på ända pga dual-control som jag aldrig ägt/provat under längre period utan ratat baserat kortare pill-sessioner.)

Juste hoj fö.

Bilderna på nya hojen!
Warngård skrev:
> den var så när jag köpte den... hade inte råd att
> uppgradera direkt det ska såklart uppgraderas till
> XTR när ekonomin tillåter.
<->
Som andra redan skrivit i tråden, så tycker jag inte att
du behöver börja uppgradera komponenterna från Deore till
XTR med en gång bara för sakens skull. Deore och LX
fungerar bra det med.

Fast ifall du byter ut del för del allt eftersom ekonomin
tillåter så har du snart delar till en ny cykel. Bara att
köpa en lämplig ram och komplettera med det som saknas så
vips har du en till cykel som kan vara lämplig att använda
till daglig träning och pendling till å från jobb/skola
året om. Sedan har du en fincykel till tävling, Happy Rides
och annan "seriös" cykling.

EDIT: Vad är "trävling"?

Bilderna på nya hojen!
Jerry skrev:
> EDIT: Vad är "trävling"?

Det är väl när man ger sig ut på en träningsrunda med polarna men inte kan låta bli att kappköra i alla fall. (bara gissar, tyckte det var ett bra ord).

Alternativt är det en kusin till grävlingen som bor i träd (typ stor ekorre).

/Johan

EDIT: Glömde: Fin cykel :)

Bilderna på nya hojen!
Warngård skrev:
> Baltazar.. vad i valet tilltalar inte dig? Vad
> skulle du valt? Jag valde heldämpad mest för
> komforten får så jävla ont annars..

jag hade kanske valt epicen, MEN det är jag det. du har absolut inte gjort nå fel. hojjen du har köpt är ju en av de bästa på marknaden för xc, men som sen ersats till stor del av epicen, som är lite nyare om ja inte mins fel. att du valde heldämpat tycker ja va helt rätt, speciellt när valet stod mellan 2 bra ramar.
du ska ju välja vad du själv tycker känns bäst, o inte bara lita på va andra säger. i alla fall när valet stod mellan 2 bra saker.

Bilderna på nya hojen!
Skogling skrev:
> Det där ser fint ut men en liten undran,
> Deorebromsar och SID ? XT eller XTR skulle nog
> platsa bättre till en sådan
> lättvikts-racinggaffel. Men något skall man väl
> uppgradera ? ;o)
> Lycka till !
>
> //Skogling

Vad klagar du på, vikt-idot, där? Jag har också SIDgaffel och Deoreskiva (fast inte nu på vintern). Det ena tar ju ut det andra, så att säga:-D

Bilderna på nya hojen!
Muerto skrev:
> Fotografer aldrig hojen på växelkombon
> lilla-lilla. This will haunt you from this day on!
> :)
>
> Varför? Ökat slitage på allt.
>
> Fin hoj annars! Mycket nöje!

Att fotografera en hoj sliter väl inte på den? Möjligen om man råkar använda cykeln och cyklar så finns det olika grader av slitage beroende på HUR man cyklar. Det är dock rätt att det sliter på kameran att fotografera cyklar med den växelkombinationen i men inte mer än med andra växlar i.

Bilderna på nya hojen!
Viste e det kul att bygga cykel!!
Men mitt råd e att cykla slut på det du har!!
XTR i all ära men skall man bara ha det på hobby nivå så räker LX eller Xt..
Men vist e det kul med Prylar!!!

Bilderna på nya hojen!
Helt ok cykel rent snugghetsmässigt, men väldigt olycklig lösning med flaskhållaren, du kommer se ut som en triatlet i skogen (å vem vill det). Förutom det rent estetiska undrar jag om det inte blir ganska mycket krångligare att sträcka sig efter flaskan...?

Bilderna på nya hojen!
De får duga så länge tills jag ska bygga en HT... då byter jag ut bromsarna till XT och kör på full Deore på en Pendel HT / Låna ut till polaren Cykel...

Anledning till att jag använder flaskstället vid sadelstolpen beror på att det inte går att få in större flaskor i det flaskställ som finns i ramen...
Ska ta bort de flaskstället som är i ramen... ;)

Bilderna på nya hojen!
Förresten angående sadeln så kommer jag att behålla denna "bekväma" sadeln för annars får jag så j-vla ont i rumpan efter ett tag... ;) fast de får ja iofs redan men lite smärta får man ju tåla

Bilderna på nya hojen!
Adam7125 skrev:
> Inte för att klaga, men en räjsigare(obekvämare?)
> sadel skulle inte sitta fel.
>
> BILD

Tyvärr så verkar det som att den sadeln inte kommer in innan mars. Vill ha en utav Ritcheys sadlar själv.

Tillbaka
Topp