[Bildreportage] En lagombra dag i Hellas med Simon

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------

> Grytrörning och lite konstruktiv dialog är nog det
> främsta syftet, kan inte riktigt motivera det
> själv. Som det verkar så vill HNS tysta ned det
> hela och tro att det försvinner...

Uppriktigt talat, jag tycker det var onödigt att du gjorde reportaget, och förstår att HNS vill tysta ner saken och helst vill att Anders tar sitt förnuft tillfånga och river prylarna eller flyttar dem någonstans där de är välkomna. Vore jag i HNS kläder skulle jag nog faktiskt överväga att helt sonika bilda en rivningsgrupp och göra det som bör göras.

Per

the_TnT skrev:

Vi försöker att samarbeta med ägaren och förvaltaren i marken, för att säkerställa tillången till skogen för alla cyklister. Vi försöker INTE anarkistisk stjäla annans skog och bygga svartbyggen på annans mark.

Det är väl upp till markägaren om det skall rivas? Att riva dem på eget bevåg är väl ungefär lika kriminellt som att bygga från första början?

Per skrev:
> Allt? Det säger väl bara att han står långt till
> vänster på den politiska skalan.

Precis, men för vissa är allt som antyder att nån ens är lite åt vänster väldigt upprörande...

Generellt sett kommer inte hotet mot bl a mtb:ns tillgänglighet till stigarna från vänstern. De stora privat markägarna här i södra Sverige (södra halvan av Sverige alltså...) är mycket sällan vänsterpolitiskt fokuserade (Den ende jag kan komma på är väl "röde greven" Carl Piper). De flesta av dessa stora markägare lobbar hårt för att luckra upp allemansrätten och i Norrland är ju samerna om möjligt ännu mer aggressiva i sina försök att begränsa för andra för att kunna nyttja "sitt" land ännu hårdare. Eftersom marginalerna för oss mtb:are är små är även lagombras relativt blygsamma intrång j-ligt illa p g a sin placering.

Han bygger dock riktigt snyggt imho :)

bruse skrev:
> Vi försöker att samarbeta med ägaren och
> förvaltaren i marken, för att säkerställa
> tillången till skogen för alla cyklister. Vi
> försöker INTE anarkistisk stjäla annans skog och
> bygga svartbyggen på annans mark.

Vet markägaren om bygget?

the_TnT skrev:

>

Ha ha ha ha .. jo säkert att du förväntade dig "konstruktiv dialog". Du visste mkt väl vilken maskburk du öppnade.

Anyways, att göra det till en "HNS vs Anders" fråga är väl det sämsta man kan göra. HNS är väl inte så endimensionellt att de lägger all sin energi på Anders byggen. HNS torde rimligtvis ha ett MYCKET bredare perspektiv än så.

Skogling skrev:
> Det är inte lätt att vara lantis i en storstad...
> ;o)

Låter hårt. Finns bara en lösning: MORE COWBELL!!!!!!

:D

/Calle "Billy-Bob" F

Tack för det inlägget Rippa... exakt rätt slutsats i sammanhanget... det kommer förövrigt snart en del information från vårt möte med förvaltaren nyligen... o lite klargöranden...

Jag vet att jag inte skulle skriva något mer,...men jag ställer mig lite undrande till detta. Vem skulle du hjälpa och med vad?

the_TnT skrev:
> Uhm... Det här bildreportaget är inte lagombras
> initiativ, men visst, han gillar provokationerna
> som det väcker.

"Nej, jag var där enkom som dokumentärfotograf helt privat utan happys inblandning. Sen att jag är en "all around good guy" och inte kan låta bli att hjälpa till är en annan sak."

Calle F skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte lätt att vara lantis i en
> storstad...
> > ;o)
>
> Låter hårt. Finns bara en lösning: MORE
> COWBELL!!!!!!
>
> :D
>
> /Calle >

Det var menat mot fotografen Tobbe ! ;o)

"Nej, jag var där enkom som dokumentärfotograf helt privat utan happys inblandning. Sen att jag är en "all around good guy" och inte kan låta bli att hjälpa till är en annan sak."
dp

Från en poll om 'typical SS-rider' på mtbr.

56% beleives its bad to build trails/stunts on public land without permission

39% last rode a geared bike 1 year or more ago
58% bike weighs between 20 - 25 lbs
39% frame is custom steel
26% 1st SS was a parts convert
40% wants to try a 29er
59% rides to the trail head
36% uses an 8 speed SRAM chain
58% runs a rigid fork
54% never uses a bike computor
50% never changes gearing
82% new frame would be an EBB
50% 91 to 100% of riding in 2004 was SS
77% don't care if SS is mainstream
56% beleives George Bush sucks
36% runs a 26 inch bar

Skogling skrev:
> Det var menat mot fotografen Tobbe ! ;o)

Visst, men jag ville göra dig lite glad bara :D

rikard skrev:

> Att riva dem på eget bevåg är väl ungefär lika
> kriminellt som att bygga från första början?

Jag tror att även dom mest hetlevrade av motståndarna har kommit till den slutsatsen. Annars hade det nog rivits ner redan i januari.

Markus F skrev:
> Jag tror att även dom mest hetlevrade av
> motståndarna har kommit till den slutsatsen.
> Annars hade det nog rivits ner redan i januari.

Och eftersom markägaren rimligtvis har blivit upplyst om byggnadsverkens existens men inte tagit bort dem så borde slutsatsen vara att:.......... ?

Rippa skrev:
> Anyways, att göra det till en "HNS vs Anders"
> fråga är väl det sämsta man kan göra.

Jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Men de som uttryckt att det är dumt att ge lagombra "medieutrymme" är personer jag knyter till HNS. Drog lite väl på växlarna där. Kanske har de även rätt?

Jag undrar också om HNS eller någon annan kontaktat markägaren och förklarat läget?

Och ja, det var väldigt dumt av mig att inte bara stå och titta på utan även handgripligen hjälpa till när folk sliter. Det kan jag inte försvara. Jag skulle bli (och är) en värdelös dokumentärfotograf i det avseendet.

Korten på bordet så;

1) Jag hjälpte till att baxa in den stora stenen.
2) Jag sågade med motorsåg i ett (dött) träd som Simona var på väg att handsåga.
3) Jag hjälpte till att rulla den stora stenen, vilket resulterade i att den sprack och blev obrukbar.
4) Jag gav estetiska och konstruktionsmässiga råd.

Hamnar jag med en "rivningsgrupp" någon dag kommer jag även att hjälpa till där, men med mer gott samvete.

HAHA, nu är jag indragen och kan inte sluta skriva....HAHA

TNT, jag har inget med HNS att göra....vill bara klargöra:)

> Jag undrar också om HNS eller någon annan
> kontaktat markägaren och förklarat läget?

Svar ja. HNS har goda och täta kontakter med förvaltaren i många frågor rörande cyklingen vara eller icke vara i Nackaskogarna.

Får se hur länge det varandet består, tack vare anarkisterna.

=David skrev något som fick mig att fundera litet. Det här med att det ska byggas en grusväg genom området för naturreservatet. Nu blir det inte precis på Indianer & Vita utan mer västerut.

Det är ändock fascinerande att man kan bygga golfbanor och grusvägar och avverka skog med skogsmaskiner men att vi är oroliga för ett par träplanksbyggen egentligen.

Det är ett sätt att se på det. Det som är sjukt är ju att det ändå kan finnas folk som både vill och kan förbjuda cykling på stigar i skogen.

Edit: Tog bort det om att Tobbe kanske kände sig kluven eftersom jag inte tyckte det tillförde något till diskussionen.

Senast redigerad av en moderator:
Mathias skrev:
> Så du hjälper gärna till att bygga ...och att
> riva? Något säger mig att du är kluven mellan
> lojaliteter här, har jag rätt?

Det är väl hans legointresse som slår igenom bara. =)

bruse skrev:

> Svar ja. HNS har goda och täta kontakter med
> förvaltaren i många frågor rörande cyklingen vara
> eller icke vara i Nackaskogarna.
Det är bra att ni håller en fin kontakt med förvaltaren, men på något vis så känns det som om ni kanske skulle behöva bevaka kommunalhuset också.. Förvaltaren är ju bara den som ska utföra kommunens beslut.

the_TnT skrev:

> 2) Jag sågade med motorsåg i ett (dött) träd som
> Simona var på väg att handsåga.

Varför fick inte Simona använda motorsågen? Kom du bara och tog över när hon höll på att såga?
På bilderna syns Anders göra det tunga manliga jobbet medan Simona står och barkar med en yxa för att det ska se estetsisk ut, inte ens en barkspade har hon.
Verkar mycket ojämlikt. :)

/H

Ville skrev:
> Jag vet att jag inte skulle skriva något
> mer,...

"Just when I thought that I was out they pull me back in"

/Magnus

Mathias skrev:
> Det är ändock fascinerande att man kan bygga
> golfbanor och grusvägar och avverka skog med
> skogsmaskiner men att vi är oroliga för ett par
> träplanksbyggen egentligen.

Pengar och s k bekvämlighet "säljer" sig själv...

bruse skrev:
>HNS har goda och täta kontakter med
> förvaltaren i många frågor rörande cyklingen vara
> eller icke vara i Nackaskogarna.

Utmärkt, jättebra, fortsätt så. Precis vad man förväntar sig av en dylik förening!!!

> Får se hur länge det varandet består, tack vare
> anarkisterna.

Det är just den där typen av inställning som får mig att fundera på att avsluta mitt just påbörjade HNS-medlemskap. Nån bitter och självömkande förening har jag verkligen inte lust att tillhöra. Som Oxr så klokt sa "Skit i dom där byggena nu"!!! Det är väl jättebra att HNS har en dialog med markägarna ang. Mtb i området. Men dylika barnsliga inställning är ju bara att sätt att gräva ännu djupare skyttegravar i sandlådan.

Bruse är inte rätt person att företräda en förening alla gånger, vissa uttalanden får nog stå för honom själv..

the_TnT skrev:
> de som uttryckt att det är dumt att ge lagombra
> "medieutrymme" är personer jag knyter till HNS.

Jag känner en del av dem, och det gör Lagombra också, men har ingen anknytning.

Man kan säga att om Lagombra vill bli herostratiskt ryktbar är det hans ensak, men det så enkelt är det inte. Det som händer i Stockholm påverkar oss på andra orter också. Idag är det oerhört viktigt att MTB hamnar rätt i naturvårds- och friluftssammanhang, att MTB inte blir föremål för en massa restriktioner. Därför är byggena ett ovanligt korkat tilltag.

Per

the_TnT skrev:

Som det verkar så vill HNS tysta ned det

Kan inte låta bli att undra i vilket läge vi velat tysta ner det hela?

Att jag personligen uttryckte kritik mot att posta en featuretråd är väl en sak. Att sedan
nästan hela styret i HNS finns representerade i den här tråden på olika sätt
visar väl knappast att det är tystnaden som är vår strategi. Riktigt så svart och vitt
är det inte för mig.

Den diskussion kring reservatsbildningen som har pågått det senaste dygnet är ju kanon.
Jag besitter ingen byråkratisk kompetens och har både förstått mer och lärt en del
via de klokskaper som folk häver ur sig.

Frågan är attans så mycket större än Lagombras bygge. Det handlar ju om vilket utrymme
stigcykling ska kunna få när nya reservat ska bildas i framtiden, som CalleF skev.
/Oscar

jomper skrev:
> Bruse är inte rätt person att företräda en
> förening alla gånger, vissa uttalanden får nog stå
> för honom själv..

Skillnaden mellan att anlägga golfbanor och grusvägar jämte ns-banor, är att det första sker med ägarens tillstånd, tom med på ägarens iniativ. Men inte det gäller inte det sista. En rätt väsentligt stor skillnad anser jag. Tydligen verkar inte alla inse det eller tycka det. Vilket är synd.

Anarki
anarki (grek. anarchi´a av nekande an och arch\´ 'regering'), regeringslöshet, laglöshet, förvirring. Begreppet är ofta negativt laddat men kan också innebära en av anarkismen eftersträvad frihet från myndighetskontroll.
från NE.se

>Skillnaden mellan att anlägga golfbanor och grusvägar jämte ns-banor, är att det första sker med ägarens >tillstånd, tom med på ägarens iniativ. Men inte det gäller inte det sista. En rätt väsentligt stor skillnad >anser jag. Tydligen verkar inte alla inse det eller tycka det. Vilket är synd.

Eftersom jag tog upp det ironiska i hela situationen ville jag egentligen bara belysa att om kommunen egentligen brydde sig om naturen kanske de skulle fundera över det vettiga i att röja bort skog för att dra väg och bygga golfbanor. Samma personer som sitter i kommunstyrelsen kan alltså tillåta skövling men förbjuda på cyklar på stig. Det tycker jag är ögonbrynshöjande. Om det var någon som missförstod det jag sade?

Mathias skrev:
> Eftersom jag tog upp det ironiska i hela
> situationen ville jag egentligen bara belysa att
> om kommunen egentligen brydde sig om naturen
> kanske de skulle fundera över det vettiga i att
> röja bort skog för att dra väg och bygga
> golfbanor. Samma personer som sitter i
> kommunstyrelsen kan alltså tillåta skövling men
> förbjuda på cyklar på stig. Det tycker jag är
> ögonbrynshöjande. Om det var någon som missförstod
> det jag sade?

Vilken kommun talar vi om? (det är ju lite rörigt det här med två inblandade kommuner).

Har vi läst olika dokument, för jag kan varken från Stockholms stad eller Nacka kommun se att man vill eller har förbjudit cykling. Däremot finns det ensklda krafter inom respektive kommun som vill det. I alla de samtal jag varit med om tillsammans med ägaren av aktuell skog, Stockholms stad (det ligger i Nacka kommun, därav dubbelbeslut i två kommuner), har deras intention ehla tiden varit att inte föbjuda eller begränsa vår cykling, mer än elljusspår och terrängen (där vi ju inte cyklar ändå). Jag har även fått intrycket att detta gälelr även nu, efter de samtal som Christer och Tobias haft med ägaren. Har denna intention och vilja på något sätt ändrats?

Golfbanan har ju funnits där väldigt länge, vet inte hur länge, så det är ju ingen nyexploatering som sker direkt. Och någon skövling har jag varken sett runt golfbanan eller vid Indianer & vita. Beskriv gärna för mig var detta sker, så jag kan se det själv.

Däremot har Stockholm stad gjort ett markbyte med golfanläggningsägaren. Jag minns inte hur stora arealer det rör sig om, men staden fick mark av golfanläggningen och golfanläggningen fick mark av staden. Kan det vara denna nyutbytta mark som "skövlas"? Informera mig gärna! Nettot av denna bytesaffär är till fördel vad gäller arealen till Stockholm. Golfbanan bytte alltså bort mer mark än vad man fick.

Ah, några av sakerna runt manligt/kvinnligt som jag själv funderade på den där dagen i skogen...

henkebenke skrev:
> Varför fick inte Simona använda motorsågen?

Jag tror att Simona mycket väl fick använda motorsågen men att hon inte ville eller har kompetens nog att använda den. lagombra visar tydligt att inte han heller har kompetens men att han kompenserar det med vilja.

> På bilderna syns Anders göra det tunga manliga
> jobbet medan Simona står och barkar med en yxa för
> att det ska se estetsisk ut, inte ens en barkspade
> har hon.

Simona gör en massa kringsysslor, släpa ris (gömma bevisen, som de lustigt nog uttryckte det), barka pinnar/material etc. etc..

Jag frågade om barkspaden -eftersom jag tycker om att lära mig saker- och den fungerade tydligen bara bättre än yxa på stora träd. Inte de dimensioner de generellt jobbar med. Dessutom tar en barkspade mycket mer plats i ryggan på väg ut i skogen.

lagombra släpar stora stenar, sågar motorsåg, snickrar (såg inte Simona slå i en enda spik), ber Simona hämta än det ena än det andra. Det är även han som är hjärnan i viss mån, rekar nya linjer och bestämmer hur det ska se ut. Fast Simona kommer med en hel del input under den processen.

> Verkar mycket ojämlikt. :)

Mycket. Fast de har kul ändå...

Mathias skrev:

>
> Eftersom jag tog upp det ironiska i hela
> situationen ville jag egentligen bara belysa att
> om kommunen egentligen brydde sig om naturen
> kanske de skulle fundera över det vettiga i att
> röja bort skog för att dra väg och bygga
> golfbanor. Samma personer som sitter i
> förbjuda på cyklar på stig.

Det blivande reservatet är ju främst ett reservat för friluftsliv, när det gäller stora naturvärden är det väl mest ekarna vid Sickla gård som är intressanta (även om det säkert finns fler naturvärden). Att anlägga en grusväg är alltså fullt i överensstämmelse med andemeningen med reservatsbildandet. Golfbanan har funnits länge, och skogsavverkningen sker på Erstaviks mark (Ulvsjöslingan till exempel).

Markus F skrev:
> Mathias skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Eftersom jag tog upp det ironiska i hela
> > situationen ville jag egentligen bara belysa
> att
> > om kommunen egentligen brydde sig om naturen
> > kanske de skulle fundera över det vettiga i
> att
> > röja bort skog för att dra väg och bygga
> > golfbanor. Samma personer som sitter i
> > kommunstyrelsen kan alltså tillåta skövling
> men
> > förbjuda på cyklar på stig.
>
> Det blivande reservatet är ju främst ett reservat
> för friluftsliv, när det gäller stora naturvärden
> är det väl mest ekarna vid Sickla gård som är
> intressanta (även om det säkert finns fler
> naturvärden). Att anlägga en grusväg är alltså
> fullt i överensstämmelse med andemeningen med
> reservatsbildandet. Golfbanan har funnits länge,
> och skogsavverkningen sker på Erstaviks mark
> (Ulvsjöslingan till exempel).

Aha, är det den "skövlingen" som avses? Det var väldigt luftigt senast jag drog förbi, kändes konstigt. Det stämmer, den marken ligger inte inom det blivande reservatet, utan är af Petersens privatmark.

Nu lägger vi oss i en stor hög o bara kramas.
14581.jpg

Mr.Skalman skrev:
> Nu lägger vi oss i en stor hög o bara kramas.
>
>
> .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
> AMXC-Snigel
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-20
> 14:10 av Mr.Skalman.

Ohhhh, Hajja vad många brudar man skulle få om man kunde detdär!!

Vad hette geeken i Volvo/Cannondale-teamkläder som gjorde såna där grejor, inklusive massa idolbilder i gallerierna på sin hemsida? Nån som har kvar länken?

Mathias skrev:
> Samma personer som sitter i
> förbjuda på cyklar på stig. Det tycker jag är
> ögonbrynshöjande.

Sverige är till stor del uppbyggt på de resurser skogen har gett och en skog är en skog även om den ligger i Stockholmstrakten. Om af Petersen vill bruka sin skog har han rätt till det och det är INTE skövling. Om ni som bor där hade gett ägaren/förvaltaren den vinst han väl lever på på annat sätt än genom totalavverkning hade han tagit budet. Det är jag rätt säker på. Nu är väl af Petersen ingen fattiglapp som står och faller med den där plätten, men en viss förståelse för hans synvinkel ger lite bättre utfall än ilska av fel anledning.

:)

Calle F skrev:
> Om af Petersen vill
> bruka sin skog har han rätt till det och det är
> INTE skövling.

Har också tänkt tanken när jag passerat avverkningsområden, att det är bra att de brukar skogen eftersom man då knappast kan klaga på oss, skogsmaskinerna lämnar ju förskräckliga spår. Jag har inget mot skogsbruket. Däremot önskar jag att de gjorde ren stigarna efter sig. Det är inget kul när ens favoritstig plötsligt är täckt med ris o bråte.

Per

Per skrev:
> Däremot önskar jag att
> de gjorde ren stigarna efter sig. Det är inget kul
> när ens favoritstig plötsligt är täckt med ris o
> bråte.

Dom är ju skyldiga att hålla stigen öppen för gående och inga andra, men visst är det tråkigt om dom inte rensar och de flesta seriösa skogsägare med ekonomi i sin skog klarar också av det oftast. När man hugger manuellt ser man också till att inte i onödan lägga träden över stigar då man ju vet att man måste snygga till mer efteråt då. Maskinell avverkning kan det bli lite annorlunda med då skördaren ibland begränsar valmöjligheten. Det är också stor skillnad mellan olika maskinförare. Vissa gör knappt åverkan på marken medan andra kan göra rena "kanalbyggen" trots liknande förhållanden för maskinen.

Calle F skrev:
> Dom är ju skyldiga att hålla stigen öppen för
> gående och inga andra, men visst är det tråkigt om
> dom inte rensar och de flesta seriösa skogsägare
> med ekonomi i sin skog klarar också av det oftast.

Skyldiga enligt vad? Finns det regler för sånt, hade jag ingen aning om. Trodde markägaren kunde disponera sin egen skog efter eget behag.

Problemet (om det nu är ett sådant) med just Erstavik är att det handlar om natur och kulturmark på ca 3000ha i direkt anslutning till stockholm och dess närförorter. När det bedrivs skogsbruk där sticker det liksom ändå i folks ögon. Normalt sätt är jämförbara skogsområden i stadens/statens/kronans ägo eller på annat sätt "skyddade" från kommersiellt skogsbruk.

Jag vet inte varför men all logik säker mig att Erstavik borde ha bli anpassat mot friluftsliv/turism för länge sedan. Självklart handlar det om att af Petersen inte ser någon bra avkastning på det. Hästar och ridning utgör undantaget. Här finns det kanske Stockholms största ryttarverksamhet, fördelat på flera gårdar och stall. af Petersen har även flera gånger försökt få till en kommersiellt bärkraftig/begränsad MTB-verksamhet, vilket även antyds i remissvaren till Nackas beslut.

För vår del finns det kanske som Per skriver en fördel med skogsbruket. Då går det ju inte att hävda att vi utgör påtaglig miljöbelastning i alla fall. Det går inte heller att hävda inskränkningar i allemansrätten med hänvisning till naturvärdena.
Oscar

Tillbaka
Topp