[Bildreportage] En lagombra dag i Hellas med Simon

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Skyldiga enligt vad? Finns det regler för sånt,
> hade jag ingen aning om. Trodde markägaren kunde
> disponera sin egen skog efter eget behag.

Hävdarätten gäller oftast om en stig med allmänintresse har funnits där ett tag. Inte för att alla bryr sig och ibland tar det tid för dom att röja upp även när dom faktiskt gör det.

:)

bruse skrev:

>
> Skyldiga enligt vad? Finns det regler för sånt,
> hade jag ingen aning om. Trodde markägaren kunde
> disponera sin egen skog efter eget behag.
>

Det skulle dom gärna vilja men nej, det finns ett enormt regelverk kring när, var, hur de får hugga och med vad de är skyldiga att plantera och...mm, mm, mm. Nu har vi ändå inte ens berört bidragdjungeln som är kopplad till det:-)

edit: spmingk

Fjärdebrunn skrev:
> Det skulle dom gärna vilja men nej, det finns ett
> enormt regelverk kring när, var, hur de får hugga
> och med vad de är skyldiga att plantera och...mm,
> mm, mm. Nu har vi ändå inte ens berört
> bidragdjungeln som är kopplad till det:-)

Ok, då sätter vi stopp för vidare utläggning, annars hamnar vi väl på sidan 20 innan dan är slut ;~)
Jag är nöjd med svaren.

Calle F skrev:
> Inte för
> att alla bryr sig och ibland tar det tid för dom
> att röja upp även när dom faktiskt gör det.

Jag tror att de lämnar en hel del som gödsel i någon mening, ingen idé att ta ut kvistar och grenar som inte duger till virke ur skogen, bättre att det de innehåller går tillbaka till jorden. Jag kan leva med detta men önskar att stigarna lämnades fria. I Berthåga ställde akademiförvalningen, ytterst universitetet, till det rätt ordentligt förra året. En stig kunde man knappt hitta igen under all bråten.

Lagermosse1a.JPG

Här Elisabeth på gamla skogsmaskinspår, som är tre fyra decimter djupa och fyllda med vatten, på Lägermosseleden i sydvästra Lunsen.

Per

Fjärdebrunn skrev:
> Problemet (om det nu är ett sådant) med just
> Erstavik är att det handlar om natur och
> kulturmark på ca 3000ha i direkt anslutning till
> stockholm och dess närförorter. När det bedrivs
> skogsbruk där sticker det liksom ändå i folks
> ögon. Normalt sätt är jämförbara skogsområden i
> stadens/statens/kronans ägo eller på annat sätt
> "skyddade" från kommersiellt skogsbruk.

Att det sticker i ögonen på folk beror väl mest på den i Stockholmstrakten hos många märkliga tron att uppväxt skog är lika med "urskog". Varken natur- eller kultur-mark som de flesta är vana vid i Stockholmstrakten hade funnits om markerna hade sköts så valhänt som reservaten görs idag. Dagens skogsmarker kring t ex Hellas har sin bas i det forna skogsbruket, men om ett antal år kommer hela biotopen ha förändrats p g a bland annat den dåliga gallringen. DET är inte ett dugg bätre än periodisk totalavverkning.

> Jag vet inte varför men all logik säker mig att
> Erstavik borde ha bli anpassat mot
> friluftsliv/turism för länge sedan. Självklart
> handlar det om att af Petersen inte ser någon bra
> avkastning på det. Hästar och ridning utgör
> undantaget. Här finns det kanske Stockholms
> största ryttarverksamhet, fördelat på flera gårdar
> och stall. af Petersen har även flera gånger
> försökt få till en kommersiellt
> bärkraftig/begränsad MTB-verksamhet, vilket även
> antyds i remissvaren till Nackas beslut.

Hästfolket har vett (eller snarare tvång...) att betala för sig och har därför starkare ställning än mountainbiking. Kanske måste även vi betala för oss på något vis för att få tillgång till det vi behöver. Om det sker via skattsedeln krävs skickliga mtb-"politiker". Annars så får vi nog slanta upp själva om vi ska köra stadsnära mtb.

Om nu af Petersen vill ha ekonomi i mtb:n så är det bara att sätta igång och spåna fram ideér. Annars lär ni förlora området till starkare plånböcker...

> För vår del finns det kanske som Per skriver en
> fördel med skogsbruket. Då går det ju inte att
> hävda att vi utgör påtaglig miljöbelastning i alla
> fall. Det går inte heller att hävda inskränkningar
> i allemansrätten med hänvisning till naturvärdena.

Har ni otur så hägnar dom in hela kalhygget och har t ex dovhjortar i det. Tror man kan få EU-bidrag för sånt t o m ;)

var ligger det här stället på bilderna vore intressant att dra dit och bilda sig en egen uppfattning i frågan.

Calle F skrev:
> om ett antal år kommer hela
> biotopen ha förändrats p g a bland annat den
> dåliga gallringen. DET är inte ett dugg bätre än
> periodisk totalavverkning.

I Lunsen har de faktiskt bränt för att släppa lös vissa generativa processer. Om jag förstått saken rätt är en och annan skogsbrand nyttig.

> Har ni otur så hägnar dom in hela kalhygget och
> har t ex dovhjortar i det. Tror man kan få
> EU-bidrag för sånt t o m ;)

Man kan uppenbarligen få EU-bidrag för att anlägga MTB-slingor också. Var i Skottland i somras och kunde konstatera att stora delar av Seven Stanes projektet http://www.7stanes.gov.uk/ finansierats med EU-bidrag.

Per

Per skrev:
> Man kan uppenbarligen få EU-bidrag för att anlägga
> MTB-slingor också. Var i Skottland i somras och
> kunde konstatera att stora delar av Seven Stanes
> projektet finansierats med EU-bidrag.

EU-bidrag kan man få till mycket. 1 oktober kommer beslutet om det delvis EU-finansierade projekt jag ska jobba med och jag tänker om möjligt försöka få till en mtb-runda på nutida stigar och vägar med medeltida historia, då projektets huvudtema är just medeltida och försvenska (Bohuslän blev svenskt 1658) kommunikationer och försvarsanläggningar. Om jag kan sälja in idén kommer den i så fall delvis betalas av EU-"återbetalning". Kan man visa att en sån led ger fördelar för turismen så blir det nog relativt lätt godkänt.

:)

7Stanes har fått otroligt mycket EU-pengar. Som jag förstod det så var det efter Mul & Klövsjukans härjningar som de fick hjälp att försöka fixa något annat som drar in pengar.

Minns inte den exakta summan, fick den nämnd för mig när jag var där.

Rippa skrev:
> Mattias L, en direkt fråga till dig. Med gällande
> "skärpt" formulering av c6, tolkar du det som det
> är tillåtet att cykla på stigarna (ej elljus) i
> Hellas eller ej?

Enkelt. Cykling är förbjuden. Men man har skrivit en undantagsklausul så att det är tillåtet att att cykla på vissa ställen. Dessutom har man varit luddig och använt oklara formuleringar vad avser stig/anlagd stig så det blir extra intressant att tolka.

Det är dumt, för det innebär att den som ogillar cykling läser paragrafen och tolkar det som att cykling är förbjuden (i värsta fall) och förutom på anlagd stig (i bra fall). Sedan blir det ett j*vla tjafsande när dom möter någon i skogen som cyklar. Seriöst, vad är egentligen anlagd stig? 7stanes skulle jag anse som anlagd stig, men om det är applicerbart på någon svensk stig?

Hade dom skrivit att det var tillåtet att cykla, förutom på eljjusspår etc så hade andemeningen varit att cykel var tillåten. Nu fick de starkare grupperna råda (gissa själv om dom föredrar cykling eller ej) och då blev grundinställningen att det inte skall vara tillåtet.

Va!! får jag inte cykla här? nähä då cyklar jag nån annanstans då.
"problemet" löst,ut och gör nya stigar istället för att pladdra om gamla stigar
tycker Sidekick

Mattias L skrev:

> Enkelt. Cykling är förbjuden. .... Nu fick de starkare
> grupperna råda (gissa själv om dom föredrar
> cykling eller ej) och då blev grundinställningen
> att det inte skall vara tillåtet.

Mattias, jag tror du misstar dig, kolla Happys yttrande. Det förespråkade indignerat, att "samt cykla på stig i naturmark" skulle strykas. Se http://happymtb.org/forum/read.php/1/90088/90088/quote=1 De enda som yttrat sig är om just cykling förefaller vara Happy (HNS), SAMS och Bimbobikers, och yttrandena stödde varandra. Det som hänt förefaller mig vara att man tillmötesgått detta önskemål.

"cykla på elljusspåren, samt utanför stig i naturmark" blev "cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår" och anlagd bestämmer väg men inte stig, d v s det är tillåtet att cykla på stig. Skillnaden mot tidigare är att det nu inte längre är tillåtet att cykla vid sidan av stigen ut i det gröna om man nu skulle vilja det.

Det som hänt är alltså att man tillmötesgått en stark opion, det var ju hundrattals som stödde uppropet, något som säkert gjorde intryck, och jag skulle tro att kommunbyråkraterna tyckte det var ganska fräscht, normalt innehåller remissopinioner i sådana här ärenden mest gnäll från markägare och närboende och lite mästrande från natuvårdverket.

I efterhand kan man tycka att det hade varit smartare att tillstyrka den ursprunglia formuleringen och istället framhålla just hur miljövänlig MTB är som håller sig på stigarna och inte trampar omkring i naturen. Det är dock ingen idé att gråta över spilld mjölk.

Detta sagt på grundval av texterna. Har det hänt något som väckt stark irritation mot cyklister nyligen kan saken befinna sig i ett helt annat läge.

Per

Senast redigerad av en moderator:
Mattias L skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mattias L, en direkt fråga till dig. Med
> gällande
> > "skärpt" formulering av c6, tolkar du det som
> det
> > är tillåtet att cykla på stigarna (ej elljus)
> i
> > Hellas eller ej?
>
> Enkelt. Cykling är förbjuden. Men man har skrivit
> en undantagsklausul så att det är tillåtet att att
> cykla på vissa ställen. Dessutom har man varit
> luddig och använt oklara formuleringar vad avser
> stig/anlagd stig så det blir extra intressant att
> tolka.

Ha ha.. jag det är i alla fall lustigt hur man kan tolka samma text på så olika vis. Jag tycker du skall gaska upp dig. Jag ser grönt ljus till cykling på de stigar som man brukar cykla på där tex ulvsjöslingan mm. Off-trail passar ändå bäst till promenader så det gör mig inget och elljusspåren sörjer jag inte heller.

Fast jag måste ändå säga att det är lite märkligt i sammanhanget att den ursprungliga, mer liberala skrivelsen, ändrades till en mer precis sådan EFTER det att HNS, Bimbo och SAMS lämnade in sin petition. Jag antar att det var andra intressgrupper som hade invändningar oxå. För inte kan det väl varit så illa att HNS's engagemang så att säga "väckte den björn som sover" och fick beslutsfattarna att dra öronen åt sig och tänka "oj, här är det massa mtb-cyklister som vill köra. Bäst att skärpa formuleringen något"

jomper skrev:
> 7Stanes har fått otroligt mycket EU-pengar. Som
> jag förstod det så var det efter Mul &
> Klövsjukans härjningar som de fick hjälp att
> försöka fixa något annat som drar in pengar.
>
> Minns inte den exakta summan, fick den nämnd för
> mig när jag var där.

Enligt deras sida ( http://www.7stanes.gov.uk/forestry/achs-5rneev ) har dom haft 2 miljon pund i budget, varav 1 miljon pund i EU-bidrag. Precis som många glesbygds- och arbetsstöds-projekt inom EU ger ens egen insatta summa motsvarande summa i EU-bidrag. Vårt projekt här var tänkt så men nu finns det "bara" 25 miljoner kronor att dela mellan vårt och andra projekt istället för de 40 miljoner som hade behövts. Därför går de flesta i vårt projekt med på 70-procentigt EU-bidrag istället.

Nu är ett sånt bidrag inget som beviljas i en storstad som Stockholm så där får ni nog slanta upp själv om ni vill bygga nåt ;)

Sidan 5 av 5? Vad har hänt? Det var ju många fler sidor i den här tråden?

Per, Happy har inte yttrat sig. (eller så missade jag något rejält ;)) Det gör inget att du citerar mig, men gör det korrekt och visa tydligare att du klippt i det jag skrivit.

Rippa: Om både du och jag som bägge är pro-cykling kan tolka det annorlunda (fast vi tolkar det egentligen på samma sätt) hur tror du då att dom som intensivt ogillar cykling kommer tolka det?

Mitt påstående bygger på:
"Ur skötselplanen:
• Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i natur-mark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området varvid cykel skall framföras med en sådan hastighet att det inte är till olä-genhet för fotgängare och andra nyttjare av stigarna (se bilaga 1b).

Ur föreskrifterna:
C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.
Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att

C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår, "

Problem 1: Anlagd stig, vad är det?
Problem 2: Cykling underställs fotgängare och andra nyttjare, dvs vi är mindre värda. Vad händer när fotgängare klagar?
Problem 3: Skötselplanen och föreskrifterna är inte helt synkade (sekundärt problem iofs)

Egentligen så struntar jag i om cykling blir totalförbjuden i Hellas och dom hägnar in hela området och bevakar med automatvapen. Personligen så cyklar jag sär så sällan ändå.

Men det finns en större agenda.

Cykling underställdes andra nyttjare, och den primära skrivningen är att cykling inte är tillåten/förbjuden för allmänheten. Sedan finns det undantag som lyckligtvis gör cykling lagligt.
Det här var i ett område där det visades en stark opinion för cykling och där en officiell arbetsgrupp bildades för att visa på seriositeten.

Hur blir det i andra områden där inte lika många cyklar?
Jag hoppas innerligen att jag har fel, men det massiva motståndet som en hel del kommuner/individer visar mot mtb aktiviteter så är jag övertygad om att dom (för oss) trevliga undantagen kan försvinna.

Mattias L skrev:
> Sidan 5 av 5? Vad har hänt? Det var ju många fler
> sidor i den här tråden?
>
> Per, Happy har inte yttrat sig. (eller så missade
> jag något rejält ;))

Det är så sant så, men det var massvis av folk på Happy som ställde sig bakom.

> Det gör inget att du citerar
> mig, men gör det korrekt och visa tydligare att du
> klippt i det jag skrivit.

Det är korrekt citerat, de tre punkterna indikerar att det fattas, en massa, syftet var faktiskt inte att vrida till det du sa genom att citera snett.

> "Ur skötselplanen:
> • Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på
> elljusspåren, samt i natur-mark utanför befintliga
> anlagda stigar.

Detta är oroande. Den kritiska frågan är vad adverbet anlagd betyder. Alla stigar är väl anlagda i någon mening. En sak är given, att de vill inte ha någon fri stigbildning i området.

Jag känner inte igen den där massiva MTB-fientliga opinionen, men kan missta mig på den punkten.

Väntar med spänning på HNS rapport om läget.

Per

Per skrev:
> Detta är oroande. Den kritiska frågan är vad
> adverbet anlagd betyder. Alla stigar är väl
> anlagda i någon mening.

Det torde väl ändå vara ett adjektiv.

/magnus

Förstår att folk är upprörda över byggnationerna i skogen. Men ni som är emot dylik byggnation pga eventuellt negativt utfall i cykeltillståndsfrågan, borde ni inte kunna säga till den som frågar om byggnationerna: "vi vet vem som gör det och vi står inte bakom det" och det borde räcka? Är det naivt tänkt? Antar att HNS är nån förening för att värna om mtb i skogen? HNS kan ju knappast få alla människor att göra som HNS vill och det bör ju alla människor kunna förstå, inklusive markägaren/kommunen osv. Det finns alltid nån som gör tvärtemot gängse regler...

Att det alltid blir stora diskussioner om detta ämne... :)

Per skrev:
> Väntar med spänning på HNS rapport om läget.
>
> Per
>

<http://happymtb.org/forum/read.php/1/279509/279716#msg-279716>

Wilier skrev:
> dom var så tråkiga att dom bara försvann.
>
>

Kan tänka mig det, vad gör ni egentligen när vi andra cyklar?

Rippa skrev:

> Fast jag måste ändå säga att det är lite märkligt
> i sammanhanget att den ursprungliga, mer liberala
> skrivelsen, ändrades till en mer precis sådan
> EFTER det att HNS, Bimbo och SAMS lämnade in sin
> petition.

Om du läser HNS så föreslog de att förbudet ang cykling "utanför stig i naturmark" skulle strykas och man argumenterade som om vi vore "vita negrer" i någon mening, vi har också rätt, är också människor etc, och så gjorde man så att man strök den biten. Men samtidigt som gjorde det fick man bekymmer med att reglera cyklingen.

> Jag antar att det var andra
> intressgrupper som hade invändningar oxå. För inte
> kan det väl varit så illa att HNS's engagemang så
> att säga "väckte den björn som sover" och fick
> beslutsfattarna att dra öronen åt sig och tänka
> "oj, här är det massa mtb-cyklister som vill köra.
> Bäst att skärpa formuleringen något"

Nej, det tror jag inte alls. Däremot hamnade man i ett dilemma. Man ville dels gå cyklisternas remissopinion till mötes, men samtidigt ville man reglera cyklingen eller närmare bestämt få kontroll över stigbildningen, så att inte nya stigar bildas hur som helst, och naturligtvis att folk inte ska cykla utanför stigarna, och så stannade man för den skrivning som blev. Det avgörande är vad som menas med anlagd stig, och då menar jag inte semantiskt, utan stigarna på den karta som med all sannolikhet finns som bilaga som finns med i beslutsunderlaget.

Jag tror inte att det är en konspiration mot cyklister. Men, det räcker i princip att någon energisk miljönuppe eller plattfot får för sig att cyklister är naturförstörande, inte respekterar reservatsreglerna och sågar ner döda träd, o bygger ramper etc, och börjar göra sak av det för att saker ska börja gå åt fel håll. I politik är det ofta guilt by association som gäller. Och det är inte svårt, hur sakligt fel det än är, att framställa cyklister som någon sorts huliganer, jämförbara med klottrare, och kräva att det ska behandlas på ungefär samma sätt, att man utfärdar generellt förbud och avsätter någon särskild plats där de får hållas.

Per

Man kan också undra varför det skulle vara så negativt med "ny stigbildning". I synnerhet som områdets värde i mångt och mycket utgörs av att det skall vara tillgängligt för rekreation och friluftsliv. Om området låg någon annanstans än "Stockholmsnära" skulle det sannolikt inte vara så jävla märkvärdigt. Åtminstone inte ur ett naturskyddsperspektiv...

PerJ skrev:
> Man kan också undra varför det skulle vara så
> negativt med "ny stigbildning".

Vad är det om hindrar att 200 pers vandrar fram å tebax i skogen å gör en skog? Inget. Sen kan vi ju cykla på den? Näe... jag bara fantiserar fritt.

PerJ skrev:
> Man kan också undra varför det skulle vara så
> negativt med "ny stigbildning".

Det kan jag iofs hålla med om. Men det brukar höra till när man bildar naturreservat, att man inte vill att det ska bildas stigar hur som helst.

En annan sak är att man inte kan "frysa" naturen. Naturreservat har ofta helt oavsedda och oönskade effekter. Läste nyligen om hur goda intentioner i Yellowstone hade utmynnat i det ena galna utfallet efter det andra. Just när det gäller Hellas handlar det egentligen inte om några större skyddsvärda biotoper utan snarare om att rädda området för det s k "rörliga friluftslivet.

Per

Inget är bortmodererat, det är bara antalet inlägg per sida som är annorlunda. Kanske ändrar tillbaka.

Jag ser att många har uppmärksammat samma problem som jag. Ordet "anlagd". Hur definieras detta ord? Jag tror att det går till så här när stigar anläggs generellt:

En Älg eller ett rådjur, ibland flera rådjur tex. mor med familj, lämnar en tidigare anlagd stig för att söka sin föda på annat håll. I och med denna handling påbörjas ett slitage på den sk. terrängen och vad man skulle kunna kalla en "stig" börjar bildas. Sen händer nånting spännande. En annan art har också sökt sig ut i terrängen, ofta med samma syfte som älgen - att söka föda ex. svamp, lingen el. dyl., och fortsätter slitaget och bildandet av stigen. Nu anläggs enligt vissa en stig. Frågan är dock om det är Älgen/rådjuret eller människan som anlägger. Svaren varierar beroende på vem man frågar. Frågar du en fruktian (eller vad det nu kan heta) är svaret givet. Oavsett vem som anlägger torde det nu vara ok att cykla här, förutsatt att inte nån excentrisk elektriker sätter upp kulörta lampor efter den anlagda stigen och börjar kalla det för "el-ljusspår". Jag har ett förslag och det är att vi mutar in alla älgar och rådjur, kanske importerar renar från Norrland, och låter dom ströva fritt i Hellas och på det sättet anlägger intressanta nya "linjer" i landskapet. Först måste dom givetvis dresseras så att dom hittar dom mest intressanta ur ett Happy-perspektiv.

Jojken2 skrev:
> Jag har
> ett förslag och det är att vi mutar in alla älgar
> och rådjur, kanske importerar renar från Norrland,
> och låter dom ströva fritt i Hellas och på det
> sättet anlägger intressanta nya "linjer" i
> landskapet. Först måste dom givetvis dresseras så
> att dom hittar dom mest intressanta ur ett
> Happy-perspektiv.

LOL ;)

Som vanligt så hittar folk på för svåra lösningar. Ta med en skola på en friluftsdag. Kör godisregn på utvalda platser så kommer det väldigt snart ha löst sig med stigar. Kidsen är dessutom mycket lättare att styra i intressanta linjer än vad klövjur är.

Man kan väl sprida ut rykten omsvamp/bärställen på lagombra forum dessutom.

Finns ingen som klagar på barn eller svampplockare.

Jojken2 skrev:
> Jag har
> ett förslag och det är att vi mutar in alla älgar
> och rådjur, kanske importerar renar från Norrland,
> och låter dom ströva fritt i Hellas och på det
> sättet anlägger intressanta nya "linjer" i
> landskapet. Först måste dom givetvis dresseras så
> att dom hittar dom mest intressanta ur ett
> Happy-perspektiv.

Glöm det där. Rådjur, älgar och renar kliver runt i terrängen på sätt som inte ger nåt för oss att använda efteråt. Kor är däremot klumpiga och oviga vilket ger trevliga stigar. Om ni smusslar in 400-500 kor i berört område och låter dom lalla runt där ett tag så blir det fina "råstigar". Smussla sen ut korna igen och tipsa sen anonymt myndigheterna. Då kommer hundratals byråkrater spattsera omkring i lågskor på de ko-grova stigarna och dels platta till dom, och dels få koskiten på skorna som då förpassas från stigen. Resultatet blir naturligtvis jämna fina stigar. Byråkraterna är inga problem då dom nästan säkert utreder frågan i några år för att sen tappa bort hela materialet i nåt arkiv. Lycka till!

:D

Jojken2 skrev:
> Oavsett vem som
> anlägger torde det nu vara ok att cykla här,
> förutsatt att inte nån excentrisk elektriker
> sätter upp kulörta lampor efter den anlagda stigen
> och börjar kalla det för "el-ljusspår".

Ja, vi får verkligen hoppas att det inte börjar dyka upp anarkistiska löpare som anlägger osanktionerade elljusspår. Då ligger vi risigt till ;-)

dags att arrangera o-ringen i hellas med strategiska kontrollplatser? vet hur det såg ut i södertäljeskogarna efter att ett par tusen orienterare kutat runt ett par dagar.. fy fan..

Jag hittar inte någon form av originaltråd för lagombras byggen (men en sökning i ämnet gav en väldans massa trådar, ni verkar ha haft kul här förr i tiden).

Men nu verkar det som om allt är rivet, söndersågat och utsläpat ur skogen iaf (jag snor helt skamlöst Arons bild som han lade ut på facebook).
Fotoaron.jpg

TBone sa:
Per skrev:
> Detta är oroande. Den kritiska frågan är vad
> adverbet anlagd betyder. Alla stigar är väl
> anlagda i någon mening.

Det torde väl ändå vara ett adjektiv.

/magnus

+1, troligtvis perfekt particip av anlägga.

Luthman Photography sa:
Jag hittar inte någon form av originaltråd för lagombras byggen (men en sökning i ämnet gav en väldans massa trådar, ni verkar ha haft kul här förr i tiden).

Men nu verkar det som om allt är rivet, söndersågat och utsläpat ur skogen iaf (jag snor helt skamlöst Arons bild som han lade ut på facebook).

Personligen tycker jag att det är bra att de rivs. Många av dem var i dåligt skick och inte säkra att vare sig gå eller cykla på. Jag har dock inget emot såna byggen. Var ju själv med att göra några av de första primitiva sakerna där ute en gång i tiden. Men jag tror att vi gör bäst i att om vi ska göra nått sånt i framtiden, att göra det med markägarna och förvaltarnas godkännande och att bygga dem med bra material och hållbara och säkra och även ha en underhållsplan på dem. Och vem vet vad som kan komma att ske. Vi har bra kontakter med både Nacka och Stockholms kommun, men om det utmynnar i just några tivolibyggen återstår dock att se ;)

Innan det anläggs nya tivoli banor kanske den energin bättre läggs på underhåll av vanliga spänger och liknande från cykelperspektiv (vilket jag förstår görs iof.)
Att det ur det arbetet kan anläggas en och annan av olika orsaker naturliga NS byggen är väl hur NS byggen bör anläggas (om de skall anläggas).

Tillbaka
Topp