[Bildreportage] En lagombra dag i Hellas med Simon

lagombra på väg ut i Hellas med motorsågen i ryggan.

01.jpg

lagombra och Simon framme vid "Två Tornen". Ett verk som utsatts för en del sabotage på senare tid. Tanken med dagens tur är att försöka göra det svårare att välta bygget. De är rädda att folk ska göra sig illa på att försöka köra byggen som välts eller saboterats. Man får hoppas att alla som ger sig i kast med ett byggt stunt att de först kollar så att det är i fungerande skick.

02.jpg

Steg ett i den processen är att välta bygget och slå ur spik som inte längre kommer att behövas.

03.jpg

Sedan fälls och kvistas en sedan tidigare död tall.

04.jpg

Typexempel på det material som kapas ned och används. Den här sågade undertecknad ned.

05.jpg

Simona barkar materialet, det ska vara snyggt och välbyggt. Det märks att lagombra har ett estetiskt sinne.

06.jpg

En stor sten har baxats in i bygget för att göra det svårare (tyngre) att välta. Vi fick hugga in alla tre för att få in stenen där så det är ingen liten pjäs.

07.jpg

Stenen byggs fast så att den inte ska kunna vältas ur för enkelt. lagombra är bekymrad över att metoderna i denna terrorbalans kommer att trappas upp. Han och Simon vill helst inte börja förankra sina byggen direkt i sten och levande träd.

08.jpg

En stor sten hämtas en skaplig bit bort från bygget. När stenen nästan är framme spricker den och blir oanvändbar. Det kostar väldigt mycket tid och energi att laga och förstärka byggena. Tid de mycket hellre skulle vilja använda till nya byggen.

09.jpg

Den långa hävarmen visade sig vara ett problem, så en stor sten förankras även i andra änden. Inte helt enkelt att fundera ut hur den ska fästas utan att det blir fult.

10.jpg

Simon barkar lite mer material.

11.jpg

Efter nästan tre timmars arbete har de Två Tornen ett bättre skydd mot den eller de vandaler som hemsöker byggena och en ny linje kan börja rekas.

12.jpg

lagombra provcyklar den tänkta linjen och ser vart lite arbete måste till. Helst ska stenen hållas ren från byggen så att det blir så naturligt som möjligt.

13.jpg

Här är det tänkt att en smal spång ska leda ned från stenarna tillbaka till stigen "Indianer och vita".

14.jpg

Run-up på de Två Tornen. Inte helt trivialt! lagombra och Simon lärde sig fort att det är meningslöst att bygga stunts som man fixar på första försöken. Det ska vara lite svårt så man får ut mer cykeltid av arbetstiden.

15.jpg

Ett stort dött träd får hjälp ned lite tidigare än naturen hade tänkt.

16.jpg

Trädet blir bl.a. till denna minispång som ska överbrygga det hjulätande hålet i stenen.

17.jpg

Under de tre-fyra timmar jag var med lagombra och Simon i skogen passerade en hel del folk, mest fotfolk men även en del cyklister. Alla hejjade och några frågade om det gick bra med byggandet. Ingen verkade anse det fel att bygga där.

lagombra berättar om den gången han råkade stöta på TdR-tävlingen med motorsågen i ryggan. Ingen av alla som var där kommenterade eller klagade på honom. Samtidigt visste han att snacket skulle upptas med stor iver så fort han vänt dem ryggen. Det verkade som att han tycker det är bland det värsta med hela det här kriget, att nästan ingen konfrontera honom eller Simona personligen utan allt snack sker bakom deras ryggar.

Så efter detta insiderreportage kan alla nu återuppta ordkriget om det svartbygge som sker i 08-skogarna. Själv drar jag mig ur redan nu efter detta kontroversiella och politiskt inkorrekta reportage och agerande.

'One can make all kinds of explosives using simple household items... '
'Really'
'If one were so inclined'

/Magnus

Det är bara så otroligt korkat. Allt byggs enligt devisen "Hellre göra't än att riskera ett Nej".
Det vore helt underbart att ha lagligt byggda hopp och ramper i Hellas, men på det här sättet underminerar man det för all tänkbar framtid. När (inte Om) det väl kommer till kommunens kännedom kommer det bli ett jävla liv. Om den en dag blir cykelförbud i Hellas så vet jag i alla fall vem jag kommer tacka det för. Om man ändå hade vett att bygga grejorna någon annanstans än mitt på den mest bevandrade stigen i det kommande reservatet. Och visst fasen har folk försökt prata med Anders, via telefon och jag vet inte allt. Problemet är ju att han är helt oresonlig och vägrar att lyssna på folk. Om Anders eller Simona läser det här får de hemskt gärna komma med förklaringar eller argument. Jag förstår det inte.

Edit: För övrigt tror jag inte det är andra cyklister som förstör utan vandrare.

Senast redigerad av en moderator:
1. Väldigt snyggt bygge, skulle gärna prova.
2. Tråkigt att ni inte får ha det ifred. Typiskt storstadssyndrom kanske.
3. Jag förstår inte varför de här personerna inte får posta själva, det är ju sånt här som behövs på forumet, inte "vad är det godaste du ätit"..

"Never attribute to malice that which can be adequately explained with stupidity"

Med det citatet menar jag inte att jag nödvändigtvis tycker att det är dumt att bygga utan att man altid måste räkna med att det finns puckon som saboterar. Allt som placeras i det offentliga rummet utsäts för vandalisering. Att bygga ett bra cykelbart stunt räcker inte.

Det bästa sättet att säkra byggena mot vandalism vore att bygga dem längre ut i skogen där det är mindre folk. Även om Hellas är ganska litet så finns det ställen som är mindre frekventerade än andra.

/rikard

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Väldigt snyggt bygge, skulle gärna prova.
> 2. Tråkigt att ni inte får ha det ifred. Typiskt
> storstadssyndrom kanske.
> 3. Jag förstår inte varför de här personerna inte
> får posta själva, det är ju sånt här som behövs på
> forumet, inte "vad är det godaste du ätit"..

Harkel harkel... jag vet att "någon" har byggt liknade saker... Denna någon kanske vill dra igång något i GBG trakten? Det måste finnas massa grymma platser!

ErikPe skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. Väldigt snyggt bygge, skulle gärna prova.
> > 2. Tråkigt att ni inte får ha det ifred.
> Typiskt
> > storstadssyndrom kanske.
> > 3. Jag förstår inte varför de här personerna
> inte
> > får posta själva, det är ju sånt här som
> behövs på
> > forumet, inte "vad är det godaste du ätit"..
>
> Harkel harkel... jag vet att "någon" har byggt
> liknade saker... Denna någon kanske vill dra igång
> något i GBG trakten? Det måste finnas massa grymma
> platser!
>
>
>
> ... Erik

Bara det inte byggs saker som irriterar folk och gör att det blir cykelförbud i skogarna, som Mathias sa ovan...

Jag vet, jag sa att jag skulle dra mig tillbaka. Men ingen trodde väl på det?

Westman skrev:
> 3. Jag förstår inte varför de här personerna inte
> får posta själva, det är ju sånt här som behövs på
> forumet, inte "vad är det godaste du ätit"..

För att lagombra aldrig postade sådant här, utan näst intill enbart postade om saker han tänkte köra upp i anus. Lite som B-oskar och örgel på steroider och utan fjortissnacket. Personligen skulle jag inte sakna örgel och B-oskar på forumet, precis som jag inte saknar det lagombra brukade häva ur sig. Vill man vara bitter och tala om hur dumma i huvudet vi är föredrar jag helt klart Rippas metodik.

Ja, lite NS skulle inte skada i Gbg-området.
Tycker förövrigt också att det är dags att stänga på Simona och Lagombra.
Eller rättade sagt, det har de vart länge.

Nu blev ju iofs anders inte portad för att han skrev bajs många ggr utan för att han spammade forumet. Men det är en annan historia.

Anders blir nog påsläppt om han ber om det. Hittintils har han inte gjort några sådana försök som jag vet om.

För att återknyta till topicen så tycker jag iaf att det är bra att Anders och Simona verkar ta ansvar för delar av det de gjort. Det föder nog fram ett annat perspektiv på saker och ting så småning om.

Dom är ju oerhört duktiga på det dom gör, det kan ju alla intyga som har sett dessa byggen. Men det skulle ju vara bra om dom fick ett ok från markägaren att göra dessa byggen, så att dom kan få vara kvar i framtiden med.
Jag tycker personligen inte att dom "förstör" området, utan är ett litet roligt inslag, rent byggnadsmässigt sett (min åsikt), men som sagt, ett ok från markägaren vore ju bra.

Jäkligt trist om det skulle bli ett cykelförbud baserat på dessa byggnationer, man vet ju aldrig hur kommunen reagerar när dom får syn på dessa saker.

Ser kul ut, kan ni inte komma til trollhättan och bygga också? :]

Angående ett potentiellt cykelförbud, vad händer om det blir förbud? Slutar ni cykla där? Vad blir det för skillnad? Brukar folk klaga på er i dagsläget när ni hojar där, om inte så gör de nog inte det då heller? ...bara en tanke jag har! :)

Utan att säga förmycket, kan det ibland finnas själ att bryta mot vissa bestämmelser för att få något att ändras. Sen om det är rätt eller inte tar jag inte ställning till här, men det är ett effektivt medel att använda.

Ändras... Du menar rätten att få cykla i skogen eller??? ;o) Den kan ju ändras.

Frågan blir då vem har rätten att bestämma vilka förordningar man ska bryta för att få till en ändring, den som bygger en NS eller den som rånar en affär för att han/hon tycker att priserna är för höga?? (Jääkligt korkad jämförelse, jag vet)

Håller inte med där faktiskt, men så är jag ganska tråkig och inte sådär grum som en del är som tycker att det e ballt eller ok att bryta mot vissa regler.

Tjena!

Det finns ju klart bättre ställen att bygga på i hellas där det inte rör sig så mycket vandrare och annat löst pack.. Vet att det finns dom som klagat på anders och simonas byggen som också erbjudit sig att visa andra ställen där man kan bygga utan att det syns..
Sen så går det att prata med Sthlms Få, dom vill ha NS-grejer i hammrbybacken, och där får man bygga hur mycket man vill (just nu är det nått krångel, vet inte exakt vad som gäller)

Mina fem ören..

lundatok skrev:
> Står Happy officiellt bakom Lagombras kreationer?

Ehmn, med "Happy" i detta sammanhang menar du?

Personligen tycker jag det är helidiotiskt att bygga en massa saker på annans mark, och jag är medlem på Happy.

/Micke

En dum fråga: När man var liten byggde man ju kojor lite varstans i skogen av virke som låg på marken (dött) är det också förbjudet? Jag frågar för att om det är tillåtet, vilket det nog inte är, så borde ju en mindr NS inte vara förbjudet?

mvp skrev:
> lundatok skrev:
> > Står Happy officiellt bakom Lagombras
> kreationer?
>
> Ehmn, med "Happy" i detta sammanhang menar du?

Tobbe är moderator här, det var mest den kopplingen jag gjorde. Det var ju ganska livat sist det byggdes av ovanstående två.

> Personligen tycker jag det är helidiotiskt att
> bygga en massa saker på annans mark, och jag är
> medlem på Happy.

Problematiken har väl hela tiden varit att man vill fortsätta cykla i Hellas även efter det blir reservat som Mathias skriver. Skjuter man sig inte lite i foten om man gör så här? Men machocowboysen kanske kommer att cykla i Hellas även efter (om) det blir ett förbud?

ErikPe,Fox och EricW, är ni sugna på att bygga? Jag menade att jag gärna åker sånt som andra snickrat. Dock så tycker jag det är kul att bygga också, o har en del idéer. Jag ska ut till blixås och åka NS imorgon. Har eventuellt en plats på annan ort som jag ska reka på vägen hem. Dock så kommer det bli utanför stan o smått hemligt för att undvika kids/förstörelse/allmänfarligt beteende.

Sen har jag hittat en hoj också..mer om detta senare, typ den 25e.

Westman skrev:
> ErikPe,Fox och EricW, är ni sugna på att bygga?
> Jag menade att jag gärna åker sånt som andra
> snickrat. Dock så tycker jag det är kul att bygga
> också, o har en del idéer. Jag ska ut till blixås
> och åka NS imorgon. Har eventuellt en plats på
> annan ort som jag ska reka på vägen hem. Dock så
> kommer det bli utanför stan o smått hemligt för
> att undvika kids/förstörelse/allmänfarligt
> beteende.

Orkar inte röra ett ben just nu. Är grumt seg efter några dagars cykling nu, plus att det ska regna imon så jag bangar nog blixtås. Men om du vill dra igång ett bygge på "annan ort" så vill jag gärna vara med och hjälpa till.

Beställt cykeln nu?

Håhåjaja... nu igen... så enormt tröttsamt... det tar tydligen aldrig slut...

De här byggena är fortfarande ett lika korkat tilltag som tidigare...

Det är fortfarande fel sak, på fel plats, vid fel tillfälle!

Och det har ett stort antal individer framfört till Anders o Simona tidigare både privat o här på forumet... de vet detta sen länge tillbaka så varför skulle man behöva tjata om det mer... man kan tycka att det kanske kunna påverka dem att många som känner dem tycker att det hela är rätt dumt, onödigt o väldigt destruktivt för oss som cyklar i området... men ack utan någon som helst inverkan på dessas aktiviteter...

Det är ju tråkigt nog så att alla vi som cyklar MTB i hellasskogarna får dela på skulden för detta om eller när någon vill ha ett handtag för att klämma åt oss på något sätt. Jag har hojat därute i 16 år nu o vill kunna fortsätta med det utan en massa onödiga konflikter, bråk med andra friluftsmänniskor eller grupperingar med ekofascistisk inställning. Och om Anders o Co fortsätter på det här viset kommer vi tillslut att hamna i en sådan situation, tyvärr.

För det är ju faktiskt så att Hellas skogarna inte är på något sätt är Anders personliga snickarbod för radikalslöjdande eller lekplats för antikollektivistiska aktioner.

Det är ett friluftsområde för en väldigt stor mängd olika människor som vill ha olika naturupplevelser o avkoppling. Inte ett virkeslager för egoistiska anarkobyggnationer för ett litet fåtal.

Jag har sagt det förut men jag kan gärna förtydliga o säga det igen om det skulle behövas:

Anders o Simona, jag o ett stort antal andra personer som älskar att cykla i Hellas, ber dig sluta förstöra o såga sönder skogen som vi uppskattar o vill fortsätta att cykla i i framtiden.

Vi ber dig att sluta sabotera det som är viktigt för oss o även en massa andra personer med eller utan hjul.

Vi ber dig att sluta innan det blir konsekvenser för oss alla, o innan det blir för svårt att att göra något åt dem i tid.

Vi ber er, o vi hoppas på att ni kan lyssna...

Det är superkul att skapa saker som alla kan ha nytta av och ha roligt med men gör det inte på bekostnad av ett ev totalförbud !
...eller är det det ni eftersträvar ?

Ska de va så svårt å fråga komunen vart ni får bygga ( temporära ) skapelser ?
Visa bara foton och en namnlista så är allt så gott som klart.

Äventyra inte era mtbpolares chans att göra det de lever för !

lundatok skrev:
> Står Happy officiellt bakom Lagombras kreationer?

Nej, jag var där enkom som dokumentärfotograf helt privat utan happys inblandning. Sen att jag är en "all around good guy" och inte kan låta bli att hjälpa till är en annan sak.

the_TnT skrev:
> Vill man vara bitter och tala
> om hur dumma i huvudet vi är föredrar jag helt
> klart Rippas metodik.

Ehum... jag är varken bitter eller har för vana att tala om för "er" hur dumma i huvudet "ni" är. Och någon "metodik" för detta har jag sannerligen inte utvecklat!

f-n, schyssta byggen, men som det stod i början av tråden: Varför bygga på en så sjukt trafikerad del av Hellas? Känns onödigt. Flytta hoppen/ramperna bortom gröna spåret eller nåt. Och man kan ju även göra det mindre synligt med att exvis betsa eller använda lite jord & lera för att få bort de bländvita sågytorna så blir det lite mer diskret.

Personligen tycker jag väl varken eller om byggena; det är kul med lite byggen för freerideåkarna, men de är ju ett artificiellt inslag i en naturlig miljö. Dock är ju Hellas fullproppat med spångar så att fotgängarna ska slippa bli leriga om fötterna, så 20 meter artificiell stig till gör ju varken till eller från!?

Hoppas de får stå kvar den här gången...

Rippa skrev:
> Ehum... jag är varken bitter eller har för vana
> att tala om för "er" hur dumma i huvudet "ni" är.
> Och någon "metodik" för detta har jag sannerligen
> inte utvecklat!

Lol, mästaren in action =)

Dumt att bygga där det syns mkt.

Skulle vara perfekt om de får till ett OK från hammarbybacken, så han kan bygga där istället. Fina NS-banor saknas i Sthlms-området och jag tycker det är dumt att motarbeta nån som gör nåt åt det.

Edit: Min fria tolkning blev för mkt för jurist-besserwissarna. Se längre ner för vad jag egentligen menade

Tja, som vanligt blandar många ihop vad man får göra och vad man kan göra.

-Det som görs är inte tillåtet. De som försvarar detta måste alltså komma på en förklaring på hur det ska kunna rättfärdigas utan att ha stöd i lagen. Det är då de dåliga argumenten om att det är "originellt", "estetiskt sinne", "roligt med ngt annorlunda" dyker upp.

Varför är det helt enkelt ingen som polisanmäler? Skulle inte det vara ett bra sätt för att komma tillrätta med problemet? Bildbevis finns ju tillgängligt ovan. Eller bara går dit med en motorsåg och yxa och gör kaffeved av grejorna? Det är inte mindre rätt att göra det än att bygga dem.

MVH /Henrik

Haxx skrev:
Eller bara går dit med en
> motorsåg och yxa och gör kaffeved av grejorna? Det
> är inte mindre rätt att göra det än att bygga
> dem.

Nej, det är lika tillåtet, men jävligt barnsligt.

Henrik, problematiken ligger i att hela Hellas skall göras om till naturreservat och då kan det sluta med att det är slutcyklat där, speciellt om nån bevisligen bygger på en vältrafikerad plats så är det väl enbart för att provocera. För det gör du väl, Anders?

Om det är olagligt eller inte får någon annan orda om. :)

lundatok skrev:
> Henrik, problematiken ligger i att hela Hellas
> skall göras om till naturreservat och då kan det
> sluta med att det är slutcyklat där, speciellt om
> nån bevisligen bygger på en vältrafikerad plats så
> är det väl enbart för att provocera. För det gör
> du väl, Anders?
>
> Om det är olagligt eller inte får någon annan orda
> om. :)
> Do, or do not. There is no try.
> De självutnämnda forumidioterna lugnar sig inte av
> PM.

Låter som ni vill hitta en syndabock om det blir förbud. Som jag sa tidigare: de kan inte grunda ett förbud på enstaka personers handlande, som dessutom handlar mer om ev. brott mot allemansrätten än var/hur man cyklar.

<Skrivet av Henrik VXT idag 17:47
<
<Dumt att bygga där det syns mkt, även om hans byggen inte på nåt sätt är olagliga. Han skadar <ju inte naturen.

Det är fortfarande olagligt att kapa ner skog även döda träd som inte inte är dina... vissa döda träd kan tillomed vara fridlysta till fåglar o andra kryp...
Det är juh olagligt att plocka kottar juh... puhhhh dessa konstiga lagar...

Wow, vilken succé för lagombra! Först ett exklusivt bildreportage och en efterföljande offentlig debatt kring de moraliska aspekterna av hans och simonas verk. Kan det bli bättre? Kan de nå längre? Mja, detta skulle väl möjligen bara slås av den bittra efterdebatten när ett beslut om cykelförbud har kommit. Eller då dågon aktionsgrupp gått längre än att dra spik i NS-bygget och dra ut ris tvärs över indianer och vita.

Jag ansluter mig helt till Tobis uppfattning, bygget är en helt onödig belastning i en tid när vi försöker få politiker och förvaltare att förstå att vi också gillar friluftsliv, på samma villkor som fotfolk.

Anders och Simona: sluta! tack

//Oscar

Fjärdebrunn skrev:
> Wow, vilken succé för lagombra! Först ett
> exklusivt bildreportage och en efterföljande
> offentlig debatt kring de moraliska aspekterna av
> hans och simonas verk.

öööö... Vi ser nog på det här lite olika Fjärdebrunn.

the_TnT skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Wow, vilken succé för lagombra! Först ett
> > exklusivt bildreportage och en efterföljande
> > offentlig debatt kring de moraliska
> aspekterna av
> > hans och simonas verk.
>
> öööö... Vi ser nog på det här lite olika
> Fjärdebrunn.
>

Uppenbarligen, hur ser du på det?

Funkar det inte att fråga dom annsvariga.. får "vi" bygga lite "norr-ständer" i hellas med död skog/virke "vi" tar med oss till byggerna ?????
eller blir det bara nej var än "vi" frågar ????

Mr.Skalman skrev:
> <Skrivet av Henrik VXT idag 17:47
> <
> <Dumt att bygga där det syns mkt, även om hans
> byggen inte på nåt sätt är olagliga. Han skadar
> <ju inte naturen.
>
> Det är fortfarande olagligt att kapa ner skog även
> döda träd som inte inte är dina... vissa döda träd
> kan tillomed vara fridlysta till fåglar o andra
> kryp...
> Det är juh olagligt att plocka kottar juh...
> puhhhh dessa konstiga lagar...
>
> .-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

Allemansrätten ger en rätt att bryta döda grenar, eller hur? Då är frågan, vart går gränsen mellan en död gren och ett träd? Inte värre än det man gör i scouterna och hur ofta får man höra klagomål för att de sågat ner något träd till en brasa?

Fridlysta träd tror jag knappast det handlar om iom att det brukar vara såna stora tallar och granar som de lämnat på kalhyggen, kapade på 4m höjd, och det var inte fallet här.

Träd får användas som är av "ringa värde"

Hela den här debatten är löjlig eftersom det inte är upp till oss om det är OK eftersom vi aldrig kommer utgöra en majoritet i beslutsfattande organ.

Kan andra än cyklister använda dessa hinder?

Hur är det med mossor och sånt shyte?

Det finns inget bra skäl att reta upp miljöfascister.

Hela det här är bara en tråkig och pinsam situation.

Vet vi vad politikerna faktiskt tycker om det här förutom våra egna (förmodligen välgrundade) gissningar?

Tillbaka
Topp