Graveldäck - vilket är er favorit?

Får se om fler tillverkare nu tar till sig av de idéer som Silca baserat sina däck på, med tunnare däcksidor för gravel, mer likt MTB-däck.

Men det lär väl inte sänka priset nämnvärt ändå. Verkar sällan vara så det fungerar inom cykelindustrin till skillnad från många andra marknader. Nya innovationer verkar istället bara ständigt trycka priserna uppåt.
Vilka andra stora drivkrafter för tillverkare att driva utvecklingen framåt än att tjäna pengar ser du? I verkligheten handlar det kanske mest om att öka sin andel av marknaden genom att ha de mest attraktiva lösningarna, men drivkraften är ju nästan alltid att tjäna pengar. Inget konstigt med det.

Vilka andra stora drivkrafter för tillverkare att driva utvecklingen framåt än att tjäna pengar ser du? I verkligheten handlar det kanske mest om att öka sin andel av marknaden genom att ha de mest attraktiva lösningarna, men drivkraften är ju nästan alltid att tjäna pengar. Inget konstigt med det.
Det finns andra faktorer som kan styra prisutvecklingen än tillverkares önskan att tjäna pengar. De finn ju även andra faktorer än att maximera priset som styr hur mycket pengar en tillverkare tjänar. Möjligheten att sälja sin produkt tex. Inget konstigt med det heller.

Jag upplever, rätt eller fel, att i högre grad än inom mycket annat pressas priserna uppåt av nya innovationer inom cykelindustrin. Det behöver inte nödvändigt funka så, även om det är innovationernas primära syfte att tjäna mera pengar.

Nån som kör på de "nya" Continental Terra Competition? De får lite mixade recensioner, en del hyllar dem andra dissar rätt hårt..

Lite fundersam över "greppet". Denna ger ju höga betyg där, men de gör de även för den äldre Terra Speed. Jag har kört mycket på dem. Gillar dem, men skulle inte säga att grepp är dess styrka, tvärtom, rätt sliriga även på torrt och hårdpackat grus.

Senast ändrad:
Nån som kör på de "nya" Continental Terra Competition? De får lite mixade recensioner, en del hyllar dem andra dissar rätt hårt..

Lite fundersam över "greppet". Denna ger ju höga betyg där, men de gör de även för den äldre Terra Speed. Jag har kört mycket på dem. Gillar dem för mycket, men skulle inte säga att grepp är dess styrka, tvärtom, rätt sliriga även på torrt och hårtpackat grus.

Jag har kört på dem i drygt 70 mil nu på min Merida Mission, är överlag väldigt nöjd måste jag säga. Typ 60-70% asfalt, resterande mestadels finare grusvägar (sen har det ju blivit lite grövre grejer och stig osv. också såklart).

Jag körde Caracal Race (svart, 40 mm) en liten stund innan dem för breda med hjulbytet så då fick det bli ett par Terra Competition (svart, race rapid, 40 mm). Gick ffa. på recensionen du länkar till faktiskt.

Jämfört med Caracal Race så känns dem något slöare på asfalt, men ungefär lika i rull på gruset (finare grusväg, ibland lite löst). Greppet känns betydligt bättre dock. Lite mer att man vet vad man får. Betydligt bättre vid klättring också. Det känns generellt sett som att man får mer grepp än vad man kanske förväntar sig av mönstret visuellt sett. (Har ingen större erfarenhet av grövre grusdäck dock. Har väl blivit Terreno Dry, g-one rs, p-zero race 35 mm osv. dem senaste åren 😅)

Ska väl nämnas att dem inte är lika mjuka och dämpade som hutchinsondäcken men det är nog en del av anledningen att dem känns lite mer förutsägbara. Tycker däremot att dem ändå äter upp vibrationerna rätt bra, vid rätt tryck såklart.

Jag körde Terra Speed en kort stund då dem kom på cykeln original och jag upplevde dem som rätt tröga jämfört med båda däcken ovan, iaf på asfalt. På gruset är dem nog ändå rätt lika Competition i känsla.

Mäter 44 mm på 32 mm inner så är nog rätt true to size på 25 mm inner. Har landat i att 2 bar bak och 1,7 bar fram funkar bäst för blandat underlag och -0,1 bar för mer grus eller om det är lite guppigare. Systemvikt på runt 87 kg med en ganska framåtlutad sittställning.

Tillbaka
Topp