[Bildreportage] En lagombra dag i Hellas med Simon

Wilier skrev:
-------------------------------------------------------
> motorsåg och inga hörselskydd, skärpning.
>
>

Han kanske lånade Svullos motorsåg=)

Lagombra är i Portugal och steker på svenska institutets räkning. Han hälsar att han diskuterar just nu med några holländska design-hotshots om att medverka i en internationell utställning med ns-byggena i hellas. Tydligen är det något knäck för stockholms stadsmuseum som prioriteras högre så det lär väl inte bli riktigt än men det verkar iaf spännande att få hellas uppmärksammat även utomsocknes.

Henrik: kan du inte bara sluta spekulera i vad som är juridiskt rätt när det är uppenbart att du inte har koll på lagstiftningen?

Medan vi har pillat oss i naveln här och ägnat all energi åt att slå varandra i huvudet har Nacka kommunfullmäktige den 12 september beslutat om inrättande av Nacka naturreservat.

Ur skötselplanen:
• Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på elljusspåren, samt i natur-mark utanför befintliga anlagda stigar. I övrigt får man cykla i området varvid cykel skall framföras med en sådan hastighet att det inte är till olä-genhet för fotgängare och andra nyttjare av stigarna (se bilaga 1b).

Ur föreskrifterna:
C. Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kap. 30§ miljöbalken.
Utöver föreskrifter och förbud i lagar och andra författningar är det för allmänheten förbjudet att

C6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår,

Ur Miljöbalken (1998:808)
7 kap. Skydd av områden

4 § Ett mark- eller vattenområde får av länsstyrelsen eller kommunen förklaras som naturreservat i syfte att bevara biologisk mångfald, vårda och bevara värdefulla naturmiljöer eller tillgodose behov av områden för friluftslivet.
Ett område som behövs för att skydda, återställa eller nyskapa värdefulla naturmiljöer eller livsmiljöer för skyddsvärda arter får också förklaras som naturreservat.

30 § Föreskrifter om rätten att färdas och vistas inom ett område som skyddas enligt detta kapitel och om ordningen i övrigt inom området får meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer, om det behövs för att tillgodose syftet med skyddet. I de fall kommunen beslutar om skydd av ett område får den meddela sådana föreskrifter.
Föreskrifterna skall gälla omedelbart, även om de överklagas.

29 kap. Straffbestämmelser och förverkande

9 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot
1. föreskrifter om allmänhetens uppträdande meddelade med stöd av 7 kap. 30 §,

Ja, det är väl det utfall som var väntat. Cykling tillåten i Hellas alltså. Med eller utan konstverk.

Det finns bara en :

1a9c209d.jpg

Nej, jag är ingen jurist, men allmänt vett säger att de inte kan grunda förbud mot cykling på enstaka personers agerande som dessutom rör nedsågning av träd och inte själva cyklingen.

Rippa, nu läste du galet.

Förkortad version för enkelhetens skull:
Det är för allmänheten förbjudet att cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår.

oxr: Det översta skulle inte varit med i mitt inlägg överhuvudtaget. Jag trodde först att Hellas redan var ett reservat, men sen läste jag längre ner och, tja ,jag glömde väl bara att radera det första helt enkelt innan jag skickade. Det var därför jag skickade det andra inlägget men det begrep ju inte du.

Ni som stör er på bygget kan väl bara gå dit och mala ner det? Det är inte barnsligare än att bygga det. Eller bygg på det med andra saker. Måla något fint på dem (använd miljövänlig färg).

MVH /Henrik

Henrik VXT skrev:
> även om hans
> byggen inte på nåt sätt är olagliga.

De är i allra högsta grad olagliga. I politiskt avseende är det urkorkat, eftersom det finns folk som vill förbjuda MTB, varför ge dem vatten på sin kvarn. Sådana här skyltar står vid varenda stig i Marin County.

nobikesinmarin.jpg

Skit i det där jävla bygget! Det är så puckat att sitta här och slå varandra i huvudet i stället för att rikta energin dit den borde! En känslig opinion har på oklara grunder påverkat Nacka kommuns politiker att förbjuda oss att cykla i Hellas!

Rippa: jag hoppas din tolkning gäller, men vad jag kan läsa mig till av handlingarna inför beslutet så ska det förstås som anlagd väg OCH anlagd stig.

Per skrev:
> Henrik VXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > även om hans
> > byggen inte på nåt sätt är olagliga.
>
> De är i allra högsta grad olagliga

Har tagit tillbaka mitt påstående, kolla längre upp. Blev lite för ivrig i mitt knappande.

Jag håller fullständigt med dig. Jag skiter oxå i bygget. Men jag undrar varför jag tolkar det som tillåtet att cykla på stigarna i Hellas medans du tolkar det som förbjudet? Det står ju utryckligen att cykling är förbjudet FÖRUTOM på stigarna

oxr skrev:
> Skit i det där jävla bygget! Det är så puckat att
> sitta här och slå varandra i huvudet i stället för
> att rikta energin dit den borde! En känslig
> opinion har på oklara grunder påverkat Nacka
> kommuns politiker att förbjuda oss att cykla i
> Hellas!
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*

Så lysande, då fick vissa som dom ville då med sitt agerande då! Hoppas de är nöjda. Synd att jag inte hann happyrida i Hellas innan det tragiska beslutet blev fattat.

>Nej, jag är ingen jurist, men allmänt vett säger att de inte kan grunda förbud mot cykling på enstaka personers agerande som dessutom rör nedsågning av träd och inte själva cyklingen.

Du tror inte att vi kommer att behandlas som en grupp när det kommer fram att byggena är till för mountainbikeåkare?

Fiktiv diskussion på kommunhuset i Nacka :

"- Aha! Det är måntebajkåkare som byggt träställningarna och skadat den fridlysta grönlavsmossen och dessutom stört häckningen för den utrotningshotade guldfjädrade trastkotten!

- Förbjud vandalerna!!!"

..eller så är jag bara en olyckskorp som borde spänna av litet, vad vet jag.

Edit: Lade in citering.

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
> Jag håller fullständigt med dig. Jag skiter oxå i
> bygget. Men jag undrar varför jag tolkar det som
> tillåtet att cykla på stigarna i Hellas medans du
> tolkar det som förbjudet? Det står ju utryckligen
> att cykling är förbjudet FÖRUTOM på stigarna

Problemet är väl det där lilla ordet "anlagda" som kan tolkas som grusade gångvägar, men också (förhoppningsvis) som befintliga mtb-stigar. (Besserwissarna får gärna rätta mig, jag är ju sämst på allt)

oxr skrev:

> Ur skötselplanen:
> • Cykling (även mountainbike) är inte tillåten på
> elljusspåren, samt i natur-mark utanför befintliga
> anlagda stigar.

Frågan är vilka stigar som är "anlagda" och vilka som uppstått spontant för att folk gått där. Avsikten är sannolikt att få kontroll över stigbildningen, så att det inte bildas nya. Motsvarande regel finns för delar av Lunsen sedan det blev reservat. Men det kallas där anlagda vandringsleder.

Hur har detta hänt? Är det en opinion eller någon enstaka byråkrat?

Per

Ja men det fullkomligt dräller ju med befintliga (om det nu räknas som anlagda) stigar i Hellas. Jag styr då inte rakt ut i terrängen (det går inte ens pga all vegitation) och vad är en "anlagd" stig. Det finns ju inte. Stigar har ju uppkommit spontant. Men ordet anlagd förvirrar ju uppenbarligen. Dessutom är det väl inte klart att anlagd syftar på stigarna såsom det är skrivet. "Anlagd" syftar väl snarare på vägarna.

Visst, vi kan sitta under ett paraply i regnet och låtsas att det inte regnar eftersom vi inte blir blöta.

Nu orkar jag inte gå tillbaka till alla handlingar, men jag tyckte det var väldigt tydligt uttryckt vad som gällde. Jag hoppas jag har fel. Handlingarna finns på Nacka kommuns hemsida, i protokoll med bilagor från kommunfullmäktige 2005-09-12 och Älta områdesnämnd 2005-05-11.

Den dagen jag blir åtalad ska jag hävda Rippas linje.

Det finns jättemycket anlagda stigar. Det finns en karta med alla motionsspår med i beslutet och dessa betecknas som anlagda stigar.

Edit: Ovanstående inlägg kom medan jag skrev...

Nytt: Vart kan man få tag på den kartan?

Senast redigerad av en moderator:
Men seriöst nu oskar. Jag försöker varken rida på paragrafer eller reta upp dig. Jag tolkar det verkligen som att det uttrycklgien är tillåtet att cykla på befintliga stigar. Jag har inte läst några handlingar utan endast det du klistrade in här. Jag blir genuint förvirrad av hur vi kan ha så motsatt syn på den texten. NO OFFENSE

Rippa skrev:
> Men ordet anlagd förvirrar ju
> uppenbarligen. Dessutom är det väl inte klart att
> anlagd syftar på stigarna såsom det är skrivet.

Gissningvis, har inte sett handlingarna utan bara Oskars citat, så finns en eller flera kartor på vilka naturvårdsbyråkraterna ritat in vilka stigar som ska finnas o så räknas de som anlagda, dit hör säkert Sörmlandsleden som är en typiskt anlagd stig (även om delar av den kan ha funnits sedan Hedenhös). Däremot är risken stor att mindre stigar, som uppstått spontant för att många gått (eller cyklat) en viss väg, inte räknas som anlagd.

Per

I skötselplanen står det "befintliga anlagda stigar" och i föreskrifterna "anlagd väg och stig" som verkar vara en mer genomtänkt formulering. Skötselplanen är väl inget man behöver rätta sig efter så att det är klantigt formulerat där borde väl inte spela någon roll?

Kram!

Finns det tydliga markerade gränser när man kommer in i området? Om man tex kommer från en liten stig utanför området och det inte framgår att man kommer in i området kan man väl inte ställas till ansvar?

Jag har en stark aning om att skulle någon släpa en cyklist till tinget för att vederbörande har drällt runt på stigarna så skulle cyklisten torska.

Vi var ett gäng (sedemera HNS) som jobbade hårt på att få politiker och tjänstemän att fatta att också vi måste få vara i skogen. Vi hann en bit på vägen men inte ända fram. Pennan slant och förbuds-reflexen var stark. Vi har dock pågående diskussioner med framförallt förvaltarna av reservatet. De uttrycker så här långt ingen som helst önskan att slänga ut oss ur skogen.

Den som lever får se.
/Oscar

=David skrev:
> I skötselplanen står det "befintliga anlagda
> stigar" och i föreskrifterna "anlagd väg och stig"
> som verkar vara en mer genomtänkt formulering.
> Skötselplanen är väl inget man behöver rätta sig
> efter så att det är klantigt formulerat där borde
> väl inte spela någon roll?

Tycker inte det är klantigt formulerat. Det finns två typer av stig, i) sådana som är anlagda, som är produkter av att någon organisation vill ha en stig där och har anlagt en stig, och ii) stigar som uppstått sponant p g a folk gått där. Den första typen är vanligt i skötselplaner för naturreservat. Nu gissar jag igen men jag skulle tro att man i skötselplanen sätter likhetstecken mellan "markerad led" och "anlagd stig".

Per

Men har jag hamnat i en Kafkaroman? Oscar, menar du oxå att det är förbjudet att cykla på stigar i Hellas?? Kan inte HNS ta o reda ut vad som gäller? Eller åtminstånde göra ett försök att tolka texten.

Rippa skrev:
> Men har jag hamnat i en Kafkaroman?

Det här är en Norénpjäs.

Fjärdebrunn skrev:
> Jag har en stark aning om att skulle någon släpa
> en cyklist till tinget för att vederbörande har
> drällt runt på stigarna så skulle cyklisten
> torska.

I Californien kan skogvaktarna ta ens framhjul och sedan åker man på 500 USD böter.

Jag trodde ni i Stockholm var på väg att fixa detta. Vad var det som hände? Hade de sett Lagombras byggen och dragit slutsatser? Eller?

Per

Rippa skrev:
> Men har jag hamnat i en Kafkaroman? Oscar, menar
> du oxå att det är förbjudet att cykla på stigar i
> Hellas?? Kan inte HNS ta o reda ut vad som gäller?
> Eller åtminstånde göra ett försök att tolka
> texten.

Tja, det är väl ungefär det vi håller på med. Men inte heller vi är eniga i någon slags uppfattning.
Hör med Bruse, han har en helt underbar härledning av var man får cykla via Vägverkets definitioner.

Tror inte ngn entydigt kan ge dig svar. Du får vänta till någon fältbiolog tar dig i nackskinnet och drar dig till tings.

Ska jag tolka förspelet till reglementet fanns det en genuin vilja att ge plats för oss i skogen. Trots att vi påpekade värre knasigheter än de ovan citerade i vårt remissvar blev det nog som jag skrev tidigare. Pennan slant och i sin iver att skriva om allt man inte får göra i naturen halkade ordalydelsen ovan med. Den lär vi nog få leva med även om du nog inte kommer få runda ABAB-vakter i skogen:-)

Per och jag har samma uppfattning. Jag är inte helt säker men jag tror att beslutet kan överklagas.

Jag gissar att skötselplanen tillsammans med övriga beslutsunderlag är att betrakta som förarbeten till beslutet om föreskriften, och är därmed vägledande för uttolkningen. Per kan nog det här bättre.

Fjärdebrunn: vad förvaltarna tycker spelar väl ingen större roll egentligen? Det enda som förvaltarna kan göra för att komma undan föreskrifterna är väl att markera upp hela den kända katalogen av stigar som cykelspår? Förutsatt att de har delegation från politikerna att göra det. I Solna har de delegation, i Sundbyberg har de det inte.

Såhär står det i sammanfattnigen av remisssvaret, det här är intressant!

22. Hellas och Nackaskogarnas stigcyklister, representerar ca 800
personer intresserade av mountainbike, MTB, i Nackareservatet.

MTB utövas på befintliga stigar med hänvisning till bl a
allemansrätten. Viktigt att MTBs rätt att vistas i naturen formuleras
på ett hänsynsfullt sätt. Föreslår utvidgning av föreskrift C6 så att
cykling blir tillåten i hela reservatet förutom på elljusspåren.

Föreskriften C6 har, efter samlad bedömning av ingivna synpunkter om
cykling, reviderats.

24. Bimbo-Bikers, 283 med-lemmar. Är glada över att cykelförbudet i området begränsats till elljus-spår. Viktigt att det finns möjlighet att bygga ut stignätet och nyanlägga parallella stigar i de fall elljusspåren varit transport-stigar
Föreskriften C6 har, efter samlad bedömning av ingivna synpunkter om cykling, reviderats.

23.Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap, riksorganisation.

Ställer sig bakom föregående yttrande (22). Området från
Sickla-Skarpnäck mot Erstavik är intressant från ett riksperspektiv.
Glädjande att reservatet inte stänger ute några grupper.

Föreskriften C6 har ,efter samlad bedömning av ingivna synpunkter om
cykling, reviderats.

Punkt C6 är alltså: "cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår"

Jag tolkar det försiktigt som att man ändå tillåter oss att cykla på befintlig stig även om det går att tolka som endast anlagd. Jag tycker det vore intressant att kolla upp detta med kommunen innan reservatet är inrättat. Vi som verkar inom HNS kommer gärna göra det.

Som kuriosa (om någon tycker att det verkar överdrivet med fridlysta mossor etc) så beskriver man i Bilaga 5
att man ska bevara den Citronfläckade kärrtrollsländan och den Breda paljettdykaren... ;-)

Jag skulle tro (obs, vet inte men tror) att formuleringen om anlagd stig och väg har tillkommit för att förhindra nya etableringar av stigar. Annars är jag som rippa, jag tolkar det som att det är "stay on singletrack" som gäller.

oxr, du får gärna förklara en gång till för oss.

Fjärdebrunn, ni måste ju åtminstone försöka överklaga det. Man kan väl inte bara rycka på axlarna och säga "Tråkigt." Ett överklagande med den process det innebär kan vara tillräckligt för att föreskifterna ska förändras. Om jag läser jag Miljöbalken rätt finns det goda grunder att lyckas med ett överklagande. Har mailat Christer och Tobbe.

oxr: du har alldeles rätt. Här vet jag inte ens vilka befogenheter förvaltarna kommer att få/har.

Tänkte dock precis som Rippa när jag såg formuleringen för en tid sedan. "Anlagd väg och stig" går att läsa som fan läser bibeln. Att vägen måste vara anlagd är ju självklart, lika självklart som att en stig, enl allmän uppfattning, inte är det. Vi får allstå cykla på de anlagda vägarna och på stigarna. Anlagda stigar saknas såvitt jag vet helt i området.

Nä, nu går jag och lägger mig
/Oscar

Mathias: eftersom den samlade bedömningen av ingivna synpunkter angående cykling inte redovisats är det svårt att avgöra om det är bra eller dåligt att C6 har reviderats. Hur var den ursprungliga lydelsen av C6?

=David skrev:
> "Anlagd väg och stig" är inte samma sak som
> "anlagd väg och anlagd stig".

Hur vet du det?

Fjärdebrunn: det finns en hel karta med de anlagda stigar som finns i området bifogad Älta områdesnämnds beslut. I teckenförklaring står det "Anlagda stigar".

Ojojoj, nu har jag visst blivit rättshaverist. Nu ska jag sova för jag ska gå upp jättetidigt för att åka på konferens en vecka. När jag kommer tillbaka antar jag att ni styrt upp det här och konverterat Nackas kommunfullmäktige till cykelkramare.

Kram på er alla! Minns att en bild på en klubbad säl vid rätt tillfälle kan vara avgörande för den lagstiftande processen.

oxr skrev:
> Hur vet du det?

Därför att nu när det står "anlagd väg och stig" i föreskrifterna har vi lika stor chans att hävda att "anlagd" inte gäller stigarna som eventuella motståndare kan hävda att det gör det. Står det däremot "anlagd väg och anlagd stig" vilket det inte gör i den här historian hade vi legat bra mycket sämre till.

Tillbaka
Topp