Bildrulle fick vad han förtjänade :-)

Supertramp_

Ny medlem
Cyklade Götgatsabcken ner mot slussen i morse. Där är det ju förbjudet att svänga vänster på Hornsgatan. Framför mig låg en SAAB. Bilen blinkade inte, men jag så på hur han placerade sig att han ändå tänkte svänga vänster. Inte så snyggt eftersom han då korsar cykelbanan.

Eftersom jag fattade att han skulle svänga så la jag mig vid hans bakflygel och när han började svänga så drog jag näven i full kraft mot plåten. Killen stannade och flög ut ur bilen, såg helt skräckslagen ut och frågade "hur gick det?". Han fick ett "du är ju helt körd" och ett finger till svar. Alltid kul att läxa upp noncanlanta bilister! :-)

hade han nitat dig hade i alla fall jag inte tyckt synd om dig. Finns inga som är så korkade i trafiken som cyklister

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Jobbar du på Securitas Jocke?

Jocke Q eller Jocke J?

Joakim Quensel skrev:
> Eftersom jag fattade att han skulle svänga så la jag mig vid hans bakflygel

Han tänkte nog att det är ingen idé att blinka hursomhelst, cyklisterna lägger sig ju ändå vid bakflygeln fastän de ser att man ska svänga, cyklar mot rött, cyklar mot trafiken, saknar bromsar och SMSar samtidigt.

Rätt som det är är cyklisten också vuxen och bilförare. Ve och fasa när detta sker med dagens cyklister; SAABarna börjar skidda, bomba mot rött, dr0pa lastkajer, köra mot enkelriktat, köra på bakhjulen, grinda stenbänkar. Att låta bli att räcka ut vänsterhanden kommer att kännas som en trivialitet.

Nä, det där var ju inte happykorrekt. Nu får du bassning. Man får bara öppna höger bakdörr, all annan form av bilskändning är tabu på happy.

Tycker det var lustigt och bilföraren fick sig garanterat en läxa. Dock kanske smädigheterna som flög ur dig var överdrivna. Men banket var en bra grej.

Senast redigerad av en moderator:
Få se nu...

1 Du leker polis
2 Du vandaliserar
3 När personen gör det rätta och hoppar ur för att kolla hur det "gick" för dig - så får han fingret!

Snyggt jobbat - idiot! Synd bara att inte du fick vad du förtjänade

Rippa skrev:
> 1 Du leker polis

Har han utgett sig för att vara polis? Är alla som påpekar folks fel poliser? aha, du leker polis just nu!

> 2 Du vandaliserar

Inget blev väl skadat på bilen?

> 3 När personen gör det rätta och hoppar ur för
> att kolla hur det "gick" för dig - så får han
> fingret!

Det var lite överdrivet kanske.

Om det är något jag ångrar så är det att jag gav honom fingret.
Det måste sett lite fånigt ut eftersom jag hade "lobster-handske".

Visste inte att folk var så justa/ordentliga/korrekta/mesiga/fega (välj själv) här på happy.
Lite synd att jag skriver med mitt riktiga namn här på forumet, annars hade jag kunnat fixa en helt folkstorm här på happy genom att berätta ett par andra grejer jag gjort i stockholmstrafiken...

Joakim Quensel skrev:

> Visste inte att folk var så
> justa/ordentliga/korrekta/mesiga/fega (välj
> själv) här på happy.

Ja för att drämma till bilar och ge folk fingret (när de oroat hoppar ut för att kolla om de skadat någon) är ju både modigt/rebelliskt/tufft (välj själv).

Problemet är att vi extrapolerar det beteende vi ser hos andra och gör analysen att det beteende vi nyss sett är på det sättet som personen gör hela tiden, vi kan/väljer att inte tro att personen gjorde ett misstag utan planerade och utförde det hela.

Vi gör alla misstag, lev med detta.

Aj löv vardagspoliser. De fyller en viktig roll nu när polisen skär ner. Hur ska man annars veta vad som är rätt eller fel. Jag är väldigt brydd i dessa tider. Är det möjligen du som patrullerar min tvättstuga och har rättfärdigt åsikter om ludd Mister Q? Bra jobbat isf för jag är brydd och villrådig.

Man skall kramas i trafiken.
Tyvärr blir en hel del cyklister ihjälkramade av bilister, så ett visst mått av tillrättavisande kan nog vara av godo. Det har väl hänt en hel del gånger att jag kört nära en bilist beredd att bromsa tvärt när de inte följer reglerna. Det brukar vara tillräckligt för att väcka dem ur sin dvala i plåtburen.

Det saknas inte tillfällen att bli upprörd i trafiken. Det krävs tjocka vantar och mycket självbehärskning för att inte slita ut långfingret. Långfingeranvändande eskalerar dock lätt. Har vid ett par tillfällen blivit utsatt för mordförsök efter att ha retalierat korkat beteende med långfingret.

Hade jag haft revolver hade det inte blivit någon negativ våldsspiral. Borde nog skaffa en sådan.

Rippa skrev:
> ...bla, bla, bla...
> Snyggt jobbat - idiot! Synd bara att inte du fick vad du förtjänade

Hur hade Rippa mfl löst trafikincidenten på ett smidigare sätt?
Knutit handen i byxfickan och mumlat i stängd mun?
Struntat i bilistens trafikfel och glatt kört om på höger sida?

Jag är inte för civiltrafikpoliser i andra fall, men som cyklist anser jag att ju fler bilister som lär sig att hålla cyklande under uppsikt desto bättre.
Fingret kanske var lite onödigt...

Ville skrev:
> En bildrulle förtjänar väll att bli
> framkallad?!

Åh nej! Ville kommer ut ur garderoben som göteborgare!!!

/Johan

MickeS skrev:

>
> Hur hade Rippa mfl löst trafikincidenten på ett
> smidigare sätt?
> Knutit handen i byxfickan och mumlat i stängd
> mun?
> Struntat i bilistens trafikfel och glatt kört om
> på höger sida?

Precis, glatt kört om på höger sida. Det var ju inte dirrekt något arvarligt trafikbrott han begått. Vad hade du gjort om du suttit i en bil. Tutat på sin höjd.

Kan du inte leve med att folk gör fel i trafiken har du inget där att göra, och du måste vara på konstant dåligt humör hela tiden. Kör du med tron om att alla du träffar i trakiken kommer bete sig rätt och riktigt är du själv en rätt farlig trafikant.

och är det några som behövs rättas till så är de cyklister

MickeS skrev:
> Hur hade Rippa mfl löst trafikincidenten på ett
> smidigare sätt?
> Knutit handen i byxfickan och mumlat i stängd
> mun?
> Struntat i bilistens trafikfel och glatt kört om
> på höger sida?

Molotovcocktail. Har man förverkat sitt människovärde finns det ingen anledning att hålla på och mesa som Joakim. Burn, baby, burn.

oxr skrev:
> Molotovcocktail. Har man förverkat sitt människovärde finns det ingen anledning att hålla på
> och mesa som Joakim. Burn, baby, burn.
> * Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *

Får inte ihop det där?

Peter E skrev:
Det var ju
> inte dirrekt något arvarligt trafikbrott han
> begått. >

Jag tycker att det var ganska "allvarligt" det som bilisten gjorde.
Han gör en förbjuden vänstersväng över en cykelbana utan att blinka eller att kontrollera om han håller på att köra över någon cyklist. Hade jag bara kört på utan att bromsa (som man brukar göra eftersom bilarna bara får köra rakt fram) så hade jag krockat med honom! Det hade kunnat gå hur illa som helst!.

> Vad hade du gjort om du suttit i en bil.
> Tutat på sin höjd.

Antagligen. Men det finns en skillnad, hade jag suttit i en bil hade jag enbart riskerat plåtskador. Som cyklist riskerar man livet.

skulle han inte svänga vänster?

I tät trafik är det oftast enklare att ligga t.v just för att slippa högersvängsdråp. Det kan dock ha sina risker det med. Jag låg en gång i somras bakom en postbil. Han svängde höger in på en busshållplats och jag var lika glad att jag inte låg till höger om honom som jag tyckte att han var puckad som parkerade på busshållplatsen. Där hade jag dock fel på bägge punkterna för han hade bara tagit sats för att göra en usväng över dubbel heldragen linje. Han kom dock inte runt utan blev ståendes tvärs över vägen, cirus tre meter framför mig, som nu var rätt förvånad.

Med låsta hjul torpederade jag honom rätt i sidan. Funderade på om jag skulle slå sönder hans lysen med mitt ulås, men jag hade faktiskt inte tid med det då så jag åkte vidare.

det är nog just det som är grejen. Cyklister tror att de får bete sig hursomhelst, tom att de får vissa rättigheter bara för att de är små, mjuka och miljövänliga.

Jag träffade en björnhona med unge i skogen. Jag tänkte att dom ska fan inte tro att dom äger skogen så jag ställde mig emellan dom. Då anföll fanskapet! Jag körde upp ett motorsåg i ändlykten på dom för dom ska fan veta att om man inte följer allemansrättens regler om "inte störa - inte förstöra" så har dom inte i skogen att göra. Game over!

Joakim Quensel skrev:
> Eftersom jag fattade att han skulle svänga
Värsta feta Saida, ju! Kan du Voodoo också?

Fritt citerat från en tidigare tråd...
"Att någon skulle kunna veta hur någon annan ska köra (hästkärra-, bil- eller cukel-) fordon tror jag inte på förrän jag får se bevis i form av ett seriöst statistiskt säkerställlt blindtest. Men någon sådan referens lär jag aldrig få se..."

Ett av tricken med att tillrättavisa folk är inte bara att ha rätt utan också bete sig på ett moraliskt "oklanderligt" sätt. Då finns det liksom ingen långfingersvisande, oförskämd idiot att bli förbannad på.

MickeS skrev:
> Hur hade Rippa mfl löst trafikincidenten på ett smidigare sätt?

1. Som en ansvars- och hänsynsfull trafikant; ta det lugnt och bete dig säkert och lagligt oavsett om andra gör fel. Jag har ett mål med min färd och det målet är inte att straffa främlingar.
2. Som de fräna cykelbuden på internetfilmerna; klaga inte på att andra gör fel, anpassa dig och kör om där det finns plats (långfingret förekommer iofs en del hos Brunelle et al).

högersvängsdråp ! ännu ett cykelrättshaveristsord

kom igen och lär er cykla. det görs en kvarts miljard högersvängar av bilister i stockholm varje dag. Tusentals cyklister försöker köra om på högersida vid korsningar. Självklart blir de påkörda ibland. Ge fan i kör om på höger sida vid korsningar. Ge fan i att ställa er brevid en lastbil vid ett rödljus, eller skyll dig själv i alla fall. Och sluta ta gör givet att ni syns. I vissa bilar rumms en hel bil i döda vinkeln.

finns många övermogna människor här, så klart folk ska hacykelhjälm osv, men vuxna männsikor får ju i slutändan ta ansvar för sina egna handligar så koka te eller sätt på kärringen eller tillfredsställ dej själv

till er som orkar bry sig om allt hela tiden

puss på er:)

Som sagt bra att göra personer lite mer uppmärksamma, tror aldrig han struntar i blinkersen i den svängen något mer... Men när de oroar sig klan man kanske mummla lite surt, men att peka finger och bara sticka är nog inte rätt sätt att göra en "medtraffikant" gladare i cyklister...

...Jag har alltid förespråkat en implementering av det "kontinentala trafikvettet" på svenska vägar. speciellt i stadstrafik. Kungligt gjort JQ!

-Mer finger och mer tuta i trafiken!

Jag funderar på att montera en kalschnikov på styret. Då jävlar ska dom andra, som inte gör som jag, få lära sig hyffs.

Jag tror faktiskt att JQ bara har skapat ännu en cyklisthatare. Men ok, det kanske var det som var målet?

Jag tror faktiskt att det funkar att "fostra" bilisterna!

Ett exempel är när man kommer Götgatan norrut från Skanstull sista biten förbi Medborgarplatsen utanför kinakrogen innan Götgatsbacken börjar. Där stod alltid taxibilarna parkerade i cykelfilen så att man var tvungen att köra ut i bilfilen (man vill ju helst ha lite marginal också eftersom de när som helst kan öppna bildörren). Varje morgon var det minst ett par stycken taxis som stod där. Sedan började "någon" pendlare att varje morgon slå till backspeglarna (de flesta moderna bilars backspeglar går viker sig åt båda hållen utan att gå sönder om man slår till dom) på de parkerade taxibilarna. Efter en dryg vecka var det tomt på parkerade taxibilar i cykelfilen! Detta var i somras, och jag ser fortfarande sällan att det står någon taxi där!

Joakim Quensel skrev:
> Efter en dryg vecka var det tomt på parkerade taxibilar i cykelfilen!
> Detta var i somras, och jag ser fortfarande sällan att det står någon taxi där!

Väl beprövat; "we don't like your kind 'round here"

confederate-flag-screensave.jpg

Mårten skrev:
> Jag funderar på att montera en kalschnikov på
> styret. Då jävlar ska dom andra, som inte gör
> som jag, få lära sig hyffs.
>
> Jag tror faktiskt att JQ bara har skapat ännu en
> cyklisthatare. Men ok, det kanske var det som var
> målet?

Men med styrmonterat så pekar den ju bara rakt fram! Väldigt svårt att sikta runt hörn, och så påverkar det ju balansen. Jag föredrar en pann-lashnikov! Det kan bli svårt att se kontraster men den pekar dit du tittar och det underlättar navigation när det ser mörkt ut!

Edit: Iofs är ju pann-lashnikov rätt dyra om dom ska ha nån räckvidd, men jag har hört att det går att bygga egna billigt med saker från biltema.

Å andra sidan går det ju knappt att sikta överhuvudtaget med en kalashnikov. Eftersom riktmedlen inte följer pipan, som sällan är rak, vet inte kulorna, som är så obalanserade att de aldrig flyger rakt, vart de ska ta vägen.

Tillbaka
Topp