Bildrulle fick vad han förtjänade :-)

bruse - så, var skulle du gjort sa du?

Albion, jag är en av dom som ännu inte i bilen avsiktligt brutit mot några trafikregler (förutom hastighetsbegränsningar), dock var det väl under året nån rödljuskörning på tom väg pga ouppmärksamhet (det ljuset brukar vara avstängt på kvällen, jag var väl en kvart för tidig) och ett par korkade manövrer på 70väg bland dom andra plåtlådorna...

Inga fordonstrafikanter har så bra förutsättnignar att hålla uppsikt över trafiken som cyklister, men det för ju inte över nån skyldigheten att hålla uppsikt inför svängar till cyklisterna för det...

Kan man inte följa lagen får man inte köra bland andra.
Kan man inte se omkring sig skall man inte köra alls.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni kanske ska åka ut till aktuellt ställe å kolla hur det ser ut innan ni har åsikter om
> saken? Det är ingen cykelbana för norrgående cyklister där.

Enkelriktade cykelbanor? Inte konstigt att det blir problem.
(Avdelningen för värdelöst vetande - jag tog körkort i Tornedalen -88 utan att ha kört i rondell eller i trafikljuskontrollerade korsningar)

> Om inte ens polisen använder blinkers, vad kan du då förvänta dig av vanligt folk?!

Jaha, vi snackar generellt. Vad är godast - äpplen eller päron?

Aja baja, Q, inte cykla på fel sida om refug.
(Ser du, Rippa, man kan förmana utan att skälla.)

Frostyfog skrev:

...(förutom hastighetsbegränsningar), dock var det
> väl under året nån rödljuskörning på tom
> väg pga ouppmärksamhet (det ljuset brukar vara
> avstängt på kvällen, jag var väl en kvart för
> tidig) och ett par korkade manövrer på 70väg
> bland dom andra plåtlådorna...
>

precis min poäng, lite fortkörning, nått mot rött ljust etc, dumkörning på 70-väg...
varför är en "olaglig" vänstersväng i en korsning så extremt mycket värre? Vad ger ens mest i böter?

OBS, jag försvarar inte den lagbrytande vänstersvängaren, det är idiotiskt speciellt med cyklister runtomrking, bara skrattar lite åt moralpaniken.

Joakim Quensel skrev:
> Cyklade Götgatsabcken ner mot slussen i morse.
> Där är det ju förbjudet att svänga vänster
> på Hornsgatan. Framför mig låg en SAAB. Bilen
> blinkade inte, men jag så på hur han placerade
> sig att han ändå tänkte svänga vänster. Inte
> så snyggt eftersom han då korsar cykelbanan.
>
> Eftersom jag fattade att han skulle svänga så la
> jag mig vid hans bakflygel och när han började
> svänga så drog jag näven i full kraft mot
> plåten. Killen stannade och flög ut ur bilen,
> såg helt skräckslagen ut och frågade "hur gick
> det?". Han fick ett "du är ju helt körd" och ett
> finger till svar. Alltid kul att läxa upp
> noncanlanta bilister! :-)

Där fick han!! Måste ha blivit helt förkrossad..

Albion skrev:
> ... bara skrattar lite åt moralpaniken.

Ingen moralpanik i denna tråd vad jag kan se - bara några som diskuterar huruvida Q gjorde fel med några som diskuterar huruvida bilisten gjorde fel med några som diskuterar hur korsningen ser ut med några som drar anekdoter ur verkliga livet - helt enligt happys traditioner:-)

Albion - skillnaden är att jag har koll på vad som händer runt mig! har man det och inte utsätter MEDTRAFIKANTER för fara så är olagligheter och liknande ett mindre problem.

Frostyfog skrev:
> Albion - skillnaden är att jag har koll på vad
> som händer runt mig! har man det och inte
> utsätter MEDTRAFIKANTER för fara så är
> olagligheter och liknande ett mindre problem.

Precis så tänkte nog föraren i den här bilen också, att han har koll på allt och därmed var olagligheten ett mindre problem. Det stämmde ju nog också tills JQ bestämmde sig för att lägga sig på innern för att störa medvetet.

MickeS skrev:
> Aja baja, Q, inte cykla på fel sida om refug.
> (Ser du, Rippa, man kan förmana utan att
> skälla.)

Jag har inte förmanat någon. Jag har inte haft för avsikt att förmana något. Jag gillar inte att bli förmanad. J har betett sig som en idiot, ergo jag kallar honom för idiot.

1a idiotin - Skapa en incident där ingen incident hade behövt uppstå, i "uppfostringsyfte"
2a idiotin - förstöra, eller försöka förstöra, egendom.
3a idiotin - skälla ut en genuint bekymrad trafikant, eftet att själv ha satt sig i situationen.
4e itiotin - publicera 1-3 på ett internetforum, med en nöjd "hö hö, där klämde jag dit honom" attityd.

Men ok, jag kan, för din skull Micke, nyansera mig något. J var en idiot när han iscensatte sitt lilla stunt. J var sedan en ännu större idiot när han lägger ut text om sin idioti (vad nu syftet var med det?). I övrigt är J säkert hut trevlig som helst. Jag vet inte, jag känner honom inte. Jag kallade honom idiot i kontext av det han beskrivit i sitt inlägg.

Tjena!

Sidan tre va?

dictators.jpg

Hatar folk som slår på bilar, Rippa och bruse är grymma!

Och H. skulle jag inte lyssna på, han är en emounge med brottslig bakgrund.

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
> Jag gillar inte att bli förmanad.

Tyvärr Rippa, så tror jag att det är såna som du som är farligast i trafiken...

Crosscar skrev:

> Jag bor ju i Falun och här cyklar vi ett
> organiserat koas

?? En ny modell, efterföljaren till dalahästen??
Kan du inte lägga upp en bild på ko-aset? :D

rix skrev:
> Hatar folk som slår på bilar, Rippa och bruse
> är grymma!

Det har hänt jag åxå gjort det. Men det är när jag blir prejad och mitt liv verkligen är utsatt för fara. Inte där jag letar upp faran för att verka cool.

Albion skrev:
> Frostyfog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Albion - skillnaden är att jag har koll på
> vad
> > som händer runt mig! har man det och inte
> > utsätter MEDTRAFIKANTER för fara så är
> > olagligheter och liknande ett mindre problem.
>
>
> Precis så tänkte nog föraren i den här bilen
> också, att han har koll på allt och därmed var
> olagligheten ett mindre problem. Det stämmde ju
> nog också tills JQ bestämmde sig för att lägga
> sig på innern för att störa medvetet.

Möjligt att han tänkte så, men det är väl ändå så att bilisten genom sitt vårdslösa beteende utgjorde en potentiell risk för sina medtrafikanter och det är väl inte ok. Jag tycker man har all rätt att vara förbannad på folk som genom slarv eller allmän respektlöshet utsätter en själv eller någon annan för onödiga risker och ibland livsfara.

Sen så håller jag med andra om att det troligen är jäkligt mkt effektivare att diskutera situationen på ett sansat och hyggligt sätt än att ge bilföraren fingret.

Albion skrev:
> Precis så tänkte nog föraren i den här bilen
> också, att han har koll på allt och därmed var
> olagligheten ett mindre problem. Det stämmde ju
> nog också tills JQ bestämmde sig för att lägga
> sig på innern för att störa medvetet.

1) JQ lade sig på YTTERN, det har han ALL rätt att göra
2) denne bilföraren hade uppenbarligen överskattat sin synförmåga (kick o temp-ban från trafiken tills motsatsen är bevisad?)

3) på vilket sätt skulle du aggerat i situationen?

*GARV*

Den här tråden borde hamna under läsvärt! Maken till dubbelmoral får man leta efter =)
Det börjar med ett rakryggat erkännande av en tillrättavisning och lite information om verbala tillrop och nyttjande av trafikfingret. Därefter drar hela drevet igång med moralpanikens väktare i täten och yvigt deklarerar JQ's "idiotiska beteende" och anklagar honom för att sprida dålig stämning och minsann inte alls får agera polis och tillrättavisa personer som han anser göra fel. Drevet tillrättavisar alltså någon och samtidigt förbjuder drevet denna någon att själv göra samma sak. Vackert!
Må denna tråden aldrig dö =)

Hehe! Oxr for president

Saxat från Wikipedia

---klipp---
Moralpanik är en pejorativ benämning på en reaktion på ofta nya kulturfenomen som anses hota rådande värderingar eller kunna skada samhället. Det är även vanligt att kritik av kulturfenomen avvisas som moralpanik, även då kritiken kan vara motiverad. Benämningen myntades ursprungligen av Stanley Cohen 1972 för att beskriva reaktionerna i Storbritannien under 1960-talet på ungdomsfenomenen mods och rockers. Fenomenet i sig är däremot betydligt äldre.

Ofta handlar debatten om en viss typ av populärkultur eller mediers skadliga inverkan på barn och ungdomar.[1] Ibland kännetecknas moralpaniken av att fenomenet som reaktionen riktas mot inte är skadligt i sig själv, utan det är mer eller mindre troliga sidoeffekter som kritikerna vänder sig emot. Exempelvis drevs den kraftiga debatten kring videons intåg på 1980-talet framför allt av en rädsla för att ungdomar skulle se våldsamma filmer och därav själva bli våldsbenägna.

Moralpanik kan uppstå genom att enskilda brottsliga händelser fått sådan medial uppmärksamhet att det skapat ett intryck av att företeelsen varit mycket mer utbredd än den i själva verket varit. Moralpanik kan innefatta inslag av masshysteri men skiljer sig från detta genom att det betonar moral och upprördhet, snarare än rädsla. Ett närbesläktat fenomen är moralentrepenörer, "moral entrepeneurs," [2]den eller de individer som kan utgöra motorn i en moralpanik.
---snipp---

[edit]:
"Moralpanik kan innefatta inslag av masshysteri"
Det är så jag uppfattar Happy ibland. Som tur är går alltid masshysterin över efter en helg med bra väder =)

Du kunde väl gett lite konstruktiv kritik.
T.ex genom att ställa dig och vråla 5 cm framför hans ansikte att han varit på väg att döda dig, att han borde använda blinkers och han inte får svänga som han gjorde. Vrålat så spottet flyger, uppblandat med svordomar. See Full Metal Jacket för inspiration.

plumse skrev:
> *GARV*
>
> Den här tråden borde hamna under läsvärt!
> Maken till dubbelmoral får man leta efter =)
> Det börjar med ett rakryggat erkännande av en
> tillrättavisning och lite information om verbala
> tillrop och nyttjande av trafikfingret. Därefter
> drar hela drevet igång med moralpanikens väktare
> i täten och yvigt deklarerar JQ's "idiotiska
> beteende" och anklagar honom för att sprida
> dålig stämning och minsann inte alls får agera
> polis och tillrättavisa personer som han anser
> göra fel. Drevet tillrättavisar alltså någon
> och samtidigt förbjuder drevet denna någon att
> själv göra samma sak. Vackert!
> Må denna tråden aldrig dö =)

Dubbelmoral? var då? Vilken pinsam logik du för. Jag skall göra det enkelt för dig plumse, så du förstår. Här är en liten saga:

Ett barn drar en katt i svansen. En vuxen ger barnet en örfil som tillrättavisning.
SMACK! - "Aja baja", inte dra katten i svansen.
Andra vuxna utrycker sin avsmak över örfilsutdelarens övervåld. Ety de andra vuxna har lärt sig att örfilar på sikt inte skapar snällare barn som inte drar katter i svansen.

Var är dubbelmoralen och var finns moralpaniken Plumse?

Rippa skrev:
> Dubbelmoral? var då?

Som du själv brukar säga: Läs i inläggen vi skrivit!

> Vilken pinsam logik du för.

När blev logik pinsam? Tycker snarare det pinsamma är att folk klagar på folk som klagar på folk och samtidigt säger att det är fult att klaga på folk. Dessutom gör alla parterna det med hårda ordval. Du är inte ett jävla dugg bättre än trådskaparen själv för att använda ett uttryck på den nivån diskussionen förs.

Av någon mystisk anledning råkade ett av mina barn rota fram E-sektionens sångbok ur bokhyllan idag. Snyggt omslag Q! För övrigt håller jag med kneecap.

rix skrev:
> Hatar folk som slår på bilar, Rippa och bruse
> är grymma!
>
> Och H. skulle jag inte lyssna på, han är en
> emounge med brottslig bakgrund.

Jag tycker rix verkligen verkar ha hittat kärnan i problemet här och med ett bra språk förmedlat sin åsikt till omgivningen och på så vis rätt ut det hela.

Jag tycker som många andra (även Joakim själv) att Joakim kunde fört en trevlig konversation med bilisten istället för att ge honom fingret då bilisten faktiskt verkat förstå sitt fel och enbart oroa sig för Joakims hälsa istället för att gå och titta om det blev en buckla.

Hade han gjort det så hade bilisten nog lärt sig en läxa han skulle vara glad för och de båda kunde fortsatt dagen på gott humör.

En sak jag inte riktigt ser är att många verkar tro att Joakim utsatte sig för en livsfara i det han gjorde (utöver att bilisten kunde varit en buse och slagit ihjäl honom), jag tolkade det själv som att det skädde under en långsam och kontrollerad hastighet.

Tack för infon ang Moralpanik btw Plumse, alltid kul att lära sig vad ord verkligen betyder istället för att lära sig av hur andra använder det. ^^

Edit: PS, glömde påpeka hur sjukt det var att jag läst hela tråden. Kul att få så många synvinklar på en ganska ovärdslig sak. :)

Verkar jobbigt att hoja i Sthlm. Här i götet är alla så glada och man tjôtar med varann istället. Är det nära en kollision så stannar båda parter upp och visar vänligt tecken på att den andre ska åka före. på sin höjd tjôtar man lite med varandra. Så här kan det låta kl sex på morran:

-Hallå eller, va inte så tetig! nu får du la ta å sluta feppla köör nu då!

Är man riktigt uppretad så brukar jag svara:
-Dô, fy faen va här loktar fesk!

Istället för att peka finger alltså.

nenja skrev:
> rix skrev:
> -----
> > Hatar folk som slår på bilar, Rippa och bruse
> > är grymma!
> >
> > Och H. skulle jag inte lyssna på, han är en
> > emounge med brottslig bakgrund.
>
>
> Jag tycker rix verkligen verkar ha hittat kärnan
> i problemet här och med ett bra språk förmedlat
> sin åsikt till omgivningen och på så vis rätt
> ut det hela.

Det spelar ingen roll. rix inlägg är diskvalificerat eftersom grymma stavas grumma här på Happy.

rumble skrev:
> Det är inte topic ,men varför U istället för
> Y???
>
>
>
> Finns det ett skäl?

det har sina vägskäl

hur svårt kan det vara som bilist att kasta ett öga i backspegeln. jag slänger alltid ett öga bakåt då jag skall svänga eller byta fil men visst jag är ju cyklist och har ju därmed även mer att förlora på att inte göra det. folk tutar på mig då jag gör fel och jag anser mig ha rätt att uppmärksamma andra när de faktiskt riskerar mitt liv. och i stundens hetta kan man ju ibland råka bli upprörd och ge fel sorts uppmärksamhet. jag tror att bilisten hade lärt sig en bättre läxa om du givit honom ett leende och en glad vink med handen istället.

Vilka håller med om att alla samlade inlägg i denna tråd är en "större" grej än både JQs cykelaktivitet samt hans inlägg på happy om densamma? Den där bilisten som utsattes för JQs tilltag lär ha gått vidare om man säger så...

Om man håller med om det, och funderar över hur man är mot andra kan man också vilja ta till sig att det är vettigt att behandla andra som man själv vill bli behandlad - på denna site och på andra ställen. Om man lyckas med det tror jag att en del tendenser på siten skulle undvikas. Det kan också vara så att de som är otrevliga i denna tråd istället behandlar andra som de själva blivit behandlade, kanske för att de själva utsatts för mobbing och nu kämpar på för självkänslan. Det vore alldeles för underligt om ett antal av de som skriver på denna site är lika otrevliga mot sin familj, kompisar och ev flickvän etc. I många andra trådar har dessa filurer lyckats i sitt syfte genom att slå ner i varje tråd som ett envist läckage som man inte orkar ta itu med, men i denna lyser det klart igenom att de inte får ihop det. Tack JQ för att du lyckades provocera fram detta misslyckande hos dem...ja hur var det nu, svängde bilen för att du låg på dess vänstra sida - och skulle han till ICA och du till Konsum?

Rippa skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > *GARV*
> >
> > Den här tråden borde hamna under läsvärt!
> > Maken till dubbelmoral får man leta efter =)
> > Det börjar med ett rakryggat erkännande av en
> > tillrättavisning och lite information om
> verbala
> > tillrop och nyttjande av trafikfingret.
> Därefter
> > drar hela drevet igång med moralpanikens
> väktare
> > i täten och yvigt deklarerar JQ's "idiotiska
> > beteende" och anklagar honom för att sprida
> > dålig stämning och minsann inte alls får
> agera
> > polis och tillrättavisa personer som han anser
> > göra fel. Drevet tillrättavisar alltså
> någon
> > och samtidigt förbjuder drevet denna någon
> att
> > själv göra samma sak. Vackert!
> > Må denna tråden aldrig dö =)
>
> Dubbelmoral? var då? Vilken pinsam logik du för.
> Jag skall göra det enkelt för dig plumse, så du
> förstår. Här är en liten saga:
>
> Ett barn drar en katt i svansen. En vuxen ger
> barnet en örfil som tillrättavisning.
> SMACK! - "Aja baja", inte dra katten i svansen.
> Andra vuxna utrycker sin avsmak över
> örfilsutdelarens övervåld. Ety de andra vuxna
> har lärt sig att örfilar på sikt inte skapar
> snällare barn som inte drar katter i svansen.
>
>
> Var är dubbelmoralen och var finns moralpaniken
> Plumse?

Fan vad jag har försökt hålla mig ifrån att skriva här, men ack så illa det gick.

Rippa, din saga är bra, men jag ändrar lite:

Ett barn attackerar en vuxen med ett automatgevär. Den vuxne ger
barnet en örfil som tillrättavisning.
SMACK! - "Aja baja, inte attackera folk med skjutvapen".
Andra vuxna utrycker sin avsmak över
örfilsutdelarens våld. Ety de andra vuxna
är nästintill buddister som vet att örfilar på sikt inte skapar
snällare barn som inte försöker skjuta ihjäl folk.

//Erik

Jag kan också sjunga!

Det var en gång ett gäng nötter. Nötterna hade egentligen ett ganska utmäkt och prima liv. De hade mat på borden och tak över huvudet, men ändå saknades något. Nötterna hade en inneboende ilska som de inte riktigt visste vad de skulle göra med. Var det ett missnöje över livet? Var det ett missnöje över att man inte hittat sin livs nöt? Eller rent av att man inte fick nöta tillräckligt? Hur kunde det bli så här? Nötterna visste att man inte går ut på stan och knäcker andra nötter hur som helst för att visa sin ilska. Det hade mamma och pappa nöt lärt dem när de var små. Allt nötterna egentligen ville var att vara ute i skogen och hänga i träd. Det var det nötter var bra på och det var det bästa en nöt visste. Nu var det kallt och ogästvänligt i den stora skogen och nötterna hade kommit upp sig lite till åren och blivit ganska bekväma och ganska lata så att hänga i skogen på vintern var inget att tänka på. Några av nötterna hade hittat ett substitut till att hänga i skogen under den mörka och kalla årstiden. Det var ett ställe där nötter i mängder träffades för att diskutera hur de hängt den gångna sommaren. Det diskuterades även livligt nötcremens vara eller icke vara, man talade om pendlarens nötter, nötens roll i samhället och trafiken, hur man kom i sin tighta nöt dräkt som man givetvis hade på sig när man hängde i skogen, hur man undvek att frysa om nötterna nu när det nu var så himla kalt ute.

Lägg ner jävla nötter!

:-)

CJ skrev:
>..skulle han till ICA och du till Konsum?

Ja jag säger då det - är det inte gammal köttfärs eller luktande fisk, så nog ställer ICA till det i trafiken oxå, nu får man definitivt börja handla på kooperativa:-(
Nog var det bättre förr, innan de sparkade ICAnder och MonICA.
1913899001

Tillbaka
Topp