Bildstudie av mitt styrlager efter kinnekulle

kevlar

Aktiv medlem
Jag tyckte det rasslade lite i mitt styrlager efter kinnekulle så jag demonterade och funderade på att smörja upp.

Känns bra att man har ett välfyllt garage:

Lite verktyg som behövs:

Tror ni det blir bra?

Mmm, resultatet:

Jag har en ljudstudie hur det lät innan jag skruvade isär, men har ingen serverplats :(

Vilken är närmaste tyska nätbutik?

Thanks to ImageShack for Free Image Hosting

Aldrig servat styrlagret? =) Blev det så där vid KK? Ser ut som på en 10 år gammal standardcykel! =D

Jag tror att alla som körde genom pölarna behöver gå igenom samtliga lager (nav, frihjul och vevparti) på sina cyklar för det ser nog ut sådär hos de flesta.

Men det har bara gått några dagar så det där är bara ytrost. skölj av, gör rent och fettta om ordentligt så går det nog att köra ett tag till med det lagret.

Min kedja var helt torr också, jag vet inte riktigt vad, skulle tro att det kommit in lera och nött ut allt. Sen var det väl inte direkt toppkvalite heller.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Eh, kan ju knappast ha funnits nåt fett innan,
> eller innehåller pölarna i Kinnekulle avfettning?

Både pölarna och stigarna. Men det tog man igen med chips och öl på kvällen sedan. Badrumsvågen visar därmed status quo.

Dan skrev:
> Badrumsvågen visar därmed status quo.

Jag gick ned över två kilo trots att vi köpte 5 x 200 gram chokladkakaor, drack 3½ liter starköl och X liter Coca-Cola, käkade pizza både i måndags och igår men iiinte då.

Mer resor till KK!

Delar.jpg

Jag håller på att gå igenom min cykel. Hittade stinkande vatten i vevlagret (mellan axeln och plasthylsan - Hollowtech II). Fettet runt nedre styrlagret är också vattenkontaminerat.

Har inte kommit till naven ännu, annars verkar allt juste utom ena pedalen som gängat upp sig och kedjan som rostat (PC59 - utan rostskydd).

Edit: En ny bild.

Senast redigerad av en moderator:
OOoh, snacka makro!

Tobbe, du kan ju ta din hoj i handbagaget till Österrike nu om du inte sätter ihop den!

Bra kamera! Kanske dags för en "gissa min del"-tävling? Ta en extrem närbild och låt folk gissa vad det är.

Mathias skrev:
> Tobbe, du kan ju ta din hoj i handbagaget till
> Österrike nu om du inte sätter ihop den!

Tanken har slagit mig :-D

Stora ramtriangeln är obetydligt större än ett hjul med däck på.

Fast jag vill nog inte ägna de första 4-5 timmarna i Österrike med att sätta ihop hojjen igen... För att inte tala om att jag gärna vill köra ett par lugna timmar efter ihopskruvningen ;)

Burner skrev:
> hmm.. kinnekulle ger glädje och tar cykeldelar i
> utbyte.

Har du tappat cykeln på motorvägen eller vad har hänt?

JLarsson skrev:
> Eh, kan ju knappast ha funnits nåt fett innan,
> eller innehåller pölarna i Kinnekulle avfettning?
> :)

Det går att använda vissa av stenarterna på Kinnekulle som slipmedel. De där platåbergen i västergötland är rätt komplicerade i uppbyggnad och ger goa fina kläggiga lerblandningar troligen utan motsvarighet i övriga världen. Det finns bra anledningar till att geologer gärna far till Kinnekulle.

:)

Lite mer om berget: http://www5.o.lst.se/projekt/kinnekulle/geo.htm

Jag har smort kedjan och så fick jag byta bromsklossar på lördagen. That's it. Alla tre växlarna funkar som de ska, allt rullar och till och med cykeldatorn är med i leken fortfarande.

kevlar skrev:
> Jag tyckte det rasslade lite i mitt styrlager
> efter kinnekulle så jag demonterade och funderade
> på att smörja upp.

Du...funderade?

the_TnT skrev:
> Dan skrev:
> --------------------------------------------------
> > Alla tre växlarna funkar som de ska
>
> För låg, lagom och för hög kadens?

Nästan rätt. Sitta (3), stå (2), gå (1) är annars de tre växlarna man har på en singlespeed. Det tillkommer en fjärde vid vinterkörning och på Kinnekulle. Den ligger mellan ettan och tvåan och är alltså stående med 50% hjulspinn. (Det sista kan låta som ett skämt, men faktum är att på singlespeed så kan man göra livet lättare för sig i uppförbackarna genom att hänga lite extra långt fram över styret när man står och trampar.)

bensu skrev:
> Är det en Volvo som skymtas i "garaget"?

Japp, 142, farsans ögonsten

Vad mer som dog: Främre bromsgummina (nästan slut), bakre bromsvajern, bromsar + handtag måste skruvas ner för genomgång, naven har jag inte hunnit öppna, en slang.

Kinnekulle äter cyklar, kolla Alexander: en broms och en växel var allt som återstod; Jerrys bakdämp och en del vajrar.

Senast redigerad av en moderator:
Även mitt styrlager har fått sig en genomgång för det knastrade lite om det efte Kinnekulle-turen. Det mesta såg bra ut men nånting måste ha letat sig in för efter rengöring och infettning så är knastret borta.

/Johan

rikard skrev:
> Jag tror att alla som körde genom pölarna behöver
> gå igenom samtliga lager (nav, frihjul och
> vevparti) på sina cyklar för det ser nog ut sådär
> hos de flesta.

Dagens sanning, men undrar hur många som verkligen gör det. TnT:s genomgång av hela cykeln är exemplarisk, men det är nog få som utför liknande service. Nåja, det gynnar alltid någon cykelhandlare/nätbutik när underhållet slarvas med... ;-)

/Leo

Det som var mycket positivt med KK var att nu mekar Ida själv med sin cykel. Öppna, smörja, justera nav mm. fixar hon galant nu :-)

Såja, nu har jag plockat bort vevlagret, det hade kärvat ihop så mycket att jag inte kunde vrida runt axeln ens med en stor polygrip. Att få bort det krävde dock måttliga mängder våld.
Jag började lite försynt med en stor rörtång och vevlagerverktyget, rubbade det inte utan det bara hoppade och slant.
Skruvade fast verktyget i ett skruvstäd, fick verktyget att rotera i skruvstädet ner jag använde ramen som hävarm. Det var nu det började slå gnistor från verktyget.
I med WD-40 i hopp om att det skulle lösa upp det. Väntade en stund och började dra igen, bara ännu mer gnistor som resultat.
I med ännu mer WD-40 och en skvätt 5-56, nu jävlar. En halvtimme senare hade jag kommit till sanningens ögonblick, skulle man få loss det eller behöva krypa till korset hos min LBS. Den här gången applicerades en "liten mängd" vilja och våld. Jag har fortfarande ont i armen efter att ha slagit i lilla nerven när det väl lossnade. Snacka om att jag blev förvånad!

Naven, tja, inte helt oväntat var fettet röd-brun färgat á la Kinnekulle men det är numer utbytt mot lite fräscht så det ska nog funka ett tag till.

Nach bicycles.de!

Kan verifiera att WTB-GG funkar bra. I med fettsprutan och pumpa tills allt gammalt äckel tryckts ut i skåran där gummiringen sitter (den viker man undan under operationen)... Smutt. Bruse skaffade ett till sin Salsa oxå.

Daner skrev:
> "Grease Guard lubrication allows re-greasing
> without disassembly"

Vilken tur för mitt nuvarande styrlager att det inte visade minsta tendens till att behöva servas. Tog loss lagren och kände på dem, hur smidigt som helst. Orkade inte ens ta loss tätningarna och kolla läget. Samma sak med naven.

Tänkt om jag kunnat säga detsamma om trissorna i bakväxeln...

va glad man blir när farsan kommer och säger: Det skitfettet ska du inte ha, jag tar hem lite fett godkänt för marint bruk.

Slutsats: Gör om, gör rätt.

Ja, det var reklam:-)

Daner skrev:
> >
>
>
> "Grease Guard lubrication allows re-greasing
> without disassembly"
>
>