Billig cykel XXL eller Biltema?

Gurkburken

Ny medlem
Behöver en cykel för enklare pendling till tågstation och handla mat på Maxi. Även lite mindre utflykter.

Det viktigaste är att cykeln håller bra, ej rostar tex. Samt kräver så lite underhållsarbete som möjligt. Cykeln kommer användas året runt men stå inomhus i cykelförråd när den ej används.

Om jag förstått rätt så är navväxel att föredra gällande så lite underhållsarbete som möjligt? +21 växlar har jag ju annars varit med om ett antal genom åren som börjat kärva och till slut lägga av helt.

Jag kan nästan ingenting gällande komponenter på cyklar. I denna prisklass ~2000 kr kanske det inte spelar någon roll?

Det är främst dessa jag väljer mellan:
https://www.xxl.se/bits-classic-28-3-spd-gent-17-stadscykel/p/1132110_1_style
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Herr/Classic-28-3-vaxlar-2000039796/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Cyklar/Herr/City-Comfort-28-3-vaxlar-2000037786/

Är det någon som har erfarenhet att frakta matkassar på cykeln på ett smidigt sätt. Har tidigare kört varianten att hänga de på styret, inte optimalt men fungerar. Dock verkar styrena på dessa cyklar ovan ha ett mer böjt styre/handtag som verkar mindre lämpat för detta.

Funderar på någon korg/väska att hänga på pakethållaren. Någon med erfarenhet av detta och vad som kan fungerar bäst för att par ica-kassar?

Jag köpte en relativt billig MTB på XXL som funkar utmärkt. Kolla där om du hittar en hybrid cykel eller liknande. Dessutom bra komponenter.

Jeppe_E sa:
Ej Rostar = Ej Biltema.

Jag köpte en billig Merida på XXL för ett par år sedan, med samma användningsområde som TS, och den ROSTAR som f-n.
Framskärm:
framskrm.jpg

Pakethållare, bakskärm
pakethllare.jpg

Sadelstolpe
sadelstolpe.jpg

Styre
styre.jpg

Fördelen med att köpa cykel hos XXL är dock att de till skillnad från Biltema har olika ramstorlekar, även oftast på de billiga skrutthojarna.

Senast ändrad:
tobo sa:
Jeppe_E sa:
Ej Rostar = Ej Biltema.

Jag köpte en billig Merida på XXL för ett par år sedan, med samma användningsområde som TS, och den ROSTAR som f-n.
Framskärm:

Pakethållare, bakskärm

Sadelstolpe

Styre

Fördelen med att köpa cykel hos XXL är dock att de till skillnad från Biltema har olika ramstorlekar, även oftast på de billiga skrutthojarna.

Ja, jag sa ju inte att XXL var bättre, bara konstaterar fakta att Biltema-cyklar rostar :)

Jeppe_E
Så det är standard att Biltema cyklar rostar? Ibland hör man att dom är helt OK för priset, och definitivt bättre än mycket annat skit i den prisklassen.

Marcus01
Kommer du ihåg vad det var för märke på MTB:n? Vill helst ha en "stadscykel" med så enkla och slitstarka komponenter som möjligt till ett billigt pris. 3-växlad känns som ett bättre val än +21 växlar

Tobo
Märkligt att en Merida rostat sådär brutalt. Ser förvisso ut att mest vara skärmarna och pakethållaren som rostat som kanske ej följde med cykeln?

Konkret
Har självklart kolla begagnat men hittar mestadels barncyklar eller räser för +6000 kr

Hade själv en Merida tidigare och den rostade inget. Däremot la först skivbromsarna av och därefter växlarna och till slut framdämpningen. Sen blev det tippen för den.

Vill ha något enkelt som bara fungerar. Kanske köper jag någon räser i framtiden och då är jag medveten om att den kräver underhåll. Det vill jag slippa tänka på till denna ta-till-ica-cykeln.

Är det någon som ens klickat på länkarna jag nämnde i mitt första inlägg och har någon kommentar ang komponenter eller är det kanske meningslöst att jämföra i denna prisklassen?

XXL = Bits = Har aldrig hört talas om märket innan
Biltema = Yosemite = Ser man lite överallt

Någon kommentar ang korg/väska till pakethållaren att frakta ica-kassar med mat i?

Just det, ang ramstorlek. XXL verkar endast ha i 52 cm och Biltema i 55 cm på de cyklar jag nämnt
Är själv 172 cm lång. Vilken lämpar sig bäst?
De är som sagt "stadscyklar" med en mer uppåttsittande ställning så det kanske skiljer sig mot andra cyklar...kanske rentav inte spelar så stor roll på "stadscyklar"?

Det är nog inte så många på just detta forum som kör en nyare BT-cykel:)
Hustrun har en 3vx sak som står ute under tak året runt och den rostar glatt men med lite underhåll - och inomhusförvaring - är det väl inget problem.
Skulle vissa komponenter visa sig vara undermåliga har ju BT gott om reservdelar till hyggliga priser.
För ändamålet är priserna ett fynd. Körglädje koster lite mer.

Du får vad du betalar för.
På nivån 2 000 kr skulle jag köpa en gammal standardcykel och smörja upp.
Köpa nytt för de pengarna låter inte vettigt alls.

Man blir ledsen av biltemacyklar. Bättre med en begagnad cykel av bättre kvallite för samma peng.

Och jodå jag har ägt min andel biltema cyklar. En var oki - en malabike den klarade sig i typ 10 år, rostig och ful, men dög att ge bort iaf och kanske lever den än?

Allt är bättre än Biltema. Ruggigt dåligt. Och ja, jag har haft 3 Feltema cyklar i familjen - ingen (INGEN) av dem fungerade som en cykel ska göra. De cykelansvariga på Biltema borde skämmas. Jag köper fö inte en pryl till där - riktigt skräpbutik.

julgus sa:
Allt är bättre än Biltema. Ruggigt dåligt. Och ja, jag har haft 3 Feltema cyklar i familjen - ingen (INGEN) av dem fungerade som en cykel ska göra. De cykelansvariga på Biltema borde skämmas. Jag köper fö inte en pryl till där - riktigt skräpbutik.

- och hör sen! :)

Jag och sambon köpte varsin cykel på biltema för ca 7 år sen. Vi köpte båda 21 växlade cyklar med skärmar och pakethållare. Jag köpte den dyraste och bästa som dom hade men sambon tog en lite billigare. Min har funkat kanon. Jag har aldrig direkt servat den förutom att spraya lite fett på kedjan och pumpa däcken. Tänkte byta mot något bättre i år men jag använder den bara till ren transport och då tycker jag det är skönt med något som man inte behöver vara så rädd om så jag kommer behålla den ett tag till.
Däremot så va tjejens aldrig särskilt rolig. Det var väl inte något direkt fel på den men växlarna va alltid så jäkla tråkiga och den var tung och trög att cykla på. Hon bytte för några år sen till någon budgetvariant på XXL och det blev ett jäkla lyft.

Från gång till annan har jag tittat på, klämt, känt och luktat på Biltemas cyklar och delar. Min sammanfattning är att det är skit rakt igenom. Alla tillbehör är dyra, tunga, ofunkis, fula och/eller luktar illa. Inget är värt att köpa. Inget är prisvärt.

För samma pris får man ju riktiga delar från Bike24.

Samma skit på Bauhaus, dyra och dåliga tillbehör.

Nej jag har aldrig och kommer aldrig att köpa en cykel eller cykelpryl från Biltema. Jag har inte råd att göra så dåliga affärer.

Jag misstänker att Bits också är XXL's egna varumärke, det är iallafall vad dom sätter på sina noname-tillbehör.
Vilket gör mig skeptiskt, är dom kanske för dåliga för att dela namn med deras andra cykelmärke White?

Blir faktiskt inte förvånad om det är biltemanivå på dom.

Jag pendlar också runt på en Merida som jag högg för 2000 på XXL. Inga vidare tecken å slitage, men då står den i cykelrum också.

Köp en gammal 3-växlad Skeppshult damcykel med korg, den tål allt en cykel behöver tåla, och kommer att överleva alla Yosemites, postordercyklar och xxl-meridor du kan tänka på. En damcykel med korg är bäst att cykla och handla med, oavsett kön. Man behöver inte luta en fullastad cykel, och se innehållet i matkassen rulla ut över trottoaren.

Eller Monark/Crescent, bara den är tillräckligt gammal och inte är en maskerad kines. Folk har hittat ut på landet på sådana i decennier, långt innan mtb uppfanns. Det finns såklart fler fabrikat på cyklar av god kvalitet. Inget av dem kostar 2k ny, i nutid.

Det kan inte vara sant att du bara hittar racer och barncyklar för ~6k på blocket. Var bor du?

Senast ändrad:
Köp en beggad treväxlad från före 80-talet. Det kryllar av dem på blocket! Typ denna: https://m.blocket.se/skaraborg/Herrcykel_28tum_72117137.htm?ca=15&w=2

Sätt sedan två korgar på pakethållaren, en på var sida, och kanske en på styret så får du med dig maten. Biltema har prisvärda korgar.

Jag har ingen erfarenhet av bt-cyklar eller xxl. Köper beggat eftersom det är mer för pengarna.

Och att tro att en cykel kommer överleva om man bara låter den stå ute och aldrig smörjer den är dumt. Det kommer den inte. Det är en maskin. Det är som att tro att bilar borde funka även när oljan och kylarvattnet är slut. "Himla skitbil som skär bara för den inte fått någon olja på några år". Olja på det som rör sig, tak, nya wirar och höljen ibland och cykeln håller i alla fall i 10-20 år innan någon komponent behöver bytas.

Senast ändrad:
i prisklassen 2000:- får man ingen hoj som inte rostar.. billigaste skitmaterialet används för i hålla lågt pirs dvs rost kommer som ett brev på posten efter nåra veckor

Jonatan F sa:
Köp en beggad treväxlad från före 80-talet. Det kryllar av dem på blocket!

+1

Ju äldre desto bättre säger jag. Stålkvaliteten på äldre cyklar kan inte mätas med dagens. Har en crescent från -37 som alltid står ute, klart den har ytrost, men inget värre Tung är den också, men ingen vill stjäla den när den står vid stationen. Fint rullar den också till stranden på sommaren.

RasmusOlofsson sa:
Jonatan F sa:

+1

Ju äldre desto bättre säger jag. Stålkvaliteten på äldre cyklar kan inte mätas med dagens. Har en crescent från -37 som alltid står ute, klart den har ytrost, men inget värre Tung är den också, men ingen vill stjäla den när den står vid stationen. Fint rullar den också till stranden på sommaren.

1937? Modernt tjafs.

Bilagor

• DSC00718.JPG
    DSC00718.JPG
    343.8 KB · Besök: 437
ForesterGuy sa:
RasmusOlofsson sa:
Jonatan F sa:

+1

1937? Modernt tjafs.

Skjutsade en brud på hennes damtralla med märket Hermes en gång genom staden gbg (salongsberusad), hojjen kändes som messmör mellan benen. Tur den höll för det blev jävligt bra älskog efteråt!

Konkret sa:
Skjutsade en brud på hennes damtralla med märket Hermes en gång genom staden gbg (salongsberusad), kändes som messmör mellan benen. Tur den höll för det blev jävligt bra älskog efteråt!
Var det bruden eller damtrallan som kändes som messmör? Hade damtrallan pajat hade det kanske blivit handtralla?

Leta upp en beggad postkodcykel, hemskt fula, men i alla fall de vita är mycket bättre än sitt rykte, bra ytbehandling på ram och gaffel, SRAM 3-växlat fotbromsnav, hjul och däck av god kvalitet för en brukshoj. Knappast stöldbegärlig heller, och ibland kan man hitta helt oanvända i kartong.

Mvh Ulf S.

hoppar in i tråden, är själv ute efter en cykel som ska ta mig till o från tåget (ca 2km ToR) 4ggr per vecka och till mataffären nån gång då o då.
Hittade den här på XXL, https://www.xxl.se/bits-roller-21-black-m-19/p/1132112_1_size_1
kanske kan duga?

Annars så såg ju Ikea cykeln rätt trevlig ut och då kan man köpa till cykelkorg, betydligt dyrare men kanske vettig med tanke med dom generösa garantierna

befintlig cykel är en 26" ungdomscykel jag haft i över 15 år, den känns rätt liten...

erix0n sa:
hoppar in i tråden, är själv ute efter en cykel som ska ta mig till o från tåget (ca 2km ToR) 4ggr per vecka och till mataffären nån gång då o då.
Hittade den här på XXL, https://www.xxl.se/bits-roller-21-black-m-19/p/1132112_1_size_1
kanske kan duga?

Annars så såg ju Ikea cykeln rätt trevlig ut och då kan man köpa till cykelkorg, betydligt dyrare men kanske vettig med tanke med dom generösa garantierna

befintlig cykel är en 26" ungdomscykel jag haft i över 15 år, den känns rätt liten...
Med så lite cykling skulle jag välja singelspeed för minimalt med underhåll istället.

eketjall sa:
erix0n sa:
kanske kan duga?

Med så lite cykling skulle jag välja singelspeed för minimalt med underhåll istället.

Minimalt underhåll, ja. Men med variation av väder blir resultatet att det alltid är fel utväxling. Motvind och nysnö är inte riktigt samma sak som medvind och torrt väglag. Även om det är nära.
Köp!

plumse sa:
eketjall sa:
erix0n sa:
kanske kan duga?

Minimalt underhåll, ja. Men med variation av väder blir resultatet att det alltid är fel utväxling. Motvind och nysnö är inte riktigt samma sak som medvind och torrt väglag. Även om det är nära.
Köp!
Jo, men 1km åt gången orkar man cykla oavsett hur fel växel man har. Och är växeln så fel att man inte orkar så hade det gått fortare att gå ändå.

Jag använder cykeln till att åka till jobbet med. Mina senaste två cyklar har varit av märket monart, sist en karin, som har tyvärr blivit stulen . Jag bler rätt trött på att mina sjutusenkronors cyklar blir snodda, så köpte på biltema en yosemite classic med tanke att det är inte så synd om om denna försvinner. Aldrig en prövat BT cykel förut och mycket skeptisk mot den i början efter alla dåliga recensioner. Men till min enorma förvåning BT cykeln är MYCKET bekvämmare, stabilare, och skönare att köra och åka med än mina tidigare "märkescyklar" . Jag har åkt med den i några månader nu, den fungerar klockrent, jag ångrar nu bittert att jag inte bytte till yosemite tidigare, o stoppat in mina Monart i källarn som resevcyklar. Yosemite är bättre på alla avseende. / kanske inte lika " glänsig " bara , men det är inte min primära mål med cykeln:-) / Smaken är som baken iofs, men dom erfarenheter jag har än så länge jag kommer int i framtidene att välja någon annan märke än just biltemas.

Dina cyklar av märket Monart blev alltså stulna. Då köpte du en Yosemite och och stoppade ner din stulna Monartcyklar i källaren, är det rätt och korrekt? Jobbar du på Biltema?

Kul att nån är nöjd med sin cykel från biltema. Ni verkar dock inte vara så många....

Dina cyklar av märket Monart blev alltså stulna. Då köpte du en Yosemite och och stoppade ner din stulna Monartcyklar i källaren, är det rätt och korrekt? Jobbar du på Biltema?

Om Du hade läst vad jag har skrivit, då skulle Du svarar kanske skulle vara smidigare . Jag skrev vad jag BORDE ha gjort innan dom snodde min cykel och bytt märke förut, för jag är mer nöjd än Yosemite än Monart. Sen att yosemite säljs på biltema eller på xxl spelar inte så stor roll i sammanhanget. Men smaken är som baken som sagt, alla gillar olika. Min tjej har en cresent tove, men nu ska hon också byta till yosemite efter att hon har testat min nya. Men alla gillar olika om jag är mer nöjd med biltemas cykel så är jag det . Inte svårare än så

Kul att nån är nöjd med sin cykel från biltema. Ni verkar dock inte vara så många....
Japp, blev själv förvånad för dom verkar inte vara så poppisar, därav min förvåning att det vart riktig bra. Sen vad är det för märke jag bryr mig absolut inte om, för mej är viktigast att dom är sköna att trampa på. Men alla gillar olika. jag är supernöjd i alla fall, och kommer nog inte återgå till monart eller cresent. som det känns nu / Inget illa om dom heller dom är sköna men för mig den " billiga nödlösningen från biltema" känns skönare att trampa på /

Yosemites damtrallor är rätt hyggliga om man inte bryr sig om vad man cyklar på öht eller inte vill hålla på med underhåll och sådant men ändå vill ha något som rullar år ut och år in. Typ lagom för den fullständigt cykelointresserade. Fruns yosemite har funkat med minimalt underhåll (ingenting i stort sett) i många år nu, ståendes utomhus. Men tråkigare hoj går nog inte att hitta :giggle:

Jag har fått intrycket att 3000kr biltema motsvarar ca 5500kr monark (som jag antar vi avser). Jag tror inte någon påstår att monark/crescent är bra.

Tillbaka
Topp