Billig ” Dirt jump ”-hoj + lista på modeller

yonsson

Aktiv medlem
Tjo,

Det regnar konstant. Jag har tråkigt.
Planen är att vi ska familjecykla till den lokala stranden nästa sommar. Där kan jag ju absolut inte parkera min MTB då den kommer bli stulen och försäkringen inte kommer täcka alla uppgraderingar. Så nu ser jag ett ypperligt tillfälle att rättfärdiga att jag till våren måste köpa en dirt jump/park hoj.

En hoj som jag förutom att familjecykla med kan öva manuals, bunnyhops och köra lite pumptrack med. BMX går bort i och med att den förra jag köpte bara blev stående.

Tänker försöka landa på Max 5000kr. Utbudet verkar skralt men jag har googlat fram en jäkla lång lista som säkert kan hjälpa andra på jakt:

YT Dirt Love
Specialized P3
Specialized P3 Pro
Commencal Absolut
Canyon Stitched 360
Canyon Stitched 360 Pro
Radio Griffin
Radio Griffin Pro
Radio Fiend
GT La Bomba
Airborne Skyhawk DJ 26
Airbone Cro-Hawk DJ 26
NS Zircus
NS Movement 1
NS Movement 2
NS Movement 3
NS Metropolis 1
NS Metropolis 2
NS Metropolis 3
Marin Alcatraz
Norco 125
Norco Ryde 26
Dartmoor 26player Pro & Evo
Dartmoor Gamer intro26 & 26 & intro24
Transition PBJ
Banshee Amp
Polygon Trid
DMR Sect
Saracen Amplitude
Santa Cruz Jackal
Morpheus Vimana
Scott Voltage
Rose The Bruce 1 & 2
Devinci Sabbath
Mongoose Fireball
Octane 1 Melt
Chromag MONK

Octane One Diezel
GT Ruckus
Kona Shonky
Merida Hardy

Har dock några frågor.
1: Jag har tänkt 26” hjul, men hur vet jag att storleken blir hyfsad för mina 183cm? Som bäst står toptub-längden angiven. Hur lång bör detta mått eller reach vara för att passa? Fattar ju att den ska vara kortare än min vanliga MTB.

2: Om jag istället (vilket jag inte vill) köper en BMX och byter till ett Mtb-styre, blir det då typ en stel dirt jump/park hoj? Eller skiljer geometrin på typerna?

3: Mongoose Fireball är billig men är inte singlespeed. Smidigt med växlar, men ska växlar undvikas? Hur vet jag att det jag tittar på inte bara är en 26” barncykel?

Tack på förhand. Har inte bråttom, tänker inte köpa förrän familjeflottan är komplett så jag kan motivera köpet.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
mtb565 sa:
yonsson sa:
Tänker försöka landa på Max 5000kr.

Det är väldigt många cyklar i listan som kostar mer än 5000:- ?
Ja, men det är väldigt svårt att hitta en samlad lista på nätet, så satte ihop en efter all research för att bidra lite. Har du fler exempel och gärna billiga så bidra gärna så kan jag förlänga Google-listan. Tänker att jag kan använda den för Blocket-letning, REA-Googlande osv.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Att sätta ett MTB styre på en BMX blir helknas. Om du nu syftar på en 20" BMX.

Det kryllar av billiga dirthojar på blocket. Köp en med stel gaffel så slipper du åka på en gaffelrenovering. Inte lika förlåtande i början men då blir man mer tvungen att få till tekniken.

skier

Aktiv medlem
Jag är sugen på en labomba, mest för att den är snygg, men har inte lyckats ljuga ihop nån anledning till att köpa den än... hyggligt billig på wiggle med platinum-rabatt

GT-2020-LaBomba-3.jpg

yonsson

Aktiv medlem
Kneecap sa:
Tjena!

Att sätta ett MTB styre på en BMX blir helknas. Om du nu syftar på en 20" BMX.

Det kryllar av billiga dirthojar på blocket. Köp en med stel gaffel så slipper du åka på en gaffelrenovering. Inte lika förlåtande i början men då blir man mer tvungen att få till tekniken.
Inte 20”, syftade på om man sätter Mtb-styre på en 26” BMX, men det kanske också blir knas?

Kommer kolla blocket till våren men tycker det verkar dåligt utbud på 26” dirt/park-hojar både på Blocket och hos handlarna.

yonsson

Aktiv medlem
Är det ingen som kör dirtjump-hojar? Är det en iskall nisch? Ingen som har koll på mina tre frågor ovan?

jonte987

Aktiv medlem
Det bör vara hanterbart att undvika köp av både barncykel och bmx genom att läsa texten och titta på bilderna.

Jag gissar att 26 funkar. Baserat på att det funkade på alla mtb för några år sen och att det är det som finns att köpa vad jag sett.

Jag har funderat på Clash men den är växlad och inte renodlad dirt.

Startgas

Aktiv medlem
1. Ta den storlek du hittar. De flesta finns bara i en storlek. Vissa finns i två storlekar. Jag är 194cm och har en Commencal Absolut Crmo 2010 som visserligen är den längre av två storlekar, men den är nog ändå åt det kortare hållet. Iaf jämfört med en kompis Scott Voltage.
Storleken är inte jätteviktig, som tur är eftersom de inte skiljer sig så mycket ändå.

2. En 26" BMX har jag aldrig sett. Det är nog både lika svårt att få tag på och säkert samma kostnad. Men med 26" framhjul på båda så borde de bli rätt lika med likadana styren. BMXen blir lite lägre i och med att den gissningsvis borde ha en stel framgaffel vilket inte bygger lika mycket på höjden.

3. Växel är väl inget problem, är väl bara skruva åt justerskruvarna så det inte går att växla och fimpa växelreglaret så slipper du det.
Svårt att avgöra om Mongoose fireball är en riktig (hållbar) dirt. Men den har inte genomgående bakaxel, vilket indikerar att det inte är en "Riktig" dirt.

Om den där Octane One Diezel kommer upp igen på chainreactioncycles så är den ju ett klockrent köp.

jofahjalm

Aktiv medlem
jonte987 sa:
Det bör vara hanterbart att undvika köp av både barncykel och bmx genom att läsa texten och titta på bilderna.

Jag gissar att 26 funkar. Baserat på att det funkade på alla mtb för några år sen och att det är det som finns att köpa vad jag sett.

Jag har funderat på Clash men den är växlad och inte renodlad dirt.

Det låter främst som att du inte vet vad en dirtcykel är.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Har dock några frågor.
1: Jag har tänkt 26” hjul, men hur vet jag att storleken blir hyfsad för mina 183cm? Som bäst står toptub-längden angiven. Hur lång bör detta mått eller reach vara för att passa? Fattar ju att den ska vara kortare än min vanliga MTB.

2: Om jag istället (vilket jag inte vill) köper en BMX och byter till ett Mtb-styre, blir det då typ en stel dirt jump/park hoj? Eller skiljer geometrin på typerna?

3: Mongoose Fireball är billig men är inte singlespeed. Smidigt med växlar, men ska växlar undvikas? Hur vet jag att det jag tittar på inte bara är en 26” barncykel?

Tack på förhand. Har inte bråttom, tänker inte köpa förrän familjeflottan är komplett så jag kan motivera köpet.

1: One size fits all, typ. Finns två, ta den större.

2: Funkar inte alls. Bildsök på BMX styren så förstår du.

3: Texten för Mongoose anger att det är teamåkarens val. Det förefaller mao vara en riktig. Ett enkelt sätt att utesluta är att rensa alla cyklar med framväxel och sedan de med bakväxel.... ;) Bakväxel är dock rätt vettigt om du skall cykla med familjen, med ss kanske cruise-fart är dålig...

yonsson

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
1: One size fits all, typ. Finns två, ta den större.

2: Funkar inte alls. Bildsök på BMX styren så förstår du.

3: Texten för Mongoose anger att det är teamåkarens val. Det förefaller mao vara en riktig. Ett enkelt sätt att utesluta är att rensa alla cyklar med framväxel och sedan de med bakväxel.... ;) Bakväxel är dock rätt vettigt om du skall cykla med familjen, med ss kanske cruise-fart är dålig...
Kanon, tack!
Bildgooglingen gör mig dock inte klokare varför man inte skulle kunna byta styre. Är det för att stammen är helt annorlunda? Eller för att geometrin skulle bli helknas?

Ja, jag tänker att växel bak faktiskt vore att föredra för att få upp marschfarten lite. Jag gissar att fördelarna (förutom underhållsvänlighet) är lägre vikt och att risken att tappa kedjan/skada hojen minskar med SS när man hoppar. Hoppa lär jag däremot inte göra ändå och i pumptracken lär ju hojen överleva fler växlar.

Erik O

Aktiv medlem
Men vad vill du uppnå med att byta styre?

Annars tror jag på att tråla köp och sälj och blocket ett tag så dyker det säkert nog upp något rimligt prissatt i ok skick.

Rattnalle

Aktiv medlem
Hijackar lite halvt, och inte menat som en annons heller:

Har en NS Metropolis som jag knappt använder. 2017 års modell och då var priset 10000 ungefär. Den är rätt måttligt använd men det syns ändå att den inte är ny, lite skrap och kedjeslag.

Är typ 5000 rimligt som begpris? Jag funderar på om det är värt att sälja den eller om den skulle vara värd mycket mindre än så behålla den för de två gånger om året den rullar för att den ändå har så begränsat begagnatvärde.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Rattnalle sa:

Har en NS Metropolis som jag knappt använder. 2017 års modell och då var priset 10000 ungefär. Den är rätt måttligt använd men det syns ändå att den inte är ny, lite skrap och kedjeslag.

Är typ 5000 rimligt som begpris? Jag funderar på om det är värt att sälja den eller om den skulle vara värd mycket mindre än så behålla den för de två gånger om året den rullar för att den ändå har så begränsat begagnatvärde.
Låter som min blivande hoj. :)
25T fram och 10T bak? Väldigt låg marschfart eller lagom för familjelunk?

Rattnalle

Aktiv medlem
yonsson sa:
Rattnalle sa:

Låter som min blivande hoj. :)
25T fram och 10T bak? Väldigt låg marschfart eller lagom för familjelunk?
Jobbigt längre sträckor på platten eftersom det inte går att sitta och veva.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Bmx styre med sådär 7 tum rise och ett mtb /dirt styre med 40mm rise.
50306445-F06E-4117-B90D-04844B0B6054.jpeg

En klassisk 20” BMX är så ”stor” den är och ramens längd och styrets rise är det man kan anpassa för att matcha sina egna mått.

98EAB292-6A25-4A2A-83C8-508A366AB51D.jpeg

En dirt-mtb 26” och en 20” bmx. Skalan är lite höftad men jag tror du förstår hur låg en bmx blir om du sätter dit ett rakt/rakt-ish styre.

yonsson

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Bmx styre med sådär 7 tum rise och ett mtb /dirt styre med 40mm rise.

En klassisk 20” BMX är så ”stor” den är och ramens längd och styrets rise är det man kan anpassa för att matcha sina egna mått.

En dirt-mtb 26” och en 20” bmx. Skalan är lite höftad men jag tror du förstår hur låg en bmx blir om du sätter dit ett rakt/rakt-ish styre.
Ja, det fattar jag också, men det finns ju lite 26” BMX-liknande hojar, typ cruisers. Finns det inget mellanting mellan dirt jumper och 20” BMX som funkar hyfsat att sitta och trampa på samtidigt som man kan sänka ner sadeln och köra lite pumptrack, manuals och bunnyhops?

Alltså en lekfull hoj som ändå funkar att cykla 2-3km sittande på... Verkar vara betydligt lättare att hitta billiga BMXer än dirt jumpers, därav min fråga.

Orwar

Aktiv medlem
Det dyker upp billiga dirtcyklar titt som tätt, förutom just när man själv letar efter en. Det är i alla fall min erfarenhet. Till slut dyker det upp något vettigt för några tusen. Gör en bevakning på blocket och ha lite is i magen.
Jag har en tämligen vrakig Dartmoor Cody som du kan få köpa billigt om du bor i Göteborg, men vill du ha en fin cykel är nog Rattnalles vettigare, om han nu ska sälja den.

Förresten tycker jag det går fint att cykla 2-3 km på ungefär vad som helst, bortsett från att det är lite trist. Är ungefär så långt jag har till Skatås-pumptracken nu och det är inte så värst jobbigt.

Senast ändrad:

Erik O

Aktiv medlem
Fattar inte heller att det skulle vara trist eller jobbigt att cykla bmx eller dirt några kilometer i stan. Det är ju skitkul och snabbt, kraften går rakt ner i backen och man kan ha lite kul på vägen. Tar mkt hellre bmxen om jag ska nånstans i stan än pendlarhärket.

yonsson

Aktiv medlem
Erik O sa:
Fattar inte heller att det skulle vara trist eller jobbigt att cykla bmx eller dirt några kilometer i stan. Det är ju skitkul och snabbt, kraften går rakt ner i backen och man kan ha lite kul på vägen. Tar mkt hellre bmxen om jag ska nånstans i stan än pendlarhärket.
Det är så jag tänkt. Bara jag kan vila rumpan rullande lite ibland så lär det ju inte vara något som helst problem. Kommer dessutom ha en 6-åring med mig så tempot kommer vara långsamt. Då är det ju roligare att ha en hoj som man faktiskt kan ta till pumptracken, lekplatsen, närbutiken och liknande.

Rattnalle

Aktiv medlem
Gillar hur mitt "jobbigt längre sträckor" tolkades :-)

Ett par kilometer är ju lugnt. Mest att det inte går så fort eftersom kadensen snabbt blir för hög för ståcykling. Iaf för mig.

jonte987

Aktiv medlem
yonsson sa:
Erik O sa:
Det är så jag tänkt. Bara jag kan vila rumpan rullande lite ibland så lär det ju inte vara något som helst problem. Kommer dessutom ha en 6-åring med mig så tempot kommer vara långsamt. Då är det ju roligare att ha en hoj som man faktiskt kan ta till pumptracken, lekplatsen, närbutiken och liknande.

Ja, om jag nu får lov ett skriva en sak till ialla fall, så var det bla det jag menar. Att det finns andra varianter som är lite mer allround än en riktigt dirt men som ändå troligen duger för pump, street och lite annat. Möjligen är det förbjudet att kalla dem dirt, men de brukar husera under denna kategori på shopparna. Nu har jag varken en dirt eller street hoj utan läser innantill i tillverkarnas beskrivningar. Troligen är jag den första som internetcyklat på happy så jag förstår att jag får lite skit, men jag är inte bitter.

Kristoffer R

Aktiv medlem
Hmm. Tolkar jag rätt när jag läst att problemet med den BMX du hade var att den inte gick att sittcykla på? Alltså att det var därför den blev stående?

En 24” BMX med längre stolpe kanske är något. Jag hade en sån, den gick att sitta på skapligt. Av nån anledning kallas 24” BMX cruisers. Allt för att förvirra.

Dessutom är det där med superlåg sadel en modern grej, gamla BMX hade hög sadel....

En 24” BMX
https://www.skatepro.se/56-34069.ht...4W5k8MSSk6XOBIrhlc6qI1s0puGZX7IMaAn_FEALw_wcB

E6C66153-68BC-4913-A6F7-90E842B7A1EF.png

yonsson

Aktiv medlem
Kristoffer R sa:
Hmm. Tolkar jag rätt när jag läst att problemet med den BMX du hade var att den inte gick att sittcykla på? Alltså att det var därför den blev stående? .
Nej, jag köpte BMXen för att cykla till jobbet, därefter bytte jag jobb och flyttade centralt så då försvann behovet och hojen såldes efter ett tag.
Måste väl inte kunna sittcykla, men kunna vila rumpan lite vill man ju.

Anledningen att jag tänker dirt jumper istället för BMX är väl rent känslomässig egentligen. Tycker det är coolare helt enkelt och tror jag blir mer bekväm på att cykla runt på en hoj med MTB-styre.

skier

Aktiv medlem
Hur funkar storlekarna på dirt-cyklar? Är det en storlek oavsett om man är 1.60 eller 1.95 eller går det att justera med styre/styrstam på ngt sätt? Verkar inte finnas olika storlekar på själva cykeln vad jag sett.

yonsson

Aktiv medlem
2618854f-b897-4cf2-b993-49bc13ae70fc-jpeg.1288615

Tack för det rattnalle! Jag gillar när det går fort från tanke till handling. :)

Jag tänkte ju såklart helt fel vad gäller utväxlingen. Hittade en kalkylator igår som tar hjulstorlek i beaktande och 25T/10T som denna har motsvarar näst högsta växeln på min MTB vilket såklart blir tungt att trampa. Får se om jag orkar göra något åt det, just nu är det mest de gula pedalerna som skär i ögonen. Ser fram emot att testa den när vädret tillåter.

yonsson

Aktiv medlem
Mycket att läsa in sig på i och med BMX-standard.
Mindre diameter på styre och sadelstolpe jämfört med MTB samt annat system för vevpartiet har jag hajat, men hur är det med pedaler? Är det samma standard som på MTB? Eller är det BMX-specifik infästning?

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Jag provade iofs aldrig men de där pedalerna är jag rätt säker på är helt vanliga som sitter på fler av NS cyklar.

xyz-saft

Aktiv medlem
Brukar vara helt vanliga pedaler.

Ser ut som att du har fått tag i en fin cykel. Utväxling går inte att jämföra med vanlig cykel. Man vill ha tung eftersom man alltid står och trampar.

Vizual54

Aktiv medlem
Det är samma infästning av pedaler på BMX vevar som MTB.

Fan vad sugen jag blev på att köpa en dirt hoj efter att ha läst tråden. Men köpte en BMX för två veckor sen så kanske får lugna mig lite ;) Sjukt kul att köra i skatehallen med ungarna.

Hojjen ser grym ut!

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
xyz-saft sa:
Brukar vara helt vanliga pedaler.
Ser ut som att du har fått tag i en fin cykel. Utväxling går inte att jämföra med vanlig cykel. Man vill ha tung eftersom man alltid står och trampar.
OK, tack! Ska ge fan i utväxlingen till att börja med men de gula pedalerna skär i mina ögon.
BontragerLineElitePedal_23423_F_Alt1

Sätter kanske på ett par svarta alternativt ett par såna här. Dock lite orolig för att de är små enligt vissa recensioner.

Borde antagligen även komplettera med en vanlig horisontell sadel med lång stolpe också till sommarn så man kan vila rumpan lite vid 3km-turerna. :D

Johan A sa:
Den där såg ju helfräck ut. 👍🏻
Ja, fan, tycker den är riktigt schysst. Bra timing också, alltid kul att handla när det suger rejält i köptarmen.

Vizual54 sa:
Tack tack! Svårt att hitta roligare närpendlingshoj.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
c5ed23bb-035e-4d7b-a704-b04f0fda95de-jpeg.1294416

df5fc126-bb36-4a53-b5c1-6a96920921a8-jpeg.1294337

Tänkte passa på att ”avsluta” tråden med att tacka för all hjälp och slänga upp foton på ”slut”-resultatet. Nya dekaler, nya handtag och nya pedaler gav ett rejält lyft. God jul!

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Snyggt!

Jag hojtar till när jag hittar den där bromsen.

Förresten helt ny olja i gaffeln om jag inte sa det.

Senast ändrad:

yonsson

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Snyggt!

Jag hojtar till när jag hittar den där bromsen.
Förresten helt ny olja i gaffeln om jag inte sa det.
Tack! Det sa du. :)
Sprayade några omgångar med bromsrengörning på bromsskiva och ok också och nu bromsar den tyst och fint. Jäkla snabb hoj, som att accelerera en Ferrari, blir kul att testa den i pumptracken.

JBogevik

Aktiv medlem
Kapar tråden.

Jag har ingen dirt mtb och har aldrig ägt någon men nu är jag jättesugen på att testa. Vad får man ge för en rimlig begagnad dirt mtb?
Något särskilt att vara vaksam på?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer