yonsson
Aktiv medlem
Billig ” Dirt jump ”-hoj + lista på modeller
Tjo,
Det regnar konstant. Jag har tråkigt.
Planen är att vi ska familjecykla till den lokala stranden nästa sommar. Där kan jag ju absolut inte parkera min MTB då den kommer bli stulen och försäkringen inte kommer täcka alla uppgraderingar. Så nu ser jag ett ypperligt tillfälle att rättfärdiga att jag till våren måste köpa en dirt jump/park hoj.
En hoj som jag förutom att familjecykla med kan öva manuals, bunnyhops och köra lite pumptrack med. BMX går bort i och med att den förra jag köpte bara blev stående.
Tänker försöka landa på Max 5000kr. Utbudet verkar skralt men jag har googlat fram en jäkla lång lista som säkert kan hjälpa andra på jakt:
YT Dirt Love
Specialized P3
Specialized P3 Pro
Commencal Absolut
Canyon Stitched 360
Canyon Stitched 360 Pro
Radio Griffin
Radio Griffin Pro
Radio Fiend
GT La Bomba
Airborne Skyhawk DJ 26
Airbone Cro-Hawk DJ 26
NS Zircus
NS Movement 1
NS Movement 2
NS Movement 3
NS Metropolis 1
NS Metropolis 2
NS Metropolis 3
Marin Alcatraz
Norco 125
Norco Ryde 26
Dartmoor 26player Pro & Evo
Dartmoor Gamer intro26 & 26 & intro24
Transition PBJ
Banshee Amp
Polygon Trid
DMR Sect
Saracen Amplitude
Santa Cruz Jackal
Morpheus Vimana
Scott Voltage
Rose The Bruce 1 & 2
Devinci Sabbath
Mongoose Fireball
Octane 1 Melt
Chromag MONK
Octane One Diezel
GT Ruckus
Kona Shonky
Merida Hardy
Har dock några frågor.
1: Jag har tänkt 26” hjul, men hur vet jag att storleken blir hyfsad för mina 183cm? Som bäst står toptub-längden angiven. Hur lång bör detta mått eller reach vara för att passa? Fattar ju att den ska vara kortare än min vanliga MTB.
2: Om jag istället (vilket jag inte vill) köper en BMX och byter till ett Mtb-styre, blir det då typ en stel dirt jump/park hoj? Eller skiljer geometrin på typerna?
3: Mongoose Fireball är billig men är inte singlespeed. Smidigt med växlar, men ska växlar undvikas? Hur vet jag att det jag tittar på inte bara är en 26” barncykel?
Tack på förhand. Har inte bråttom, tänker inte köpa förrän familjeflottan är komplett så jag kan motivera köpet.
Det regnar konstant. Jag har tråkigt.
Planen är att vi ska familjecykla till den lokala stranden nästa sommar. Där kan jag ju absolut inte parkera min MTB då den kommer bli stulen och försäkringen inte kommer täcka alla uppgraderingar. Så nu ser jag ett ypperligt tillfälle att rättfärdiga att jag till våren måste köpa en dirt jump/park hoj.
En hoj som jag förutom att familjecykla med kan öva manuals, bunnyhops och köra lite pumptrack med. BMX går bort i och med att den förra jag köpte bara blev stående.
Tänker försöka landa på Max 5000kr. Utbudet verkar skralt men jag har googlat fram en jäkla lång lista som säkert kan hjälpa andra på jakt:
YT Dirt Love
Specialized P3
Specialized P3 Pro
Commencal Absolut
Canyon Stitched 360
Canyon Stitched 360 Pro
Radio Griffin
Radio Griffin Pro
Radio Fiend
GT La Bomba
Airborne Skyhawk DJ 26
Airbone Cro-Hawk DJ 26
NS Zircus
NS Movement 1
NS Movement 2
NS Movement 3
NS Metropolis 1
NS Metropolis 2
NS Metropolis 3
Marin Alcatraz
Norco 125
Norco Ryde 26
Dartmoor 26player Pro & Evo
Dartmoor Gamer intro26 & 26 & intro24
Transition PBJ
Banshee Amp
Polygon Trid
DMR Sect
Saracen Amplitude
Santa Cruz Jackal
Morpheus Vimana
Scott Voltage
Rose The Bruce 1 & 2
Devinci Sabbath
Mongoose Fireball
Octane 1 Melt
Chromag MONK
Octane One Diezel
GT Ruckus
Kona Shonky
Merida Hardy
Har dock några frågor.
1: Jag har tänkt 26” hjul, men hur vet jag att storleken blir hyfsad för mina 183cm? Som bäst står toptub-längden angiven. Hur lång bör detta mått eller reach vara för att passa? Fattar ju att den ska vara kortare än min vanliga MTB.
2: Om jag istället (vilket jag inte vill) köper en BMX och byter till ett Mtb-styre, blir det då typ en stel dirt jump/park hoj? Eller skiljer geometrin på typerna?
3: Mongoose Fireball är billig men är inte singlespeed. Smidigt med växlar, men ska växlar undvikas? Hur vet jag att det jag tittar på inte bara är en 26” barncykel?
Tack på förhand. Har inte bråttom, tänker inte köpa förrän familjeflottan är komplett så jag kan motivera köpet.
Senast ändrad: