Billig ” Dirt jump ”-hoj + lista på modeller

zinkpasta

Aktiv medlem
1500-5000kr*. Om du ska ha dämpad framgaffel så är det väl ffa hur/om den är servad och funkar som den ska. I övrigt är det ju inte så mycket, men känn över så det inte är glapp i vevparti, styrlager, ok ekerspänning (inte alltför skeva hjul), dvs standardcykelkoll.

* Gav 1500 för en helstel Haro Steel Reserve 1, en framdämpad med gaffel i OK skick går i det övre spannet.

Kostnader som kan tillkomma är också ganska modesta, men om man köper en äldre så kan det vara värt att köpa nya däck, pedaler och byta mekanisk (bak)broms mot hydraulisk, iaf imho. ~1000-1500kr. Går att hitta bra beggade på happy ibland.

JBogevik

Aktiv medlem
1500-5000kr*. Om du ska ha dämpad framgaffel så är det väl ffa hur/om den är servad och funkar som den ska. I övrigt är det ju inte så mycket, men känn över så det inte är glapp i vevparti, styrlager, ok ekerspänning (inte alltför skeva hjul), dvs standardcykelkoll.

* Gav 1500 för en helstel Haro Steel Reserve 1, en framdämpad med gaffel i OK skick går i det övre spannet.
Tack för gott svar, då har jag ett hum om vad det kostar iaf. Vanlig cykelbesiktning är inget problem att lösa, men det är inte vanligt förekommande med sprickor i ramen?

zinkpasta

Aktiv medlem
Tack för gott svar, då har jag ett hum om vad det kostar iaf. Vanlig cykelbesiktning är inget problem att lösa, men det är inte vanligt förekommande med sprickor i ramen?
Hmm, där får nog någon med mer erfarenhet och bättre koll än mig svara, jag har ärligt talat inte kollat så noga. :-) De jag kör/köpt har främst gått i pumptrack dock, det borde vara lite mildare än att kortlanda feta dirthopp t. ex.. Samtidigt är ju cyklarna byggda för just det ändamålet så förhoppningsvis tål de en del stryk..

SocialGimp

Aktiv medlem
Sorry om jag kapar tråden ngt men om man en gång för alla tänkt att lära sig en riktig manual, är en dirt bike det bästa verktyget? Den MTB jag har nu har helt fel geo och är snudd på omöjlig att dra upp på bakhjulet.

jonte987

Aktiv medlem
Sorry om jag kapar tråden ngt men om man en gång för alla tänkt att lära sig en riktig manual, är en dirt bike det bästa verktyget? Den MTB jag har nu har helt fel geo och är snudd på omöjlig att dra upp på bakhjulet.
Jag har beställt en HT med justerbara chain stays och 27.5. Återkommer om det hjälper.
Tycker också att det är svårt på min egen hoj. (450 mm cs)

zinkpasta

Aktiv medlem
Jag tycker det känns tryggare att öva på min FS29, man får slita lite mer för att få upp den på bakhjulet men den är inte lika sprättig sen, både dämpningen, längre kedjestag och större hjul hjälper till.

Men har hört från andra som tycker det är lättare att iaf bibehålla manual på bmx, så det kan vara en vanesak också. Man kommer snabbt behöva lära sig hoppa av bakåt iaf, det är ju en bra grej att pränta in i reflexerna..

SocialGimp

Aktiv medlem
Tack för svar!
Min tanke är att om det nu bara kostar säg 1500 för en billig dirt bike så kan jag ju köpa en sådan, nöta manuals, endos o allt annat trixande för att sedan sälja den igen utan alltför stor förlust.

jonte987

Aktiv medlem
Tack för svar!
Min tanke är att om det nu bara kostar säg 1500 för en billig dirt bike så kan jag ju köpa en sådan, nöta manuals, endos o allt annat trixande för att sedan sälja den igen utan alltför stor förlust.
Absolut. Jag är också sugen.

EDIT. Frågan är hur bra det övsersätter till enduron sen.
En annan sak jag tyckte hjälpte var att köra pump med dotterns 24''. Jag lärde mig inte manuals men jag tycker jag får till en bättre känsla på hopp.

yonsson

Aktiv medlem
Tack för svar!
DJ funkar kanon till manuals, BMX tycker jag känns livsfarligt att öva manuals på. MEN, med det sagt så är säkerhetsmarginalerna bättre på en längre hoj, en DJ är lätt att få upp men slår även över lättare.

yonsson

Aktiv medlem
Kapar tråden.

Jag har ingen dirt mtb och har aldrig ägt någon men nu är jag jättesugen på att testa. Vad får man ge för en rimlig begagnad dirt mtb?
Något särskilt att vara vaksam på?
Kolla vad det är för standarder. Vissa modeller har rak gaffelinfästning, BMX-standard på vevar osv. Inget egentligt problem men kan vara bra att veta, särskilt om man har reservdelar som ligger och skräpar.

desmo

Aktiv medlem
Jag köpte en sliten Scott YZ (minns ej siffrorna, dendär blå, singelspeed med stel gaffel) för en liten slant. Har fixat det mesta, men behöver nya däck. Missade tyvärr BF-rea hos CRC på Holy Rollers. Några tips på andra däck? Kommer rulla lite pumptrack och lite asfalt och lite skatepark. Helst under 250kr/st om möjligt för budgetens skull. 26" och typ 2,3 bredd.
Också nyfiken vad ni har för utväxling. Denna är tung, gjord för att trampa rejäl fart in i ett hopp. Men jag är feg och lockas mer av "street-trial", men behöver inte ha hysterisk lätt växel. Vad kör ni på?

yonsson

Aktiv medlem
Jag köpte en sliten Scott YZ (minns ej siffrorna, dendär blå, singelspeed med stel gaffel) för en liten slant. Har fixat det mesta, men behöver nya däck. Missade tyvärr BF-rea hos CRC på Holy Rollers. Några tips på andra däck? Kommer rulla lite pumptrack och lite asfalt och lite skatepark. Helst under 250kr/st om möjligt för budgetens skull. 26" och typ 2,3 bredd.
Också nyfiken vad ni har för utväxling. Denna är tung, gjord för att trampa rejäl fart in i ett hopp. Men jag är feg och lockas mer av "street-trial", men behöver inte ha hysterisk lätt växel. Vad kör ni på?

mtb565

Aktiv medlem
EDIT. Frågan är hur bra det övsersätter till enduron sen.
För mig ganska dåligt, hade en DJ ett kort tag för lite samma syfte men den såldes då den användes för lite. Jag kan fortfarande inte manuals, ibland går det. Mina bästa manuals gjorde jag på DJ men det översatte inte det alls till min FS 29". Men mer cyklar är väl bättre och all teknik träning är väl positivt så kör :D

Ska du köra mest skateparks och asfalt så är maxxis dth fram och bak riktigt bra! De funkar även för hårdpackad jord. Sedan om du ska köra på lite lösare underlag så skulle jag föredra maxxis ikon fram och dth bak!
Maxxis ultimate grip!
Jag kör dth fram och bak.
https://www.bikester.se/maxxis-dth-...0rS43Qv2QM-LdUVGKqz8kxMXWhEAyMURoC_xYQAvD_BwE

Magnus K

Aktiv medlem
Alltså, var hittar ni användbara dj-cyklar för 1500-5000? Jag spanar men hittar extremt få?
(Fejjans marketplace är ju dessutom skrattretande dålig sökfunktion i...)

Mvh
Magnus

zinkpasta

Aktiv medlem
Alltså, var hittar ni användbara dj-cyklar för 1500-5000? Jag spanar men hittar extremt få?

Mvh
Magnus
FB ska ju undvikas av alla möjliga anledningar, men jag har haft god dirtjump-jaktlycka både på Happy, Blocket samt via kontakter.

JBogevik

Aktiv medlem

Mvh
Magnus

Jag fick köpa en hoj av en snubbe här på forumet för 1000:-, men då behövde jag fixa den för 500:- (vilket han var tydlig med), nu rullar den galant! :)

Fetis

Medlem
Har blivit totalt Dirt-biten sedan några år.
Började med att köpa en gammal Scott Voltage för sisådär 1000kr.
När den gav upp köpte jag en begagnad Commencal Al. Efter den en begagnad Specialized P3

idag har jag börjat bygga en från scratch, ramen är en ny Spank men extremt nedsatt i pris övrigt är en blandning av nytt, saker jag haft över etc
Blir premiär nästa helg

6B8E259C-EAE5-417C-B071-CA1712AFB838.jpeg

Eric W

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på prisvärda (se så billiga som möjligt) dirt-ramar att köpa löst?
Hittat en Zircus lös ram för ca 1500kr på CRC..
Finns det något bättre/billigare?

Senast ändrad:

JBogevik

Aktiv medlem
Går det att hyra en DJ-hoj någonstans? Tänkte leka lite på Dome om någon vecka?

Johge

Aktiv medlem
Är det någon som har tips på prisvärda (se så billiga som möjligt) dirt-ramar att köpa löst?
Hittat NS Zircus lös ram för ca 1500kr på CRC..
Finns det något bättre/billigare?
Octane one har jag hittat för 1600kr. Billigare än så är nog svårt att hitta

Magnus K

Aktiv medlem
Såg en Haro DJ på Tradera nu. Tyvärr enbart avhämtning så jag är ute redan där. Hade passat bra annars, en billig start att testa med.

Mvh
Magnus

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer