Billig square taper eller Hollowech?

Trasselplanta

Aktiv medlem
Behöver vevlager och armar till en cykel jag sätter ihop. BSA73mm. Först hade jag tänkt köpa en enkel square taper bb och några billiga armar från nätet. Men kan på att det kanske är smartare att skaffa ett billigt sett med hollow tech. Typ denna; https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B0...d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9kZXRhaWwp13NParams Kostar ju typ samma med square som hollow.

Jag har bara använt square taper förut. Någon som har något tips eller åsikt?

Har ett gäng olika kedjeringar mer bcd 104 som skräpar här hemma jag kan använda.

Det finns väl fortfarande octalink? Det har i mina ögon varit bästa budgetval och löst en del av problemen med fyrkantsaxel.

Vilka är de vanligaste problemen med square? Jag har än så länge använt square från sjukamp med ett par billiga armar från amazon. Funkar helt ok till de går sönder. Jag har pajat tre stycken sådana BBs på två år.

Vilka är de vanligaste problemen med square? Jag har än så länge använt square från sjukamp med ett par billiga armar från amazon. Funkar helt ok till de går sönder. Jag har pajat tre stycken sådana BBs på två år.
Largren brukar hålla (för mig iaf), men det är kinkigt med glapp i vevarmar och kan vara svåra att få loss och återmontera utan glapp.

Det fungerar såklart, men ganska tungt och känligt system. Jag gillar octalink bättre, lätt att montera/demontera, stadigt och glappfritt.

Holiwtech är ju lättare och bättre, men jag har ungefär lika många cyklar med båda alternativen om man räknar in familjens övriga cyklar. Båda fungerar utmärkt. Fyrkantsaxel är i mina ögon en sämre och känsligare konstruktion.

HT2 är mycket skönare att meka med. Aldrig haft problem med att lossa ett ht2 lager men varit med om många square taper på egna och andras cyklar där lagren satt sig så att splinesen gett med sig och varierande varianter av våld har krävts. HT2 har blivit så billigt så behöver klingor mm. ändå bytas hade jag bytt rubbet.

är klinga samma som chain ring? Jag kan nog missa något. Om jag tar en en race race klinga med 30 tänder och sätter på en hollow-trampa, håller den sämre då än om jag satt den på en square taper?

Aha, eller menar du att billiga klingor håller sämre? Det låter iof helt rimligt.

Jag har haft ett par storklingor (billiga fsa) som har blivit/varit så skeva att det inte har gått att justera framväxeln vettigt utan att först räta ut dem. Är de skeva så kommer de förstås närmre växelförarens plattor på vissa lägen i rotationen.

Aha. Jag hade tänkt sätta en race face-klinga med 30t som ärbar rak nog att funka på en tidigare cykel. Borde ju funka helt bra igen, även ombygg byter bb-typ. Har ingen främre växelförare.

Om alternativen är ett noname "hollowtech" från Amazon och ett shimano fyrkants-vevparti hade jag valt fyrkant, om båda är noname-grejer är det ju mer tur vad som håller och vad som är bäst. 3 lager på två år låter orimligt mycket, men så klart beroende på hur du cyklar och är det noname kina-grejer så är väl kvaliteten därefter...

Om alternativen är ett noname "hollowtech" från Amazon och ett shimano fyrkants-vevparti hade jag valt fyrkant, om båda är noname-grejer är det ju mer tur vad som håller och vad som är bäst. 3 lager på två år låter orimligt mycket, men så klart beroende på hur du cyklar och är det noname kina-grejer så är väl kvaliteten därefter...
Givet att Amazonveven kostar som ett äkta Deore finns ingen poäng med det alls.

Jag använder N/W-klinga i stål de håller betydligt längre än alu. Det gick ju en klinga per kassett med alu, nu varar den ett par kassetter. Jag har Race Face {iofs cinch) borde finnas även andra märke och till olika infästning.

Det första lagret var något no-name som kom med cykeln. De andra två var shimano. Men så pendlade jag med dem varje dag och tog ut dem till Hellas och Järva på helgerna.

Givet att Amazonveven kostar som ett äkta Deore finns ingen poäng med det alls.

Det har du rätt i. Det jag mest gillade med amazonvarianten var att den, förutom att den är marginellt billigare, kommer med BCD104 och att man kan välja klinga. Men det kanske är klokare att köpa ordentliga grejer.

Såg att den fanns med 30. Men med 7 veckors väntetid. Nåja. Tack för massa hjälp.
Ge inte upp, det finns fler handlare. FC-M5100 finns i olika varianter i lager här just nu.

Och vevlager Shimano BB52 finns här.

Jag erkänner mig övertygad, det blir bb och cranks från shimano. Tack för tips och länkar. Jag kapar men egen tråd här och passar på att be om tips om längd på armarna. Jag tänkte köra 170. Är 180 lång med inseam 84. Är det dumt med 170?

Nej, det är en smaksak. Jag är väldigt okänslig för vevarmslängden och anpassar mig fort. Jag har kört allt mellan 165-175 och är 186 cm. En del andra är känsligare. De flesta i din längd hade kört 172,5 eller 175.

Jag erkänner mig övertygad, det blir bb och cranks från shimano. Tack för tips och länkar. Jag kapar men egen tråd här och passar på att be om tips om längd på armarna. Jag tänkte köra 170. Är 180 lång med inseam 84. Är det dumt med 170?
Det fungerar utmärkt. Jag hade kört 172,5 men mest av vana. Det går utmärkt med 170.

Den där fungerar även om jag föredrar "hylsvarianten" med 1/2"-fattning.

För montering fungerar båda varianterna lika bra. För demontering fungerar båda lika bra ibland.

och behöver jag något annat obskyrt verktyg för att få fast vevarmarna? Eller är jag ”good to go” med den där? Förlåt tjatigheten. Är så tröttsamt att missa något litet verktyg och behöva vänta en vecka extra på att kunna bygga ihop sakerna. Jag har insexa för att få i pedaler sedan.

och behöver jag något annat obskyrt verktyg för att få fast vevarmarna? Eller är jag ”good to go” med den där? Förlåt tjatigheten. Är så tröttsamt att missa något litet verktyg och behöva vänta en vecka extra på att kunna bygga ihop sakerna. Jag har insexa för att få i pedaler sedan.

Om det är HT räcker det. Förutom en liten insex (4? 5? mm) att spänna vevarmen på axeln.
Sedan behöver ju förstås gängorna i vevaxelröret vara bra om det är BSA.

Jag har en BrandX ht01-ram som väntar på mig hemma i Sverige. Just nu är jag och klättrar i Dolomiterna och jag tänkte lägga en order i tid lagom så att det kommer till Sverige samtidigt som jag.

Om specsen jag hittat stämmer är det BSA 73. Och med en ny ram borde det väl inte vara något fel på gängorna? Eller är det något jag behöver kolla när jag börjar sätta ihop sakerna?

Jag tänkte starta en byggtråd vid tillfälle. Min sambo orkar inte höra mig fundera på cykeldelar längre.

Om specsen jag hittat stämmer är det BSA 73. Och med en ny ram borde det väl inte vara något fel på gängorna? Eller är det något jag behöver kolla när jag börjar sätta ihop sakerna?

De borde ju vara OK om ramen är ny. Det framgick ju inte av inledande inlägg :-)
Ibland är gängorna dock rätt igensatta av färg om målaren har slarvat med täckningen, då kan det vara bra att rensa före montage.

Tillbaka
Topp