Billig wattmätare

trampa

Medlem
Billig wattmätare
Kunde man inte sätta en piezo givare i pedalerna och mäta spänning? Sedan en liten dator på pakethållaren som räknade ut effekten men hjälp av kadensen osv. ?
(Läser just senaste nr av Kandens... )

Billig wattmätare
Jag tycker att det skulle vare ett intressant projekt, mycket roligare än alla lamp- och hjulbyggen!
Vad har tu tänkt att mäta med piezo-givaren? Själva trycket på pedalerna? Det går väl i så fall inte direkt att omvnalda till vridmoment/effekt?

Billig wattmätare
Böjning av pedalaxel eller vevarm fungerar väl båda om man sedan har ett kadensvärde. Gärna en pulsgivare som ger lite fler pulser än ett per varv.

Billig wattmätare
Skaffa en bunt trådtöjningivare, limma dessa på vevarmarna och kraftkalibrera sedan. Har du sedan koll på kadensen så är du hemma, Voila!

Skulle tro att SRM och även de navbaserade systemen mäter just med trådtöjningsgivare hur böjning/vridning blir. Sedan är det bara att kalibrera mot en känd kraft.

Billig wattmätare
cerberos skrev:
-------------------------------------------------------
> Skaffa en bunt trådtöjningivare, limma dessa på
> vevarmarna och kraftkalibrera sedan.

Det var också min först tanke, men undrar om vevarmen inte är för styva?
Vet inte hur känsliga piezogivarna är, men intuitivt känns det inte som att det skulle funka tycker jag.

Billig wattmätare
Veloce skrev:
> Mjukare vevarmar är lösningen på det.

Gummi?
(säkert bra för komforten också)

Billig wattmätare
Det verkar ju inte helt omöjligt att löda ihop något själv, se länken nedan och läs under "lördagen den 20:e september 2008", "Hur trampar man egentligen?"
http://rosakanoten.blogspot.com/2008_09_01_archive.html

Har inte fått tag i "Effektutveckling vid cykling" som omnämns i blogginlägget men det borde ju gå att få en kopia från institutionen så att man kan se lite mer i detalj hur dem har gjort.

Tyckte vevarmen som syns på bilden verkar bearbetad på något sätt.

Billig wattmätare
Tack för länken.

Var kanske lite överentusiastisk när jag skrev ovan att det inte verkar helt omöjligt ...

Hade tänkt börja med att försöka få tag i rapporten från Uppsala Universitet för att se hur man gått tillväga där.

Tyckte att det såg ut som ett hyggligt hack som man kunde göra själv utgående från bilden i bloggen.

MEN på bilden ser det dessutom ut som något som bara kan fungera vid kontrollerad användning i labbmiljö - massa lösa sladdar, silvertejp, öppna kretskort mm.

Tänker att det får _kanske_ bli något hobbyprojekt att 1/ klura ut ifall det går att göra något som går att använda öht. Sedan kanske det kan bli läge 2/ att försöka bygga ihopp något för inomhusbruk på en trainer.

pLu skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det verkar ju inte helt omöjligt att löda ihop
> något själv
>
> Vilken typ av kraftsensor tänker du dig?
>
> Brim Brothers använder tydligen accelerometern
> Kionix KXSD9, om det kan vara till någon hjälp.
>
> Har du funderat över bl a utmaningarna som tas
> upp i
> http://djconnel.blogspot.se/search/label/Metrigear
> %20Vector?

Billig wattmätare
Jo, man kan nog bygga ihop nåt för en trainer med några sensorer och kanske en Arduino som inte har så bra noggrannhet men ändå användbar. Kan vara ett kul projekt om inte annat.

Billig wattmätare
Kul att någon grävt upp ett av mina gamla studentprojekt!

Till att börja med ska jag påpeka att det kraft/effekt-mätningssystemet inte var tänkt som något praktiskt användbart, utan bara som en lite festligare tillämpning för att göra lab på en kurs i mätteknik.

Som någon varit inne på mätte vi kraften med trådtöjningsgivare, mitt på vänster vevarm. För att vara säkra på att få ut tillräckligt stora töjningar för att få mätbara krafter filade vi ner armen i tjocklek. Troligen var det onödigt, men vi hade begränsad tillgång till töjningsgivare (och tid), så vi ville vara säkra på att få till det på en gång.

Utöver kraftgivaren mätte vi positionen på veven genom att räkna pulser när stora klingans tänder passerade en optisk givare, samt starten på varje varv genom att mäta varje gång vevarmen passerade en magnetisk givare.

Den största begränsningen kan kanske anas i bilden i bloggen som någon hittat. Trådtöjningsgivarna är trådbundna, och för att inte trassla in sig i foten när man trampar är den sladden utdragen genom pedalaxeln, som är urborrad. Det gör att man har en rejäl sladd som svingar runt som ett hopprep när man trampar och efter ganska kort tid har man tvinnat upp sladden och måste sluta för att snurra tillbaka veven igen. Vill minnas att man kunde trampa i drygt en halvminut eller så innan man fick bryta.

Ganska långt kvar till ett användbart system alltså, även för användning på trainer. Det är principiellt inte svårt att mäta kraften i vevarmen, men det ska ganska mycket till innan det blir användbart. Ska man sen få det användarvänligt tror jag man har bränt ganska mycket mer pengar än vad ett SRM-system kostar...

Billig wattmätare
Little Stereo skrev:
> Vad anser ni är "billigt" för en driftsäker och någorlunda exakt wattmätare (1-2% dvs jämnförbar med SRM) ? :-) T

DET bygger man inte själv. :-)

Billig wattmätare
Jag har en Monark 818 (ergometercykel med pendel) som skulle vara relativt enkel att bygga om med mätning men även med automatisk effektreglering.
Genom att byta ut pendeln mot en lastcell som mäter kraften och en kadensmätare så har man effekten.
En stegmotor skulle också kunna driva belastningsratten för kadensoberoende effektreglering.
Allt skulle sannolikt kunna hanteras av ett Arduinokort och USB till en PC med ett styr och loggprogram.

Hade man haft mer ledig tid så...

Billig wattmätare
pLu skrev:
> Little Stereo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad anser ni är "billigt" för en driftsäker
> och någorlunda exakt wattmätare (1-2% dvs
> jämnförbar med SRM) ? :-) T
>
> DET bygger man inte själv. :-)
-----------------------------
Det har jag inte påstått å andra sidan, jag bara undrar vad som är dyrt/billigt för en tillförlitlig wattmätare :-) T

Billig wattmätare
ujja skrev:
> Jag har en Monark 818 (ergometercykel med pendel)
> som skulle vara relativt enkel att bygga om med
> mätning men även med automatisk
> effektreglering.
> Genom att byta ut pendeln mot en lastcell som
> mäter kraften och en kadensmätare så har man
> effekten.
> En stegmotor skulle också kunna driva
> belastningsratten för kadensoberoende
> effektreglering.
> Allt skulle sannolikt kunna hanteras av ett
> Arduinokort och USB till en PC med ett styr och
> loggprogram.
>
> Hade man haft mer ledig tid så...

Motor används för just det ändamålet på de dyrare modellerna, (t ex 839E). Rätt enkelt rent mekaniskt. Det styrningstekniska har jag ingen aning om.

Om man nöjer sig med nominell effekt (dvs pendelns kraftindikation gånger kadensen) räcker det med nån form av givare som läser av pendelns position. Jag föreställde mig en fulmekning där pendelns position styr varvtalet på en motor, som i sin tur driver runt en skiva med magnet monterad. Läser man av rotationen med en fartsensor får man in värden som kan räknas om till motstånd och multipliceras med kadensen för att få nominell effekt enkelt i alla lägen, oavsett hur ofta man ändrar motstånd. Det kniviga blir nog att kalibrera motorns varvtal så att förhållandet mellan det och pendelns position håller sig konstanta.

Billig wattmätare
@HaraldN:

Ah, så roligt.

Jag funderade just på "hopprepet":-)

Det går inte att få en kopia på rapporten om man ber snällt? Naturligtvis mot en lämplig dusör:-)

Jag har lite ideer om hur jag ska gå tillväga men vill kunna "benchmarka" mot någon som redan gjort något liknande.

För insamling av mätdata och TDB kan kanske något från den här hemsida vara lämpligt: http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId=1406&dDocName=en538340
Har en kollega som pysslat lite med PIC2:an och verkar nöjd.

Målsättningen är först och främst att se ifall det är möjligt att göra något som fungerar under någorlunda kontrollerade former på en stationär cykel, typ Monark, trainer eller spinningcykel.

Just nu är allt mest lösa ideer. Behövs lite mer skitväder för att jag ska komma vidare.

@Little Stereo:

Har inte ens funderat på pengar å sånt ännu.

Just nu är det mest att försöka få tag i så mycket information i ämnet som möjligt.

Jag kanske kommer fram till att det blir för dyrt eller krångligt av någon annan anledning.

Bara en sådan sak som hur man kalibrerar givarna - behöver man köpa en SRM för det? ;-)

@uija och geologen:

Intressant, monarken verkar vara en ganska bra plattform för mätning av medeleffekten.

Kanske kostnaden för en monark bör ingå i projektet - oavsett vilket så måste man för eller senare kalibrera sina givare.

HaraldN skrev:
> Kul att någon grävt upp ett av mina gamla
> studentprojekt!
>
> Till att börja med ska jag påpeka att det
> kraft/effekt-mätningssystemet inte var tänkt som
> något praktiskt användbart, utan bara som en
> lite festligare tillämpning för att göra lab
> på en kurs i mätteknik.
>
> Som någon varit inne på mätte vi kraften med
> trådtöjningsgivare, mitt på vänster vevarm.
> För att vara säkra på att få ut tillräckligt
> stora töjningar för att få mätbara krafter
> filade vi ner armen i tjocklek. Troligen var det
> onödigt, men vi hade begränsad tillgång till
> töjningsgivare (och tid), så vi ville vara
> säkra på att få till det på en gång.
>
> Utöver kraftgivaren mätte vi positionen på
> veven genom att räkna pulser när stora klingans
> tänder passerade en optisk givare, samt starten
> på varje varv genom att mäta varje gång
> vevarmen passerade en magnetisk givare.
>
> Den största begränsningen kan kanske anas i
> bilden i bloggen som någon hittat.
> Trådtöjningsgivarna är trådbundna, och för
> att inte trassla in sig i foten när man trampar
> är den sladden utdragen genom pedalaxeln, som är
> urborrad. Det gör att man har en rejäl sladd som
> svingar runt som ett hopprep när man trampar och
> efter ganska kort tid har man tvinnat upp sladden
> och måste sluta för att snurra tillbaka veven
> igen. Vill minnas att man kunde trampa i drygt en
> halvminut eller så innan man fick bryta.
>
> Ganska långt kvar till ett användbart system
> alltså, även för användning på trainer. Det
> är principiellt inte svårt att mäta kraften i
> vevarmen, men det ska ganska mycket till innan det
> blir användbart. Ska man sen få det
> användarvänligt tror jag man har bränt ganska
> mycket mer pengar än vad ett SRM-system kostar...

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp