Billiga ekrar

johansjogren

Ny medlem
Billiga ekrar
Vart kan man köpa billiga ekrar i sverige? Helst i göteborg.

Kollade på tyska hemsidor där kan man få vanliga DT comp ekrar till ett helt hjul för ca 120kr. I sverige kostar dom närmre 300kr till ett hjul. Sådan skilnad ska det väl ändå inte behöva vara?

Ingen som vet någon billig försäljare? Ska vara till ett 28" hjul. 286mm långa.

Tacksam för tips!
/Johan

Billiga ekrar
Tack för tipsen!

Vad är det för fel på ECIs hemsida? I får typ meddelande om att den är farlig när jag försöker gå in.Vågar inte riktigt göra det på jobbet. Har dom butik? I stockholm isf eller?

Evalds va ju också billiga. Ser dock inte om nipplar ingår eller inte. Men det brukar dom väl göra.

Billiga ekrar
Ok. Evalds verkar ju bra men dom har slut på ekernyckeln och det känns surt med att få en extra frakt för ekernyckeln.

Fast den kan jag köpa cykelcity kostar inte mycket mer på det. Men av någon orsak ska dom ha nästa dubbla pengarna för ekrarna så det blir billigare trots frakt att beställa.

Billiga ekrar
Förresten en liten fråga. Räknade på ekerlängden och kom fram till att 285,9 är optimalt. Hade ni gått på 286mm eller 285mm? Man vill ju inte ha för långa ekrar.

Billiga ekrar
Det var ju kanon att få tipset om Evalds. Stod just i begrepp att beställa 72 ekrar hos cc för det dubbla priset. Men nipplar ingår väl inte hos Evalds väl? Någon som vet?

Billiga ekrar
Fråga dem är alltid bra och något som används alldeles för lite innan folk skriver på sådana här forum. Insåg det själv när jag tryckte på skicka...

Billiga ekrar
Nipplarna beställs separat hos Evalds.
Möjligt att de ingår hos någon handlare, men jag känner inte till någon där de gör det.
Upplys mig gärna i så fall då det är intressant ur jämförelsesynpunkt då jag har fått smak för att bygga hjul själv.

Senast redigerad av en moderator:
Billiga ekrar
DeLiQ skrev:
-------------------------------------------------------
> Nipplarna beställs separat hos Evalds.
> Möjligt att de ingår hos någon handlare, men
> jag känner inte till någon där de gör det.
> Upplys mig gärna i så fall då det är
> intressant ur jämförelsesynpunkt då jag har
> fått smak för att bygga hjul själv.

På cyclecomponents ingår de (när jag beställde sist). Visst är det roligt att bygga själv och inte så krångligt heller. Lyssna inte för mycket på alla experter bara... Hjulmassage, ekertensionmeter och annat kan knäcka ens entusiasm.

Billiga ekrar
Hehe jo det känns som en vetenskap. Men man ska nog kunna plocka ihop ett helt ok hjul på första försöket tror jag. Sen är det väl klart att dom blir lite hållbarare nästa gång men då kanske jag bygger lite dyrare. Jag kikade på cyclecomponents och bike-mailorder.de och där ingick nipplar. Men dom kostar ju inte många öre styck så det blir fortfarande billigare än de billigaste jag hittat i göteborg.

Billiga ekrar
DeLiQ skrev:
> Nipplarna beställs separat hos Evalds.
> Möjligt att de ingår hos någon handlare, men
> jag känner inte till någon där de gör det.
> Upplys mig gärna i så fall då det är
> intressant ur jämförelsesynpunkt då jag har
> fått smak för att bygga hjul själv.

Va? De vanliga mässingsnipplarna ingår väl alltid? Det är bara när jag kört med alunipplar som dessa måst beställas separat.

Billiga ekrar
När jag har varit nära att beställa ekrar från Evalds har jag ändrat mig i sista stund eftersom frakten blivit de dyrare 90kr, antagligen för att eker-kartongens mått överstiger 30cm (ca 36cm) även om ekrarna däri är kortare än 30cm. Den dyra frakten har i detta fall gjort att det totalt sett blir dyrare när man enbart beställer ekrar även om ekrarna i sig är billiga hos Evalds..

Edit: För övrigt fattar jag inte varför CC bara har svarta DT Comp i 72-pack, de silvriga finns bara i 100-pack..

Sen tycker jag att fler butiker borde ha "paket-pris" på hjuldelar om man köper "allt" hos just dem: nav, fälg, ekrar, slang & däck, t.ex.. tja, säg iaf en 10% rabatt eller nåt. Som det är nu sparar man ju knappt nånting på att bygga själv eftersom det "automatiskt" blir paket-pris när man köper färdigbyggda hjul..

Senast redigerad av en moderator:
Billiga ekrar
Oskar skrev:
> DeLiQ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nipplarna beställs separat hos Evalds.
> > Möjligt att de ingår hos någon handlare, men
> > jag känner inte till någon där de gör det.
> > Upplys mig gärna i så fall då det är
> > intressant ur jämförelsesynpunkt då jag har
> > fått smak för att bygga hjul själv.
>
>
> Va? De vanliga mässingsnipplarna ingår väl
> alltid? Det är bara när jag kört med alunipplar
> som dessa måst beställas separat.

Jag har bara beställt ekrar tillsammans med alu-nipplar tidigare.
Betyder det att de plockar bort mässings-nipplarna om man beställer alu-nipplar?

Billiga ekrar
Jag cyklade förbi veolform idag (i göteborg) och gick in där. Fick 36st ekrar och nipplar för 200kr. Så det kan tydligen löna sig att inte bara titta på dom stora cykelaffärerna ;)

Billiga ekrar
DeLiQ skrev:
> Jag har bara beställt ekrar tillsammans med
> alu-nipplar tidigare.
> Betyder det att de plockar bort
> mässings-nipplarna om man beställer alu-nipplar?

Hmm, det låter onekligen rätt pilligt... ;-)

Billiga ekrar
johansjogren skrev:
> Jag cyklade förbi veolform idag (i göteborg) och
> gick in där. Fick 36st ekrar och nipplar för
> 200kr. Så det kan tydligen löna sig att inte
> bara titta på dom stora cykelaffärerna ;)

Veloform är grumt! Anders där har hjälpt mig att fixa fram ekerlängder som andra cykelbutiker (stora å väletablerade) påstod inte fanns. Och han verkar vara en riktig fantast; han skrev så här:

Du behöver bara köpa det antal du önskar - de som blir över per kartong lägger jag gärna på lager (jag drömmer om den dag jag kan ta vilken udda ekerlängd som helst och slänga upp på disken för eventuellt intresserade...).

Tillbaka
Topp