Billiga gravelhjul kolfiber

Gustafa97

Medlem
Hejsan!

Har precis köpt mig min första gravel och suget efter uppgradering kom som vanligt som ett brev på posten! Jag har en tanke om att jag vill uppgradera till kolfiberhjul men vill helst inte betala en förmögenhet. Därför söker jag nu alla tips jag kan få på hur man billigast får ett par skapliga gravelhjul! Har någon idé om att jag ska kunna hitta ngt under 8000kr.

alla tips och eventuella reviews mottages tacksamt, kan även tänka mig bygga ihop ett par hjul om någon har exempel på att det har blivit en lönsam lösning!

Lite hjul jag kollat in för tillfället:

allt gott!
Gustaf

DRIVE brukar också rekommenderas som alternativ

De billigaste aliexpressen hjulen hade jag personligen undvikit av ren princip.
Kolla i så fall hellre på Pro-X som gör bra hjul för den som har mindre budget eller behöver ett par billiga stabila träningshjul. Även testade av Hambini med vettigt omdömme, om man nu värdesätter Hambini..

Kom över ett par Prime Orra Carbon billigt i höstas, har tyvärr inte cyklat tillräckligt den här säsongen för att kunna uttala mig om hur de håller i längden, men de känns riktigt rappa det lilla jag cyklat.
De är hookless så man behöver ju även däck som funkar till det, vilket man ju kan se som en nackdel. Men jag är tvärnöjd!

Jag köpte Yishun till min gravel! Dock på rea för 8k till dörren, men då var de DT 240 nav!

Jag har en tanke om att jag vill uppgradera till kolfiberhjul men vill helst inte betala en förmögenhet. Därför söker jag nu alla tips jag kan få på hur man billigast får ett par skapliga gravelhjul! Har någon idé om att jag ska kunna hitta ngt under 8000kr.

alla tips och eventuella reviews mottages tacksamt, kan även tänka mig bygga ihop ett par hjul om någon har exempel på att det har blivit en lönsam lösning!
Bekymret med billiga kolfiberhjul från Kina är som regel inte fälgen utan de dåliga naven.
Jag byggde ~fem år sedan grushjul med fälgar från LightBicycle , DT-nav och lämpliga ekrar från både DT och Sapim.
Att bygga hjulen själv ser jag bara som fördel. Dels har de färdigbyggda hjulen från LB dåligt rykte, dels kunde jag välja exakt de delar jag ville ha tex asymmetriska fälgar och olika ekrar på hö/vä-sida ngt som inte är vanligt hos fabrikshjulen.
Hjulen har fungerat bra utan några som helst problem.

Handlade MTB-hjul på DT-nav från btlos.com och de är jag väldigt nöjd med. De har utstått mycket utan problem.

slowbuild.de har prisvärda hjul. Har ett par aluhjul därifrån där ekrarna släppte efter ett par mil men jag verkar haft otur och de flesta verkar nöjda men leveranstiden kan variera mycket.

Jag köpte AR46 hjulen med DT-swiss nav. Man hade kunnat komma undan billigare med novotek eller bitex nav.

Kanske inte riktigt billiga med betydligt billigare än tex zipp 303s .

Hur som helst så är jag än så länge väldigt nöjd med de.

Vad är vitsen med billiga kolfiberhjul på en gravel? Där finns gott o bra och hyggligt breda alufälgar med ~30 mm profilhöjd (och mycket högre behövs väl inte för 40-45 mm däck)?

I
Vad är vitsen med billiga kolfiberhjul på en gravel? Där finns gott o bra och hyggligt breda alufälgar med ~30 mm profilhöjd (och mycket högre behövs väl inte för 40-45 mm däck)?
Vitsen är väl vikten. Kört ett par år med hjul från Slowheel i 1400 gr klassen medDT nav o ekrar.Kostade 10.000 då. Bra mycket snärtigare än originalen DT 1850.

Ja, jo om man kommer från +2kg originalhjul men det finns ju alu-hjul som också ger en bra viktminskning

Nu har jag själc Roval C38 men det för att de ska kunna dubbla som allroad-hjul men körde Zipp 30 tidigare med hyggligt resultat

Billiga å billiga?
Klart man ska ha kolfiberhjul även på gruscykeln, dom lär ändå kosta från 10' även om man bygger själv med kvalitetsnav och aeroekrar?
Mkt dyrare för kvalitets köpehjul.

I
Vitsen är väl vikten. Kört ett par år med hjul från Slowheel i 1400 gr klassen medDT nav o ekrar.Kostade 10.000 då. Bra mycket snärtigare än originalen DT 1850.
Och Roval Alpinist SLX i ALU väger in på 1485g och ligger under 10k. DT350 nav. Jag kör 38mm däck på dom utan problem. Men kanske inte vad du söker tänkte bara slänga in lite input.

Har två par från Elitewheels (aliexpress). Har gått hur bra som helst och väldigt bra kundservice.
Behövde nya endcaps för att köra thru axle och fick väldigt bra hjälp.

Kommer troligen köra Elitewheels eller Scribe.
Elitewheels är det?
och Scribe är det?

Blir Scribe om dom kan få fast microspline på sina Duty-hjul, vilket jag inte vet ännu.
De Scribe Duty jag hittar är inte med kolfiberfälg

Elitewheels är det?
och Scribe är det?

De Scribe Duty jag hittar är inte med kolfiberfälg
Fel av mig om Scribe, det är ju aluminium och det är inte trådtemat. My bad.

Elite wheels, då är det deras Marvel G35 jag kikar på och det tar jag isf via deras hemsida. https://www.elite-wheels.com/product/elitewheels-gravel-35mm-ceramic-bearing/

Tillbaka
Topp