billigaste wattmätaren?

billigaste wattmätaren?
Jqg slog till på en mätare från Power2Max med Rotor 3D vevparti. 8800 sek inkl allt. Allt gick smidigt med beställning och leverans. Valde COD via DHL men DHL hade inte lust att leverera COD till Sverige. Det blev dubbelt så dyr frakt via UPS men den kostnaden tog P2M.

Enda problemt ännu är att ena Rotorvevarmen inte var svart utan blågrå i eloxeringen. Rotors generalagent i tyskland bytte den med vändande post på direkten. Har man redan Rotorparti eller vill köpa det över disk är det busenkelt att skruva av spindeln och sätta dit P2M med det medföljande verktyget.

Återetår att testa själva mätandet av Wattarna...;-)

billigaste wattmätaren?
Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
>
> OJ förlåt. Nu ser jag att detta kunde man
> misstolka. Och det var ju inte meningen att det
> skulle tolkas så som om du var korkad. Nej inte

Äh jag tolkade det rått men hjärtligt därfäör svarade jag så. Ingen skada skedd

billigaste wattmätaren?
Ska bli intressant och höra hur Power2Max funkar. Ca 9000:- inkl Rotor-vevar är ju lysande!

Pedalatlet, fick du med original-spindeln till vevarna?

billigaste wattmätaren?
cornas skrev:
> Ska bli intressant och höra hur Power2Max funkar.
> Ca 9000:- inkl Rotor-vevar är ju lysande!
>
> Pedalatlet, fick du med original-spindeln till
> vevarna?

Nej, ingen orginalspindel med. Med facit i hand är det en av anledningarna till att kanske köpa mätaren för sig och vevarna för sig.

billigaste wattmätaren?
Börjar komma fram ekonomiskt intressanta alternativ även på töjningsgivarvarianterna nu :)

Följer råden med tillförsikt :)

edit: skrivfel

Senast redigerad av en moderator:
billigaste wattmätaren?
är rätt sugen på Power2Max också. Visserligen var det nån på Tours forum som hade strul med den och Garmin 705 (som jag också har sen tidigare), men det verkade mest vara äldre versioner av firmware.

billigaste wattmätaren?
Bara en grej: får man med klingor till Power2Max? Inget problem i sig, då jag ändå tänkt göra en rockad bland mina vevar, men ändå.

billigaste wattmätaren?
hakanf skrev:
> Bara en grej: får man med klingor till Power2Max?
> Inget problem i sig, då jag ändå tänkt göra
> en rockad bland mina vevar, men ändå.

Nej, den säljs utan klingor.

billigaste wattmätaren?
Undrar också om det är någon som har skaffat sig någon erfarenhet av Power2max. Vilka vevar skall man väljs, Rotor 3D Plus för att framtidssäkra sig om man skaffar ram med BB30?

billigaste wattmätaren?
Billigaste effektmätningen:

Accelerera från exempelvis stillastående till 10m/s, gärna i vacuum - mät tiden.

Medeleffekten blir = 0,5*ekipagevikt*10^2 / accelerationstiden + Pf +Pr

där Pf är komponenten för rullmotståndet och Pr komponenten för den roterande massan.

Exempelvis krävs det 500W att accelerera 100kg på 10s om rullmotståndet, luftmotstånd och den roterande massan sätts till noll.

billigaste wattmätaren?
Exakt...

Nä, däremot en riktigt brant backe, helst med så jämn lutning som möjligt. När farten är runt 10 km/h så är luftmotstånd och rullmotstånd en så försvinnande liten andel av det totala att nästan allt kan räknas baserat på effekten för att lyfta massan till en högre höjd. Och för att få den delen korrekt krävs inte mer än en exakt tidtagning (tiondels sekunder är fullt tillräckligt), en exakt viktmätning (t ex på balansvåg, inklusive cykel och all eventuell utrustning i övrigt), en exakt vägmätning (t ex ett obelastat cykelhjul där man räknar antal varv) och en exakt lutningsmätning. Håller man konstant fart genom hela mätsträckan behöver man inte ta hänsyn till fartförändringar heller.

billigaste wattmätaren?
DrGT skrev:
> opå
> Polars kedjevibrationsmätare funkar inte för MTB
> och CX och ibike har alldeles för dålig
> noggrannhet:
> http://www.cyclingnews.com/reviews/ibike-aero-comp
> uter

Snubben som testade iBike hade inte ställt in den rätt.

http://www.ibikeforum.com/viewtopic.php?f=39&t=1789&p=10155&hilit=cyclingnews#p10155

IBike är ett extremt prisvärt alternativ. Datorn är inte bäst, och det krävs kalibrering när man byter hjul t ex, men den ger konsekventa värden.

billigaste wattmätaren?
prog78 skrev:
> fast hur ofta cyklar man i vakuum ?

Rätt ofta känns det som om jag gör det faktiskt. Och det ha blit värre med åren;/)

billigaste wattmätaren?
opå skrev:
> Brim Brothers [...] datumet för försäljning hela tiden skjuts upp

Vilket datum?

Garmin Vector sägs komma i höst men vi får se.

Tillbaka
Topp