Biltema billigt bakhjul?

anton

Ny medlem
Biltema billigt bakhjul?
Någon som vet var man får tag på ett ickebegagnat biltemabilligt mtbbakhjul? d v s runt 300-400:-.
Kravet är att det ska vara rakt, tåla höga farter och drops från max trottoarkant.
Custombuilt från crc på deorenav går på c:a 600:- http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=2589 vilket inte är lågt nog. Har två gamla hjul med alexrims(sneda) med något billigt shimanonav, ett sånt hjul hade varit perfekt men var kan man köpa det utan att det sitter en sibacykel på?

Biltema billigt bakhjul?
varför inte rikta?

[edit]
glöm det andra jag skrev.. du bor inte ens i stockholm

Senast redigerad av en moderator:
Biltema billigt bakhjul?
Tror inte att det går att rikta de är rejält sneda/böjda på ett kort parti av fälgen. Lbs i Stockholm hjälper inte så mycket, borde kanske sagt att det rör sig om skåne eller nätbutik, tack ändå.

Biltema billigt bakhjul?
anton:
mina kastade rejält.. o fått sig en smäll.. men det gick att ordna.. annars så kan man alltid försöka.. gåre inte så kan man ta till lite mer drastiska metoder och _hoppas_ på att det blir bra.

Biltema billigt bakhjul?
Kan vi bara skippa biltema och alla andra low class produkter?? Vi borde ha en sak gemensamt
här inne, att alla är cykelentusiaster och inte sniksnålare som bara ska ha de billigaste?
Har inte vi erfarna åkare (som jag tror och hoppas vi är) fått nog av billig skit och
lärt oss att handla våra ögonstenar och dess delar hos SERIÖSA handlare vid de här laget?

Har man råd att köpa ett skithjul för 500,- så har man säkert också råd att köpa ett BRA hjul för
1000,- om man visste att de också höll med minst de dubbla.

Biltema billigt bakhjul?
Jag tycker du har fel Daniel, biltema har en del prisvärda prylar och det är inte alla som har råd eller lust att handla allt hos "seriösa" handlare.
Flera av de mest entusiastiska cyklisterna jag känner handlar Prisvärda delar eller bygger sina cyklar av "skrot" och det funkar alldeles utmärkt, de kör t o m ifrån de flesta i skogen.

Biltema billigt bakhjul?
Jag håller med Tim: Det går inte köpa sig loss från service och reparationsjobb. Om man ger sig in i en materialsport så är det inte mer än rimligt att man lärs sig att serva och reparera det materialet. Det finns inte en fälg i världen som klarar "allt". Man får räkna kallat med att köpa sig ett riktställ och en ekernyckel som man använder till att 1) byta fälg med och 2) rikta skevheterna med. Kurser i hur man fixar med sina hjul finns bland annat här på forumet.

Biltema billigt bakhjul?
stjäls det inga cyklar uddevalla?

anledningen till att man vill ha de billigaste fungerande prylarna är att cyklar stjäls som mp3 här i lund (och säkert på många andra ställen.)
värdet på cykeln ska hållas på en låg nivå, för att minimera ångest vid stöld.

det är dessutom kul att bygga en billig cykel, det är roligt att leta upp det billigaste som går att hitta men som ändå fungerar.

Biltema billigt bakhjul?
>"Vi borde ha en sak gemensamt här inne, att alla är cykelentusiaster och inte sniksnålare som bara ska ha de billigaste?"

"Skithjulet" från Biltema som kostar 249 spänn är i stort sett samma hjul som säljs på Hallman Sports för 696 kr. Tyvärr verkar Biltema bara ha framhjulet och inte bak. Annars vore det nästan perfekt till en budgetcykel, kompletta skivbromshjul för 500-600!

Biltema har även en sadel för 130 kr som, med titanräls och flashigare namn, säljs för flera gånger det priset; 600-700 kr eller något ditåt. Även den perfekt till ett bra budgetbygge eller pendlarcykel som man inte sliter sitt hår över om den blir stulen eller vandaliserad.

Nä jag har inget emot dyra prylar så länge de är bra. Men jag har den största förståelse för om man inte vill, kan lägga mer än vad man anger som pristak. Allt från Biltema är säkert inte bra men man kan ju plocka russinen ur kakan.

Biltema billigt bakhjul?
Precis, om man kan köpa samma hjul på BT istället för från Hallmans och spara 500 kronor så är väl knappast det en dum idé. Jag vet inte hur det är med dig Daniel, men jag är i alla fall inte gjord av pengar, och kan jag spara 500 kronor så gör jag det.
Det finns en del bra saker på BT även om det inte är värstingprylar. Till pendlarcykeln t.ex. har mycket saker inhandlats på BT, och de grejerna håller i ur och skur för ren till-och-från-jobbet-cykling.
Till "fin-MTB:n" så är andelen BT-prylar låg dock.

Biltema billigt bakhjul?
titex kommer med ett bra citat " Jag har inte råd att köpa billiga delar". Yep, så kan man se de för har
man råd att köpa ett skithjul för 500,- har man säkert råd att köpa ett bra hjul för 1000,- om man får mycket bättre kvalitet!

Den som skrev något om att de ändå bara blir snott och stulet kan jag säga som så här
- har ni en dyr cykel? Vad har ni för lås? Hur låser ni den? och vad har ni er dyra cykel till?

Med sunt förnuft så ställer man inte ifrån sig sin dyra pärla utanför ICA för att handla som annars används som flitigt träningsredkap eller som rent cykelsportverktyg ihoplåst med ett ett staket
och ett 29,-ors lås från biltema eller hur?

Självklart behöver även dyra prlar service, faktum är att en svindyr komplicerad MTB hoj kräver mer service och kan i vissa gärmföranden va mer ömtålig än en 30tals promenadcykel.
Men vi som tränar och lever i cykelsportens kanske övere segment (nej, jg är ingen pro eller elit)
som brinner för SPORTEN cykling lägger gärna de pengar som krävs för rätt prescion,rätt känsla,rätt
kvalitet! Vi sniker inte på delar som kommer från stormarknaden.

Jag har svårt att tro att större delen av oss entusiaster och vi som tillhör SPORTEN mtb köper våra
cyklar och tillbehör hos andra än just seriösa handlare som vet vad dom pratar om. Många av oss gör väll
helst gärna ett custombygge för att få det vi vill ha, de som vi gillar bäst.

Biltema billigt bakhjul?
Daniel, med en attityd att bara det dyra funkar, hur tror du då att MTB-intresset skall kunna växa, eller ens fortleva för den delen? Allt snack om att billiga grejor inte duger att ha kul med är inget annat än skitsnack och en uppvisning i tråkig attityd. Självklart är känsla och hållbarhet olika på olika produkter men du måste fråga dig vem som skall ha produkten och hur produkten skall användas.
Tänk på det innan du kastar ur dig ett nytt "Kan vi bara skippa biltema och alla andra low class produkter??"
Anton, lycka till i jakten på ett hjul DU behöver och lyssna inte så mycket på vad andra behöver =)

Tack för ordet!

Biltema billigt bakhjul?
daniell i uddevalla:
det har inte ens varit på tal att hjulet skall användas till träning/tävling.. endast att han vill ha ett billigt hjul till slit o släng cykeln.

Biltema billigt bakhjul?
PLUMSE: Jag utgår som sagt ifrån att de sitter entusiaster och folk som är insatta i SPORTEN mtb, inte att de häckas transport-cykel-fanatiker här.

Vem som helst får såklart köpa vad dom vill, inget fel i de. Själv åker jag med en uppsättning däck
som heter Contintental diesel 2.5 , kostar 169,- styck och är bland de bästa däck jag haft.
MEN, biltema hör kanske inte hemma som leverantör av sportmtb tillbehör! Dom som utövar sporten med
klass och entusiasm! Dom som lever för sporten! Inte dom som lever för att köpa så billigt som möjligt.

Som sagt, har man råd att köpa ett bakhjul för 500,- så har man säkert också råd att köpa ett för 1000,- om man vet att man får grymt mycket bättre grejjer. Eller har Jag fel??

Anser bara att vi ska få åka med riktiga grejjer för rätt ändamål.
Hur tror du som säger att sporten inte skulle kvarleva om alla köpte sin skit på stormarknaden
istället för hos en seriös handlare? Vart ska då alla cyklister få sina cyklar servade,få rådgivning och
så vidare? på biltema kanske? skulle inte tro de va.

Nä alla sanna entusiaster, håll till godo med rätt grejjer för rätt ändamål.
ni som cyklar för att ni ska ta er från a till b, gå gärna till biltema.
ni som lever för sporten,för entusiasmen,för känslan av kvalitet,prescion,vänd er till en sann handlare som inte fick int ett parti "proffshojjar ur kartong" för att tjäna en hacka eller för att komplitera
affärslokalen med komplett fritidsavdelning!!

Tyvärr så säljer inte biltema sina grejjer med känsla och värme för att dom kan något om cyklar utan bara för att ha en komplett fritidsavdelning som innefattar allt från cyklar till piltavlor!

Biltema billigt bakhjul?
Daniel, läs det Tim skrev! Det var aldrig tal om något hjul för "entusiaster". Varför skulle man bara få be om tips och råd angående finhojen? Personligen tycker jag att vänlighet och hjälpsamhet är det som behövs på den här planeten och försöker döma folk efter vilka de är som personer, inte om de kvalificerat sig in på din lista över entusiaster.
Om Anton vill försöka få tag på ett bakhjul för mindre än 600kr och t.o.m motiverar varför han vill ha ett billigt hjul, varför då göra personliga påhopp med ditt tillmäle "sniksnålare"?
Härmed är diskussionen över för min del.

Anton, Jag försökte hitta ett billigare hjul än det på CRC men lyckades inte. Har du kollat på blocket eller liknande? Kolla med cykelaffärerna och fråga efter ett enkelt hjul med t.ex Acera-nav eller liknande. Helt klart ett underskattat pendlar-nav! Kanske har de något liggandes till rätt pris?
Lycka till =)

Biltema billigt bakhjul?
Daniel i Uddevalla skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem som helst får såklart köpa vad dom vill, inget fel i de. Själv åker jag med en uppsättning däck
> som heter Contintental diesel 2.5 , kostar 169,- styck och är bland de bästa däck jag haft.
> MEN, biltema hör kanske inte hemma som leverantör av sportmtb tillbehör! Dom som utövar sporten med
> klass och entusiasm! Dom som lever för sporten! Inte dom som lever för att köpa så billigt som
> möjligt.

Lustigt det där. Min erfarenhet är att de som uteslutande köper dyra märkesgrejer ofta är prylbögar snarare än entusiaster. De går på vad de hört från andra, anammar Biltema-är-dåligt-tugget (de vet dock sällan VARFÖR grejerna är dåliga, bara att Biltema=dåligt, typ), och bryr sig i första hand om vilken logga som är tryckt på grejerna som ska köpas. Entusiaster med koll och brinnande intresse är däremot bra på att hitta grejer som är billiga OCH bra, eftersom det i längden ofta är ett måste - Vissa grejer är helt enkelt förbrukningsvara, och måste regelbundet bytas ut. Att uteslutande köpa dyra grejer (ingenting sagt om kvaliteten) är bara möjligt för tre kategorier - De med gott om stålar, de som tar det lugnt och inte sliter på grejerna, och småkidsen som får allt betalt av mamma och pappa. En av kompisarna hör till den andra kategorin, och har på sin landsvägsracer inte bytt däck på 10 år. OK, han borde byta, men inser inte själv att det är just de slitna däcken som är orsaken till att han får punka varannan vecka. Och enligt hans åsikt funkar cykeln bra, så länge det inte blir för stökigt underlag. (Dvs asfalt med grus och småsten här och var, då blir det punka...)

Är lite nyfiken - Vad är det enligt din åsikt för fel på Biltema-hjulet som diskuterats? Hittills har jag inte hört någon mer seriös/fetischistisk happyit döma ut det på samma sätt som du bara för att det är Biltema. Tvärtom, "sjukt prisvärt" är vad som brukar sägas. Och det är inte samma sak som att säga att "just DET hjulet skulle jag välja, om jag fick". ;-) Bara att det är ett bra alternativ som ger mycket hjul för pengarna.

Biltema billigt bakhjul?
> Dom som utövar sporten med
> klass och entusiasm
>
> Anser bara att vi ska få åka med riktiga grejjer
> för rätt ändamål.

Lol...utövar sporten med klass. Själv kammar jag håret bakåt och tar på mig seglarjackan mitt i stan när jag ska cykla. Då mår jag bäst när jag cyklar mtb. Alla som inte har seglarjackan på när de cyklar är faktumförsäljare hela bunten.

/christopher

Biltema billigt bakhjul?
ska det gå som pendlarcykel finns ingen anledning att köpa nåt dyrare än alivionav (som fö är helt odödliga, byt till ett vattentåligt fett typ [REKLAM] Q8 Rubens WB [/REKLAM] så klarar dom allt) släng på en dubbelbottnad fälg av valfritt fabrikat som är billigast och lite ekrar, bygg hårt och rakt så håller det en evighet.

Senast redigerad av en moderator:
Biltema billigt bakhjul?
> >
> PLUMSE: Jag utgår som sagt ifrån att de sitter
> entusiaster och folk som är insatta i SPORTEN mtb,
> inte att de häckas transport-cykel-fanatiker här.

Eh, entusiast? Insatt? Ehm, tycker det är kul att köra MTB bara för att det är kul. Inte för att det är en sport, inte för att tävla, inte för att glänsa utan för att ha trevligt och kul. Vet vad jag har för prylar, har inga värstinggrejer, får jag vara på det här forumet?

> Vem som helst får såklart köpa vad dom vill, inget
> fel i de. Själv åker jag med en uppsättning däck
> som heter Contintental diesel 2.5 , kostar 169,-
> styck och är bland de bästa däck jag haft.
> MEN, biltema hör kanske inte hemma som leverantör
> av sportmtb tillbehör! Dom som utövar sporten med
> klass och entusiasm! Dom som lever för sporten!
> Inte dom som lever för att köpa så billigt som
> möjligt.

Jag lever inte för sporten och köper gärna billiga prylar som jag vet fungerar. Köpte ett kolfiberstyre på Biltema just därför att jag läst att det fungerade bra och därför att det var BILLIGT, är jag mindre värd, sämre?

> Som sagt, har man råd att köpa ett bakhjul för
> 500,- så har man säkert också råd att köpa ett för
> 1000,- om man vet att man får grymt mycket bättre
> grejjer. Eller har Jag fel??

Ja, du har fel. En budget är en budget är en budget. Har man 500kr i plånboken har man 500kr i plånboken, inte 1000.

> Anser bara att vi ska få åka med riktiga grejjer
> för rätt ändamål.

Vad är riktigta grejer för rätt ändamål? Hmm, ok, bäst att köpa minst 3 olika cyklar. Jag håller ju på med lite allt möjligt...

> Hur tror du som säger att sporten inte skulle
> kvarleva om alla köpte sin skit på stormarknaden
> istället för hos en seriös handlare? Vart ska då
> alla cyklister få sina cyklar servade,få
> rådgivning och
> så vidare? på biltema kanske? skulle inte tro de
> va.

Hur ska sporten kunna växa om det inte kan fyllas på underifrån med folk som inte vet om dom vill syssla med MTB eller inte? Dessa personer kanske inte vill lägga 10-15 tusen för att få en bra hoj?

Och ja, billiga grejer fungerar alldeles utmärkt! Har kört i ett år på min typ Cykelringen-hoj utan större problem. Har fått byta en del grejer pga. slitage och annat pga. prylbögeri. Men den fungerar och har varit kul att cykla på! Dock har jag nu växt ur den hojen och köpt mig en fullgungare i medelprisklass då jag upptäckt att mitt intresse håller i sig.

Vet att D i Us inlägg var riktat till Plumse men jag kände för att svara...

Biltema billigt bakhjul?
Cykla med klass
pappa betalar!
Cykla med stil
pappa betalar!
Bli en velofil
pappa betalar!
Bara King och titan
pappa betalar!
Carbon hela dan
pappa betalar!
Ny ram varannan helg
pappa betalar!
Titanekrar till min fälg
pappa betalar!

;)

Biltema billigt bakhjul?
Jösses Daniel...
Jag tillhör SPORTEN. Har kört MTB sen -91. Tävlat en del, kört långlopp, och diverse xc. Men kör numera för att det är kul. Har en dyr cykel. Am I worty now?

Men jag försöker även cykla mina 3 mil om dan till och från jobbet som frisk luft och lite extra träning.

Och til det har jag ÄVEN en "snikcykel". Se profilen. Den har jag byggt av den ramen som blev över då jag bytte ram. Den cyklar jag till jobbet på. Till den köper jag BT-grejer om det går. De grejerna håller, tro mig, och jag får inte bättre hållbarhet på de flesta av dessa grejer för att jag betalar det dubbla hos CykelCity t.ex.

Vad vill du? Kan man inte vara MTB-entusiast (även racer i mitt fall) och samtidigt cykla till och från jobbet. Får jag inte skriva och "häcka" här då? Får jag inte diskutera BT grejer här...? Eller får jag bara prata fin-MTB? SPORTEN MTB?

Vi som verkligen är cykel-entusiaster, och inte prylbögar, vi har även förmågan att se de olika nyanserna i det här med cykel.

Att sen BT inte säljer cyklar och grejer med samma kvalitet, insikt och inlevelse som CykelCity eller någon annan bra LBS det är nog 99,9% av alla happy-medlemmar mycket väl medvetna om.

Så dumt som du resonerar så hoppas jag att du är ett troll och bara vill skapa debatt...

Biltema billigt bakhjul?
Sluta fåna dig, Daniel. Självklart kan billiga saker fungera bra.
Biltema har en del som är värt att kolla in, och en del saker som säkert är skit.

Utöva du sporten med din "klass" och "entusiasm" så har vi andra kul istället och skiter i om det står biltema på sakerna, bara de fungerar TILLRÄCKLIGT bra.

;)

MVH /Henrik

Biltema billigt bakhjul?
"Den som skrev något om att de ändå bara blir snott och stulet kan jag säga som så här
- har ni en dyr cykel? Vad har ni för lås? Hur låser ni den? och vad har ni er dyra cykel till?"

det var jag som skrev så.
jag har en dyr cykel låst med dyrt och tjockt abus-lås nere i förråd/skyddsrum bakom 3 låsta dörrar.
vad är din poäng?

hjulet som efterfrågades i första posten ska sitta på en rostig hoj som ska användas enbart för transport från a till b, allt annat irrelevant. en cykel som används även om sadeln lossnar och flyger av.

om du inte gillar att vi skriver trådar på happy om såna cyklar så är det bara ditt problem.

för övrigt förstår jag inte alls hur du resonerar när du säger att man lika gärna kan köpa ett hjul för 1000 om man har råd med ett för 500.
du utgår från att personen har råd med 1000 kronor, och därför blir din fråga bara retorisk, korkad och förvirrande.
har man 500 kr och inte ett öre mer kan man inte köpa ett hjul för 1000 kronor, även om det är en miljon gånger bättre.

Biltema billigt bakhjul?
Vad trött jag blir........

Vi kanske borde ställa upp lite regler för vilka som får yttra sig här på happy. För det första så måste du ha "minst" XTR växlar (SRAM X.0 funkar i nödfall). Sen måste minst 67% av hojen bestå av kolfiber alt titan och skulle vi hitta en enda nonamepryl på din hoj så bannas du direkt då detta innebär att du inte är en sann entusiast med "klass". Det är således absolut förbjudet att prata om billiga lösningar på "problem". Kan man inte köpa det på cyclecomponents, Cykelcity eller Dr Spoke så ska man inte befatta sig med det.

Obs! Ironi!!!

Jag tycker att en sann entusiast mycket väl kan köpa grejer på biltema (fast med urskiljning). Många grejer är de facto skit, men det finns guldkorn och dessa kan en riktigt kännare plocka ut. En som inte har så stor koll, gör då kanske bäst i att hålla sig till märkesprylar......om man nu kan lita på att dessa ÄR bättre.

Synd att prylbögen är så djupt rotad i många av oss (även i mig). Det är ju intressant att se hur man är villig att betala det dubbla priset bara för att få ett R på bakväxeln. Det enda en bakväxel ska göra är ju att röra sig i sidled och få kedjan att följa med. Visst finns det en viktskillnad mellan XT och XTR men då är det billigare att pinka innan man cyklar iväg, så har man nog tjänat in den viktskillnaden.

Oj, vilken uppsats detta blev nu då.......

Ha det !!

Biltema billigt bakhjul?
Oj oj ,det här var inte populärt haha!

Ok, nej men självklart ska ni inte behöva ha det värsta för att få åka lite cykel. Nejdå!
Självklart ska inte sporten behöva tas död av delar och coola loggor. Men märkväl nu.
om alla hade köpt sina grejjer på icke cykelaffärer typ stormaknader med mera så var skulle då
hela cykelhandlar sverige ta vägen?! vem skulle då meka era cyklar? Vem skulle då få tävlingssverige
att leva?

Nu säger vi såhär: Om ni köper er cykel hos en icke cykelhandlare, kör sönder grejjerna (de gör man förr eller senare på en cykel köpt av en riktigt handlare också) och sedan behöver mekhjälp så går ni glatt tillbax till biltema,coop,lastbilsflaksfösäljaren på bakgården i utkanten av stan,eller nån annan som inte vet ett smack om vad han(hon säljer och ber dom fixa reservdelar,mekhjälp och annat. Vad tror ni i ärlighetens namn svaret blir då? Om det så är en punktering eller ett avbrutet vxlöra så säger dom på
coop,biltema etc att :
- den där får vi skicka iväg till grosisten, de tar 6 veckor.

Hur gärna vill ni höra de?
om nu alla köper sina cyklar på dom ställena så lär väll knappast en vettig handlare överleva?!

Jag har själv en cykel för enorma pengar, vansinnigt mycket pengar, den är utrustad med däck som kostar 169,- st, funkar hur bra som helst!!! Jag är inte den som enbart kan tänka mej high-end produkter men
det krävs delar med funktion, prescion och kvalitet beroende på vad man tänker ha cykeln till också!

Om vi låssas att ni ska köpa en ny tv, en plasma skärm i storleken 42 tum. Var går ni då?
till coop? kanske inte va? Varför? ..........dom har ju bra priser och "samma" prestanda som ex nån
viktig hifi store i innerstaden! njä....ni vill väll gärna veta vad det är ni köper va? Ha lite trygghet i bakfickan när ni ska köpa något så dyrt. Samma sak borde gälla då det är en ny cykel på g.
Vill ni inte ha lite säkerhet då också? Typ att veta att ni får pålitliga grejjer, en mekaniker som hjälper er när de komplicerade delarna som många inte ens kan namnet på börjar krångla!
Då tror jag inte gärna ni helst av allt vill gå med vare sig tv´n eller cykeln till coops kundtjänst och harkla fram vad felet kan tänkas vara!

Ni entusiaster, tävlingsmänniskor, flitiga motionärer och även en och annan besservisser borde hålla med om de här.

Ni som ändå bara vill ha de billigaste för att få cykeln att rulla som ändå inte ska ha för avsikt att köra vätternrundan, 08xc eller för den sakens skull ska köra nån red bull rampage kan ju såklart skaffa erat hjul, high end kolfiber styre på biltema. Inte mej emot.

Biltema billigt bakhjul?
"om nu alla köper sina cyklar på dom ställena så lär väll knappast en vettig handlare överleva?! "
so what? de har isf ändå inga kunder så ingen saknar dem.

menar du allvarligt att vi som köper biltemagrejer ska köpa dyra grejer med skyhöga ROI från riktiga cykelaffärer bara för att de ska gå runt?

nu tror jag inte att riktiga cykelhandlare känner nåt vidare hot från biltema.
de som vill ha low class köper där, och de som vill ha bra grejer köper från riktig (l)bs.
eller så gör man som både anton, jag och säkert många andra, köper där rätt produkt finns för rätt pris.

om det nu skulle bli ett problem med att folk bara köper billiga biltemagrejer får väl cykelhandlarna erbjuda motsvarande produkter. jag hade gärna köpt ett framhjul för 250 från cykelcity om de hade haft ett och jag hade haft behovet.

Biltema billigt bakhjul?
Det var en princip!

Cykelcity lirar i en annan liga och vet vad dom säljer, det gör inte biltema,coop och killen på lastbilsflaket på backaplan i gbg.

Det är lätt för er att plocka ur de ovesäntliga ur mina inlägg och inte bry sig om det som faktiskt finns ganska mycket saning i! Som bla hur mycket hjälp får ni av en allförsäljare som kan lika mycket om en
badpool i uppblåsbar äkta plast och samtidigt skall kunna svara på all gudars frågor om cyklar?!

Jag tror säkert att cykelcity kan sälja kompletta hjul och så även kompletta cyklar för ringa 1500,- men
varför gör dom inte det? ...varför?
Kan de ha med kunskap och kvalitetstänkade att göra? ...nej så kan det väll sällan vara?

Biltema billigt bakhjul?
men vi vet väl att biltema inte kan hjälpa oss om skiten krånglar.
vi handlar inte på biltema för att få råd av säljare. vi går dit, plockar prylen och betalar i kassan.
som om vi köpte mjölk på konsum.
fattar du inte att vi helt enkelt bara vill ha ett apbilligt hjul?
är det fel att vilja ha det?

jag kan erkänna att jag inte kommenterar vissa delar av det du skriver, men det beror på att jag förstår inte vad din poäng är, förklara gärna.

vad har tex cykelcitys kvalitetspolicy på sitt sortiment med den här tråden att göra?

Biltema billigt bakhjul?
Daniel i Uddevalla

Vad du skrev i en annan tråd, om växelöron:

"cykelspec i gbg? Dom säljer väll inte santa? ...jaja ok, jag köpte min bullit där men nån direkt
återförsäljare är dom inte vad jag vet. Dom hade ju problem med att få fram en fjäder till min 5th element genom santa så några öron får du nog inte heller tag i genom dom. kolla med spoke som ständigt verkar ha santa ramar hemme"

Schysst kvalitetstänkande, efterservice. Samma klass med Biltema skulle jag tro. Säljer de en ram kan man väl begära att de ska kunna fixa fram reservdelar åt ramen när man behöver. Man kan inte begära billigast pris eller så för det är i stort sett omöjligt för en lokal handlare att matcha mot internet, andra länder. Men viljan att göra något, det är värt ganska mycket.

Hade liknande "problem" när jag skulle ha tag i crown race till mitt styrlager. Finns inte i Sverige som jag uppfattade det då och CRC har dem inte alltid hemma heller. Men, ett mail till en schysst säljare på ebay och inte ens en vecka hann gå så hade man dem i lådan. Till halva priset mot billiga CRC till och med. Där snackar vi kvalitetstänkande! Killen sitter på andra sidan av jordklotet och käkar stora mackor med jordnötssmör och sylt men orkar ändå masa sig upp från stolen och slå in och skicka iväg det jag ville ha.

Biltema billigt bakhjul?
Visst kan det vara kul med märkesprylar till cykeln. Om nu plånboken är tilräckligt tjock eller om man nu vill prioritera det. Viktigast trotsallt är att man har kul och är nöjd med det man cyklar på. Och inte ser ner på andra som kör på billigare grejjer som jag då tillexempel.

Biltema billigt bakhjul?
Tommy E. Japp, de stämmer. Alla kan inte va bäst på allt. Men hur i ärlighetens namn kan de va så kul
att få sin cykel skickad till importören i sådär 2 månader för att något gått sänder som säljfirman inte ens förstår felet på utan skickar den i en låda till andra sidan jordklotet?!

Jaja nog om. Jag föredrar att köpa mina grejjer hos en riktig handlare och inte är jag nån prylbög för det.
Men vi änvänder tydligen våra cyklar på olika sätt och har olika mål med det vi gör.

Som jag skrivit flera gånger så är de inte alls något fel på att köpa billiga saker på biltema om man har intresset och cykelstilen alltdärefter!

De high tec kolfiber styre som såldes på biltema för ringa 130,- skulle Jag vilja se, kan säkert stämma men tänk efter litegrann nu. Om rent fint kolfiber vore så billigt (lika billigt som alu nästan) så varför har då ingen tagit var på kolfibret med alla dess fördelar till mer än just styren på biltema?!
Varför inte nygga tak till bilar och andra karossdelar då??! kan de möjligen nu uppenbara sig en mycket stor skillnad mellan kolfiber och kolfiber?!

Biltema billigt bakhjul?
D I U skrev:
> Men vi änvänder tydligen våra cyklar på olika sätt
> och har olika mål med det vi gör.
>

OK, jag har försökt att låta bli men jag klarar det inte längre:

Käre D I U,
är problemet att du inte kan eller inte vill förstå?

Om problemet är att du inte kan förstå skall jag försöka förklara det hela för dig med en analogi.

Antag att John Glenn ska ut och flyga i rymden. Då flyger han i en raket som NASA har snickrat ihop. Den är jättefin och funkar jättebra. Men John Glenn bor inte vid startrampen så han måste åka från sitt hem till startrampen för att komma ut i rymden. Om John Glenn tar en rymdraket hemifrån blir det dyrt, dessutom så händer det att klåfingriga individer stjäl rymdraketer som står parkerade lite här och där. Därför väljer John Glenn ett billigare alternativ än en stöldbegärlig rymdraket när han ska till jobbet eller gå på bio i stan. Det gör inte Jon Glenn till en sämre astronaut.

/Magnus

Biltema billigt bakhjul?
D I U skrev:
> >
> Tommy E. Japp, de stämmer. Alla kan inte va bäst
> på allt. Men hur i ärlighetens namn kan de va så
> kul
> att få sin cykel skickad till importören i sådär 2
> månader för att något gått sänder som säljfirman
> inte ens förstår felet på utan skickar den i en
> låda till andra sidan jordklotet?!

Precis som andra poängterat räknar man inte med service från typ Biltema på samma sätt som man inte räknar med service på mjölken man köper på Maxi. Simple as that.

> Jaja nog om. Jag föredrar att köpa mina grejjer
> hos en riktig handlare och inte är jag nån prylbög
> för det.
> Men vi änvänder tydligen våra cyklar på olika sätt
> och har olika mål med det vi gör.

Exakt. Dessutom kanske man har olika cyklar för olika ändamål. En skräpcykel för "skräpcykling" och en fincykel för "fincykling". Men du kanske bara har en cykel och inte förstår poängen med ett sådant upplägg?

> De high tec kolfiber styre som såldes på biltema
> för ringa 130,- skulle Jag vilja se, kan säkert
> stämma men tänk efter litegrann nu. Om rent fint
> kolfiber vore så billigt (lika billigt som alu
> nästan) så varför har då ingen tagit var på
> kolfibret med alla dess fördelar till mer än just
> styren på biltema?!
> Varför inte nygga tak till bilar och andra
> karossdelar då??! kan de möjligen nu uppenbara sig
> en mycket stor skillnad mellan kolfiber och
> kolfiber?!

Det är nog skillnad på kolfiber och kolfiber. Men specen på Biltemastyret och ett från BBB är exakt samma har jag för mig. Dessutom kostade det 230 spänn... :)

Kan det vara så att Biltema köper in bra grejer utan "rätt" logga och sedan säljer dom. Köpte ett par Wellgopedaler hos LBS, visade sig att Biltema sålde exakt samma pedaler utan logga och inslagna i typ cellofan istället för i kartong för en tredjedel av priset. De säljer ju också Wellgo cliplesspedaler, i annan förpackning men med loggan kvar på pedalerna. Finns säkert fler exempel.

Hade jag vetat det innan kan du ju lista ut var jag hade köpt pedalerna...

Biltema billigt bakhjul?
Även den historien fast en med cyklar iställer för raketer har jag också försökt att förklara för er!
Såklart inte skolcykeln/jobbcykeln/allmänna hojen innehåller chris king nav/styrlager!
Har väl aldrig varit nån som påstått de heller?!?

Jag skrev ju de att den hängivne MOTONÄREN/TÄVLINGSCYKLISTEN/ENTUSIASTEN/DEN SOM SER SPORTEN CYKEL OCH INTE TA SIG B>ILLIGAST OCH LÄTTAST MELLANA O B/ väljer finare delar än stormaknadens urval av skitgrejjer!
fattar ni aptrögt eller??!

Jag tror inte de åker runt en enda tävlingmännska på icke märkesdelar idag? inte igår heller?!...
Men vad som klassas tävling kan ju diskuteras, tävling i att rejsa till korvmojjen på damcyklar?
tävling i långlopp? tävling i vem som droppar högst? tävling i vad som helst!
men jag snackar såklart tävling på tävlingsnivå (nu undrar väl nån vilsen själ vad tävlingnivå är men de tänker jag inte ens mesa ur å diskutera med er) .

Biltema billigt bakhjul?
Du har inte stött på den dåliga servicen man allt som oftast får även lokalt ser jag.

Jag har fått vänta i månader på ramar som bytts på garanti, på fälgar som jag beställt osv. Det är minst lika bra service på Biltema och vet man vad man köper kan man verkligen fynda där.

Biltema billigt bakhjul?
muerto: JA!!!! de e ju de jag säger, entusiasten har väll mer än en hoj (förutom jag nu då i dagsläget).
den fina hojen används som sporthoj, den andre som slit å släng.

Biltema billigt bakhjul?
D I U skrev:
> >
> Även den historien fast en med cyklar iställer för
> raketer har jag också försökt att förklara för
> er!
> Såklart inte skolcykeln/jobbcykeln/allmänna hojen
> innehåller chris king nav/styrlager!
> Har väl aldrig varit nån som påstått de heller?!?

"Kan vi bara skippa biltema och alla andra low class produkter??"

/Magnus

Biltema billigt bakhjul?
D i U skrev:
> >
> muerto: JA!!!! de e ju de jag säger, entusiasten
> har väll mer än en hoj (förutom jag nu då i
> dagsläget).
> den fina hojen används som sporthoj, den andre som
> slit å släng.

Men det är ju slit och släng cykeln den här tråden handlade om från början!? Hjulet skulle vara billigt för att det skulle sitta på en skithoj! Det var du som började yra om kvalitetsgrejer och att man skulle köpa hjul för 1000 spänn istället för 500 osv.

Biltema billigt bakhjul?
haha!... läste väl trådens första inlägg lite otydligt men fortfarande så håller jag fast vid att
har man råd att köpa ett skithjul för 500 ,- så har man säkert också råd att köpa ett för 900,- bara de är oändligt mycket bättre:) ...men jag kan hålla med er om att är de bara för att få cykeln iorning att kunna ta sig måttligt fram på så visst då är de såklart ok!

men jag tycker fortfarande biltema är lite B ;) ...å de tycker jag om alla andra fritidshandare också som säljer allt mellan badpooler i uppblåsbar äkta plast som i samma hylla säljer radiostyrda bilar å på gilvet intill proffs dh cyklar:)

Biltema billigt bakhjul?
Muerto skrev:
> Det var du som började yra om kvalitetsgrejer och
> att man skulle köpa hjul för 1000 spänn istället
> för 500 osv.

Och om han får som han vill och "alla" köper 1000-kronorshjul istället för Biltema så höjer han bara till 2000 spänn...

:)

Tillbaka
Topp