Biltema, Clas Ohlson, Coop

? tror biltema i sverige fører en del produkter, som vi ikke ser noe til på denne siden av grensen... kanskje like greit. eneste jeg kunne tenkt meg å kjøpe der måtte vært et og annet verktøy. typ fastnøkkel m. 10 års garanti. går det i stykker kan man jo altids bytte... ikke at jeg er spes jålete, men det gir vel ikke akkurat bonus-cred å sykle rundt med biltema logoen på stryret, nei ;)

vito Skrev:
-------------------------------------------------------
> köpte biltemas vattenlunga..rymmer runt 1.8 l..ska
> bara sprätta bort fula biltema loggan
>

Hur verkar den då? Ut och testa och meddela oss sedan.
/Joel

Jag köpte pumpen på cykelcity istället, betalar hellre mer till en cykelaffär som kan rikta mitt hjul eller ha borahjul i lager när jag väl får råd.
Köper gärna spadar på biltema men cykelprylarna känns bäst att köpa hos min ljk (lokale jonnekrängare).

Hittade laglappar på Coop som säljs utan sollution.

4 x 15 mm
4 x 25 mm
4 x 24/34 mm
1 rivjärn

Sollutionen säljs separat.

No more slängande av knappt öppnade sollutionstuber!

Återstår att se hur lapparna funkar. Glömt priset, runt 20,- tror jag :)

Fabrikat Velox men det syns inte utanpå förpackningen för de har lagt laglapparna över loggan.

Varning för biltemas cykeldator 27-556 69,90kr.

Såg att någon annan gett synpunkter på denna dator här, och håller med i allt han säger, men tycker absolut inte om den!
*Klockan drar sig minst 5 minuter på två veckor.
*Endast hela tum på hjulstorleken.
*Nollställer medel/tripp bara man nuddar set-knappen
*Startar om och nollställer sig ibland när man tar ut enheten ur hållaren. Kan vara lite glapp kanske.
*Väldigt känsligt hur man har magneten på hjulet. Lite fel och du får ingen signal alls.
*Ibland blir det dubbelpuls och ibland missar den någon puls så hastigheten temporärt blir fel. Gör kanske inte så mycket på medelhastigheten men irriterande att maxhastigheten ställer sig på 90km/h....

Logan slicks däck från OBS/COOP.

69:- 26* 1.5" rullar jättebra med 5 bar. snopparna sitter till och med kvar efter 15 mil.

Kan även rekomendera cykldator från teknikmagasinet, har en modell med pulsmätare samt den är helt trådlös.
sen har den de vanliga funktionerna, maxhastiget medel tid klocka total sträcka tripp mm. 300 spänn tror jag den kostade.

kim skrev:
> snopparna sitter till och med kvar efter 15 mil.

ytterligare en orsak att INTE ge sig ut på långtur på asfalt.. =D

så ni som ska till skåne i helgen, max 15 mil om dagen annars riskerar ni att tappa grejer..

Jag köpte Biltemas motsvarighet på "camelbak" föe ett par år sen å sedan dess har det runnit mycket vatten på min rygg. Jag körde visseligen enduro med den, men först började munstycket att läcka å sen var locket till påsen otät. Var det ett måndags ex?

Har fortsatt shoppa och testat en del prylar, och använt en del lite längre.

BT

27-071 Flaskhållare av aluminium 9,90 kr
Funkar. Ser snygg ut på håll men finishen är lite så där. Mjukt fäste.

27-666 Stänkskärmar för standardcyklar 98,00 kr
Funkar, lite knölig montering bak.

27-039 Sadelväska 98,00 kr
Rymlig, vattentät och ful. Funkar bra. Rymmer otroligt mycket och står emot ihållande regn. Har inte provat om den står emot vatten som sprutar från bakhjulet. Smidig stängning, och bra med kardborrbandet om man glömmer stänga ordentligt. Har glömt flera gånger men kardborrbandet har räddat kamera, telefon och plånbok.

36-186 Cykelfix 29,90 kr
En räddning när man inte orkar byta slang. Funkar på små hål men större revor klarar den inte av. Smidig storlek jämfört med CO:s motsvarighet.

CO
30-7522 Stativ för reparation av cyklar 499 kr
Funkar hyggligt till hemmabruk men efter flitigt användande har några svagheter upptäckts.
- Vreden till skruvarna för låsning av höjden är ömtåliga och kan spricka. Det är även svårt att dra åt dem ordentligt.
- Klamman som kan roteras 360 grader är svår att låsa så att den slutar rotera. Dessutom glappar det lite.
- Skruven till klamman har dåliga gängor och går sönder efter en tids användning.
- Tippar lätt bakåt vid fristående placering, funkar bättre mot en vägg.

Följande har jag tyckt till om tidigare men ändrat uppfattning.

BT
27-634 Bromsbelägg, till cantiliverbroms 9,90 kr
Tror Biltema har bytt leverantör av cantibeläggen, så mitt gamla omdöme att de är värdelösa ändrar jag nu till en klar köprekommendation. De funkar kanonbra, betydligt bättre än Shimanos STX/LX-belägg som kostar 55 spänn paret.

27-507 Cykelpump 29,90 kr
Tidigare utlåtande:
"Världens mest prisvärda pump! Helt okej pumpkapacitet för storleken. Plastig men lätt. Lättanvänt munstycke. Ingenting jag skulle ha hängande på ramen men i camelbaken ligger den bra. Klart bättre köp än 27-505." Stämmer fortfarande men med tillägget att det går att pumpa max 6,5 bar med den, och på slutet blir det ganska jobbigt.

10-972 Torxsats, 16-delars 79,90 kr
Funkar fortfarande hyfsat, men på de minsta bitsen har splinesen vridit sig när jag dragit fast skruvar. Kommer bli en reklamation så småningom.

12-512 Bitsmejselsats, 26 delar 39,90 kr
När jag kört Philips-bits i skruvdragaren och tappat fästet har det blivit runt. Kommer reklameras så småningom.

CO:
30-5663 Däckavtagare 24 kr
Går av efter några års användning men det får man kanske stå ut med.

Några dåliga erfarenheter från Biltema:

Cykelhållare för dragkrok, 34-299, 88:-
---------------------------------------
Efter ca 5 gångers användning med en cykel på hållaren gled hållaren snett på kulan (på asfaltsväg under ganska normala hastigheter) vilket resulterade i att framdäck + slang brändes upp av avgasutblåset. Jag var glad att det bara var de billiga Biltema-däcken (960g/50:-) som skadades och inte lacken på bilen. Fick pengarna tillbaka för stället samt nytt däck och slang när jag gnällde.

Vätskebehållare (kamelryggsmodell), 27-032, 129:-
-------------------------------------------------
Plastblåsan började läcka i sömmen/svetsningen efter mindre än ett års användning. Kanske 20 tillfällen? Köpte sedan orginalet (Camelbak)

Sadelväska, 27-709, 20:-
------------------------
Dragkedjan slutade funka efter mindre än ett års användning. Köpte en till eftersom priset gör att man nästan kan använda dom som engångsväskor men tröttnade nästa gång dragkedjan gick sönder och köpte en från ABU.

Cykelpump, mini, 27-505, 90:-
-----------------------------
Manometern är ingen höjdare, väldigt oprecis, först kanske den står still på 40 psi ett bra tag och sedan rätt vad det är hoppar den till 60 psi när man håller på att pumpa. Pumpen gav dessutom upp på en tävling efter mindre än ett år efter inköpet. Jag har aldrig orkat kolla vad problemet var, men troligtvis något med packningen eftersom jag inte kunde pumpa däcket lika hårt som jag kunde när pumpen var ny. Köpte en annan av "finare" cykelmärke sedan.

Övriga grejer jag köpt har funkat bra ;-)

Stämmer det att BT:s cykeldator 27-556 nollställer direkt? Vet någon om även den dyrare 27-557 (vill ha klockan) gör det?

På MC vill jag nämligen ha en dator som nollar utan fördröjning, att sitta och trycka 3 sek är för länge.

Någon som provat följande?

Biltema

Pump 27-503 Omställning mellan presta och bilventil.

Kjedja 6 delt 27-403

Kjedja Rostfri 27-406

Flattisar 27-273

Snabbt svar uppskattas! Var är du Oxr?

Tack på förhand.

Jilster skrev:
> Någon som provat följande?
>
> Biltema
>
> Pump 27-503 Omställning mellan presta och
> bilventil.

har precis köpt den, verkar funka bra, bra munstycke, manometern är graderad till 11 bar, hade väl föredragit lite mer nogranhet kring 2 bar, men helt klart värd 180 pix.

köpte också http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=771&iItemId=93687

dämpad sadelstolpe, inte testat den ännu, men för 130:- så är det värt att slänga den om den är kass, återkommer med resultatet (det estetiska betyget är redan avgjort: ful)

Jilster skrev:
Någon som provat följande?
Biltema Pump 27-503 Omställning mellan presta och bilventil.

27-503_l.jpg

Jag har haft min i ett år, funkar jättebra, enda nackdelen är att när man ska pumpa slang med blixt ventiler så måste man skruva på en adapter.

Har nu åkt runt ett par hundra mil på semestern med Biltemas cykelhållare för takräcket, nr 34-233

Stället funkar utmärkt och är stabilt för cykeln. Efter CalleF:s inrådan bytte jag dock ut samtliga muttrar mot nyloc. Det gjorde jag dock efter att ha åkt c:a 80 mil, och på den turen hade en vanlig mutter redan hunnit skruva up/av sig...

Men efter modifieringen a´ 8 kr (fyra muttrar á 2:-) så tycker jag stället väl är värt pengarna. Lite krångligt att få fast det första gången på själva takräcket dock, så nu får dom nog sitta ihop ett tag framöver. Köpte enbart ett ställ för att utvärdera det, men efter detta semestertest blir det ytterligare ett ställ.

skulle vilja tipsa om biltemas sadlar. Samma som i många cykelbutiker, jag menar verkligen samma! mycket billigare. Har haft den blå modellen med hål i och tävlat i två år utan problem.

Deras framfälg för skivbroms är betydligt billigare än då den säljs av andra affärer. -same shit alltså.

men är det någon som provat de nya v-bromsarna, 10g lättare än deore v och mkt billigare...

onbred (fd JTEXploder) skrev:
> De här är ju rent larvigt billiga, måste köpa ett
> par och testa:
>
> 49,90 kr
> Är VP-pedaler, så de lär vara OK

OooOoo... Sådana sköningar har jag på min Proflex. Funkar över förväntan faktiskt.
Stora och stabila. Väger en hel del. Men vem bryr sig ;)
Nu kommer dom dock få hamna i träda ett tag till förmån för ett par Shimano 520 SPD.

Vp pedalerna funkar kanon på min pendlar slusk hoj, kanske inget att ha i dirten eller på tuff skogstur men billiga är de.

/STEFAN

Angående Biltema Pump 27-503.

Jag har använt denna i ett halvår nu och är mer än nöjd. Jag har dock inte kollat upp hur pass nogran manometern är. Jag har sett samma pump hos andra cykelhandlare för betydligt mera pengar. (Sportson Kungsholmen tog närmare femhundra för samma pump om jag miss rätt.)

Sorry, men det är inget kolfiberstyre. Det är ett väldigt smäckigt styre i aluminium täckt med ett karbonfiber mönstrat klistermärke! Det finns/fanns många karbon styren som har en tunn kärna av aluminium. Men då är väven många gånger tjockare än den milimeter som Biltema har på sitt. Varning för detta styre alltså!

Undrar om styrstammen var för hårt åtdragen på det där styret. Ser nästan så ut när det gått av jäms med kanten på styrstammen.

Japp det var jag som lyckades ha av kolfiberstyret.
Styret var jätte bra så länge det höll.. Styrstammen var ej för hårt åtdragen, det är bara inte till för vad som påstås, "freeride".
Visst man ska inte säga att allt på biltema är piss.. dem kan ha samma tillverkare som scott, peak eller kona!
Men just det här styret vill jag ändå varna för.. kolla godset!
http://medlem.spray.se/bergetkimpa/

Har provat
27-275_h.jpg

Från Biltema
Artnr: 27-275
Pris:299,00 kr

Bedömning: Har mekat 2 cyklar nu i veckan på det. Har lyckats böja fästanordningen utan att ha gjort något särskilt, man får dra åt rätt hårt för att cykeln ska stå stilla. Ska se om man kan böja tillbaka kroken. Annars e det funkis!

Hej

Har precis inhandlat ett mekställ från Biltema,och jag får säga att efter att ha invigt den så är jag otroligt nöjd !

Till synes stark och kraftig konstruktion som funkar fint för vanliga dödliga,enda nackdelen hittils är väl om man ska gå lös med en hammare el likn tungt och försöka slå/el vrida loss tex en fastrostad styrstam så är den självklart för lätt och flyttar sig,men å andra sidan lider väl dom flesta mekställ av den nackdelen.

Konstruktionen är väldigt enkel och genial och kan man hantera svets och likn är det inga problem att fixa en själv,detta hade jag i tanken först men när jag såg prislappen såg jag att det inte ens lönar sig att tillverka en själv,om man inte har allt matrieal hemma,vill säga.

Så för 299 kr är det ett väldigt bra köp och den lär hålla ett bra tag.

"Jag skulle ha gift mig idag,men stack ut med cykeln istället"

Jag snålade och köpte ett par cykelhandskar från Biltema för någon vecka sedan
Efter tre användningstillfällen och en totalcykeltid på ungefär 2,5 timma har
en söm i handsken gått upp! Det var deras tjusiga Yosemiteserie. Man kanske skulle köpa en Yosemitecykel till någon man verkligen inte gillar.

Om jag inte bodde så 7 mil därifrån skulle jag åka och byta.

/rookien

En fördel med biltema är att dom alltid byter in utan frågor. Hinner knappt visa kvittot så får man pengarna tillbaka. Sånt är bra! Bor man nära så kan man ju utnyttja det för att få nytt när en söm går upp till exempel :)

Vad gör man när man är hemma en lördagskväll och det inte är något intressant på TV, inte ens från OS?

Jo, naturligtvis sitter man framför datorn och kollar. Jag hamnade hos cyclecomponents.com och letade delar till nästa beställning.
Bla kollade jag in verktygen, hmm den där vajertången för 185:- ser bekant ut.
PROB006.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=

Raskt ctrl-n -ade jag upp ett nytt fönster(IE) och mycket riktigt, är inte den här väldigt lik?
12-186_l.jpg

Den enda skillnaden är att den säljs av Biltena och kostar 90:-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80283
Dessutom har den 10 års garanti.

Kvaliten på det Biltema säljer har debatterats här många ggr, och den kommer att fortsätta.
Det skall den dessutom göra tycker jag.

Men jag ångrar inte att jag köpte min vajertång för 90:-

/Håkan

Samma här, jag har haft vajertång från Biltema ett bra tag och den funkar fortfarande klockrent. Tror jag gav en 70-lapp eller så för den. Gängstavar med tillbehör (för ipressningsjox) är billiga på Biltema också. Sist jag kollade skulle grannen Bauhaus ha typ det femdubbla för motsvarande prylar.

Tycker ändå att 90kr är dyrt för en HELT onödig sak.
Går väl bra med en vanlig avbitartång.

Köpte Clasolssons cykelmeksats för 500kr.
Vågar inte ens tänka på vad liknande verktyg från Parktool skulle gå på. :S
Nöjd än så länge. :)

/Adam

Tillbaka
Topp