Biltema, Clas Ohlson, Coop

PerJ skrev:
-------------------------------------------------------
> La ett skjutmått på utsidan på bredden; 49 mm.

Aha. Det är lagom.
Det var ett snabbt svar också. Mycket snabbare än jag hade väntat. Tackar.

Hålelr med Martin L, har testat dom en tur nu på våren när det var 4-5 grdaer o mkt blött, höll fossingarna varma nästan hela vägen :) mao grymt mkt bättre än utan då jag knappt hunnit utanför dörren innan jag frusit som en tok.

Köpt idag:

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-477_l.jpg

En sån där löjlig liten plingelingsak skadar ju inte att ha på styret. Fast jag skulle helst vilja ha en sådan här med inbyggd kompass - Ännu löjligare, men samtidigt ganska praktisk. Och jag har ju ändå ingen växel i fram, så nu har tummen någonting att sysselsätta sig med.

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-155_l.jpg

Mina ordinarie favoritbrillor (Som jag kört med i vått och torrt i snart 9 år vid det här laget... :-/) är spårlöst försvunna, och efter senaste svängen i Hellas insåg jag att det där med att hoja utan någonting som skyddar ögonen INTE är att rekommendera så beslutade jag mig för att betala hutlösa 29.90:- för dessa...

Använd inte biltema kolfiber styren till mtb cykling går av jättelätt har haft av ett och sett andra som gått av utan större påfrestning.

zobnisse skrev:
> Använd inte biltema kolfiber styren till mtb
> cykling går av jättelätt har haft av ett och
> sett andra som gått av utan större påfrestning.

Det har varit uppe förr... och tror det slutate med att det var på på den som höll/monterat styret.

Handlade en 34-2173 på CO - luftpump med manometer för 198:-. Efter en första testomgång verkar den funka fint. Har dock ingen extrabra referens som jag kan kolla trycket med. Extra cudos för "indestructible metal casing" i röret. Kanske ska tipsa NASA om det här materialet?

Letade efter BT's tribar 27-717, men kan bara inte hitta den! Någon som har länk eller dylikt? tack på förhand.

ErikPe skrev:
> zobnisse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Använd inte biltema kolfiber styren till mtb
> > cykling går av jättelätt har haft av ett och
> > sett andra som gått av utan större
> påfrestning.
>
>
> Det har varit uppe förr... och tror det slutate
> med att det var på på den som höll/monterat
> styret.

Jag måste vara kung på att montera styren! ;)
*ta i trä*

Som jag skrev i Ida-tråden är jag mycket nöjd med ljusutbytet i lampa 34-4628 hos CO
<http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384112>

Inga problem att hitta potthålen på mörkalagda vintervägar. Långtidskvalitén återstår att undersöka.
Irriterande indikatorlampa som lyser rött (ovanpå) när batterispänningen sjunker(?). Det gör den ju direkt på vintern :o så den får täckas m en tejpbit. Bra att lampan kan sidledjusteras on-the-fly. En feature som gör att lampan måste sitta helt ovanpå styret vilket gör den tveksam i skogen. För 300kr känns den som ett vettigt köp. Importeras av Shimano Nordic.

344628_X_2006-06-30_085216_910.jpg

Leo skrev:
> Tim: Lösningen heter Loctite 243 gänglåsning.
> http://www.loctite.se/int_henkel/loctite_se/binary
> data/sv/images/products/243.jpg
>
> /Leo

de måste ja oxå ha till skruven på min deorekassett på terrago'n, den skramlar loss titt som tätt. inte alltför kul för en mek-analfabet o sätta ihop alla 9 drev o deras distanser titt som tätt. dock har bodyn klarat sig från skador än sålänge

Fotpump m manometer på BT, 27-515, 60:-dubbla cylindrar. Den höll i 3 veckor, sen pumpade den bara upp till 3 bar och släppte ut resten. Hade tappat bort kvittot men pratade mig till en ny pump, den höll i 5 veckor, sen ramlade ena kolven av och efter att ha satt ihop den några gånger deformerade den sig för att slippa fler försök att sitta ihop. Min granne köpte en likadan, den pajade på första försöket. Nipplarna som medföljer funkar inte till racerventil.
KÖP INTE!

Liten handpump m manometer på BT, 27-505, 90:-. Den funkade väl, men att pumpa ett däck tog tid och mjölksyra, och handtaget var utformat så man klämde fingrarna hela tiden. Kommer inte ihåg exakt hur, men jag klämde små blodiga sår varje gång. KÖP OM DU ÄR MASOCHIST.

Köpte en motsvarande på CO fast med en cylinder. Nipplarna passade inte där heller, men den sitter iaf ihop och funkar än så länge, 2 månader. En polare har en som är köpt för ca 5 år sen.
KÖP HELLRE!

Packväskan 27-031 på BT, 279:-, jag väntade mig inget mirakel men behövde snabbt frakta prylar per cykel från ena änden av göteborg till den andra. Det var ingen väska, det var en atrapp. Usla fastsättningsmöjligheter, sladrig, gungade runt för sig själv. Cyklade tillbaka till BT (Bor 1 km ifrån) och lämnade tillbaka.
KÖP INTE ENS I NÖDFALL.

Dubbdäck på BT. Ca 300:- för ett par. Det är 4:e säsongen de rullar, ingen punka, alla dubbar sitter kvar, de ser inte orimligt slitna ut. De har klarat allt i vanlig vinterstadstrafik utom 20cm lössnö, då slirade jag bara omkring ovanpå men har svårt att tänka mig ett par dubbar under 10 cm som skulle vart till hjälp. Jag har inte provat något annat, men hittils har de kostat mig 75:-/säsong och det är det värt.

Stänkor för racer, BT,27-899. Ett practical joke, de funkade så länge det inte regnade och inte fanns några vattenpölar. KÖP INTE!

Broms/växelwiresats, klimatskyddad&underhållsfri, 27-810+27-811. Tja, de funkade som wire-satser, men klimatskyddet var på låtsas. Fukten kom in ändå men hade svårare att komma ut och sen frös alltihop extra bra. KÖP OM DU VILL HA EN HYFFSAT BILLIG WIRESATS MEN SKIPPA KLIMATSKYDDSSLANGARNA.

Reparationsställ för cyklar, BT, 27-275, 300:-. Jag fick det i present, har använt det, visst. Men det är tungt, otympligt. Man får bara upp hojen till en bättre arbetshöjd samt har bakhjulet fritt så man kan veva runt kedjan fritt. Men det är mer mekställ än cykel på nåt vis. Tror det är jula el rusta som har ett i samma prisklass men betydligt smidigare.

V-bromskitt, BT, 27-428. Bara mekat fast på ett pågående projekt, verkar funka, får se om det håller.

Insexnycklar&torxnycklar,BT 10-1020+10-976. 40-50:- (fast de kostade 30:- när jag köpte dem) Favoritverktyg! Sitter ihop, tappar inte bort enstaka nycklar, handtaget ger bra hävarmseffekt, fäller man ut den rakt ut kommer jag åt. Lagom stor, finns klumpigare på tex ÖB. Billig.

frisk skrev:
> Någon som testat denna???
>
> http://www.biltema.se/Archive\Product_images\2
> 7%5CLarge%5C27-011_l.jpg
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 294&iItemId=84660
>
> Har alltid stora problem att få loss mina
> pedaler... senast fick det bli svärfars
> skruvstäd och en hel del våld!

Japp köpte en sådan funkade väl en gång för mig. Mina pedaler satt ganska hårt vilket gjorde att verktyget började ge vika i själva "nyckel" delen. Denna mjuknade vilket gjorde att den slant och inte fick fäste på pedalen. Har kastat denna nu...använder skiftnyckel och hammare nu :)

Köpte min första MTB på Biltema förra sommaren, ramstorlek drygt 20 tum. Har använs en del, bl a i två motionslopp i multisport.
Det som krånglade i början var kassa växelvajrar som gjorde den svårväxlad.
Den har funkat bra som nybörjarhoj för mig, en man i sina bästa år som är 1,89 lång och inte trådsmal (ännu). Långa Billingeracet nästa.

Bilagor

• P2100476.JPG
    P2100476.JPG
    76.9 KB · Besök: 79
Senast redigerad av en moderator:
frisk skrev:
>
> http://www.biltema.se/Archive\Product_images\2
> 7%5CLarge%5C27-011_l.jpg
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=
> 294&iItemId=84660
>
> Har alltid stora problem att få loss mina
> pedaler... senast fick det bli svärfars
> skruvstäd och en hel del våld!

Jag har den också och är nöjd, använder förvisso mest "mitthålet" som passar till dito billig kassettavdragare. Till pedalerna brukar det räcka med en insexsnyckel på insidan + ett rör som hävarm.

såg att coop har sin egen vajertång(Kellen) men de kändes som för stort vågspel att köpa nåt så delikat från coop. Sen e personalen här på coop bygg ena sura typer som inte tyx vilja ha nån försäljning, så ja lägger hellre på 3,5km resväg till CO eller BT

Har köpt pedalverktyget.

Helt värdelöst.

1. Metallen har hårdhet smör.

2. Killen som designade den är en idiot. Den är nämligen utvinklad, vilket ger ett moment 90' mot huvudvridningen. Orkar inte förklara hur fel det är, men ni fattar nog. Som att göra en blocknyckel vinklad utåt, helt idiotiskt.

Guldprodukten ala biltema är v bromsbeläggen för 14 kr. Slits fort men vem bryr sig. Vore det inte för dem skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart att köra v-broms på vintern.

bjby skrev:
> Har köpt pedalverktyget.
>
> Helt värdelöst.

Detta jag misstänkte! blir inget sådant då!

biltemas universalnyckel är helt värdelös, 3 par pedaler monterades, sen gav skiten upp.
27-013_l.jpg ht=206

denna innerwiretång köpte jag idag, och använde den till att sträcka biltema's egen växelwire, funkar hyfsat.
27-012_l.jpg ht=173

denna kedjebrytare (biltema) är helt värdelös
27-006_l.jpg ht=345

osså till de bra grejerna
wireavbitaren är guld värd(dock inte helt 100 för höljen)
heller inget att anmärka på ang biltema's bromswire, varför betala 69.- för shimano, när ja kan få de för 19.90(par)
på biltema.
växelwiren måste väl användas lite innan den kan utvärderas, men priset äger

sen såg jag även denna, undra om det kan va da shit för gaffelkapning?

Rörkapare
För rör med tunna eller tjocka väggar: Ø 19–83 mm. Kräver endast 1/4 varvs vridning fram och tillbaka för kapning. Ger skarpa skärkanter. Försedd med vändbar kapkedja och plastbelagda handtag.

Bilagor

• 20-329_l.jpg
    20-329_l.jpg
    6.3 KB · Besök: 103
biltemas kedjebrytare funkar utmärkt för mig! =)

fast deras cykelslangar ger jag inte mkt för!!! å inte heller bakdäcken som följde med förra årets cruiserhojj! har pangat 4 ggr för mig på sidan..den dumma tanten i klagokassan menade att jag borde kolla så att inte bakbromsen/bromsklossarna ligger emot däcket haha. Det är alltså fotbroms på den cykeln! =)

Jag måste få propsa för Biltemas 5-diods cykellyse (27-062). Helt kungligt mycket ljus för 49,90 kr, det lyser utan tvekan bättre och längre än mina cateye-lyktor som jag har haft tidigare. Konstruktionen är riktigt bra och stabil och jag skulle nog kunna tänka mig att hoja i lite ruffare terräng med hundra kronor lysen på styret. Bra ljuskägla eller vad man ska säga. Dessutomser det inte helt pjåkigt ut och man slipper ha sönder en miljard lampfästen, det här är liksom integrerat.

Negativt? Skulle vara att det är integrerat, det sitter en slags tumskruv som är lite jobbig att ta av snabbt.

27-062_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=777&iItemId=98547

Wendigo skrev:

> Negativt? Skulle vara att det är integrerat, det
> sitter en slags tumskruv som är lite jobbig att
> ta av snabbt.

Bra då att den är så billig att man lungt kan låta den sitta kvar.
Jag är inne på min andra.
Den första bytte jag skruven mot en vanlig philipsskruv så att det inte skulle gå att få loss den med handen. Den försvan efter 6-7 månader den nuvarande har jag nog fått ha i fred i ett år, utan att jag bytt skruven.

Så här kan det också se ut. BT:s Lookpedaler från Wellgo efter sådär en sexhundra mil.

Bilagor

• Pedal.JPG
    Pedal.JPG
    169.8 KB · Besök: 62
Tjena!

Har lite problem att få till bromsarna i gamla räsern. Tänkte höra om någon annan kör med deras bromsklossar eller om de är där problemet ligger.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=772&iItemId=84551

Funderar på att prova att byta hela bromsarna mot biltemas.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=772&iItemId=84545

Någon som provat dessa?

Kommer antagligen få massa svar att jag ska köpa något bättre så jag bör väl tillägga att cykeln kostade 500kr i inköpt och jag kör den varje dag till skolan.

MVH

Jag har sådana bromsklotsar på en cykel. De tar bättre än de 20 år gamla bromsklotsarna som satt på cykeln tidigare, men inte speciellt bra (om man jämför med V-broms mot fräst aluminiumfälg). Men jag tror att det beror mer på fälgarna än beläggen. Helt släta fälgar i rostfritt stål har inte mycket friktion.
Jag har rullbroms bak, så jag bryr mig inte om att frambromsen är lite klen.

Jag köpte Biltemas ventilskydd av aluminium för bilventiler. Det är fyra i förpackningen så de räckte till två cyklar. De är lite tyngre än vanliga plastventilskydd, men det är frågan om gram så jag bryr mig inte.
Jag har haft dem i två år på två cyklar och de har fungerat OK.

I vinter har jag pendlat varje dag med ett sådant på bakhjulet. Igår kväll fick jag för mig att det är slut på vintern och tänkte byta till sommardäck. En enkel procedur trodde jag. Men ventilskyddet hade saltat fast. Jag jag höll på en halvtimme innan jag till slut fick av det med hjälp av en polygrip och en skiftnyckel. Som tur är så är ventilskyddet sexkantigt. Efter det bytte jag tillbaka till vanliga plastventilskydd.

frisk skrev:
> billig (35 pix) men funkar den??
>
> http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=779&iItemId=79758

Den fungerar, väl till och med. Men efter kanske två år har den börjat läcka kring kolven, så man får bara upp typ 2 bar numer. Men tills den började med det var den finfin.

Senast redigerad av en moderator:
perzzon skrev:
> Den fungerar, väl till och med. Men efter kanske
> två år har den börjat läcka kring kolven så
> man får bara upp typ 2 bar numer men tills den
> började med det var den finfin.

Fin fint!... då blir det en sån... kan kosta på mig en ny om ett par år om den pajjar.

Något tips om cykeldator då???
denna kanske??? (34-4532)

344532_X_2006-06-30_101854_812.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384116

Hörde att coop fick ta tbx cyklar eller om det bara var att sluta sälja cyklar pga styret lossnade, men det kanske berodde på dålig åtdragna styrstammar, vad vet jag.

Men man bör nog kontrollera åtdragningen när man köper kompletta cyklar tycker jag, även om det är från en riktig cykelaffär. Mindre roligt att styret lossnar när man är på väg ner för slalombacken 8(

..::Larzzza::.. skrev:
> Hörde att coop fick ta tbx cyklar eller om det
> bara var att sluta sälja cyklar pga styret
> lossnade, men det kanske berodde på dålig
> åtdragna styrstammar, vad vet jag.
>
> Men man bör nog kontrollera åtdragningen när
> man köper kompletta cyklar tycker jag, även om
> det är från en riktig cykelaffär. Mindre roligt
> att styret lossnar när man är på väg ner för
> slalombacken 8(

man bör nog hur som helst inte köpa nåt cykelrelaterat från coop:D
(hade inte du en kedja därifrån) :D

Värst vilket minne man hade här då :)

Jo det stämmer, har ett gäng faktiskt! Det oroväckande var att när jag mätte den gammla och nya för att veta hur många delar jag skulle ha på den nya så var den gammla rätt så uttöjd :(

Lite orolig inför premiären, skulle satsat på coop från början kanske ;)

frisk skrev:
> Något tips om cykeldator då???
> denna kanske??? (34-4532)
>
> http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S
> /Lo/344532_X_2006-06-30_101854_812.jpg
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=3
> 84116

Det var jag som sänkte biltemas cykeldator på sida 2. Har nu en sigma 800 från CO 34-2143, och den har allt biltemas dator inte hade. Jag såg att det var rea på den nu, så den kanske är på utgående. Har haft den i 1,5 år o cyklat ganska exakt 300mil med den.

+Snyggare, med bättre ytfinish (biltemas var otroligt plastig!)
+Vattentät
+Har inte resettat sig oavsiktligt en enda gång, trots tapp i marken
+Klocka som går rätt och som inte drar sig .
+Noggrann inställning av hjuldiameter
+Måste hålla in resetknappen i 3 sekunder för att nolla tripp/maxspeed/medelspeed
+Inga tendenser att missa pulser eller få dubbelpulser
+Möjligt att ställa in total distans, vid batteribyte tex.
+Hemsida med demo och manual fanns (modellen finns ej kvar nu) http://www.sigmasport.de

-Något kort kabel gjorde att jag inte kunde dra den precis så jag ville.
-Har efter vintern märkt att datorn har en tendens att inte riktigt snäppa fast i hållaren, vilket är lite dumt när jag ska resetta den, då man kan råka trycka ut den ur hållaren.

//Mikael

Mikael Hamlin skrev:

> -Har efter vintern märkt att datorn har en
> tendens att inte riktigt snäppa fast i hållaren,
> vilket är lite dumt när jag ska resetta den, då
> man kan råka trycka ut den ur hållaren.
>
> //Mikael

Det där har jag haft på alla mina Sigma datorer. En sköt jag iväg ut i buskaget när jag skulle resetta. Den återfanns aldrig :) De nyare roterar man fast, ingen risk för att skjuta iväg de men man måste vrida till ordentligt så att den klickar fast.

/C

Tillbaka
Topp