Biltema cykelhållare till takräcket, håller den?

Matthias87

Aktiv medlem
Hittade en takhållare på biltema för 149kr per hållare. Vi ska iväg och köra 50 mil snart, med två 20kg Demo 8or. Vågar man köra på biltemas? Vill inte tappa hojarna på motorvägen.

Det finns trådar på forumet som säger att de ska funka. Jag köpte två och testade men de verkade lite väl klena så det blir att lämna tillbaka. Hojarna svajade lite väl mycket tyckte jag, dessutom började metallgrejerna rosta så fort jag plockade ut dem ur paketet. Blir nog speciellt problematiskt om cyklarna är tunga.

Köp riktiga Thule-grejer om du har råd eller fundera på annan fraktlösning.

Brorsan har kört land och rike runt med en gammal stålracer (ca 10kg) fastsatt i en Fultema hållare. Nu är ju den cykeln lättare, och hållaren ser ut som skit, men fungerar gör den. Själv kör jag Thule....

Jag kör med en cykelhållare från biltema som jag panik köpte för ett par år sedan. Och visst den funkar till min cyklel. Men nu väger den ju ca 7 kg och inte typ 20kg.

Men jag skulle titta på ett par TULE hållare faktiskt. Själv tycker jag nog att jag är rätt puckad som kör en cykel i 45000 kronorsklassen på/med en Biltemas hållare. Och jag funderar allvarligt på att köpa en TULE hållare till min cykel. Det är den värd tycker jag.

Borde det inte bli ganska bombproof om man drar ett spännband emellan hojarna och ett från en hög punkt på vardera hoj ner till takräcket på var sida?

Det är knappt någon skillnad på biltemas och thules billigaste. Har kört dem i flera år och tycker de funkar bra. Har ett Thule och två biltema.

Jag har kört med två biltemaställ på taket. Fungerade fint. Spände, precis som Matthias87 föreslog, spännband mellan cyklarna och sen ner till takräcket på båda sidorna.

Kunde inte stänga dörrarna med biltemas lasthållare. De som är för bilar utan rails. Men det var rena skräpet i övrigt. Tog lång tid att få på och sedan satt cykeln rangligt. Ha idag ett Thule och det är jag grymt nöjd med.

Körde länge med Fultemas hållare. Till slut såg dom för dj-ga ut men funkade. Numera agerar dom armeringsjärn. Har sneglat lite på JULA:s takhållare. Dom har en ränna man ställer hjulen i, inget justerande som på Fultemas jag hade. Priset är ungefär detsamma.

/steen

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> Thules kan man låsa :)

Inte alla

Biltemas ställ kräver att man inte har tummen mitti handen och att man skruvar ihop dem på ett händigt sätt. Sedan funkar de fullt tillräckligt.

Är man för harig så ska man nog inte ha cykeln på taket. Då ska man nog köpa en liten buss med vadderat lastutrymme.

Köpte 2 förra året som jag använde till Sälen T&R (ca 800 km) med 2 MTB på.
Efter detta köpte jag 2 st Montblanc och körde grejerna från "Bilbutterix" till skroten.
OK Montblanchållarnavar väl lite dyrare men vad hjälper det att det är billigt när det är dåligt.

PS Att köpa billigt är att köpa dyrt...DS

Nique skrev:
> Köpte 2 förra året som jag använde till Sälen
> T&R (ca 800 km) med 2 MTB på.
> Efter detta köpte jag 2 st Montblanc och körde
> grejerna från "Bilbutterix" till skroten.
> OK Montblanchållarnavar väl lite dyrare men vad
> hjälper det att det är billigt när det är
> dåligt.
>
> PS Att köpa billigt är att köpa dyrt...DS

Eh, jaha. Jag förstår att det blev dyrt om du körde dem till skroten.

En sak till kring biltemahållarna: Har du en fulldämpad hoj är det inte säkert att hållaren ens passar då den inte saknar justeringsmöjligheter för att få en stabil hållning av en ram med "underröret högt upp".

Har Biltemaställ djupt in i gömmorna, väl på plats är det dock rätt stabilt. Men det finns mycket som talar mot stället f.ö väl beskrivet ovan.

Jag har haft mina BT-hållare i tre år.
Lite skabbiga och rostiga nu kanske, lite mer omständiga att montera cyklarna på, men de funkar, både till lvg och mtb.
Och då använder jag hållarna minst en gång i veckan under vår och sommar.

Har kört fultema i flera år och det har funkat. Dock är de inte anpassade för tjocka alu-ramar. Därför kommer jag byta. Men det är sant att de rostar som fan.

/Freddo

Jag hade Biltemas variant förut men bytte till Mont Blanc istället.

Biltema
+ Billig

- Bökig montering på takräcket
- Passar illa på grövre ramar

Mont blanc
+ Snabb och enkel montering på takräcket
+ Låsbar (både på takräcket och runt ramen)
+ Känns robust

- Dyrare

Båda ställen är i princip lika enkla att montera cykeln i, det är själva monteringen på takräcket skiljer dem åt.

Jag upplever att alla Biltemas lasthållare och tillhörande utrustning är helt ok men att den är bökig att hållas med just pga. många lösa delar och småskruvar. Använder man sakerna sällan eller låter dem sitta på taket hela tiden är det inga problem men tar man av dem mellan varje tillfälle så blir man snart knäpp...

Är inne på tredje säsongen med dessa billiga hållare. Håller med alla om att dom ser illa ut efter ett tag samt att åtdragningen runt ramen inte är den bästa. Var tvungen att byta till längre gängstänger då en utav ramarna är lite konstig form (Marin Palisades Trail). Kör 4 st cyklar i olika storlekar 2-3 gånger i veckan plus ett tiotal tävlingar runt om i Sverige och jag kan säga att dom håller men dom är inte smidiga. Har 4 olika storlekar på cyklar, Steppenwolf Twixter (24" hjul), Marin Palisades Trail 13,5" ram, Steppewolf Timber Edition 15" ram och Scott Spark large. Men visst kan nån rekommendera det bästa systemet för 4 cyklar på taket?

Köp inte Biltema om du tänker använda dem mer än en gång!

Skall man vara säker måste man köra med korsade spännband så som en del nämner ovan. Jag använder mina till racers och jag har rails på bilen, ändå känns det osäkert. Konstruktionen är helt enkelt bristfällig och jag kan inte förstå hur de får sälja skiten. Tappar man två cyklar i 120 knyck på motorvägen kan man orsaka seriekrockar av värsta sort.

Köp istället kvalité med en gång. Du kommer inte att ångra dig.

Biltema funkar bra. Jag har haft min i flera år och inga problem. Men de rostar och jag litar inte på spännbanden för hjulen så jag har bytt dessa mot bättre. Dessutom så sätter jag buntband ibland.

Brando skrev:
> Upp t. bevis om HappyMTB testar takräcken o
> cykelhållare. :)

Öhh...? Känner du inte att du fått nog av svar redan av 20 oberoende brukare av stället i tråden ovan?

Snuten skrev:
> Köp inte Biltema om du tänker använda dem mer
> än en gång!
>
> Skall man vara säker måste man köra med korsade
> spännband så som en del nämner ovan. Jag
> använder mina till racers och jag har rails på
> bilen, ändå känns det osäkert. Konstruktionen
> är helt enkelt bristfällig och jag kan inte
> förstå hur de får sälja skiten. Tappar man
> två cyklar i 120 knyck på motorvägen kan man
> orsaka seriekrockar av värsta sort

Vad dillar du om? Hur många utav de som använt/använder biltemas har tappat ngn cykel från taket?

mytomspunnen skrev:

> Vad dillar du om? Hur många utav de som
> använt/använder biltemas har tappat ngn cykel
> från taket?

Det jag dillar om är erfarenhet.

För det första är Biltemas cykelhållare värdelösa då det gäller handhavande och ergonomi. Riktigt värdelösa!

För det andra är jag tillräckligt tekniskt kunnig för att kunna avgöra att konstruktionen är bristfällig. De håller säkert oftast, men marginalerna är alltför små. Trådstartaren skall lasta fetcyklar om 20 kg vardera, jag brukar lasta cyklar som väger >10 kg och måste ändå förstärka med spännband om jag skall kunna köra normalt.
OK, jag har inte genomfört tyska hållfasthetstester och har ingen haveristatistik att tillgå, men ibland räcker det med okulärbesiktning för att inse när man har med skit att göra.

Dessutom är det visst åtminstone ett av inläggen ovan som beskriver hur någon tappade sina cyklar med Biltemas hållare.

Man kan hitta guldkorn på Biltema, men de är tyvärr få. Jag har själv som sport att försöka vaska fram bra prylar ur deras sortiment. Mitt senaste misslyckande var torkarblad. Efter en kort tid lämnar de spår av vatten mitt i synfältet och jag måste än en gång ge mig. Det får väl bli Bosch eller något annat.
Men jag ger mig inte...

Beror på vilken hållare man ska använda tex. takräcke för dropplist o rails blir ju bra för de flesta modeller men utan dropplist som man fäster mellan taket o dörren på de nyare bilar kan bli bökigt. :)

Thule är i alla fall bevisad kvalite, körde in i carporten, cykeln låg 3m bakom, med något smalare ramrör, railsen på V70n drogs ut en mm. men cykelhållaren var hel!

Varför sätter ni cyklarna på taket av en bil och kör runt ?
Ta er dit på cykeln istället ... hur slö får man bli ? :-)

kennenneth skrev:
> Varför sätter ni cyklarna på taket av en bil
> och kör runt ?
> Ta er dit på cykeln istället ... hur slö får
> man bli ? :-)

Du har iofs en poäng.

Men man får inte glömma stilfaktorn! Det kan se coolt ut att köra omkring med cyklar på taket. Fast då krävs förstås att man har någorlunda dyra grejer och helst en slags SUV eller liknande.

Snuten skrev:
> Det jag dillar om är erfarenhet.

Tänk det gör jag också. I fyra års tid har jag använt dem.

> För det första är Biltemas cykelhållare
> värdelösa då det gäller handhavande och
> ergonomi. Riktigt värdelösa!

Jag kan hålla med om att det är ganska osmidigt att ta av och på dem från räckena. Jag löste det så att jag låter dem sitta kvar på räckena. Såna har jag ändå för många av. Men sen är det väl plättlätt att få upp cyklarna?

> För det andra är jag tillräckligt tekniskt
> kunnig för att kunna avgöra att konstruktionen
> är bristfällig. De håller säkert oftast, men
> marginalerna är alltför små. Trådstartaren
> skall lasta fetcyklar om 20 kg vardera, jag brukar
> lasta cyklar som väger >10 kg och måste ändå
> förstärka med spännband om jag skall kunna
> köra normalt.
> OK, jag har inte genomfört tyska
> hållfasthetstester och har ingen haveristatistik
> att tillgå, men ibland räcker det med
> okulärbesiktning för att inse när man har med
> skit att göra.

För det första är det ju meningen att spännband skall sitta runt däcken; detta gör att jag inte kan förstå hur man kan tappa av en cykel från taket. Jag hävdar med en dåres envishet att om man skruvay ihop dem korrekt och sätter upp cykeln på tillbörligt sätt så sitter cyklarna bra. Men har man tummen mitt i handen kanske man får titta på annat.

Snuten: med dina stora erfarenheter - vad är det som gör biltemas kopia av thule-ställen så mycket sämre än originalen? Är det förpackningen?

Vi har blåst på i 120 med fultemaställen och inte har vi tappat nån cykel för det... Men som vi sagt tidigare så rostar de väldigt lätt och det i sin tur gör ju att det blir lite svårt att avgöra när det inte håller längre.

Med Thules ställ är farten begränsade till 120 där med eller om det var 130, så de tycks inte tro att deras ställ håller bättre trots all kvalité...

/Freddo

Börjar bli misstänksam, har BT ändrat utförande på sina cykelhållare sen jag köpte mina?
Kollade deras hemsida och det verkar faktiskt så. Kan inte från bilderna avgöra om de förbättrat konstruktionen eller om det är samma räppliga skit som den äldre modellen. Hoppas för allas vår skull att de åtgärdat de värsta felen.

När det gäller remmarna runt däcken så vet jag självklart att de måste sitta fast. De remmar jag fick med var för övrigt värdelösa.
De extraremmar jag skrev om är just extraremmar som jag (och en del andra som det verkar) spänner diagonalt från ramen ned på vardera sida om cykeln. På senaste Ringsjön Runt hamnade jag bakom en bil som hade BT-hållare utan extraremmar. När han körde över ett litet gupp svajade cyklarna högst betänkligt åt höger och vänster.

Jag har takräls och använder tyvärr BTs lastbågar under cykelhållarna. Även de är genuint värdelösa, framförallt då det gäller ergonomi, men till viss del även då det gäller konstruktionen.

Hoppas som sagt att de nya BT-prylarna är bättre. Konstigt bara att även bildelar har drabbats av mjukvarusjukan, alltså att man först släpper en nästan värdelös konstruktion och sedan uppdaterar några gånger tills man uppnår någorlunda funktionsduglighet.

Vad gäller placeringen av min tumme så kan jag lugna mytomspunnen med att den sitter precis där den skall. Kanske är det just det som är problemet - hade jag varit mera valhänt hade jag gett upp BT för länge sedan och inte fortsatt med min "hobby" att deras köpa halvfabrikat.

För övrigt har jag ingen erfarenhet av Thules prylar. Är de bra?

Jag har både förra och och den förr-förra varianten av Thule som klämmer runt röret, heter idag freeride 532.
Kvaliten är grym, som jag skrev tidigare, cykel och takrails paja före kläman som håller cykeln, dessutom tror jag lite mer på thules lås, om nu BT har lås på sin!?

Är i behov av hållare till carbon-racern, någon som provat den här?

http://cykelcity.jetshop.se/bora-cykelhallare--p-303-c-386.aspx

Känns prisvärd, samt enkel att stuva undan i bilen.

Fråga mig inte hur det går till, men XXL säljer Thule freeride för 599kr

Så alltså ingen anledning att välja BT i överhuvudtaget!

Debbo skrev:
> Är i behov av hållare till carbon-racern, någon
> som provat den här?
>
> http://cykelcity.jetshop.se/bora-cykelhallare--p-3
> 03-c-386.aspx
>
> Känns prisvärd, samt enkel att stuva undan i
> bilen.

Funkar har bra som helst!

Enda "abret" är om du inte har fyrkantsprofil på takräcket... Jag har numera Peugeot original, någon aeroprofil med spår för T-bult...

jbm skrev:
> Debbo skrev:
> > Är i behov av hållare till carbon-racern,
> någon
> > som provat den här?
> >
> >
> http://cykelcity.jetshop.se/bora-cykelhallare--p-3
>
> > 03-c-386.aspx
> >
> > Känns prisvärd, samt enkel att stuva undan i
> > bilen.
>
>
> Funkar har bra som helst!
>
> Enda "abret" är om du inte har fyrkantsprofil på
> takräcket... Jag har numera Peugeot original,
> någon aeroprofil med spår för T-bult...

Jorå, seru, här kör vi med gamla vinande fyrkantsprofiler, blir till att passa på då!

Att det svänger betänkligt fram och tillbaka kan man säga om flygplansvingar också...

Jag har kört BT-original rakt igenom i flera år och som sagt så sitter cyklarna kvar. Inga extra spännband eller utbytta band utan bara original. Största nackdelen var att de skavde bort färgen på ramen precis där den klämde åt.

/Freddo

Största nackdelen är ju att dom är så förbannat omständiga att montera...

Eftersom jag håller på att flytta och nästa vända innebär att cyklarna skall med har jag tagit fram alla hållare jag har, inkl Biltema. Jag roade mig då att ta tid för monteringen när väl railsen var på plats:

- biltema 8 min 20 sek. Fippliga muttrar som ställer sig på högkant i plasthållarna och annat trams med byglarna
- thule outride 1 min 12 sek inkl spänningsjustering.

BT hållarna är så omständiga att montera att man kan riskera att hoppa över en resa till en kul stig bara för att det är tidskrävande att få med sig cykeln.

Om nån vill ha ett flång nytt ouppackat BT-ställ kan det hämtas i Hägersten i två dagar till. Jag tänker tusan i mig inte använda det... ;)

(med lite reservation för stavning ovan pga iPhone...)

Edit: ett tilägg, total monteringstid av rails, 2 st Thulehållare och 1 BT blev 14,51. Utan stress.

Senast ändrad:
Inför semestern nu så provade jag BT cykelhållare för lastbågarna. Efter hittills 50 mil så har allt fungerat bra. Jag efterdrog bultarna efter 40 mil och det behövdes så var noga med att kolla de då och då. De smäckiga spännremmarna för hjulen går ju inte att spänna ordentligt, men ändå sitter de än så länge kvar. Har inte tagit mig tiden att byta än.
Den krångliga monteringen som många klagat på var en positiv överraskning för mig. Kanske för att jag tidigare svurit över monteringen av BT:s lastbågar som ganska fort hamnade på soptippen. Några bättre fabrikat typ Thule har jag ingen erfarenhet av och det kanske är lika bra det....

Har bytt från BT till Mont Blanc. Det var dock nära att jag inte fick loss BT då låsen hade rostat ihop på en halv säsong.

Tillbaka
Topp