biltema dubbisar

biltema dubbisar
vad ska du ha dom till?
ska du ha dom på pendelhojjen eller på skogshojjen?
har sådana (tror jag (!)) på min pendelhojj (en Cyclepro Trial) och de funkar väl som däck för det men dom e nog inget att svänga i skogsförhållanden med.

eller jag kanske har helt fel? själv ska jag köpa ett par Nokia WXC 300 till min skogshojj (en Scott Expert Racing)

MVH //

Joel Magnusson

biltema dubbisar
Ifall du inte provade sökmotorn så har du här en direktlänk:
<http://happymtb.org/forum/read.php?1,5269,26283>

Däri kan man bl.a. läsa
<klipp>
Postat av: skogstokig
Skriven: 7:e november, 2003

Jag har testat dom.

Efter första turen på 1h på asfalt "för att köra in dom" hade inte mindre än 12 dubb redan poppat ur :(

Men kör man inte så våldsamt mycket så fungerar dom ändå hyfsat framförallt med tanke på priset, det finns ju alltid några dubb kvar här och där. Ett bra däck om man vill testa om det här med dubbdäck och vintercykling verkligen är något man vill hålla på med.

Det är också möjligt att dom har förbättras det senaste året, mina är 2 el 3 år tror jag.

Övergick förra vintern till Nokia WXC300 istället, ångrar mig inte en sekund!

</klipp>

/Leo

biltema dubbisar
Biltemas dubbdäck är de dyraste du kan köpa för de har extremt kort livslängd. Mina gick i två månader sedan var dubben helt nerslitna.

En kollega till mig kör på shwalbe för 6:e året i rad med samma däck. HAns problem är att mönstret är nedslitet så dubben är på väg in genom korden (dubben skjuts in i däcket alteftersom de slits).

Så jag satte ett par schwalbe på pendlarhojjen i år. De kostar en knapp hundring per styck mer än biltemadäcken så det är de värda.

/rikard

biltema dubbisar
Dubbdäcken jag har är Nokia Mount&Ground som är bra pendlardäck varav det ena är från -95, tio år snart. Det har dock hängt i ett förråd i 6-7 år. Däcken är dock inte så fantastiska i skogen. De har 160 dubb och alla är kvar på det gamla däcket, det nya däcket har tappat ett dubb på c.a 300 mil förra Stockholmsvintern. Däcken är ganska billiga men något tunga och ej vikbara.

biltema dubbisar
De jag har hört som kört med biltemas dubbdäck har alla blivit av med en överhängande mängd, om inte alla, dubb i däcket ganska snabbt. Gör däcken till en ganska dålig investering egentligen då ett par bättre dubbdäck som t.ex. nokian håller flera vintrar utan problem och ger säkert grepp.

biltema dubbisar
Jag köpte biltemas dubbisar i Nov-2003, körde in dom på asfalt i 3 veckor, sen kom första halkan och jag omkull på den första isfläcken jag körde över.
Dubben var helt nerslitna!
Lämnade tillbaka dom och köpte istället Hakkapelitta W240.
Körde med dom från December till April utan att lägga mig på arslet nån gång.
Däcken ser knappt använda ut och har alla dubb kvar, dom är verkligen värda merkostnaden jmf. biltemas.
/Håkan

Tillbaka
Topp