biltema fet och smörjmedel

Alldeles utmärkt med vissa undantag. Det finns en PTFE-gucka som är super till allsköns infettningar och oljorna gör sitt jobb. Tänk på att oljor/fetter är tillverkade för att smörja under hård belastning vid hög värme som i t ex maskiner eller hjullager i bilar. Belastningarna i en cykel är mikroskopiska i jämförelse.

Däremot är Biltemas kedjeolja inget att ha förutom möjligen om man ska ut och cykla i monsunregn. Då sitter den kvar ganska bra.

Smörjer kedja gör jag inte med biltema har teflonspray för det. Tänkte mer fet för att underhålla sin mtb och när man väl ska byta lager i swing att man har ett fet att he på:) sen om nån använder temas kedje rengörning om den är ok. är isf inte stora pengar man måste lägga ut för att ha lite smått och gott hemma för att kunna göra enklare sevice som styrlager vevlager trampor hålla kedjan fin :)

Jag fyller alla laget i svingen med deras propelleraxel fett. Det gör att ingen fukt tränger in och livslängden på lagret blir mycket längre.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Jag hade proppat styrlagret fullt med biltemas propelleraxelfett i höstas men när jag kikade på det i helgen var allt en illaluktande brun sörja som var skitjobbig att torka bort eftersom fettet är så segt.

Blev ett lite mindre kladdigt fett den här gången och en kom-i-håg att köpa nya lager ;)

Tillbaka
Topp